"Fordons" väg till Speedster cup 2015

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Ursäkta en korkad, gammaldags chaufför... Men är det inte bättre att justera förpänningen genom att mäta hänget så att den blir anpassad efter dig, inte någon generell inställning?
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Ursäkta en korkad, gammaldags chaufför... Men är det inte bättre att justera förpänningen genom att mäta hänget så att den blir anpassad efter dig, inte någon generell inställning?

Jag håller på för fullt med att skriva ner hur jag ska göra för att mäta sag, ride height, förspänning och fan vet allt. Jag vet dock inte hur jag ska göra ännu, vilka siffror jag ska ha eller något sånt. jag läste något om 25% och massa sånt. Static ride height ska vara 25% av... totala fjädringsvägen? Hur får jag fram den totala fjädringsvägen för bakdämparen?

Min tanke är att om jag kan justera förspänningen till sport, så har jag ett bra utgångsläge att känna mig fram på. Bättre än tidigare, men ej anpassat efter mig. Men du har helt rätt att det egentligen inte är någon poäng att justera utan att justera för mig. Jag förstår dock inte hur jag ska göra.

Jag vet inte heller hur jag bör kontrollera framgaffeln. Kan jag göra en lång och hård inbromsning med ett buntband löst monterat på gaffeln, och sedan se var den stannar? Är det okej om den stanna 10mm från botten eller bör den stanna tidigare än så för att slippa genomslag och dylikt? Jag är helt lost :näsblod
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag håller på för fullt med att skriva ner hur jag ska göra för att mäta sag, ride height, förspänning och fan vet allt. Jag vet dock inte hur jag ska göra ännu, vilka siffror jag ska ha eller något sånt. jag läste något om 25% och massa sånt. Static ride height ska vara 25% av... totala fjädringsvägen? Hur får jag fram den totala fjädringsvägen för bakdämparen?

Min tanke är att om jag kan justera förspänningen till sport, så har jag ett bra utgångsläge att känna mig fram på. Bättre än tidigare, men ej anpassat efter mig. Men du har helt rätt att det egentligen inte är någon poäng att justera utan att justera för mig. Jag förstår dock inte hur jag ska göra.

Jag vet inte heller hur jag bör kontrollera framgaffeln. Kan jag göra en lång och hård inbromsning med ett buntband löst monterat på gaffeln, och sedan se var den stannar? Är det okej om den stanna 10mm från botten eller bör den stanna tidigare än så för att slippa genomslag och dylikt? Jag är helt lost :näsblod

Lägg en slant på att låta någon som kan fjädring göra det åt dig?
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Skippa de där procenten, sök på nätet efter antingen Öhlins guide för inställning eller SMC's motsvarande. Jag har den bägge liggande någonstans, men tyvärr på en dator och just nu har jag bara padda tillgänglig.

10 mm blir jättebra, men då är du inne på justering av komp också....
 
Last edited:

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
25-35 bak och 30-40 häng fram med dig på, skit i frihänget, sen justerar du efter körkänslan när du upplever problem och vet vad du ska göra åt det.

Du lär väl ha hydraulstopp i gaffeln så du kommer inte bottna ur stumt utan den kommer bli "studsig" och orolig om han går för djupt i bromsning och ingen större risk att det skickar iväg framhjulet för dig, svårt med precisionen då men det är en annan sak. . . . :)
Åtgärdas med mer olja, någon/några mm extra beroende på hur din gaffel är och svarar på det.

Fjädring på en orginalhoj när man är hyfsad nybörjare är ganska enkelt, ställ hänget med förare hyfsat rätt, sätt comp./retur standard och kör, är man mycket tyngre/lättare än "standard-vikten" som fjädrarna är valda efter får man kanske börja med att fixa en fjäder som passar lite bättre men annars är bantiden viktigare än att försöka skruva, du vet ändå inte om skruvandet gör någon skillnad eller du bara körde bättre/sämre just då.

Sen, när du Vet vad hojen gör och du Vet vad du vill den ska göra kan man börja leta efter en lösning på upplevt problem men först måste man veta att det är hojen som är problemet....

Fjädring Är kul men det kan ta livet av körglädjen med.......lycka till. :)
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Och om man behöver anpassa fjädringen syns det på däckens slitage när man kör hårt med...
Men, fjädring är svårt när det börjar bli avancerat. För mig som inte kan alls något nämnvärt om det är det svårt redan till att börja med. :hihi
Jag har på min höjd bara lyckats få min gathoj att bete sig lite mindre gunghästigt i kurvor. Rejshojen gav jag fullständigt fan i fjädringen på, någon hade ställt in den och hojen betedde sig exemplariskt oavsett hur värdelös jag var på att köra. :hihi
 

raggeerz

Medlem
Gick med
29 Apr 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CBR 1000 RR ABS -10, Yamaha R1 -09, Husaberg FE 450 -04
Jag håller på för fullt med att skriva ner hur jag ska göra för att mäta sag, ride height, förspänning och fan vet allt. Jag vet dock inte hur jag ska göra ännu, vilka siffror jag ska ha eller något sånt. jag läste något om 25% och massa sånt. Static ride height ska vara 25% av... totala fjädringsvägen? Hur får jag fram den totala fjädringsvägen för bakdämparen?

Min tanke är att om jag kan justera förspänningen till sport, så har jag ett bra utgångsläge att känna mig fram på. Bättre än tidigare, men ej anpassat efter mig. Men du har helt rätt att det egentligen inte är någon poäng att justera utan att justera för mig. Jag förstår dock inte hur jag ska göra.

Jag vet inte heller hur jag bör kontrollera framgaffeln. Kan jag göra en lång och hård inbromsning med ett buntband löst monterat på gaffeln, och sedan se var den stannar? Är det okej om den stanna 10mm från botten eller bör den stanna tidigare än så för att slippa genomslag och dylikt? Jag är helt lost :näsblod

Här har du SMC:s blankett för fjädringsinställning.
Men He rik har helt rätt.
Bättre att lägga tiden på banan med en ok grundinställning, än att skruva på fjädringen i depån.
Åtminstone tills du känner skillnad på de olika inställningarna.
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Jag håller på för fullt med att skriva ner hur jag ska göra för att mäta sag, ride height, förspänning och fan vet allt. Jag vet dock inte hur jag ska göra ännu, vilka siffror jag ska ha eller något sånt. jag läste något om 25% och massa sånt. Static ride height ska vara 25% av... totala fjädringsvägen? Hur får jag fram den totala fjädringsvägen för bakdämparen?

Min tanke är att om jag kan justera förspänningen till sport, så har jag ett bra utgångsläge att känna mig fram på. Bättre än tidigare, men ej anpassat efter mig. Men du har helt rätt att det egentligen inte är någon poäng att justera utan att justera för mig. Jag förstår dock inte hur jag ska göra.

Jag vet inte heller hur jag bör kontrollera framgaffeln. Kan jag göra en lång och hård inbromsning med ett buntband löst monterat på gaffeln, och sedan se var den stannar? Är det okej om den stanna 10mm från botten eller bör den stanna tidigare än så för att slippa genomslag och dylikt? Jag är helt lost :näsblod

Lugn nu. Det är långt kvar tills det är snöfritt. Ställa in hänget(förspänning, sag - same shit different name) gör man 2 o 2. Det är jävligt mycket lättare om man är 2. Vi tar en kväll i veckan så dyker jag förbi så fixar vi det på din hoj, o när jag fått tillbaka gaffel o bakdämpare så hjälper du mig med min?
 

raggeerz

Medlem
Gick med
29 Apr 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CBR 1000 RR ABS -10, Yamaha R1 -09, Husaberg FE 450 -04
Hittade teknisk spec på din hoj.
Scrolla ner lite, så ser du att du har 125 mm fjädringsväg fram,
och 156 mm bak.
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Lägg en slant på att låta någon som kan fjädring göra det åt dig?

Det skulle jag aldrig ha råd med. Dessutom så behöver jag lära mig för att kunna justera vid behov. Jag har ju dessvärre inget raceteam bakom mig :banana


Skippa de där procenten, sök på nätet efter antingen Öhlins guide för inställning eller SMC's motsvarande. Jag har den bägge liggande någonstans, men tyvärr på en dator och just nu har jag bara padda tillgänglig.

10 mm blir jättebra, men då är du inne på justering av komp också....

procent eller millimeter är egentligen same same. även SMC blanketten innefattar procent. Närmare bestämt 23-27%, där 25% är medel :) Just 10mm var bara ett skott från höften då jag undrade ifall det är lugnt med vilket avstånd som helst till botten, så länge dämparen inte bottnar.

25-35 bak och 30-40 häng fram med dig på, skit i frihänget, sen justerar du efter körkänslan när du upplever problem och vet vad du ska göra åt det.

Du lär väl ha hydraulstopp i gaffeln så du kommer inte bottna ur stumt utan den kommer bli "studsig" och orolig om han går för djupt i bromsning och ingen större risk att det skickar iväg framhjulet för dig, svårt med precisionen då men det är en annan sak. . . . :)
Åtgärdas med mer olja, någon/några mm extra beroende på hur din gaffel är och svarar på det.

Fjädring på en orginalhoj när man är hyfsad nybörjare är ganska enkelt, ställ hänget med förare hyfsat rätt, sätt comp./retur standard och kör, är man mycket tyngre/lättare än "standard-vikten" som fjädrarna är valda efter får man kanske börja med att fixa en fjäder som passar lite bättre men annars är bantiden viktigare än att försöka skruva, du vet ändå inte om skruvandet gör någon skillnad eller du bara körde bättre/sämre just då.

Sen, när du Vet vad hojen gör och du Vet vad du vill den ska göra kan man börja leta efter en lösning på upplevt problem men först måste man veta att det är hojen som är problemet....

Fjädring Är kul men det kan ta livet av körglädjen med.......lycka till. :)

Varför behöver jag inte mäta frihänget? Det enda jag kan justera på dessa gafflar är comp och retur. Kan jag inte justera hänget genom att skruva på kompressionen? Eller är det enbart att byta fjädrar i så fall?

Det är ju precis det jag är ute efter. Att ställa fjädringen som standard (Sport-standard) så att jag har en vettig grund att börja utvärdera på. Förhoppningsvis så behöver jag nog inte byta fjäder. Den ligger på 9.5N/mm vilket bör räcka.

Givetvis är det viktigare att köra än att gå ner sig helt i fjädringen. Men nu är det vinter, jag har mycket tid att lära mig, och jag kommer behöva lära mig detta för att ha möjlighet att justera på egen hand efter behov. Jag har som sagt inget team bakom mig som gör det åt mig :tungan Mitt bekymmer nu är dock hur jag ska kunna mäta bakdämparen så att jag vet hur jag justerar förspänningen.
I manualen så hittade jag lite mer info. Statiskt häng på tävlingsbana ska ligga på 18mm (gata 24mm). Det justerar jag väl enbart genom att ändra längden på bakfjädern?

Om förarhänget ska vara 25% av bakdämparens totala längd så blir det 39mm.
Hur justerar jag nu detta? För att få det till 39mm (enligt boken står det dock "Häng under körning 45mm" vilket är 29%) så justerar jag förspänningen genom att ändra lågfartskompen? Eller har jag redan skruvat bort mig? :)



Och om man behöver anpassa fjädringen syns det på däckens slitage när man kör hårt med...
Men, fjädring är svårt när det börjar bli avancerat. För mig som inte kan alls något nämnvärt om det är det svårt redan till att börja med. :hihi
Jag har på min höjd bara lyckats få min gathoj att bete sig lite mindre gunghästigt i kurvor. Rejshojen gav jag fullständigt fan i fjädringen på, någon hade ställt in den och hojen betedde sig exemplariskt oavsett hur värdelös jag var på att köra. :hihi

Det är därför jag behöver kunna detta. Dels för att kunna ställa hojen i ett sport-grundutförande som jag kan gå vidare med därifrån, och dels för att förstå vad jag behöver göra om jag behöer ändra fjädringen så att den blir anpassad för mig.

Här har du SMC:s blankett för fjädringsinställning.
Men He rik har helt rätt.
Bättre att lägga tiden på banan med en ok grundinställning, än att skruva på fjädringen i depån.
Åtminstone tills du känner skillnad på de olika inställningarna.

Först så måste jag ju få till en okej grundinställning så att jag har något att utgå ifrån. Och bantid kan jag inte få förens den 26:e april så jag har gott om tid att lära mig. Tack ska du ha för blanketten :) Givetvis är det bättre att prioritera bantid istället för att stå vid sidan om och skruva. Men nu har jag möjlighet och tid att lära mig detta, så att jag inte måste springa runt i depån och be om hjälp när det troligtvis är ont om tid.

Lugn nu. Det är långt kvar tills det är snöfritt. Ställa in hänget(förspänning, sag - same shit different name) gör man 2 o 2. Det är jävligt mycket lättare om man är 2. Vi tar en kväll i veckan så dyker jag förbi så fixar vi det på din hoj, o när jag fått tillbaka gaffel o bakdämpare så hjälper du mig med min?

Det vore väldigt snällt och ytterst uppskattat om du vill göra det, och givetvis så hjälper jag dig!

Hittade teknisk spec på din hoj.
Scrolla ner lite, så ser du att du har 125 mm fjädringsväg fram,
och 156 mm bak.

Tack!
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det du behöver göra för att anpassa den till dig riktigt ordentligt är att se till att fjädrarna är för din vikt.
Frihänget är generellt sett inget man bryr sig om för att fjädrarna är progressiva (eller vad det nu heter...) nuförtiden, så det blir bara fel om man ställer in det. Altalo har pratat en del om fjädrar och annat som har med de detaljerna ganska mycket här på forumet. Tror han kan mest om ämnet. :hihi

Och visst är det riktigt bra att lära sig ställa in fjädringen, själv känner jag att jag kan för lite för att göra förstainställningen så den hamnar någorlunda bra. Småanpassningarna kan jag göra när det inte stämmer riktigt... Åas, har kollat på massor av videos och läst en hel del om hur man ska göra sin inställning, och sååå jämrans svårt verkar det ju ändå inte. Fjädringen är inte mer svart magi än vad det är med däck eller olja, men det är lite religiöst ibland. :hihi
 

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Jag kommer troligtvis köpa ett nytt sätt Sportsmart2 för att ha till vardags när jag kör gokartbana och för att tjejen ska kunna använda hojen. Jag tycker att de har helt okej våtfäste också, även om jag har fått 2 stycken otroligt märkligt släpp som gjort att jag har gått omkull på knix.

Köp bättre , du får inget förtroende för dessa .

Skit i våt egenskaperna du drattar ändå omkull med standard däck på vått. Så åk inte då det regnar om du inte har blöt däck :)

Sedan så har din hoj ingen förspänning för framgaffeln om jag minns rätt , dock så gör det inte så mkt iom den verkar fungera bra som den är .
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Varför behöver jag inte mäta frihänget? Det enda jag kan justera på dessa gafflar är comp och retur. Kan jag inte justera hänget genom att skruva på kompressionen? Eller är det enbart att byta fjädrar i så fall?

Häng justerar man med förspänning och fjäderbyte
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Det du behöver göra för att anpassa den till dig riktigt ordentligt är att se till att fjädrarna är för din vikt.
Frihänget är generellt sett inget man bryr sig om för att fjädrarna är progressiva (eller vad det nu heter...) nuförtiden, så det blir bara fel om man ställer in det. Altalo har pratat en del om fjädrar och annat som har med de detaljerna ganska mycket här på forumet. Tror han kan mest om ämnet. :hihi

Och visst är det riktigt bra att lära sig ställa in fjädringen, själv känner jag att jag kan för lite för att göra förstainställningen så den hamnar någorlunda bra. Småanpassningarna kan jag göra när det inte stämmer riktigt... Åas, har kollat på massor av videos och läst en hel del om hur man ska göra sin inställning, och sååå jämrans svårt verkar det ju ändå inte. Fjädringen är inte mer svart magi än vad det är med däck eller olja, men det är lite religiöst ibland. :hihi

Jaha, men det är ju skönt. En sak mindre att mäta :) jag får söka lite mer och försöka hitta de trådar som är värda att läsa. Fjädring är helt klart svart magi. Och läskigt när jag inte kan allt.

Köp bättre , du får inget förtroende för dessa .

Skit i våt egenskaperna du drattar ändå omkull med standard däck på vått. Så åk inte då det regnar om du inte har blöt däck :)

Sedan så har din hoj ingen förspänning för framgaffeln om jag minns rätt , dock så gör det inte så mkt iom den verkar fungera bra som den är .

Som regndäck vill jag gärna ha just regndäck. Men som universaldäck tycker jag att dessa gör ett bra jobb. Jag kan inte jämföra med något annat däck dock. Men jag klarar av att pressa mig till max på gokartbana, och på blöt mark har jag fått till knäskrap vid kalla däck utan att det var något problem. Men det kanske alla räck klarar av? Jag kommer tillbringa mer eller mindre varje ledig helg på gokartbana samt transportsträckan dit så jag behöver däck som dels håller länge, dels går att köra fort med, och dels har ett dugligt grepp när det är blött. Går det att lösa en sådan ekvation tror du? :) Jag vill tro att Sportsmart2 är en gyllene medelväg för detta ändamål men då jag inte har testat andra så famnlar jag lite i mörkret.

Häng justerar man med förspänning och fjäderbyte

Såhär står det i boken:

Häng under körning: 45mm
Statiskt häng (standard) 24mm
Statiskt häng (körning på tävlingsbana) 18mm

Är 45mm som är frihänget, dvs den sträcka som cykeln själv komprimerar från när däcket hänger i luften, till att hojen själv trycker ihop fjädern? Och därifrån så ska den sjunka ner ytterliggare 18mm när jag sätter mig på den? Och det enda jag kan göra är att skruva ihop fjädern mer tills det blir bra? Och skulle det inte bli bra så är nästa steg ett fjäderbyte?
 
Last edited:

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Har du ingen förspänning fram så är det ju inte så mycket att göra där, bara justera bak till vad manualen säger och köra.

45mm som det står vid körning är med dig körklar (all utrustning på) och det enda du behöver bry dig om, börja där.

Comp/retur bestämmer hastigheten på rörelsen i gaffel/bakdämp. så det har inget med hänget att göra, fjäder och förspänning sköter det, sätt alltså hydrauliken standard och låt bli de till att börja med.
 

raggeerz

Medlem
Gick med
29 Apr 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CBR 1000 RR ABS -10, Yamaha R1 -09, Husaberg FE 450 -04
Märker att du inte har riktigt koll på vad som är vad, vilket är fullt förståeligt.
Ser mig absolut inte som expert, men grunderna tror jag mig kunna redogöra för.

Saxar din ovanstående text och lägger till en beskrivning:
"Häng under körning: 45mm"
Bör vara detsamma som rider sag.
Du får fram det genom att först mäta avståndet (A) mellan skrapringen på gaffeln (om det är framhjulet vi pratar om) och undre gaffelkronan med hjulet fritt hängande i luften. Sen sätter du dig på hojen, klädd i din mc-utrustning sittandes i din förarposition, och ber en kompis mäta samma avstånd (B). Skillnaden mellan A och B är alltså rider sag.

"Statiskt häng (standard) 24mm"
Du mäter på samma sätt som när du mäter rider sag, men med en skillnad.
Först avståndet mellan skrapring/undre gaffelkrona med hjulet fritt hängandes (det måttet (A) har du redan från exemplet ovan). Sen släpper du ned hojen, men nu mäter du samma avstånd (C) utan att sitta på den. Skillnaden mellan A och C blir det statiska hänget när fjädringen är inställd för gata, dvs 24 mm.

"Statiskt häng (körning på tävlingsbana) 18mm"
Och det här är det statiska hänget med hojen inställd för bana.

Hoppas att det förtydligar för dig.

Normalt har du tre saker du kan justera på en fjädring.
Jag försöker redogöra för vad de gör med din fjädring:

1) Förspänning: Du har en fjäder i gaffeln. Pressar du ihop den ökar du förspänningen, fjädern blir hårdare spänd, gaffeln blir styvare.

2) Compression: Ökar du kompressionen i gaffeln, blir den trögare, långsammare att trycka ihop.

3) Rebound: Ökar du rebounden, blir gaffeln trögare, långsammare att dras ut, återgå till normalläge när den varit ihoppressad.

Problemet för oss vanliga dödliga är att veta vad man ska skruva på för att få hojen att uppträda som man vill.
Därför kan det vara bra att ha en rekommenderad grundinställning för den typ av körning man ska göra. Vill man ändra nåt i fjädringen ska man göra det i små steg och vara uppmärksam på hur det förändrar hojens uppförande, däckslitage etc, vid körning. Det är ett väldigt tidsödande jobb för en lekman, alltså hoppas man att en ok grundinställning funkar. Har man tur har man en kompis som är fjädringsexpert och kan hjälpa en, eller så får man betala för den expertisen.

Hoppas att jag inte har grötat ihop begreppen ännu mer för dig.
Och har jag skrivit nåt felaktigt får gärna nån med bättre kunskaper rätta mig.
Lycka till med inställningarna:)


Edit: Höll på lång tid att skriva, så andra hann redan svara ungefär samma sak som jag...
 

Sandfållan

#6 R-600 2014
Gick med
4 Feb 2013
Ort
Vid en bana
Hoj
600rr
Ett gott råd.

Skicka iväg fjädringen pröjsa vad det kostar och skruva dit det, sedan kör du bara utan att ändra något.
Kommer spara dig massor med huvudvärk och idéer.

2 st jag kan rek: Öhlins Jocke. Alt PW racing.
Finns fler än försökt själva och blivit totalt vilsna.

Den bästa uppgraderingen man kan göra i min mening.
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Läs det här och ta med endera en utskrift i färg eller din dator till banan så du kan jämföra och justera.

Allt du behöver veta om dämparinställning/däcktryck:
http://biketrackdayshub.com/motorcycle-tyre-wear-guide/

Men vilken bra artikel! Det är precis vad jag behöver lära mig :tummenupp


Jag har WP-dämpare, men det gör väl inte artikeln mindre relevant för det. Tack!

Märker att du inte har riktigt koll på vad som är vad, vilket är fullt förståeligt.
Ser mig absolut inte som expert, men grunderna tror jag mig kunna redogöra för.

Saxar din ovanstående text och lägger till en beskrivning:
"Häng under körning: 45mm"
Bör vara detsamma som rider sag.
Du får fram det genom att först mäta avståndet (A) mellan skrapringen på gaffeln (om det är framhjulet vi pratar om) och undre gaffelkronan med hjulet fritt hängande i luften. Sen sätter du dig på hojen, klädd i din mc-utrustning sittandes i din förarposition, och ber en kompis mäta samma avstånd (B). Skillnaden mellan A och B är alltså rider sag.

Det är bakdämparens häng de pratar om, men jag mäter väl på samma sätt då. Först hänger bakhjulet fritt i luften och då mäter jag från exempelvis bakaxeln, till en bra punkt på chassiet rakt ovanför axeln. Sedan sätter jag mig med full utrustning på hojen och mäter igen. Och här kan man göra två mätningar för att sedan ta medelvärdet av detta. Dels trycka ner hojen, låta den räta upp sig och sen mäta. Och sedan lyfter man upp hojen (ej så att hjulet lyfter) och så får den sätta sig. sen mäter man igen.

Exempel (gjorde en riktig fulmätning genom att halvlyfta på hojen och sitta på passagerarsadeln):
Fritt häng 640mm
Förarhäng 590mm
Rider sag: 50mm

Nu är ju dessa bara exempelsiffror, men om jag vill få ner Rider sag till 39mm, så ska jag väl då öka förspänningen tills det blir rätt mått?

"Statiskt häng (standard) 24mm"
Du mäter på samma sätt som när du mäter rider sag, men med en skillnad.
Först avståndet mellan skrapring/undre gaffelkrona med hjulet fritt hängandes (det måttet (A) har du redan från exemplet ovan). Sen släpper du ned hojen, men nu mäter du samma avstånd (C) utan att sitta på den. Skillnaden mellan A och C blir det statiska hänget när fjädringen är inställd för gata, dvs 24 mm.

"Statiskt häng (körning på tävlingsbana) 18mm"
Och det här är det statiska hänget med hojen inställd för bana.

Hoppas att det förtydligar för dig.
Okej, så jag gör samma mätningar, men nu är det skillnaden mellan fritt häng och hojens egna tyngd.

Exempel (igen)
Fritt häng: 640mm
Hojens häng: 630mm
Statiskt häng: 10mm

Korrekt? Eller blandar jag ihop saker igen och måste sätta mig i skamvrån med en pedagogiklärare?

Normalt har du tre saker du kan justera på en fjädring.
Jag försöker redogöra för vad de gör med din fjädring:

1) Förspänning: Du har en fjäder i gaffeln. Pressar du ihop den ökar du förspänningen, fjädern blir hårdare spänd, gaffeln blir styvare.

2) Compression: Ökar du kompressionen i gaffeln, blir den trögare, långsammare att trycka ihop.

3) Rebound: Ökar du rebounden, blir gaffeln trögare, långsammare att dras ut, återgå till normalläge när den varit ihoppressad.

Problemet för oss vanliga dödliga är att veta vad man ska skruva på för att få hojen att uppträda som man vill.
Därför kan det vara bra att ha en rekommenderad grundinställning för den typ av körning man ska göra. Vill man ändra nåt i fjädringen ska man göra det i små steg och vara uppmärksam på hur det förändrar hojens uppförande, däckslitage etc, vid körning. Det är ett väldigt tidsödande jobb för en lekman, alltså hoppas man att en ok grundinställning funkar. Har man tur har man en kompis som är fjädringsexpert och kan hjälpa en, eller så får man betala för den expertisen.

Hoppas att jag inte har grötat ihop begreppen ännu mer för dig.
Och har jag skrivit nåt felaktigt får gärna nån med bättre kunskaper rätta mig.
Lycka till med inställningarna:)


Edit: Höll på lång tid att skriva, så andra hann redan svara ungefär samma sak som jag...

jättebra svar och stort tack :) Jag har börjat förstå vad förspänning, comp och retur gör. Den kunskap jag behöver som nästa steg är att förstå hur jag ska justera dem, precis som du säger. Länken jag fick av PeteR1 är precis sånt som jag behöver lära mig :)


Ett gott råd.

Skicka iväg fjädringen pröjsa vad det kostar och skruva dit det, sedan kör du bara utan att ändra något.
Kommer spara dig massor med huvudvärk och idéer.

2 st jag kan rek: Öhlins Jocke. Alt PW racing.
Finns fler än försökt själva och blivit totalt vilsna.

Den bästa uppgraderingen man kan göra i min mening.

Jag har tyvärr inte råd att göra detta. Just nu vänder jag på varje hundralapp för att kunna köpa allt som jag kan tänkas behöva tills starten i Anderstorp. Men det är ett bra tips att få det gjort av ett proffs åtminstone! Men öhlins håller väl sig enbart till deras egna dämpare?
Hur som helst så behöver jag själv lära mig grunden, och ha en rimlig chans att ändra småsaker i depån. Det är inte rocket science att sätta hojen i ett sportgrundläge, men det krävs att man förstår vad man gör. Det enda frågetecknet jag har om hojen just nu är hurvida jag ska justera förspänningen så att det blir 18mm statiskt häng. Det känns som en god idé att börja med ktms rekommendationer för den här hojen vid bankörning.
 
Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

Top