Jag tänkte göra en tråd om min väg till roadracingscenen. En liten presentation och löpande uppdateringar om hur det går med min blivande banhoj. Det är väldigt klurigt att bygga om en gathoj till banhoj för mig. Jag som inte har någon koll alls egentligen på hur man ska göra! Jag kanske kan ge er underhållande läsning, dels kan jag ställa en massa frågor och förhoppningsvis få hjälp av er i en och samma tråd. Det bör väl vara bättre än att göra en ny tråd så fort jag undrar eller behöver hjälp med något.
Att jag ska börja tävla har alltid varit en overklig dröm som aldrig skulle besannas trodde jag. Varför vet jag inte men det har varit så otroligt långt bort. Med Speedster cup så får även jag chansen, det är ju otroligt! Jag är inte snabb, än, men nu är jag väldigt sugen på att bli det. Att tävla mot och med andra är det bästa som finns!
Jag är född 85, vilket gör att jag fyller 30 i år. Redan vid 6 års ålder så kraschade jag för första gången. En liten yahama pw50 utan bromsar lyckades jag låna bara jag var försiktig. Jag fick panik när jag skulle stanna och hittade ett staket att köra in i. Ett 6 cm långt ärr på magen. Första gången jag satt på en hoj så kraschade jag. Det verkar vara ett återkommande fenomen för mig. Hursomhelst så skulle det dröja väldigt länge innan jag satt bakom styret igen. När jag var femton fick jag min alldeles egna Puch Dakota. Täby hade aldrig tidigare sett en sådan ful hoj men jag älskade den i smyg. 365 dagar i veckan körde jag och jag älskade varje sekund. Större delen av tiden så gasade jag med hjälp av en polygrip, slitandes i vajerstumpen som fanns i ena ända. Jag bytte gasvajer 8 gånger på 7 månader vill jag minnas. Till slut körde jag lika bra med polygripen som med två händer på styret.
Jag köpte min första hoj (990 superduke -08) 2010 och tog körkortet 2012. Redan då började det komma rykten om en efterträdare till världens bästa, enligt mig, motorcykel. KTM 1290 Superduke. Jag blev såld med detsamma. Jag hade ingen aning om hur jag skulle kunna få tag i en sådan, då jag knappt hade en lön som tillät mig att sjukskrivas vid behov.
Jag satt på youtube dag in och natt ut. Varje nysläppt video var som en grym biopremiär och när jag fick chansen att gå på premiärvisningen här i Stockholm så jublade jag av lycka. Efter x antal samtal till min personliga bankman som sa blankt nej när jag frågade om ett lån på 200k, så tröttnade hon och gav med sig. BAAAM! Här sitter jag med en helt ny motorcykel. En riktig dröm har besannats och hojen är verkligen min nu! Av alla motorcyklar i hela världen, så äger jag den som jag har som nummer ett på önskelistan. Det är otroligt!
Till hojen så köpte jag bland annat ett Akrapovic evolution helsystem, ergonomisk sadel, 2-fingergrepp till koppling och broms, ny och stabilare styrkrona i orange, justerbara powerparts-fotpinnar som inte viker sig utan fungerar som kraschpuckar tillsammans med styändan. Även kraschpuckar på ramen köptes till, och numera har jag satt dit puckar för framgaffeln.
Under 2014 åkte jag till Gelleråsen för första gången. Vilken känsla det var att äntligen åka på en riktig racingbana! Det är stort ju! det blev ett par bandagar det året och under vintern så började tankarna att tävla komma. Det är ju faktiskt roligt när det går fort!
Enda hindret var det här med att reglerna inte tillät med hoj att vara med. Så jag siktade på att köra bandagar under 2015 för att sedan skaffa en gammal sporthoj att tävla med under året därpå. Varje ledig stund satt jag och spammade blocket efter en gammal och billig banhoj. Detta varvat med att leta efter färdigkittade 450-motarder för att kanske börja med det istället. Suget efter att få tävla var enormt och nu kändes det som att den här overkliga drömmen kunde bli verklighet.
Med Morris hjälp fick jag iväg ett mail till Patrik på Svemos roadracingsektion och om jag inte minns fel så var det samma dag som de skulle ha möte om reglerna för 2015.
Ibland har man tur! De justerade reglerna så att jag kunde få tävla i korpenligan med min älskade hoj! Det var ett stort beslut att göra om en helt ny hoj för så mycket pengar, till en banhoj vilket leder till ett värdedropp utan dess like.
Nog för att jag har kraschat med hojen redan, men det är egentligen bara tanken som behöver lackeras om för att den ska se helt ny ut. Men jag har alltid tänkt att den här hojen kommer jag aldrig att sälja ändå. It's my precious.
Vad behöver jag göra egentligen? Jag behöver skaffa fram en underkåpa, naja motor och bromsar, uppsamlingskärl för avrinningsslangarna från kylaren och tanken. Jag behöver en hajfena och.. och.. Jag vet inte vad jag behöver. Det här är svårt.
Jag behöver nya däck, däckvärmare, lap timer och egentligen behöver jag byta ut min strålkastare mot något plast -eller kolfiberdito där jag kan klistra dit en nummerskylt.
Jag har kollat runt en hel del efter lap timers, men känner mig lite osäker fortfarande. Det lutar mycket ut Qstarz LT-Q6000. Jag vill kunna se varvtider on the go, och jag vill kunna se spårval, bromspunkter och accelerationen. Jag vill kunna sitta mellan passen, men även hemma, och analysera detta. Därför behövs en GPS-laptimer.
jag tar gärna emot råd om detta!
Underkåpan har jag bett Bactor MC att ordna. De ska ta en underkåpa och modifiera för att få att det att passa. De ska även få sköta najningen av motor och bromsar.
När det kom till hajfenan var jag nära att ge upp. Hur ska jag kunna få dit en hajfena när det inte finns någon som har tillverkat än? Mina första tankar av hopplöshet var "Jag kanske ska skita i allt och leta efter en sporthoj istället.." Som tur är så är folk på sporthoj obotligt positiva och hjälpsamma när det kommer till hinder. Även detta verkar lösa sig på ett väldigt smidigt sätt! Och då är nog de högsta hindren avklarade. Snart kan jag ha en godkänd korpenhoj! Va coolt!
Jag har pratat om däckvärmare med en kille på blocket. Det är passande nog KTM-värmare (Jag som är helt såld på KTM..) men pga väldigt svagt intresse från hans sida så funderar jag på att hoppa över det köpet. Jag kanske bör köpa Capit Maxina Spina? Hos nfracing.se kostar de 700kr mindre än hos grevens. Capit har dessutom 3 års garanti. Vore inte detta jäkligt prisvärt?
Den enda nackdelen jag kan tänka mig är att jag kommer använda mig av gatdäck ibland. Antingen Dunlop sportsmart2 (som tydligen klarar 80 grader utan problem) eller så vill jag testa Pirelli Diablo Supercorsa. Den BÖR väl klara värmen också? Hur som helst så värmer Capit till 85 grader. Bör jag köpa ställbar värmare eller kan jag klara mig på detta?
Ett annat problem som jag har, är att det inte verkar som att det går att få tag på någo vettig del att byta ut strålkastarglaset med. Den kolfiberdel från RACEFOXX som finns, måste man spänna fast med buntband. Duger det vid besiktningen? Jag funderar på om jag kan köpa klisterlappar med rätt grön bakgrund och vita siffror på och bara klistra över glaset. Är det en bättre idé? Givetvis så får man koppla ur kontakten till lampan. Eller finns det bättre lösningar? Jag behöver hjälp här!
Medans vi skriver så kanske jag har hittat ett bra alternativ. Vad sägs om en genomskinlig vindruta? Det visste jag inte ens om att det fanns! Den finns i clear, smoked eller glossy black. Med genomskinlig ruta så skulle det även vara bra för att filma med GoPro-kameran (Den sitter fastskruvad på styret och bör väl godkännas vid besiktningen). Men huvudsyftet; Jag skulle kunna ha nummerskylten där! Bara jag hittar vettiga klisterlappar som man kan designa själv. Har ni något tips här?
Så långt har jag kommit på min väg att bli min egna superhjälte.
Det är med andra ord ett par saker som saknas. Licens behöver jag ju! Det är bokat till den 24:e maj, så jag kommer tyvärr inte ha någon möjlighet att komma till årets första tävling vid Anderstorp. Den 27:e juni är det Sviestad men det missar jag också då min drömtjej ska firas som aldrig förr. Då återstår endast Gelleråsen den 18:e juli och Falkenberg den 15:e Augusti. Men då är jag med i åtminstone 50% av årets lopp och det är bättre än inget!
För att bli bättre så har jag förutom licenskursen även bokat in mig på Actionspics Gotland Ring den 5-7 juni, samt Filip Backlunds Mantorp den 9-10 juli. I år vill jag bli betydligt bättre! Och jag ska dessutom ha som mål att hålla mig på hjulen i år, tro det eller ej. Förhoppningsvis blir det även fler trackdays men just nu är det inget inplanerat.
Som avslutning för det här inlägget så kan jag berätta att jag köpte Troy Bayliss bok nyutgivna bok A Faster Way vilket jag rekommenderar! Den är på engelska men väldigt lättläst och perfekt nu under vintern.
To be continued
Att jag ska börja tävla har alltid varit en overklig dröm som aldrig skulle besannas trodde jag. Varför vet jag inte men det har varit så otroligt långt bort. Med Speedster cup så får även jag chansen, det är ju otroligt! Jag är inte snabb, än, men nu är jag väldigt sugen på att bli det. Att tävla mot och med andra är det bästa som finns!
Jag är född 85, vilket gör att jag fyller 30 i år. Redan vid 6 års ålder så kraschade jag för första gången. En liten yahama pw50 utan bromsar lyckades jag låna bara jag var försiktig. Jag fick panik när jag skulle stanna och hittade ett staket att köra in i. Ett 6 cm långt ärr på magen. Första gången jag satt på en hoj så kraschade jag. Det verkar vara ett återkommande fenomen för mig. Hursomhelst så skulle det dröja väldigt länge innan jag satt bakom styret igen. När jag var femton fick jag min alldeles egna Puch Dakota. Täby hade aldrig tidigare sett en sådan ful hoj men jag älskade den i smyg. 365 dagar i veckan körde jag och jag älskade varje sekund. Större delen av tiden så gasade jag med hjälp av en polygrip, slitandes i vajerstumpen som fanns i ena ända. Jag bytte gasvajer 8 gånger på 7 månader vill jag minnas. Till slut körde jag lika bra med polygripen som med två händer på styret.
Jag köpte min första hoj (990 superduke -08) 2010 och tog körkortet 2012. Redan då började det komma rykten om en efterträdare till världens bästa, enligt mig, motorcykel. KTM 1290 Superduke. Jag blev såld med detsamma. Jag hade ingen aning om hur jag skulle kunna få tag i en sådan, då jag knappt hade en lön som tillät mig att sjukskrivas vid behov.
Jag satt på youtube dag in och natt ut. Varje nysläppt video var som en grym biopremiär och när jag fick chansen att gå på premiärvisningen här i Stockholm så jublade jag av lycka. Efter x antal samtal till min personliga bankman som sa blankt nej när jag frågade om ett lån på 200k, så tröttnade hon och gav med sig. BAAAM! Här sitter jag med en helt ny motorcykel. En riktig dröm har besannats och hojen är verkligen min nu! Av alla motorcyklar i hela världen, så äger jag den som jag har som nummer ett på önskelistan. Det är otroligt!
Till hojen så köpte jag bland annat ett Akrapovic evolution helsystem, ergonomisk sadel, 2-fingergrepp till koppling och broms, ny och stabilare styrkrona i orange, justerbara powerparts-fotpinnar som inte viker sig utan fungerar som kraschpuckar tillsammans med styändan. Även kraschpuckar på ramen köptes till, och numera har jag satt dit puckar för framgaffeln.
Under 2014 åkte jag till Gelleråsen för första gången. Vilken känsla det var att äntligen åka på en riktig racingbana! Det är stort ju! det blev ett par bandagar det året och under vintern så började tankarna att tävla komma. Det är ju faktiskt roligt när det går fort!
Enda hindret var det här med att reglerna inte tillät med hoj att vara med. Så jag siktade på att köra bandagar under 2015 för att sedan skaffa en gammal sporthoj att tävla med under året därpå. Varje ledig stund satt jag och spammade blocket efter en gammal och billig banhoj. Detta varvat med att leta efter färdigkittade 450-motarder för att kanske börja med det istället. Suget efter att få tävla var enormt och nu kändes det som att den här overkliga drömmen kunde bli verklighet.
Med Morris hjälp fick jag iväg ett mail till Patrik på Svemos roadracingsektion och om jag inte minns fel så var det samma dag som de skulle ha möte om reglerna för 2015.
Ibland har man tur! De justerade reglerna så att jag kunde få tävla i korpenligan med min älskade hoj! Det var ett stort beslut att göra om en helt ny hoj för så mycket pengar, till en banhoj vilket leder till ett värdedropp utan dess like.
Nog för att jag har kraschat med hojen redan, men det är egentligen bara tanken som behöver lackeras om för att den ska se helt ny ut. Men jag har alltid tänkt att den här hojen kommer jag aldrig att sälja ändå. It's my precious.
Vad behöver jag göra egentligen? Jag behöver skaffa fram en underkåpa, naja motor och bromsar, uppsamlingskärl för avrinningsslangarna från kylaren och tanken. Jag behöver en hajfena och.. och.. Jag vet inte vad jag behöver. Det här är svårt.
Jag behöver nya däck, däckvärmare, lap timer och egentligen behöver jag byta ut min strålkastare mot något plast -eller kolfiberdito där jag kan klistra dit en nummerskylt.
Jag har kollat runt en hel del efter lap timers, men känner mig lite osäker fortfarande. Det lutar mycket ut Qstarz LT-Q6000. Jag vill kunna se varvtider on the go, och jag vill kunna se spårval, bromspunkter och accelerationen. Jag vill kunna sitta mellan passen, men även hemma, och analysera detta. Därför behövs en GPS-laptimer.
jag tar gärna emot råd om detta!
Underkåpan har jag bett Bactor MC att ordna. De ska ta en underkåpa och modifiera för att få att det att passa. De ska även få sköta najningen av motor och bromsar.
När det kom till hajfenan var jag nära att ge upp. Hur ska jag kunna få dit en hajfena när det inte finns någon som har tillverkat än? Mina första tankar av hopplöshet var "Jag kanske ska skita i allt och leta efter en sporthoj istället.." Som tur är så är folk på sporthoj obotligt positiva och hjälpsamma när det kommer till hinder. Även detta verkar lösa sig på ett väldigt smidigt sätt! Och då är nog de högsta hindren avklarade. Snart kan jag ha en godkänd korpenhoj! Va coolt!
Jag har pratat om däckvärmare med en kille på blocket. Det är passande nog KTM-värmare (Jag som är helt såld på KTM..) men pga väldigt svagt intresse från hans sida så funderar jag på att hoppa över det köpet. Jag kanske bör köpa Capit Maxina Spina? Hos nfracing.se kostar de 700kr mindre än hos grevens. Capit har dessutom 3 års garanti. Vore inte detta jäkligt prisvärt?
Den enda nackdelen jag kan tänka mig är att jag kommer använda mig av gatdäck ibland. Antingen Dunlop sportsmart2 (som tydligen klarar 80 grader utan problem) eller så vill jag testa Pirelli Diablo Supercorsa. Den BÖR väl klara värmen också? Hur som helst så värmer Capit till 85 grader. Bör jag köpa ställbar värmare eller kan jag klara mig på detta?
Ett annat problem som jag har, är att det inte verkar som att det går att få tag på någo vettig del att byta ut strålkastarglaset med. Den kolfiberdel från RACEFOXX som finns, måste man spänna fast med buntband. Duger det vid besiktningen? Jag funderar på om jag kan köpa klisterlappar med rätt grön bakgrund och vita siffror på och bara klistra över glaset. Är det en bättre idé? Givetvis så får man koppla ur kontakten till lampan. Eller finns det bättre lösningar? Jag behöver hjälp här!
Medans vi skriver så kanske jag har hittat ett bra alternativ. Vad sägs om en genomskinlig vindruta? Det visste jag inte ens om att det fanns! Den finns i clear, smoked eller glossy black. Med genomskinlig ruta så skulle det även vara bra för att filma med GoPro-kameran (Den sitter fastskruvad på styret och bör väl godkännas vid besiktningen). Men huvudsyftet; Jag skulle kunna ha nummerskylten där! Bara jag hittar vettiga klisterlappar som man kan designa själv. Har ni något tips här?
Så långt har jag kommit på min väg att bli min egna superhjälte.
Det är med andra ord ett par saker som saknas. Licens behöver jag ju! Det är bokat till den 24:e maj, så jag kommer tyvärr inte ha någon möjlighet att komma till årets första tävling vid Anderstorp. Den 27:e juni är det Sviestad men det missar jag också då min drömtjej ska firas som aldrig förr. Då återstår endast Gelleråsen den 18:e juli och Falkenberg den 15:e Augusti. Men då är jag med i åtminstone 50% av årets lopp och det är bättre än inget!
För att bli bättre så har jag förutom licenskursen även bokat in mig på Actionspics Gotland Ring den 5-7 juni, samt Filip Backlunds Mantorp den 9-10 juli. I år vill jag bli betydligt bättre! Och jag ska dessutom ha som mål att hålla mig på hjulen i år, tro det eller ej. Förhoppningsvis blir det även fler trackdays men just nu är det inget inplanerat.
Som avslutning för det här inlägget så kan jag berätta att jag köpte Troy Bayliss bok nyutgivna bok A Faster Way vilket jag rekommenderar! Den är på engelska men väldigt lättläst och perfekt nu under vintern.
To be continued