Nu rullar det på. Idag köpte jag min allra första bärbara dator. Så mycket ångest, svåra val och många timmar (inatt släcktes lampan 05:00). Skulle det bli en burk för 3000kr? Som bör räcka till surf, netflix och analys av spårval osv, eller skulle det bli en betydligt dyrare variant, som jag kan ha med mig under flera år? Som är skonsam mot ögonen, snabb och kan användas för högupplösta GoPro-filmer utan att anstränga sig?
Jag kunde inte komma ifrån mitt krav på SSD-hårddisk. Numera är det riktigt hög kvalité som håller i decennier. Inga rörliga delar alls, och SÅ mycket snabbare än vanliga hårddiskar som snurrar runt med varierande ljudvolym 5400 per minut.
Touch-skärm har jag inte ens stött på någonsin faktiskt, förens nu. Jag visste inte om jag skulle älska det eller hata det. Kan skärmen bli kladdig och jävlig efter ett tag? Eller är känsligheten åt skogen? De har precis kommit med multitouch 10 (fingrar) och det är en stor skillnad mot gårdagens 2 fingrar. Det kanske kan vara något?
Skärmstorleken spelar stor roll! Här var det väldigt svårt. Jag vill gärna ha den största skärmen som finns. Ju större desto bättre! Men kan 17" vara för otympligt? Det kanske räcker med 15,6"? Jag vägrar 13,3"-småttingar och 11,3" är ju nästan i klass med Ipad Air och liknande surfplattor. Näe, något större behöver jag.
Precis när jag hade valt ut 3 stycken att titta närmare på, så fick jag syn på den som jag skriver på nu. Suck.
Skall skärmytan vara Glare (glansigt) eller Anti-glare (matt)? Mitt förnuft sa anti-glare då jag står där i depån och solen skiner lite varstans. Då vill jag ju inte ha ett gäng solstrålar som reflekteras rakt i ansiktet på mig.
Men glansig yta är riktigt snygg, andas kvalité och är lättare att hålla ren och hel. Jag fick helt enkelt strunta i den här biten. Samma sak med grafikkort eller inte. Sånt är bara en bonus.
Som sagt. Då fick jag syn på denna. Efter all tid och allt letande kom jag fram till att det får bli den här, med 256GB SSD, touchskärm och glansig skärm. Den är så liten som 14" men nu när jag sitter här så är det faktiskt en perfekt storlek! Vilken tur jag har! Den är tillräckligt stor för att få plats med allt jag vill ha på skärmen. Det går att kolla netflix när man sover över på närmsta vandrarhem och den är tillräckligt liten för att vara väldigt behändig och smidig att ställa ner, flytta runt och som en laptop skall vara. Bärbar.
View attachment 414867
Lenovo U430. Inet på Hötorget hade en kvar. Och affären stängde om 75 minuter. Jag slängde på mig jackan och skrapade bilen. Den fick det bli! Jag är otroligt nöjd med köpet, och jag kan synka med min stationära dator (som jag faktiskt uppgraderade till windows 8.1 igår natt, 03:00). Det bästa val jag gjort på länge inom datorer. Den gick dessvärre loss på 8490 spänn, men priset är 9490kr från Lenovo själva medans konkurrenterna har satt den på 8990kr om jag inte minns fel. Som tur är så är det 12 månaders räntefritt så det betyder bara mer nudlar, men lika mycket hojkörning.