jpe70
Twinverkstan
Ursäkta en korkad, gammaldags chaufför... Men är det inte bättre att justera förpänningen genom att mäta hänget så att den blir anpassad efter dig, inte någon generell inställning?
Ursäkta en korkad, gammaldags chaufför... Men är det inte bättre att justera förpänningen genom att mäta hänget så att den blir anpassad efter dig, inte någon generell inställning?
Jag håller på för fullt med att skriva ner hur jag ska göra för att mäta sag, ride height, förspänning och fan vet allt. Jag vet dock inte hur jag ska göra ännu, vilka siffror jag ska ha eller något sånt. jag läste något om 25% och massa sånt. Static ride height ska vara 25% av... totala fjädringsvägen? Hur får jag fram den totala fjädringsvägen för bakdämparen?
Min tanke är att om jag kan justera förspänningen till sport, så har jag ett bra utgångsläge att känna mig fram på. Bättre än tidigare, men ej anpassat efter mig. Men du har helt rätt att det egentligen inte är någon poäng att justera utan att justera för mig. Jag förstår dock inte hur jag ska göra.
Jag vet inte heller hur jag bör kontrollera framgaffeln. Kan jag göra en lång och hård inbromsning med ett buntband löst monterat på gaffeln, och sedan se var den stannar? Är det okej om den stanna 10mm från botten eller bör den stanna tidigare än så för att slippa genomslag och dylikt? Jag är helt lost
Jag håller på för fullt med att skriva ner hur jag ska göra för att mäta sag, ride height, förspänning och fan vet allt. Jag vet dock inte hur jag ska göra ännu, vilka siffror jag ska ha eller något sånt. jag läste något om 25% och massa sånt. Static ride height ska vara 25% av... totala fjädringsvägen? Hur får jag fram den totala fjädringsvägen för bakdämparen?
Min tanke är att om jag kan justera förspänningen till sport, så har jag ett bra utgångsläge att känna mig fram på. Bättre än tidigare, men ej anpassat efter mig. Men du har helt rätt att det egentligen inte är någon poäng att justera utan att justera för mig. Jag förstår dock inte hur jag ska göra.
Jag vet inte heller hur jag bör kontrollera framgaffeln. Kan jag göra en lång och hård inbromsning med ett buntband löst monterat på gaffeln, och sedan se var den stannar? Är det okej om den stanna 10mm från botten eller bör den stanna tidigare än så för att slippa genomslag och dylikt? Jag är helt lost
Jag håller på för fullt med att skriva ner hur jag ska göra för att mäta sag, ride height, förspänning och fan vet allt. Jag vet dock inte hur jag ska göra ännu, vilka siffror jag ska ha eller något sånt. jag läste något om 25% och massa sånt. Static ride height ska vara 25% av... totala fjädringsvägen? Hur får jag fram den totala fjädringsvägen för bakdämparen?
Min tanke är att om jag kan justera förspänningen till sport, så har jag ett bra utgångsläge att känna mig fram på. Bättre än tidigare, men ej anpassat efter mig. Men du har helt rätt att det egentligen inte är någon poäng att justera utan att justera för mig. Jag förstår dock inte hur jag ska göra.
Jag vet inte heller hur jag bör kontrollera framgaffeln. Kan jag göra en lång och hård inbromsning med ett buntband löst monterat på gaffeln, och sedan se var den stannar? Är det okej om den stanna 10mm från botten eller bör den stanna tidigare än så för att slippa genomslag och dylikt? Jag är helt lost
Lägg en slant på att låta någon som kan fjädring göra det åt dig?
Skippa de där procenten, sök på nätet efter antingen Öhlins guide för inställning eller SMC's motsvarande. Jag har den bägge liggande någonstans, men tyvärr på en dator och just nu har jag bara padda tillgänglig.
10 mm blir jättebra, men då är du inne på justering av komp också....
25-35 bak och 30-40 häng fram med dig på, skit i frihänget, sen justerar du efter körkänslan när du upplever problem och vet vad du ska göra åt det.
Du lär väl ha hydraulstopp i gaffeln så du kommer inte bottna ur stumt utan den kommer bli "studsig" och orolig om han går för djupt i bromsning och ingen större risk att det skickar iväg framhjulet för dig, svårt med precisionen då men det är en annan sak. . . .
Åtgärdas med mer olja, någon/några mm extra beroende på hur din gaffel är och svarar på det.
Fjädring på en orginalhoj när man är hyfsad nybörjare är ganska enkelt, ställ hänget med förare hyfsat rätt, sätt comp./retur standard och kör, är man mycket tyngre/lättare än "standard-vikten" som fjädrarna är valda efter får man kanske börja med att fixa en fjäder som passar lite bättre men annars är bantiden viktigare än att försöka skruva, du vet ändå inte om skruvandet gör någon skillnad eller du bara körde bättre/sämre just då.
Sen, när du Vet vad hojen gör och du Vet vad du vill den ska göra kan man börja leta efter en lösning på upplevt problem men först måste man veta att det är hojen som är problemet....
Fjädring Är kul men det kan ta livet av körglädjen med.......lycka till.
Och om man behöver anpassa fjädringen syns det på däckens slitage när man kör hårt med...
Men, fjädring är svårt när det börjar bli avancerat. För mig som inte kan alls något nämnvärt om det är det svårt redan till att börja med.
Jag har på min höjd bara lyckats få min gathoj att bete sig lite mindre gunghästigt i kurvor. Rejshojen gav jag fullständigt fan i fjädringen på, någon hade ställt in den och hojen betedde sig exemplariskt oavsett hur värdelös jag var på att köra.
Här har du SMC:s blankett för fjädringsinställning.
Men He rik har helt rätt.
Bättre att lägga tiden på banan med en ok grundinställning, än att skruva på fjädringen i depån.
Åtminstone tills du känner skillnad på de olika inställningarna.
Lugn nu. Det är långt kvar tills det är snöfritt. Ställa in hänget(förspänning, sag - same shit different name) gör man 2 o 2. Det är jävligt mycket lättare om man är 2. Vi tar en kväll i veckan så dyker jag förbi så fixar vi det på din hoj, o när jag fått tillbaka gaffel o bakdämpare så hjälper du mig med min?
Hittade teknisk spec på din hoj.
Scrolla ner lite, så ser du att du har 125 mm fjädringsväg fram,
och 156 mm bak.
Jag kommer troligtvis köpa ett nytt sätt Sportsmart2 för att ha till vardags när jag kör gokartbana och för att tjejen ska kunna använda hojen. Jag tycker att de har helt okej våtfäste också, även om jag har fått 2 stycken otroligt märkligt släpp som gjort att jag har gått omkull på knix.
Varför behöver jag inte mäta frihänget? Det enda jag kan justera på dessa gafflar är comp och retur. Kan jag inte justera hänget genom att skruva på kompressionen? Eller är det enbart att byta fjädrar i så fall?
Det du behöver göra för att anpassa den till dig riktigt ordentligt är att se till att fjädrarna är för din vikt.
Frihänget är generellt sett inget man bryr sig om för att fjädrarna är progressiva (eller vad det nu heter...) nuförtiden, så det blir bara fel om man ställer in det. Altalo har pratat en del om fjädrar och annat som har med de detaljerna ganska mycket här på forumet. Tror han kan mest om ämnet.
Och visst är det riktigt bra att lära sig ställa in fjädringen, själv känner jag att jag kan för lite för att göra förstainställningen så den hamnar någorlunda bra. Småanpassningarna kan jag göra när det inte stämmer riktigt... Åas, har kollat på massor av videos och läst en hel del om hur man ska göra sin inställning, och sååå jämrans svårt verkar det ju ändå inte. Fjädringen är inte mer svart magi än vad det är med däck eller olja, men det är lite religiöst ibland.
Köp bättre , du får inget förtroende för dessa .
Skit i våt egenskaperna du drattar ändå omkull med standard däck på vått. Så åk inte då det regnar om du inte har blöt däck
Sedan så har din hoj ingen förspänning för framgaffeln om jag minns rätt , dock så gör det inte så mkt iom den verkar fungera bra som den är .
Häng justerar man med förspänning och fjäderbyte
Läs det här och ta med endera en utskrift i färg eller din dator till banan så du kan jämföra och justera.
Allt du behöver veta om dämparinställning/däcktryck:
http://biketrackdayshub.com/motorcycle-tyre-wear-guide/
Märker att du inte har riktigt koll på vad som är vad, vilket är fullt förståeligt.
Ser mig absolut inte som expert, men grunderna tror jag mig kunna redogöra för.
Saxar din ovanstående text och lägger till en beskrivning:
"Häng under körning: 45mm"
Bör vara detsamma som rider sag.
Du får fram det genom att först mäta avståndet (A) mellan skrapringen på gaffeln (om det är framhjulet vi pratar om) och undre gaffelkronan med hjulet fritt hängande i luften. Sen sätter du dig på hojen, klädd i din mc-utrustning sittandes i din förarposition, och ber en kompis mäta samma avstånd (B). Skillnaden mellan A och B är alltså rider sag.
Okej, så jag gör samma mätningar, men nu är det skillnaden mellan fritt häng och hojens egna tyngd."Statiskt häng (standard) 24mm"
Du mäter på samma sätt som när du mäter rider sag, men med en skillnad.
Först avståndet mellan skrapring/undre gaffelkrona med hjulet fritt hängandes (det måttet (A) har du redan från exemplet ovan). Sen släpper du ned hojen, men nu mäter du samma avstånd (C) utan att sitta på den. Skillnaden mellan A och C blir det statiska hänget när fjädringen är inställd för gata, dvs 24 mm.
"Statiskt häng (körning på tävlingsbana) 18mm"
Och det här är det statiska hänget med hojen inställd för bana.
Hoppas att det förtydligar för dig.
Normalt har du tre saker du kan justera på en fjädring.
Jag försöker redogöra för vad de gör med din fjädring:
1) Förspänning: Du har en fjäder i gaffeln. Pressar du ihop den ökar du förspänningen, fjädern blir hårdare spänd, gaffeln blir styvare.
2) Compression: Ökar du kompressionen i gaffeln, blir den trögare, långsammare att trycka ihop.
3) Rebound: Ökar du rebounden, blir gaffeln trögare, långsammare att dras ut, återgå till normalläge när den varit ihoppressad.
Problemet för oss vanliga dödliga är att veta vad man ska skruva på för att få hojen att uppträda som man vill.
Därför kan det vara bra att ha en rekommenderad grundinställning för den typ av körning man ska göra. Vill man ändra nåt i fjädringen ska man göra det i små steg och vara uppmärksam på hur det förändrar hojens uppförande, däckslitage etc, vid körning. Det är ett väldigt tidsödande jobb för en lekman, alltså hoppas man att en ok grundinställning funkar. Har man tur har man en kompis som är fjädringsexpert och kan hjälpa en, eller så får man betala för den expertisen.
Hoppas att jag inte har grötat ihop begreppen ännu mer för dig.
Och har jag skrivit nåt felaktigt får gärna nån med bättre kunskaper rätta mig.
Lycka till med inställningarna
Edit: Höll på lång tid att skriva, så andra hann redan svara ungefär samma sak som jag...
Ett gott råd.
Skicka iväg fjädringen pröjsa vad det kostar och skruva dit det, sedan kör du bara utan att ändra något.
Kommer spara dig massor med huvudvärk och idéer.
2 st jag kan rek: Öhlins Jocke. Alt PW racing.
Finns fler än försökt själva och blivit totalt vilsna.
Den bästa uppgraderingen man kan göra i min mening.
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield
Royal Enfield har tagit ste... |
|
MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION
MV Agusta firar sitt 80-års... |
|
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
BMW Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
EICMA 2024: Yamaha
Yamaha gasar på friskt infö... |
|
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|
Yamaha Tracer 9 uppdateras
Sporttouring-modellerna TRA... |
|
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |