"Fordons" väg till Speedster cup 2015

Sandfållan

#6 R-600 2014
Gick med
4 Feb 2013
Ort
Vid en bana
Hoj
600rr
Då kan jag lika gärna be någon filma ett race så kan jag titta genom youtube :crash Det är ju den här hojen jag vill köra, och detär det enda skälet till att jag gör det. Det är nästan lika dyrt att göra om denna till banhoj samt köpa allt som skall köpas, samt betydligt mer omständigt, än om jag hade köpt en färdig banhoj där man dessutom brukar få ett par extrafälgar på köpet för runt 20k om man har tur.

Näe, det är 1290 jag vill köra, och det har sin charm att tävla med en nakenhoj bland sporthojar :) Ju mer jag kör bana, desto tråkigare blir gatan också. Det känns lite meningslöst att lösa en 1290 till gatbruk faktiskt. Det enda man gör att att wheela, köra för fort och riskera böteslappar.


Kör hårt, Ska blir skitkul att få se dig och farbror Nordgren kriga nästa säsong,
Ses väl nere på torpet på premiären hoppas jag!!!!
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Då kan jag lika gärna be någon filma ett race så kan jag titta genom youtube :crash Det är ju den här hojen jag vill köra, och detär det enda skälet till att jag gör det. Det är nästan lika dyrt att göra om denna till banhoj samt köpa allt som skall köpas, samt betydligt mer omständigt, än om jag hade köpt en färdig banhoj där man dessutom brukar få ett par extrafälgar på köpet för runt 20k om man har tur.

Näe, det är 1290 jag vill köra, och det har sin charm att tävla med en nakenhoj bland sporthojar :) Ju mer jag kör bana, desto tråkigare blir gatan också. Det känns lite meningslöst att lösa en 1290 till gatbruk faktiskt. Det enda man gör att att wheela, köra för fort och riskera böteslappar.

Vill du köra en 1290 ska du ju göra det. Folk här bara säger att det inte är det mest ekonomiska valet. Att kitta om den kommer kosta mindre än att fixa den efter den första ordentliga vurpan. Men, jag tycker det ska bli kul att se en 1290 köras i race. :) Jag tycker lite att det är där hojen hör hemma egentligen. :tummenupp
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Kör hårt, Ska blir skitkul att få se dig och farbror Nordgren kriga nästa säsong,
Ses väl nere på torpet på premiären hoppas jag!!!!

Tyvärr inte, jag ska ta licensen den 24:e maj :brinnerup Som jag skrev i första inlägget, så kommer jag troligtvis bara kunna köra de två sista racehelgerna, av totalt 4. Har jag tur så flyttar tjejen fram sitt födelsedagsfirande så att jag även kan vara med på Sviestad.
Eller ja, det är ju inget som hindrar mig från att åka ner och titta på loppet :)

Vill du köra en 1290 ska du ju göra det. Folk här bara säger att det inte är det mest ekonomiska valet. Att kitta om den kommer kosta mindre än att fixa den efter den första ordentliga vurpan. Men, jag tycker det ska bli kul att se en 1290 köras i race. :) Jag tycker lite att det är där hojen hör hemma egentligen. :tummenupp

Ja, det var inte meningen att låta negativ eller så i mitt föregående inlägg. Hoppas det inte tolkades så! Rent ekonomiskt så ser jag givetvis det urbota korkade i att troligtvis förstöra andrahandsvärdet, och dels riskera att totalt pajja hojen. Men som sagt. Det ska bli riktigt, riktigt roligt att få tävla med den!

the beast.jpg
 

Sandfållan

#6 R-600 2014
Gick med
4 Feb 2013
Ort
Vid en bana
Hoj
600rr
Tyvärr inte, jag ska ta licensen den 24:e maj :brinnerup Som jag skrev i första inlägget, så kommer jag troligtvis bara kunna köra de två sista racehelgerna, av totalt 4. Har jag tur så flyttar tjejen fram sitt födelsedagsfirande så att jag även kan vara med på Sviestad.
Eller ja, det är ju inget som hindrar mig från att åka ner och titta på loppet :)


D



Ja, det var inte meningen att låta negativ eller så i mitt föregående inlägg. Hoppas det inte tolkades så! Rent ekonomiskt så ser jag givetvis det urbota korkade i att troligtvis förstöra andrahandsvärdet, och dels riskera att totalt pajja hojen. Men som sagt. Det ska bli riktigt, riktigt roligt att få tävla med den!

View attachment 414775




u tar ju självklart licensen tidigare så att du kan bli med på torpet:yoparty:yoparty:yoparty


http://www.bikeport.no/2014/10/28/sesongstart-rr-trening-2015/
 

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
Karlskoga motorstadion har en licenskurs i påsk.. Om du nu vill/kan då.
Ska bli kul att följa här som sagt, kör hårt!:tummenupp
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
u tar ju självklart licensen tidigare så att du kan bli med på torpet:yoparty:yoparty:yoparty


http://www.bikeport.no/2014/10/28/sesongstart-rr-trening-2015/

Karlskoga motorstadion har en licenskurs i påsk.. Om du nu vill/kan då.
Ska bli kul att följa här som sagt, kör hårt!:tummenupp

I min iver att bocka av saker på som måste göras, så är den 24:e maj redan bokad och betald. Jag tror dock att det finns en SMC-steg 5-6-kurs i april. Det kanske går att byta om jag ber snällt? Det är helt klart värt ett försök åtminstone.

Det finns fortfarande frågetecken om jag bestämmer mig för det:
1. Jag har ingen uppsättning av extrafälgar med tillhörande regndäck (går såklart att lägga om på plats mot kostnad)
2. Jag missar en månads körvana, jag är rädd för att JAG inte är raceklar.
3. Det är svårt att se in i framtiden men jag troratt hojen är raceklar då. Men det är inrte säkert.

Det är inte med negativ syn som jag ser på det utan mer som en utmaning och chans att få tävla mer! Men jag får inte blunda för höga hinder på vägen :)
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
I min iver att bocka av saker på som måste göras, så är den 24:e maj redan bokad och betald. Jag tror dock att det finns en SMC-steg 5-6-kurs i april. Det kanske går att byta om jag ber snällt? Det är helt klart värt ett försök åtminstone.

Det finns fortfarande frågetecken om jag bestämmer mig för det:
1. Jag har ingen uppsättning av extrafälgar med tillhörande regndäck (går såklart att lägga om på plats mot kostnad)
2. Jag missar en månads körvana, jag är rädd för att JAG inte är raceklar.
3. Det är svårt att se in i framtiden men jag troratt hojen är raceklar då. Men det är inrte säkert.

Det är inte med negativ syn som jag ser på det utan mer som en utmaning och chans att få tävla mer! Men jag får inte blunda för höga hinder på vägen :)

1. Du behöver inte regndäck på licenskursen, kör på gatdäck så fixar du regn också. Det är en kurs, inte ett race.
2. Du behöver inte vara så varm i kläderna på licenskursen, du behöver bara kunna framföra hojen på ett säkert sätt och följa de regler som du lär dig. Det är en kurs, inte ett race.
3. Du behöver inte ha en färdigkittad hoj på licenskursen (inte med SMC i alla fall), på kursen lär du dig det som behöver fixas. Det är en kurs, inte ett race.

Lycka till! Även jag tycker att det skall bli spännande att se en 1290 släppas lös på en bana, men jag hoppas att den inte skenar ut i lecahavet. :tummenupp
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
I min iver att bocka av saker på som måste göras, så är den 24:e maj redan bokad och betald. Jag tror dock att det finns en SMC-steg 5-6-kurs i april. Det kanske går att byta om jag ber snällt? Det är helt klart värt ett försök åtminstone.

Det finns fortfarande frågetecken om jag bestämmer mig för det:
1. Jag har ingen uppsättning av extrafälgar med tillhörande regndäck (går såklart att lägga om på plats mot kostnad)
2. Jag missar en månads körvana, jag är rädd för att JAG inte är raceklar.
3. Det är svårt att se in i framtiden men jag troratt hojen är raceklar då. Men det är inrte säkert.

Det är inte med negativ syn som jag ser på det utan mer som en utmaning och chans att få tävla mer! Men jag får inte blunda för höga hinder på vägen :)

Extrafälgar med regndäck är mer av en lyx. Och ska du köra race så är det bästa du kan göra för att spara pengar att lära dig kränga däck, det är inte så jäkla svårt, och efter några omgångar kommer du kunna göra det ganska fort. De rutinerade förarna skiftade ju fan däck snabbare än jag skiftade fälgar. :gnissla
Äsch då, man är aldrig riktigt raceklar på första racet. Kör det så tidigt som möjligt bara. Du kan ju köra hoj, den största skillnaden mot bandagar är att man kör fortare än vad man både vågar och kan egentligen, och att adrenalinet sprutar ur öronen. Att nöta träningar eller bandagar kommer inte att förbereda dig nämnvärt på det, och köra kan du ju redan någorlunda.

Vi ses i depån nån gång! :hihi :tummenupp
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
1. Du behöver inte regndäck på licenskursen, kör på gatdäck så fixar du regn också. Det är en kurs, inte ett race.
2. Du behöver inte vara så varm i kläderna på licenskursen, du behöver bara kunna framföra hojen på ett säkert sätt och följa de regler som du lär dig. Det är en kurs, inte ett race.
3. Du behöver inte ha en färdigkittad hoj på licenskursen (inte med SMC i alla fall), på kursen lär du dig det som behöver fixas. Det är en kurs, inte ett race.

Lycka till! Även jag tycker att det skall bli spännande att se en 1290 släppas lös på en bana, men jag hoppas att den inte skenar ut i lecahavet. :tummenupp

Det är mer racehelgen den 2:a maj i anderstorp jag tänker på, som ligger så tätt inpå! Men förhoppningsvis så blir jag lite varm i kläderna under licenskursen. Förhoppningsvis så hinner jag köra lite knixbana på Rörken i uppsala innan. I år kommer jag även att tillbringa mycket tid på flygrakan som jag upptäckte förra året. Den som jag kraschade på nu senast. Där kommer jag ha möjlighet att bli lite varm i kläderna, och öva på starter samt inbromsningar. Jag ser faktiskt fram emot att få testa och utvärdera med hjälp av en lap timer. Starter är svårt på hojen. Startar jag på ettan måste jag smyga iväg, startar jag på tvåan så lyfter framhjulet innan jag har hunnit släppa ut kopplingen helt. Men övning ger färdighet!

Extrafälgar med regndäck är mer av en lyx. Och ska du köra race så är det bästa du kan göra för att spara pengar att lära dig kränga däck, det är inte så jäkla svårt, och efter några omgångar kommer du kunna göra det ganska fort. De rutinerade förarna skiftade ju fan däck snabbare än jag skiftade fälgar. :gnissla
Äsch då, man är aldrig riktigt raceklar på första racet. Kör det så tidigt som möjligt bara. Du kan ju köra hoj, den största skillnaden mot bandagar är att man kör fortare än vad man både vågar och kan egentligen, och att adrenalinet sprutar ur öronen. Att nöta träningar eller bandagar kommer inte att förbereda dig nämnvärt på det, och köra kan du ju redan någorlunda.

Vi ses i depån nån gång! :hihi :tummenupp

Det är en väldigt bra poäng du har. Det ska väl inte vara helt omöjligt med 3 däckjärn? Behöver man tänka något på att balansera däcken? Det finns liksom inga vikter på fälgen nu och det är hur stadigt som helst i höga farter. Kan ett annat däck påverka det så mycket, trots att fälgen är klockren från början?

det gör vi definitivt!
 

Larse

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2009
Ort
Hofors
Hoj
Gsxr 600 K7 stunt
Det är en väldigt bra poäng du har. Det ska väl inte vara helt omöjligt med 3 däckjärn? Behöver man tänka något på att balansera däcken? Det finns liksom inga vikter på fälgen nu och det är hur stadigt som helst i höga farter. Kan ett annat däck påverka det så mycket, trots att fälgen är klockren från början?

det gör vi definitivt!
2 eller 3 däckjärn så fixar du de :tummenupp Lite smaksak skulle jag tro, vissa balanserar däcken, andra gör de inte. Jag tillhör dom som inte balanserar när jag byter däck och har inte haft problem än :) Må vara att jag inte kan köra över 190 men körde med 13 olika bakdäck utan bekymmer förra året... :näsblod
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det är mer racehelgen den 2:a maj i anderstorp jag tänker på, som ligger så tätt inpå! Men förhoppningsvis så blir jag lite varm i kläderna under licenskursen. Förhoppningsvis så hinner jag köra lite knixbana på Rörken i uppsala innan. I år kommer jag även att tillbringa mycket tid på flygrakan som jag upptäckte förra året. Den som jag kraschade på nu senast. Där kommer jag ha möjlighet att bli lite varm i kläderna, och öva på starter samt inbromsningar. Jag ser faktiskt fram emot att få testa och utvärdera med hjälp av en lap timer. Starter är svårt på hojen. Startar jag på ettan måste jag smyga iväg, startar jag på tvåan så lyfter framhjulet innan jag har hunnit släppa ut kopplingen helt. Men övning ger färdighet!



Det är en väldigt bra poäng du har. Det ska väl inte vara helt omöjligt med 3 däckjärn? Behöver man tänka något på att balansera däcken? Det finns liksom inga vikter på fälgen nu och det är hur stadigt som helst i höga farter. Kan ett annat däck påverka det så mycket, trots att fälgen är klockren från början?

det gör vi definitivt!

Ja 3 järn räcker. Jag balanserar med biltemas pryl. Har en låda med vikter från dem med, ser fördjävliga ut, men funkat för mig. Har även en pryl från biltema för att kränga av (och på) däcket. Om man inte vill repa fälgarna är det bra med fälgskydd med.
 
Last edited:

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
1. Du behöver inte regndäck på licenskursen, kör på gatdäck så fixar du regn också. Det är en kurs, inte ett race.
2. Du behöver inte vara så varm i kläderna på licenskursen, du behöver bara kunna framföra hojen på ett säkert sätt och följa de regler som du lär dig. Det är en kurs, inte ett race.
3. Du behöver inte ha en färdigkittad hoj på licenskursen (inte med SMC i alla fall), på kursen lär du dig det som behöver fixas. Det är en kurs, inte ett race.

Lycka till! Även jag tycker att det skall bli spännande att se en 1290 släppas lös på en bana, men jag hoppas att den inte skenar ut i lecahavet. :tummenupp
Rätt på allt utom 1290n. De jag sett på bana har varit ganska beskedliga om än hyggligt snabba rakt fram...
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Tack för tipsen. Jag skriver ner att Biltema har däckkrängarrejer :tummenupp

Idag har jag än så länge bara plockat ner strålkastaren för att se hur det såg ut där, och det verkar vara en alldeles utmärkt plats för att fästa en crosskylt med 4 skruvar.

Framifrån:
Utan strålkastare.jpg

Profil: Den är ju snygg, om än rå, såhär också :kär
utan strålkastare i profil.jpg

Jag tog lite mått för hålen. Jag behöver bara hitta lite längre skruvar än original, och borra fyra små hål i skylten. Sen är det klart ju. Det kanske inte behöver vara mer komplicerat än så?
mått för skylt.jpg

Är det bara jag som tycker att min strålkastare ser ut som Bumblebees bortglömda bror?
Transformerhuvud.jpg
 

[Tim]

Fotogenic.
Gick med
3 Nov 2004
Ort
Malmö
Hoj
Z500 när det ska drickas kaffe och RM250 när det ska grillas korv!
Innan du börjar borra så bör du nog kontrollmäta det rosa och det gröna. Men jag gillar projektet! Kul med lite annorlunda racehojar.
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Efter samtal med Bactor MC, de som skall modda en underkåpa till mig, så kom vi fram till att underkåpa skall fixas. Motor och bromsar skall najas och även expansionkärl och sånt där skall göras godkänt för reglementet. De har möjlighet att fixa hajfena i värsta fall genom att borra ett hål i svingen men jag skulle försöka få det avklarat på egen hand. Eller egen är fel att säga då jag helt och hållet får välbehövlig hjälp med det!
De smäller troligtvis dit en Qstarz LT-Q6000 samtidigt.

Nu har de dock överdrivet mycket att göra ett tag framöver, men de hämtar hojen, gör den raceklar lagom tills jag kan ta ut den på vägarna och kör hem den till mig :tummenupp

Tankskum pratade vi om också. Jag tyckte att explosafe lät så jäkla bra men det blev jag avrådd ifrån då det tydligen har varit många som har fått kortslutning i tanken av det. Vanlig tankskum ska tydligen räcka gott och väl utan att det löses upp. Jag är orolig för detta. Jag kommer ju köra en hel del gata också. Bland annat är det tänkt att tjejen ska övningsköra samt köra upp på denna, så det kommer ju finnas soppa i tanken hela tiden. Fråga; vad är era erfarenheter och vad har ni hört om tankskum? Jag har hört att det kan lösa upp sig lite efter ett tag. Men för att plocka ur det så måste man ju plocka bort tanken och rensa den helt och hållet underifrån. Jag vet att man ska tvätta tankskummet i bensin (och låta torka?) innan man stoppar ner det. En till nackdel kommer vara att soppamätaren hela tiden visar fullt. Nu är det i sig inte hela världen men jag kan ge mig fan på att jag någon gång kommer glömma bort att titta på trippmätaren, och sen står jag där som ett fån i spöregn och får gå 4km till närmsta mack :hihi
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Innan du börjar borra så bör du nog kontrollmäta det rosa och det gröna. Men jag gillar projektet! Kul med lite annorlunda racehojar.

Japp. Man ska alltid kontrollmäta! Nu mätte jag med en tumstock, men när jag ska borra så kommer jag mäta med en plastremsa istället som är lättare att få bra mått på. En sån som lindar upp sig själv. En sådan som tanter har i sin sygömma :brynad Skjutmått har jag tyvärr inget.
 

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
Efter samtal med Bactor MC, de som skall modda en underkåpa till mig, så kom vi fram till att underkåpa skall fixas. Motor och bromsar skall najas och även expansionkärl och sånt där skall göras godkänt för reglementet. De har möjlighet att fixa hajfena i värsta fall genom att borra ett hål i svingen men jag skulle försöka få det avklarat på egen hand. Eller egen är fel att säga då jag helt och hållet får välbehövlig hjälp med det!
De smäller troligtvis dit en Qstarz LT-Q6000 samtidigt.

Nu har de dock överdrivet mycket att göra ett tag framöver, men de hämtar hojen, gör den raceklar lagom tills jag kan ta ut den på vägarna och kör hem den till mig :tummenupp

Tankskum pratade vi om också. Jag tyckte att explosafe lät så jäkla bra men det blev jag avrådd ifrån då det tydligen har varit många som har fått kortslutning i tanken av det. Vanlig tankskum ska tydligen räcka gott och väl utan att det löses upp. Jag är orolig för detta. Jag kommer ju köra en hel del gata också. Bland annat är det tänkt att tjejen ska övningsköra samt köra upp på denna, så det kommer ju finnas soppa i tanken hela tiden. Fråga; vad är era erfarenheter och vad har ni hört om tankskum? Jag har hört att det kan lösa upp sig lite efter ett tag. Men för att plocka ur det så måste man ju plocka bort tanken och rensa den helt och hållet underifrån. Jag vet att man ska tvätta tankskummet i bensin (och låta torka?) innan man stoppar ner det. En till nackdel kommer vara att soppamätaren hela tiden visar fullt. Nu är det i sig inte hela världen men jag kan ge mig fan på att jag någon gång kommer glömma bort att titta på trippmätaren, och sen står jag där som ett fån i spöregn och får gå 4km till närmsta mack :hihi

Jag gillar verkligen inte tankskum. Man måste rengöra tank/bränslefilter ofta så att det inte sätter igen. Vissa hojar är tydligen mer känsliga än andra.
Riktigt tråkjobb helt enkelt som måste göras.
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Jag gillar verkligen inte tankskum. Man måste rengöra tank/bränslefilter ofta så att det inte sätter igen. Vissa hojar är tydligen mer känsliga än andra.
Riktigt tråkjobb helt enkelt som måste göras.

det var ju inte helt lockande kanske. Men åh andra sidan har jag inget val heller.
Hur ofta bör man rengöra? Efter varje helg? En gång i veckan? En gång i månaden?

*edit* Jag kanske ska stoppa in det vid en racehelg, och plocka ur det efteråt. Det är ju trots allt bara 2-4 racehelger som skall köras i år. På vanliga bandagar samt licenskursen behövs det ju ej.
 

Manne990

#60
Gick med
4 Feb 2008
Ort
Västerås
Hoj
R1
det var ju inte helt lockande kanske. Men åh andra sidan har jag inget val heller.
Hur ofta bör man rengöra? Efter varje helg? En gång i veckan? En gång i månaden?

*edit* Jag kanske ska stoppa in det vid en racehelg, och plocka ur det efteråt. Det är ju trots allt bara 2-4 racehelger som skall köras i år. På vanliga bandagar samt licenskursen behövs det ju ej.

Min RC8:a var rätt känslig och filtret satte igen rätt snabbt, vilket gav problem i vissa lägen...

Ett tips är att kanske vänta in SR 2015. Jag hoppas på att de tar bort kravet på tankskum...
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Min RC8:a var rätt känslig och filtret satte igen rätt snabbt, vilket gav problem i vissa lägen...

Ett tips är att kanske vänta in SR 2015. Jag hoppas på att de tar bort kravet på tankskum...

Hemskt.. Hur gjorde du med ditt tankskum? Lät du det bara vara tills det blev skit i filret eller bytte du ut det med jämna mellanrum (som man inte ska behöva göra..)

Det hade varit väldigt skönt om man kunde slippa tankskum. Men det är väl till för vår säkerhet så chansen är väl liten? Eller vet du ifall det har varit uppe på tapeten förut, att någon har frågat om man kan slopa den regeln?
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top