Jag får ångest av att läsa dina inlägg..
12 månaders räntefritt. Leasing, Krediter, Detta kommer inte sluta väl
Tänkt till ett par varv till är ett råd i all välmening, Gör en snabb överslagsräkning, Rada upp riskerna och kostnaderna och om det är värt att amortera på något i 72 månader som du kanske får lämna kvar vid spolplattan.
En enklare vurpa tickar snabbt iväg bortåt 15K..........
Jag uppskattar råden. Jag räknar alltid på vad jag har och vad jag rimligtvis kan lägga ut. 12 månaders räntefritt betyder inte att jag måste hålla mig till 12 månader. Det går att betala av tidigare. Inte för att jag vill gå in alltför mycket i hur min ekonomi eller lån ser ut, men jag har som tur inte ett sådant lån på hojen
Jag måste hålla med Sandfållan här. Personligen skulle jag ha valt den omvända vägen. Jag skulle ha låtit 1290:n vara gathoj, köpt den här (http://www.sporthoj.com/annonser/?id=79236), skippat ny dator och dyr laptimer, hittat någon som jag kunde samåka med till licenskursen och bandagar och börjat där.
Lägg pengarna på däck och bantid istället. Lägg fokus på att hitta körningen innan du försöker hitta tiderna. En GPS-analys ger inte mer än att be någon banräv ligga bakom dig i några varv och sedan ge feedback på körningen. Tvärtom faktiskt. Om du inte vet vad du skall titta efter i GPS-analysen ger den inget medans de rutinerade förarnas tips ger massor direkt.
Lyssna på Sandfållan. Han vet hur det kan gå när man skyndar sig. Annars är risken att du plötsligt sitter utan din drömhoj, utan ekonomi och med en rullstol i racebussen.
Sagt i all välmening från en person som är riktig prylgalning.
Om jag ska byta hoj och åka snålskjuts på andra så vill jag inte tävla. För mig är det som sagt mer värt att offra värdet på hojen, så länge jag får köra på bana med just den hojen. Den här datorn kommer jag givetvis använda i min vardag. Varje dag, flera gånger om dagen. Så det är likväl en investering, om än inte en ekonomisk sådan. Jag har däremot inte råd, anser jag, att ta ett lån för att köpa en till hoj för det här året (som jag även inte vill). Men jag uppskattar alla välsinnade råd! En laptimer måste inte vara av GPS-modell, men jag vill kunna sitta hemma om kvällarna och drömma mig bort. Kolla spårval, fundera om jag kan tänka på X och Y till nästa gång. Kolla filmer, bilder och sitta på forumet. Jag skulle kunna komma undan med en billig gps-puck samt ir-laptimer för tillförlitlig data under själva körningen. Men det är lite mer omständigt och det är inte det jag vill. Men för varje utlägg så håller jag koll på budgeten så att det inte spårar ur. Jag sitter gärna och låtsasshoppar för 70k på en racebuss om kvällarna. Jag lägger om budgeten för att se ifall det håller men håller det inte så håller det inte och då köper jag det inte. Jag funderade på om jag kunde ta ett lån på 100k för att kunna styra upp alting på en och samma gång, men oavsett hur mycet jag vill det så är det varken sunt eller förnuftigt . Det stora bekymret för mig just nu som jag har svårt att få in i budgeten är just en skåpbil. Har jag otroligt mycket tur så kan jag eventuellt låna en bil till någon eller alla racehelger. Men visst är det lätt att spåra ur och det gäller att hålla i slantarna. Det gäller inte bara att få det att gå runt. En buffert måste byggas upp också i sinom tid!
Min nuvarande dator köpte jag för ca 3tkr samt så köpte jag till en ssd hårddisk för strax under 1000kr. Bara ca 120gb minne men jag har alla mina bilder i en extern hårddisk ändå (flera faktiskt som backup).
Efter ca 5 år har den gjort sitt så jag har beställt en ny dator för 2400kr som jag får hem nästa vecka. Skippar ssd minne denna gång då jag inte har lika bråttom med att få igång datorn längre.
Den räcker för det jag använder den till: lyssna på musik, skriva pressmeddelanden åt rr-förare och racenyheter åt Motorrad samt andra diverse arbeten.
Spårval mm är kul att kolla på men det behövs ingen värstingdator för det.
Men i slutändan gör man som man själv vill och du får lära dig av dina egna eventuella misstag. Eller som Kenny Bräck säger "Jag är som jag är, jag gör som jag gör och det blir som det blir"
Ja, det är väl lite som Kenny Bräck säger Visst skulle det gå att komma undan med något billigare. Så är det ju alltid. Men så länge det går, och jag gör ett val som jag har tänkt igenom, så är jag nöjd. Ska man dra det till det extrema så skulle jag kunna sälja min tvåa och köpa en billigare etta. Jag skulle kunna sälja hojen och köpa en riktigt billig hoj. Men någonstans måste vi alla dra en gräns där vi själva är nöjda.
Ett tips angående att bli snabb, som du kommer få höra många gånger. Det är bantid som minskar varvtiderna. Krascher gör i bästa fall att du missar en dags bantid pga skrotad hoj, i värsta fall går säsongen åt till rehab. Bättre att köra lite långsammare och kunna nöta ner tiderna långsamt hela säsongen än att pressa gränser fort och få jävligt ont, och bli väldigt långsam.
Rullstolar är långsamma som faaan, tro mig.
Vad gäller ekonomin i att köra med en 1290, det är ditt huvudbry. Men även där är det bättre att ta det lugnt och bygga upp farten, kostar mindre att bara betala för bantiden och däcken än att behöva betala för att laga hojen med.
Håll dig hel och i ordning till 2016 så jag kan köra mot dig!
Givetvis är det så, du har helt rätt i det. Ett problem är tiden och avstånden från banorna. Inte bara pengarna. Min bantid har fått bestå av knixkurser varje lördag och söndag. Där lär jag åtminstone lära känna hojen. Där och på flygrakan kan jag testa gränser på ett annat sätt än på vägarna. En klen tröst om något Och förra året hade jag tur som kunde låna en bil till 2 av 3 bandagar/helger. Det återstår att se hur det blir med det nu.