View attachment 415029
Och nu har jag läst om olika däck sen klockan 20 igår kväll. Det blir över 6h non-stop utan paus, och hundratals inlägg om subjektiva upplevelser i diverse trådar, samt youtube-recensioner och länkar. Det har inte hjälpt mig mycket alls. Jag vill nog inte ha
Michelin power cup. Av den enda anledningen till att jag såg en recension om V-stommen och att Power Cup kan kännas olika en del andra grepp. Men det fanns tydligen en rundad profil också som skulle påminna mer om andra märken. Happ.
Pirelli Supercorsa SC2 känns väldigt lockande. Den lovordas överallt förutom att den har en rätt kass hållbarhet. Jag översätter det till att för mig blir det ännu värre med min hoj, samt en fjädringsinställning som är långt ifrån optimerad. Men
Pirelli Superbike PRO då? En del säger att däcket är väldigt lurigt med plötsliga släpp, och flera har kraschat med det. Jag
antar att det har varit oförklarliga släpp från däcken utan någon förvarning alls. Däremot är andra helt störtkära i däcken. Jag vet inte vad jag ska tro.
Metzeler CompK verkar vara ett jättebra däck som håller länge. Ett däck som kanske inte är till för de snabbaste förarna, men jag är långt ifrån snabb ännu. Det här skulle jag vilja testa.
Dunlops däck har jag ännu inte läst speciellt mycket om, så jag har ingen aning. Jag har bara kört på
Dunlop Sportsmart2 på den här hojen, och det fungerade oftast väldigt bra förra året. Men i år så kommer jag köra snabbare och djärvare men mjukare. Det är åtminstone tanken. Jag skulle vilja testa Dunlop D212 GP PRO, men det är nog mest för att jag har förtroende för Dunlop rent generellt.
Regndäck har jag heller inte den blekaste om. Jag läste att vissa slänger på vanliga sportdäck när det är blött. Exempelvis Bridgestone S20, vilket för övrigt var ett bra däck för mig när jag körde min 990 Superduke för snart 3 år sedan. Men då låg jag även på en helt annan nivå än idag också, så jag kan inte riktigt ta med den upplevelsen. Men det kan väl knappast gälla vid race. Det kan väl bara vara rent regndäck för tävling som gäller. Det är ju trots allt race.
Och mitt i allt det här så måste jag även lära mig om fjädringen. Hur jag ska ställa in den, och hur jag ska testa mig fram. Och jag behöver även temp-mätare och lufttrycksmätare.
Det är mycket nu. Det är mycket tankar kring däcken som jag inte kan basera på stone cold facts vilket är störande.