"Fordons" väg till Speedster cup 2015

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Ja, var det jag tänkte på. Du får minskat styrutslag och därför blir hojen hängande på styret -----> eventuellt mer luft mellan andra dyra vitala delar och asfalten vid en lowsider. Och gummit räddar väl lite ram med?

Den aspekten har jag inte tänkt på, att det blir mer utrymme. Det finns redan (minimalt)tillräckligt med utrymme för styret att fungera som kraschskydd vid plan mark, men det skadar inte med mer utrymme. Jag trodde enbart det är till för att få stopp på genomslag vid vobbel. Vobbel hoppas jag för övrigt min originalmonterade styrdämpare skall kunna klara av, även på racebanan. Den justerbara WP-dämparen som finns i powerpart-hyllan är oskäligt dyr. Kan jag anta att dessa är engångsgrejer som riskerar att hamna mitt på banan, då de hålls på plats av bundband och lite dubbelhäftande tejp?
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Jo, just det. Det finns visst en sak till som skyddar hojen. De infällbara passagerarfotpinnarna. De skyddar faktiskt hela ljuddämparen vid plan mark. Så länge dessa är säkrade/najade i uppfällt läge så behöver jag inte ta bort dem :tummenupp
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Hoppas du får milda vurpor med den där hojen. :) Så man får se den ofta och mycket, och skydden klarar av att ta smällarna. :tummenupp
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
En del saker beställda nu!

Brake lever guard bland annat, som var riktigt billigt och förhoppningsvis tillräckligt bra. 49 euro inkl VAT.
Proguard-Bremshebelschuetzer-Orange.jpg


Kylarskydd. Även det för en bättre summa. Givetvis orange. Det är ingen diskret hoj och jag gillar verkligen färgen :)
KTM-1290-Superduke-Kuehlerschutzgitter-Orange.jpg


Och i sista sekund så valde jag att köpa en dummy till baklyset. Det ser så fult ut om jag bara skulle plocka ur den. Och sen intalar jag mig att det inte är så bra att ha det öppet där bak ifall hojen får för sig att backa in i sandfållan. Då kanske det kan kosta mer än vad den här gjorde.

KTM-1290-Superduke-Carbon-Ruecklichtdummy-glaenzend.jpg


Nu är det egentligen motorblocksskydden jag behöver. Jag väljer att inte använda mig av skydd för fälgen, då det skulle bli ett evigt demonterade för att ställa upp hojen. Jag skulle behöva få vänta med montering tills däckvärmarna skall tas av, ställa ner hojen för att sedan pyssla och knåpa med detta, innan jag kan ta mig ut på banan. Nej, jag tror faktiskt att passagerarfotpinnarna kommer göra ett tillräckligt bra jobb :)
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Bandäck

product_sheet_racetec_slick_460x500_jpeg.jpg

Och nu har jag läst om olika däck sen klockan 20 igår kväll. Det blir över 6h non-stop utan paus, och hundratals inlägg om subjektiva upplevelser i diverse trådar, samt youtube-recensioner och länkar. Det har inte hjälpt mig mycket alls. Jag vill nog inte ha Michelin power cup. Av den enda anledningen till att jag såg en recension om V-stommen och att Power Cup kan kännas olika en del andra grepp. Men det fanns tydligen en rundad profil också som skulle påminna mer om andra märken. Happ.

Pirelli Supercorsa SC2 känns väldigt lockande. Den lovordas överallt förutom att den har en rätt kass hållbarhet. Jag översätter det till att för mig blir det ännu värre med min hoj, samt en fjädringsinställning som är långt ifrån optimerad. Men Pirelli Superbike PRO då? En del säger att däcket är väldigt lurigt med plötsliga släpp, och flera har kraschat med det. Jag antar att det har varit oförklarliga släpp från däcken utan någon förvarning alls. Däremot är andra helt störtkära i däcken. Jag vet inte vad jag ska tro.

Metzeler CompK verkar vara ett jättebra däck som håller länge. Ett däck som kanske inte är till för de snabbaste förarna, men jag är långt ifrån snabb ännu. Det här skulle jag vilja testa.

Dunlops däck har jag ännu inte läst speciellt mycket om, så jag har ingen aning. Jag har bara kört på Dunlop Sportsmart2 på den här hojen, och det fungerade oftast väldigt bra förra året. Men i år så kommer jag köra snabbare och djärvare men mjukare. Det är åtminstone tanken. Jag skulle vilja testa Dunlop D212 GP PRO, men det är nog mest för att jag har förtroende för Dunlop rent generellt.

Regndäck har jag heller inte den blekaste om. Jag läste att vissa slänger på vanliga sportdäck när det är blött. Exempelvis Bridgestone S20, vilket för övrigt var ett bra däck för mig när jag körde min 990 Superduke för snart 3 år sedan. Men då låg jag även på en helt annan nivå än idag också, så jag kan inte riktigt ta med den upplevelsen. Men det kan väl knappast gälla vid race. Det kan väl bara vara rent regndäck för tävling som gäller. Det är ju trots allt race.
Och mitt i allt det här så måste jag även lära mig om fjädringen. Hur jag ska ställa in den, och hur jag ska testa mig fram. Och jag behöver även temp-mätare och lufttrycksmätare.

Det är mycket nu. Det är mycket tankar kring däcken som jag inte kan basera på stone cold facts vilket är störande.
 

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Det är väl mönstrade däck som gäller ?

Du får nog tänka tillräckligt bra däck för din hastighet ..ingen idé att fläska på värsting däcken som du antagligen kommer ha svårt att hålla rätt temp i.

Kör man runt 1.20 på Gelleråsen duger vanliga gat sportdäck.

En sak som kan va tänkvärt är profilen på däcket.
 
Last edited:

Hultqvist

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2009
Ort
Örebro
Hoj
Ingen just nu
CompK och Superbike pro går väll bort iom det Micke65 säger, det är väll mönstrat som gäller i speedster?

För att ställa till det lite till för dig så slänger jag in ytterligare ett alternativ: Bridgestone r10 evo. Funkade utan problem för mig, okej livslängd, inga problem med grepp, trevlig profil och på dom flesta ställen är det också billigare än Pirelli och Dunlops mptsvarighet.
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Rena slicks går bort som Micke påpekar, mönstrat och "godkänt för gata" ska det vara. Antingen ett kompetent gatdäck typ S20 som funkar för tider ner mot 1.15 (Gelleråsen) utan att kräva alltför mycket av föraren, eller nåt typ Supercorsa eller R10 som Hultqvist här var inne på. Regndäck kan naturligtvis vara tryggt, men ett par Pilot Road 3/4 funkar förvånansvärt bra också...
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
View attachment 415029

Och nu har jag läst om olika däck sen klockan 20 igår kväll. Det blir över 6h non-stop utan paus, och hundratals inlägg om subjektiva upplevelser i diverse trådar, samt youtube-recensioner och länkar. Det har inte hjälpt mig mycket alls. Jag vill nog inte ha Michelin power cup. Av den enda anledningen till att jag såg en recension om V-stommen och att Power Cup kan kännas olika en del andra grepp. Men det fanns tydligen en rundad profil också som skulle påminna mer om andra märken. Happ.

Pirelli Supercorsa SC2 känns väldigt lockande. Den lovordas överallt förutom att den har en rätt kass hållbarhet. Jag översätter det till att för mig blir det ännu värre med min hoj, samt en fjädringsinställning som är långt ifrån optimerad. Men Pirelli Superbike PRO då? En del säger att däcket är väldigt lurigt med plötsliga släpp, och flera har kraschat med det. Jag antar att det har varit oförklarliga släpp från däcken utan någon förvarning alls. Däremot är andra helt störtkära i däcken. Jag vet inte vad jag ska tro.

Metzeler CompK verkar vara ett jättebra däck som håller länge. Ett däck som kanske inte är till för de snabbaste förarna, men jag är långt ifrån snabb ännu. Det här skulle jag vilja testa.

Dunlops däck har jag ännu inte läst speciellt mycket om, så jag har ingen aning. Jag har bara kört på Dunlop Sportsmart2 på den här hojen, och det fungerade oftast väldigt bra förra året. Men i år så kommer jag köra snabbare och djärvare men mjukare. Det är åtminstone tanken. Jag skulle vilja testa Dunlop D212 GP PRO, men det är nog mest för att jag har förtroende för Dunlop rent generellt.

Regndäck har jag heller inte den blekaste om. Jag läste att vissa slänger på vanliga sportdäck när det är blött. Exempelvis Bridgestone S20, vilket för övrigt var ett bra däck för mig när jag körde min 990 Superduke för snart 3 år sedan. Men då låg jag även på en helt annan nivå än idag också, så jag kan inte riktigt ta med den upplevelsen. Men det kan väl knappast gälla vid race. Det kan väl bara vara rent regndäck för tävling som gäller. Det är ju trots allt race.
Och mitt i allt det här så måste jag även lära mig om fjädringen. Hur jag ska ställa in den, och hur jag ska testa mig fram. Och jag behöver även temp-mätare och lufttrycksmätare.

Det är mycket nu. Det är mycket tankar kring däcken som jag inte kan basera på stone cold facts vilket är störande.

Köp begagnade däck av snabba förare, så får du billiga däck. Skit i vad det är för däck, utan testa en drös olika och se vad du gillar. Det som passar andra behöver nödvändigtvis inte falla dig i smaken.
Jag själv är långsam men jag har kört på SC2or, och har gillat dem. Kört på lite slicks med, och gillat dem med. Går inte tillräckligt fort och jag är inte tillräckligt bra för att jag ska känna någon direkt skillnad på däcken ärligt talat. :hihi

Men, som sagt så är det mönstrat som gäller i Speedster.
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
CompK och Superbike pro går väll bort iom det Micke65 säger, det är väll mönstrat som gäller i speedster?

För att ställa till det lite till för dig så slänger jag in ytterligare ett alternativ: Bridgestone r10 evo. Funkade utan problem för mig, okej livslängd, inga problem med grepp, trevlig profil och på dom flesta ställen är det också billigare än Pirelli och Dunlops mptsvarighet.

Givetvis ska det vara mönstrat. En nätt lite detalj som jag inte tänkte på igår :brinnerup :rolleyes: Jag vill gärna ha ett däck som fungerar bra en hel helg med min hoj. Som tur är så kör jag ju inte direkt fort så det bör väl vara rimligt.

Det är väl mönstrade däck som gäller ?
Du får nog tänka tillräckligt bra däck för din hastighet ..ingen idé att fläska på värsting däcken som du antagligen kommer ha svårt att hålla rätt temp i.
Kör man runt 1.20 på Gelleråsen duger vanliga gat sportdäck.
En sak som kan va tänkvärt är profilen på däcket.

Ja, du har så rätt i att det ska vara mönstrade däck. Och det bör såklart inte vara de mjukaste kvaldäcken heller. 1.21 som är mitt rekord på Gelleråsen är troligtvis inga problem alls att putsa till. Det var en tid som sattes när jag dels inte hade vant mig helt vid cykeln, och dels närjag för det mesta körde med skjuts, även på bana/knix. Jag körde 1.24 med skjuts. Sen har jag inte gasat fullt på raksträckorna hela tiden heller pga ljudnivån. Det finns MYCKET tid att hämta.

Nu ska jag förhoppningsvis kunna göra det då jag ska packa om ljuddämparen precis innan licenskursen. Enligt KTM så ska den klara 95dB då. Men ullen ska bytas varannan bandag eller var 500:e mil på gata, så det är ingen långlivad historia. Fungerar det inte så slänger jag på originalsystemet. Och då jag numera har gått ner en kugg fram så blir det nog ändå bättre acceleration än helsystem och originaldrev.

Dunlop sportsmart2 räcker gott och väl för mina dåvarande tider. Men exakt hur länge skulle de räcka en varm sommardag? 1.17? Jag tänker som så att jag heller har ett däck som går att köra i exempelvis mellan (nu skjuter jag från höften) 1.12-1.22 som greppar bättre vid gaspådrag då den har ett litet ryckligt beteende, än ett vanligt gatdäck som slutar vara bra ett par sekunder under min fjolårstid. Då finns det ju inte alltför mycket marginal att bli bättre.

Köp begagnade däck av snabba förare, så får du billiga däck. Skit i vad det är för däck, utan testa en drös olika och se vad du gillar. Det som passar andra behöver nödvändigtvis inte falla dig i smaken.
Jag själv är långsam men jag har kört på SC2or, och har gillat dem. Kört på lite slicks med, och gillat dem med. Går inte tillräckligt fort och jag är inte tillräckligt bra för att jag ska känna någon direkt skillnad på däcken ärligt talat. :hihi

Men, som sagt så är det mönstrat som gäller i Speedster.

Det skadar ju inte att köpa bra begagnade däck. Det skulle vara väldigt snällt mot plånboken åtminstone. Men jag kan iaf stryka slicksen som sagt. Dumt att jag inte tänkte på det, nu när jag blir påmind så har jag ju läst det tidigare.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det skadar ju inte att köpa bra begagnade däck. Det skulle vara väldigt snällt mot plånboken åtminstone. Men jag kan iaf stryka slicksen som sagt. Dumt att jag inte tänkte på det, nu när jag blir påmind så har jag ju läst det tidigare.

Slicks går utmärkt att köra träningar på, så det är inte nödvändigt att hoppa över dem. Din hoj bör ju käka bakdäck rätt ordentligt med, så får du tag på använda slicks billigt är det inte mycket att tveka på. :hihi
 

Manne990

#60
Gick med
4 Feb 2008
Ort
Västerås
Hoj
R1
Jag tänker köra Power Cup i år! Främst för att jag kan få tag på dem billigare än Pirelli och Dunlop. Förra året körde jag på D212 och i slutet av säsongen Pirelli slicks...
 

Manne990

#60
Gick med
4 Feb 2008
Ort
Västerås
Hoj
R1
När det gäller fjädringen så börja med att kolla att de är avsedda för din vikt och gör sedan en grundinställning.
 

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Jag gillar Metzler Racetec K3 Interact eller Conti sportattac 2 som bakdäck de håller bra och har mkt bra grepp .

Framdäcket tycker jag är viktigast och det håller 3 ggr längre . Där kanske det är bättre med nått snäpp upp tex Metzler k2 . Du har tc vilket är fint :yoparty


För att ställa till det lite till för dig så slänger jag in ytterligare ett alternativ: Bridgestone r10 evo. Funkade utan problem för mig, okej livslängd, inga problem med grepp, trevlig profil och på dom flesta ställen är det också billigare än Pirelli och Dunlops mptsvarighet.

Dom där har jag kikat och läst om de verkar riktigt bra för den snabbe :)
 
Last edited:

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Bra och dyra! Eftersom jag under året kört mellan 1.14-1.17 så tror jag inte det är så stor skillnad mellan fabrikaten faktiskt, men tänkte som sagt testa Michelin i år...

Kollade precis hojdack.se, och de var minst sagt dyra! Ett bakdäck för 2800kr, medans exempelvis ett r10 går loss på 1900kr.

Jag gillar Metzler Racetec K3 Interact eller Conti sportattac 2 som bakdäck de håller bra och har mkt bra grepp .

Framdäcket tycker jag är viktigast och det håller 3 ggr längre . Där kanske det är bättre med nått snäpp upp tex Metzler k2 . Du har tc vilket är fint :yoparty

Av någon anledning som jag inte minns är jag väldigt misstänksam mot Continetaldäcken. Jag får nog fortsätta kolla upp en hel del däck idag tror jag..
 
Last edited:

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Kollade precis hojdack.se, och de var minst sagt dyra! Ett bakdäck för 2800kr, medans exempelvis ett r10 går loss på 1900kr.



Av någon anledning som jag inte minns är jag väldigt misstänksam mot Continetaldäcken. Jag får nog fortsätta kolla upp en hel del däck idag tror jag..

Dom hade nått tillverknings problem med framdäck...Just nu kör jag med Sportattac 2 i bak och Metzler k3 fram , känns rätt likvärdiga som kompisen som har likadan hoj som dig och kör med Pirelli supercorsas värsting variant , men han hamna i backspegeln ialf :)

Men har du pengarna kör med Pirellis värstingar dom är bra !

Grejen för mig är att hitta en combo som känns bra och håller , jag har inte råd att bränna ett bakdäck per bandag . Tidsmässigt nuförtiden runt 1.16-17 på Gelleråsen utan några konstigheter .
 
Last edited:

Hadez

race.exe
Gick med
26 Apr 2006
Ort
Sollentuna
Hoj
Kawasaki ZX-10R -16
Däckkostnad har en direkt relation till varvtider. Fiser du runt banan så håller de länge, även ett supercorsa sc2.

Däckkvalitet har en direkt relation till dels varvtider och dels körsätt. Kör du sansat OCH fisigt kan du köra med rena gatdäck. Men är du snabb, aggressiv eller bara oförutsägbar och impulsiv kan du behöva bättre däck som hjälper dig.

Hur fort kör du?
Hur kör du?
 

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
Fordon, du måste vara den mest förberedde och ambitiösa nybörjarförare nånsin!:tummenupp

Angående däck så kommer jag att köra med Metzeler K3. Har nästan alltid kört metzeler, och gillar dom.
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top