"Fordons" väg till Speedster cup 2015

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Nu blir jag orolig på riktigt! :dummer

Ja, jag har ju så ont om tid eftersom jag bara har suttit hemma sedan den 27:e september. :näsblod Jag tycker att det är en intressant bok, jag får göra något som bryter mitt vardagsmönster och jag kommer minnas vad som står i boken bättre. är det lika dumt att köpa motarrad och Bike varje månad, då det endast finns ett fåtal artiklar som är intressanta varje gång men det är mycket pengar som slängs på tidningarna.
Jag kan lika väl skriva ner Full Kontroll från SMC till datorn. Men just nu tycker jag att det är en bra idé att läsa och skriva ner det som står i boken. Utveckla gärna det konstiga i att sysselsätta sig så.

Du ska helst vara beredd med sittställning för att svänga redan innan du börjar bromsa, så du inte börjar klänga runt på hojen under inbromsning eller när du lagt ner, då ska det bara vara att vika ut överkroppen. Då kommer det bli mindre nervöst med insvängning i kurva.
Och att börja trailbreaka, tja, jag började göra det mitt under ett race, för att jag helt enkelt var tvungen för att jag började bromsa för sent. :crash Det var skitläskigt första gångerna, sedan blev det lite mindre skitläskigt. Jag är fortfarande skitlångsam. :hihi

Att träffa apex är mest en fråga om att träna på att köra konsekvent. Det där de tjatar om på SMCs kurser med bromspunkt, svängpunkt, apex och utgångspunkt (Den sista kanske de iofs inte tjatar om så mycket, men den kan vara bra att ha för att få konsekvens i kurvorna.) Apex är mer en bieffekt av var du svänger in och var du vill komma ut. Tycker iaf jag. Jag är varesig snabb eller speciellt duktig, så lita inte på mig. :fakta

Och, välj EN sak att träna på för varje pass, och EN kurva eller raka att träna på det på. Resten av varvet myser du runt lite lagom. Det ger mer än att försöka träna på allt, överallt. Plus att då blir det roligare att köra med. :)

Jag tror jag har hört allt du skrev tidigare, och jag uppskattar att du ger råd för det tar jag till mig och kommer försöka utvärdera på egen hand när tillfälle ges.
Det sistnämnda du skriver är viktigt för att jag ska utvecklas tror jag! Jag har ganska lätt för att försöka göra allt samtidigt. typ;

Nu ska jag bromsa hårdare! Nähe det blev bara skit, jag testar att gasa hårt för att kompensera. Här kommer nästa sväng så om jag testar apex där och bromsar hårt och lutar mig mer i kurvan då? Nähä men här kommer tredje kurvan. Nu jävlar ska jag ha hög kurvhastighet! Here we gooooooo!" Och där är jag helt utmattad och trött..

Nu överdriver jag såklart men lite så kan jag tänka och vilja göra. Att hålla sig till en kurva och en sak i taget gör mig lite otålig och stressad. Stressad över att det eventuellt riskerar att bli dötid tills nästa gång kurvan kommer, eller något sånt. Så det ska jag göra i år. En sak i taget :)
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Ja, jag har ju så ont om tid eftersom jag bara har suttit hemma sedan den 27:e september. :näsblod Jag tycker att det är en intressant bok, jag får göra något som bryter mitt vardagsmönster och jag kommer minnas vad som står i boken bättre. är det lika dumt att köpa motarrad och Bike varje månad, då det endast finns ett fåtal artiklar som är intressanta varje gång men det är mycket pengar som slängs på tidningarna.
Jag kan lika väl skriva ner Full Kontroll från SMC till datorn. Men just nu tycker jag att det är en bra idé att läsa och skriva ner det som står i boken. Utveckla gärna det konstiga i att sysselsätta sig så.



Jag tror jag har hört allt du skrev tidigare, och jag uppskattar att du ger råd för det tar jag till mig och kommer försöka utvärdera på egen hand när tillfälle ges.
Det sistnämnda du skriver är viktigt för att jag ska utvecklas tror jag! Jag har ganska lätt för att försöka göra allt samtidigt. typ;

Nu ska jag bromsa hårdare! Nähe det blev bara skit, jag testar att gasa hårt för att kompensera. Här kommer nästa sväng så om jag testar apex där och bromsar hårt och lutar mig mer i kurvan då? Nähä men här kommer tredje kurvan. Nu jävlar ska jag ha hög kurvhastighet! Here we gooooooo!" Och där är jag helt utmattad och trött..

Nu överdriver jag såklart men lite så kan jag tänka och vilja göra. Att hålla sig till en kurva och en sak i taget gör mig lite otålig och stressad. Stressad över att det eventuellt riskerar att bli dötid tills nästa gång kurvan kommer, eller något sånt. Så det ska jag göra i år. En sak i taget :)

NEjdå, det blir inte dötid. Fokus på resten av varvet ska ligga på att ha roligt och hitta en mysig körning. Ett varv myskörning på bana är aldrig dötid eller bortkastat, oavsett om man missar den där enda saken man ska träna på, i den där enda kröken där man tänkt träna på det. :) Plus att då har man tid att samla tankarna och fokusera på den där enda saken nästa gång man kommer tillbaka dit. :)
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
NEjdå, det blir inte dötid. Fokus på resten av varvet ska ligga på att ha roligt och hitta en mysig körning. Ett varv myskörning på bana är aldrig dötid eller bortkastat, oavsett om man missar den där enda saken man ska träna på, i den där enda kröken där man tänkt träna på det. :) Plus att då har man tid att samla tankarna och fokusera på den där enda saken nästa gång man kommer tillbaka dit. :)

Helt rätt tänk med kvalité före kvantitet (allt på samma gång) :)
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Helt rätt tänk med kvalité före kvantitet (allt på samma gång) :)

Jag själv börjar ibland hetsa och pressa mig själv på banan, och då brukar nästa krasch inte vara fasligt långt bort har jag lärt mig. Då brukar jag antingen svänga av och ta en paus eller om jag lyckas helt släppa att bli bättre och bara sänka tempot och mysköra hela passet helt utan att träna på något. Det är ett jävla aber att krascha, man kan sabba sig själv och/eller hojen, och inte lär man sig så värst mycket på det heller. Och man sabbar definitivt bantiden för de andra.

Får hoppas vi ses på banorna, om inte i år, så nästa år. :hihi
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Innan du börjar borra så bör du nog kontrollmäta det rosa och det gröna. Men jag gillar projektet! Kul med lite annorlunda racehojar.

Måste ha missat ditt inlägg. Jag såg det nu och undrade vad tusan du menade. Jag har antingen skrivit fel eller så finns det ett svart hål som kortar av längden diagonalt i förhållande till längd och bredd :rofl Och såvitt jag vet så har jag aldrig haft fel ;)

double-facepalm.jpg
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Det går bra nu verkar det som, jag kanske inte behöver köpa bil i år. Jag frågade min kära far om det gick bra att låna hans arbetsbil på helgerna i år, och det gick alldeles utmärkt! Det betyder att jag har transport ordnat för licenskursen samt speedster cup-helgerna!. En stor Ford Transit där jag utan problem får in en hoj samt mina saker. Kanske två hojar men då det finns en rad hyllor i bilen så är det lite tight. Ibland har jag tur! Jag kanske kan samåka med någon, eller hyra bil till Gotland ring eller Mantorp i sommar då dessa bandagar ligger på vardagarna.

0766485-Ford-Transit-300M-RWD-2.2-TDCi-100-bhp-Ambiente-2012.jpg

Nu ska jag få tummen ur och köpa en random crosskylt på LellesMC. Då jag inte har något annat planerat så känns det som en rimlig sak att göra :)
Det känns så skönt att det går framåt, och dessutom fort tycker jag!
 

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Modigt intiativ Fordon :Bugar

Det jag kan tänka på är några småsaker som hjälper mig att få lite fart . Kanske självklart men men , köra avslappnat och mjukt . Försöker börja så ialf :D
Sen det viktigaste av allt bygga upp förtroendet för hojen och däcken , det skiljer på däck och däck.
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Modigt intiativ Fordon :Bugar

Det jag kan tänka på är några småsaker som hjälper mig att få lite fart . Kanske självklart men men , köra avslappnat och mjukt . Försöker börja så ialf :D
Sen det viktigaste av allt bygga upp förtroendet för hojen och däcken , det skiljer på däck och däck.

Visst är det självklart, men ack så viktigt. Och jag lyckas definitivt inte vara varken avslappnad eller mjuk hela tiden!
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Det går bra nu verkar det som, jag kanske inte behöver köpa bil i år. Jag frågade min kära far om det gick bra att låna hans arbetsbil på helgerna i år, och det gick alldeles utmärkt! Det betyder att jag har transport ordnat för licenskursen samt speedster cup-helgerna!. En stor Ford Transit där jag utan problem får in en hoj samt mina saker. Kanske två hojar men då det finns en rad hyllor i bilen så är det lite tight. Ibland har jag tur! Jag kanske kan samåka med någon, eller hyra bil till Gotland ring eller Mantorp i sommar då dessa bandagar ligger på vardagarna.

View attachment 414924

Nu ska jag få tummen ur och köpa en random crosskylt på LellesMC. Då jag inte har något annat planerat så känns det som en rimlig sak att göra :)
Det känns så skönt att det går framåt, och dessutom fort tycker jag!

Intressant att det tog 126 inlägg innan du kollade med farsan. Men det är klart kul att fönstershoppa på blocket med.. Angående laptimer och det faktum att du har din nya fin laptop..
Kolla https://sites.google.com/site/wifilapper/ En dator och en andriodtelefon och kanske en trådlös router på batteri om man inte vill köra på 3g och du får realtidsanalys till din dator. Så kan dina depåslavar analysera i realtid och avrapportera direkt efter passet. Och jättebilligt e det med.
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Intressant att det tog 126 inlägg innan du kollade med farsan. Men det är klart kul att fönstershoppa på blocket med.. Angående laptimer och det faktum att du har din nya fin laptop..
Kolla https://sites.google.com/site/wifilapper/ En dator och en andriodtelefon och kanske en trådlös router på batteri om man inte vill köra på 3g och du får realtidsanalys till din dator. Så kan dina depåslavar analysera i realtid och avrapportera direkt efter passet. Och jättebilligt e det med.

Det är inte konstigare än att han har varit utomlands, samt att jag vill vara oberoende av saker som jag inte kan påverka i så stor mån som möjligt. Därför har jag gärna en bil själv. Tänk om han råkar behöva jobba en racehelg? Det vore trist att eventuellt behöva ställa in pga det. Sen hade jag förvisso aldrig trott att jag skulle få låna hans arbetsbil i så stor utsträckning heller :D men med en tight budget så skadar det inte att fråga och som tur var så verkar det gå bra!

Jag är på väg att byta telefon och har hela tiden känt att jag vill ha en iPhone, då jag har varit så nöjd med min 4 och 5. Skulle jag få för mig att köpa exempelvis galaxy 5S så kan jag ju koppla den med en billigare puck och en app. Men det får vi se. Jag är lite såld på LT-Q6000 och dess funktioner :) men tack för tipset! Ska kolla länken imorgon när jag sitter vid en dator.
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Om du bestämmer dig för att testa en Android med RaceChrono så har jag en i princip flång ny Qstarz BT-Q818XT GPS-puck som du nog kan få till bra pris. Jag hann bara ladda den och testa att den funkade klockrent med RaceChrono när jag hittade en Aim Solo till ett pris jag inte kunde motstå.
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Om du bestämmer dig för att testa en Android med RaceChrono så har jag en i princip flång ny Qstarz BT-Q818XT GPS-puck som du nog kan få till bra pris. Jag hann bara ladda den och testa att den funkade klockrent med RaceChrono när jag hittade en Aim Solo till ett pris jag inte kunde motstå.

Efter en snabbtitt till så känns det inte att jag vill ha en Q88XT, utan en BT-Q1000eX. In that case. Jag är dock inte helt hundra på skillnaderna men man får inget program med 818 väl utan får förlita sig till RaceChrono?
 

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
Jag förstår precis hur Fordon tänker, även om allt sunt förnuft säger att det är bättre att köpa en gammal rejshoj för 25-30 tusen, så måste glädjen att köra finnas där, och för vissa så funkar bara en sak. Är precis likadan själv, fast jag kör omkring på gammalt tung skräp alla skakar på huvet åt, men det skiter jag i, för det ger mig inget att köra något annat!
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Efter en snabbtitt till så känns det inte att jag vill ha en Q88XT, utan en BT-Q1000eX. In that case. Jag är dock inte helt hundra på skillnaderna men man får inget program med 818 väl utan får förlita sig till RaceChrono?

Så är det. Men RaceChrono är mycket mer kompetent än jag trodde. Det går att analysera tillräckligt mycket och bra direkt i mobilen. Då behöver man inte köpa en ny dator för det. Fast...vänta lite nu... :7peta
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Om du bestämmer dig för att testa en Android med RaceChrono så har jag en i princip flång ny Qstarz BT-Q818XT GPS-puck som du nog kan få till bra pris. Jag hann bara ladda den och testa att den funkade klockrent med RaceChrono när jag hittade en Aim Solo till ett pris jag inte kunde motstå.

Jag är intresserad av GPS pucken om det är ett grymt pris. PM
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Jag förstår precis hur Fordon tänker, även om allt sunt förnuft säger att det är bättre att köpa en gammal rejshoj för 25-30 tusen, så måste glädjen att köra finnas där, och för vissa så funkar bara en sak. Är precis likadan själv, fast jag kör omkring på gammalt tung skräp alla skakar på huvet åt, men det skiter jag i, för det ger mig inget att köra något annat!

Precis så är det! Hoj kör man med hjärtat :tummenupp

Så är det. Men RaceChrono är mycket mer kompetent än jag trodde. Det går att analysera tillräckligt mycket och bra direkt i mobilen. Då behöver man inte köpa en ny dator för det. Fast...vänta lite nu... :7peta

Ja, det är så dumt att de inte kan släppa en app till iPhone. Ju fler mobiltelefontester jag läser, desto mer blir jag sugen på iPhone 6 som nästa telefon, trots att tanken var att jag skulle bli mer öppen för androidtelefoner. Jag har haft en på jobbet i 2 år så jag är inte främmande för dem. Jag bara gillar iOS så mycket mer.

Äh du är bara avundsjuk för att jag har en dator som jag kan använda utan att ha en strömkabel i väggen. Jag är så mobil nu så det finns inte. Fortsätter det såhär så kommer jag få nobelpriset i någon kategori inom en snar framtid. Med den här mackapären så är jag oövervinnerlig ska du se ;)

1033100265.jpg
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Nummerskylt baksida dubbelbild.jpg


Jag kämpar på i stadigt tempo och nu är nummerskylten monterad. Det blev lyckat! Det är bara färgen som skall på och jag ska se om jag inte inte kan göra något snyggt av det. Jag kanske kan göra som Ricken påpekade, att lämna en bit orange runtom. Det är bara bakgrundsfärgen för siffrorna som behöver vara gröna.

fyrbildsruta nummerskylt.jpg

Efter lite modifiering med avbitartång och rakblad samt mycket måttande, höftande, kontrollmätande och lite chansningar så blev alla hål perfeka! Jag borrade med 3 mm innefrån och ut då det var den borren som hade en spets längst fram. Det underlättade att sätta hålet rätt utan att riskera att jag slant. Sedan tog jag 4mm-borren och borrade utifrån och in för att få en snyggare ytan. Jag tyckte att det kunde vara en otroligt bra idé att värma nummerskylten, så att den gick lättare att böja och trycka in när jag skulle skruva i skruvarna. Döm om min förvåning när jag märkte att originalskruvarna är tillräckligt långa för att det här skall fungera!
Den som har OCD för symmetri märker nog att den lutar någon liten grad men jag intalar mig själv att det ger den mer charm. ungefär som V-twinnarnas vibrationer och hackande vid lågt varvtal. Det är en själ, inget annat! :rofl

Men visst blev det bra!
Färdigmonterad nummerskylt.jpg


Och som jag sa tidigare. Jag kanske kan styla till det lite? se bara mitt mästerverk som jag gjorde i paint. Jag är en naturbegåvning! Det här ska jag fira med FIFA15 på Playstation 4 och en gäng alkoholfria Carlsberg tillsammans med en vän ikväll :tummenupp
grönsprayad skylt i paint.jpg
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Efter en snabbtitt till så känns det inte att jag vill ha en Q88XT, utan en BT-Q1000eX. In that case. Jag är dock inte helt hundra på skillnaderna men man får inget program med 818 väl utan får förlita sig till RaceChrono?

Jag har kört en del bil på bana och min erfarenhet är att skall man ha nåt ut av en analys så skall den vara direkt. Man får vara bra vass för att kunna analysera fram bättre varvtider hemma i soffan 3 dagar senare.
 

Hadez

race.exe
Gick med
26 Apr 2006
Ort
Sollentuna
Hoj
Kawasaki ZX-10R -16
Fordon, överkant på 5 : an är inte reglementsenlig! Och nu är det bara 4 månader till premiär!

:tungan
 
Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

Top