"Fordons" väg till Speedster cup 2015

Zalfus

Medlem
Gick med
27 Feb 2006
Hoj
S1000RR -12 racehoj
En del saker beställda nu!

Brake lever guard bland annat, som var riktigt billigt och förhoppningsvis tillräckligt bra. 49 euro inkl VAT.
Proguard-Bremshebelschuetzer-Orange.jpg

Är inte detta typ samma? För en fjärdedel av priset.

http://www.ebay.co.uk/itm/Orange-Un...pt=UK_Motorcycle_Parts_13&hash=item51b2463841

Edit: Dessutom fick man till kopplingen också

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Hoj
Saknas
Dom hade nått tillverknings problem med framdäck...Just nu kör jag med Sportattac 2 i bak och Metzler k3 fram , känns rätt likvärdiga som kompisen som har likadan hoj som dig och kör med Pirelli supercorsas värsting variant , men han hamna i backspegeln ialf :)

Men har du pengarna kör med Pirellis värstingar dom är bra !

Grejen för mig är att hitta en combo som känns bra och håller , jag har inte råd att bränna ett bakdäck per bandag . Tidsmässigt nuförtiden runt 1.16-17 på Gelleråsen utan några konstigheter .

Ett däck per dag är lite väl mycket när man själv står för kalaset. jag kanske får kolla in K3 och/eller K2 lite närmare. Jag har iaf till den 2.a maj på mig att skaffa fram de racedäck jag vill ha :)

Däckkostnad har en direkt relation till varvtider. Fiser du runt banan så håller de länge, även ett supercorsa sc2.

Däckkvalitet har en direkt relation till dels varvtider och dels körsätt. Kör du sansat OCH fisigt kan du köra med rena gatdäck. Men är du snabb, aggressiv eller bara oförutsägbar och impulsiv kan du behöva bättre däck som hjälper dig.

Hur fort kör du?
Hur kör du?

Jag kör långsamt, och jag gissar på att jag skulle hamna gissar under 1.20 på gelleråsen med lite uppvärmning. 1.21 har jag kört men då har jag fått hålla tillbaka på raksträckorna och växla tidigt pga ljudet. Det samt att jag inte riktigt var van vid cykeln.
Jag försöker köra mjukt, men när jag känner mig bekväm så tenderar jag att gasa hårt för att provocera och testa gränser. Det är dock något jag siktar på att inte göra i år.

Fordon, du måste vara den mest förberedde och ambitiösa nybörjarförare nånsin!:tummenupp

Angående däck så kommer jag att köra med Metzeler K3. Har nästan alltid kört metzeler, och gillar dom.

Det jag saknar i talang får jag kompensera med att förbereda mig så gott det går :) Jag hoppas bara det räcker till i slutändan.

Är inte detta typ samma? För en fjärdedel av priset.

http://www.ebay.co.uk/itm/Orange-Un...pt=UK_Motorcycle_Parts_13&hash=item51b2463841

Edit: Dessutom fick man till kopplingen också

Det ser onekligen så ut. Jag vill minnas att jag sökte på KTM 1290 lever guard och hittade inget billigt på ebay. Men det verkar jag inte ha gjort för nu jag hittade precis KTM powerpart-skydd för en fjärdedel av vad det kostar här hemma :confused: Man kan inte dra högsta vinster varje gång, men hellre 49 euro än 1800kr för kolfiber/1500kr för powerpart-plast här hemma :)

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Jag vill minnas att folk tyckte att RC8:an var ryckig på gas. Men jag tyckte aldrig det, det handlar om att lära sig lägga på gas på rätt sätt. Så köp inte däck utifrån det.

Själv så gillar jag framdäck med V-profil. Snabb insvängning, stabil genom kurvan. Börja med en uppsättning sportsmart eller dyl till första bandagen så ser du om du behöver annat.

Och även om du är på Barkaby och tränar så behöver du träningen från kurvtagning i högre hastigheter för att kunna känna hur du kan ge gas. Högre kurvhastighet ger mer marktryck på däcken vilket ger mer fäste.

Så lägg pengarna på däck och bandagar. Det kommer behövas.

Hadez

race.exe
Gick med
26 Apr 2006
Hoj
Kawasaki ZX-10R -16
Jag tror Metzeler K3, Pirelli Diablo Rosso eller Supercorsa SP skulle passa dig bra. :tummenupp

Raderad medlem 61114

Guest
Fordon: Ett tips när du söker på ebay är att inte bara köra appen! Kör www och ebay.de .uk .de osv. Jag har märkt att jag får väldigt annorlunda träffar även på exakt samma sökord och inte bara kinaträffar :tummenupp

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Hoj
Saknas
Jag vill minnas att folk tyckte att RC8:an var ryckig på gas. Men jag tyckte aldrig det, det handlar om att lära sig lägga på gas på rätt sätt. Så köp inte däck utifrån det.

Själv så gillar jag framdäck med V-profil. Snabb insvängning, stabil genom kurvan. Börja med en uppsättning sportsmart eller dyl till första bandagen så ser du om du behöver annat.

Och även om du är på Barkaby och tränar så behöver du träningen från kurvtagning i högre hastigheter för att kunna känna hur du kan ge gas. Högre kurvhastighet ger mer marktryck på däcken vilket ger mer fäste.

Så lägg pengarna på däck och bandagar. Det kommer behövas.

Jag håller till stor del med dig. Eftersom jag alltid har kört LC8 så lär mig sig hur man ska göra. Det är väl jag som har en del att lära fortfarande dock för i olustiga handledsvinklar så har det hänt att det blir ett ryckligt påslag. jag har endast kört radfyra och dylikt på gata så jag kan inte riktigt jämföra med min motor, men jag vill tro att de är mjukare i övergången mellan av och påslag.

Jag kommer troligtvis köpa ett nytt sätt Sportsmart2 för att ha till vardags när jag kör gokartbana och för att tjejen ska kunna använda hojen. Jag tycker att de har helt okej våtfäste också, även om jag har fått 2 stycken otroligt märkligt släpp som gjort att jag har gått omkull på knix. Jag gissar dock att det är jag som inte kan däcken helt, snarare än att de skulle vara dåliga. Så antingen nya sportsmart2-pjucks, eller ett par ännu bättre sportdäck regn i samma kategori, som ska gå att pressa hårt på väldigt varma dagar på exemplvis Rörken. Det är även dessa kommande däck jag kommer använda på licenskursen. Jag var sugen på pirellis motsvarighet, men i regn är de ju (väl?) värdelösa.

Jag tror Metzeler K3, Pirelli Diablo Rosso eller Supercorsa SP skulle passa dig bra. :tummenupp

Diablo Rosso är väl mer ett gatdäck för bandagar, medans Supercorsa är ett bandäck för gata? Nu menar jag inte DOT-racedäck. Jag inbillar mig att Dunlop sportsmart2 och Supercorsa SP hör till samma kategori, gör de inte det?

Fordon: Ett tips när du söker på ebay är att inte bara köra appen! Kör www och ebay.de .uk .de osv. Jag har märkt att jag får väldigt annorlunda träffar även på exakt samma sökord och inte bara kinaträffar :tummenupp

Toppen! jag har inte riktigt lärt mig alla adresser, än mindre ens köpt en enda sak på ebay. Ibland undrar jag om jag inte är 40-talist som farsan istället för 85:a :rolleyes:

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Hoj
Saknas
Du kan köpa vilken lever guard som helst bara du har koll på innerdiametern på styret/cliponsen

Ja, jag kom på det när han länkade till den artikeln på ebay. Förstår inte varför jag inte har tänkt på det. Är huvvet dumt får plånkan lida. :fakta

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Kolla om det finns snabbgashandtag till din hoj. Det kanske inte låter intuitivt men det kortare slaget på en snabbgas kan göra det lättare att ha bra gaskontroll. Man håller handleden mer i sin "sweet spot" så att säga, det är ju som du säger inte så lätt att ha bra gaskontroll med konstig vinkel.

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Hoj
Saknas
Kolla om det finns snabbgashandtag till din hoj. Det kanske inte låter intuitivt men det kortare slaget på en snabbgas kan göra det lättare att ha bra gaskontroll. Man håller handleden mer i sin "sweet spot" så att säga, det är ju som du säger inte så lätt att ha bra gaskontroll med konstig vinkel.

Det är dessvärre (eller tack och lov kanske?) Ride-By-Wire på 1290, så jag kan väl inte göra något åt just det. det jag har valt att göra är att använda street, eftersom det ger mer valmöjlighet hur mycket gasar.
Detta borde ju leda till mjukare gaskontroll. Eller tänker jag fel?

Vill jag gasa lika hårt så behöver jag ju bara vrida på rullen mer. Jag får ut 100% effekt vid 100% gas, precis som vid sport. Enda nackdelen är att traction control inte tillåter så mycket släpp. men till 99% har det bara varit positivt då jag har kunnat fokusera på annat i svängen än greppet.

101813-2014-ktm-1290-superduke-r-throttle_response-540x633.jpg

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Hoj
Det är dessvärre (eller tack och lov kanske?) Ride-By-Wire på 1290, så jag kan väl inte göra något åt just det. det jag har valt att göra är att använda street, eftersom det ger mer valmöjlighet hur mycket gasar.

Vill jag gasa lika hårt så behöver jag ju bara vrida på rullen mer. Jag får ut 100% effekt vid 100% gas, precis som vid sport. Enda nackdelen är att traction control inte tillåter så mycket släpp. men till 99% har det bara varit positivt då jag har kunnat fokusera på annat i svängen än greppet.

Nu vet jag ju inte hur ride by wire är kopplat på en hoj, men grejen är ju att man inte vill behöva vrida rullen så långt. Spelar ju ingen roll om det är en wire till förgasare/insprut eller någon datatjohejsan i andra änden. Mindre rörelser i handen ger mer precision än om man skall behöva vrida handen ur led.

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
1000cc chokladbit från 2001

Jag kör nästan alltid Track-läge på min Tuono. Inte för att det skiljer i effekt, utan för att tändkurvan ser annorlunda ut med ett rappare gensvar och "kortare" gas. Den går då ojämnt på jämn gas, vilket tanten klagar på, men har som sagt ett snabbare och mer exakt gensvar vid på och avslag. Inget fel på Sportläget, som sambon föredrar då hon som du tycker den blir för ryckig annars, men det är en vanesak. Man kan alltså vara slarvigare med gaskontrollen i S, men tappar istället lite respons mot T. Misstänker att den orangea gör ungefär motsvarande om än lite mer yxigt... ;)

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Nu vet jag ju inte hur ride by wire är kopplat på en hoj, men grejen är ju att man inte vill behöva vrida rullen så långt. Spelar ju ingen roll om det är en wire till förgasare/insprut eller någon datatjohejsan i andra änden. Mindre rörelser i handen ger mer precision än om man skall behöva vrida handen ur led.
Så är det givetvis. Däremot misstänker jag att motorn/sensorn i andra änden måste kalibreras om ifall man byter handtag och får en annan rörelse. Men det är bara en fundering.

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Hoj
Saknas
Jag kör nästan alltid Track-läge på min Tuono. Inte för att det skiljer i effekt, utan för att tändkurvan ser annorlunda ut med ett rappare gensvar och "kortare" gas. Den går då ojämnt på jämn gas, vilket tanten klagar på, men har som sagt ett snabbare och mer exakt gensvar vid på och avslag. Inget fel på Sportläget, som sambon föredrar då hon som du tycker den blir för ryckig annars, men det är en vanesak. Man kan alltså vara slarvigare med gaskontrollen i S, men tappar istället lite respons mot T. Misstänker att den orangea gör ungefär motsvarande om än lite mer yxigt... ;)

Ett snabbghashandtag på en konventionell hoj, utan ride-by-wire, sträcker väl ut vajern längre, vid ett givet antal millimeter som man vrider på gasrullen?
På ride-by-wire så måste man väl i så fall även mappa om, samt byta E-gas (nummer 4 på bilden) så att handtaget stannar tidigare?

e-gas.jpg

Jag tycker det låter som att det skulle vara svårare att få en mjuk övergång mellan av -och påslag. Men när jag tänker efter så kanske det är bra om jag behöver vrida mindre för att få ut mer effekt, eftersom jag inte behöver röra mig så mycket. Det skulle bli lättare att bli snabbare utan att påverka hojen i lika stor utsträckning, eller trötta ut mig lika mycket?

Det är väldigt mycket teoretisk hojkörning under vintern :brinnerup

Last edited:

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Hoj
Ser inget behöv av att mappa om, däremot lär ju hela e-gas modulen behöva bytas ut till en som helt enkelt är designad med ett kortare slag men fortfarande ger samma signaler till lådan på andra sidan datakablarna.

Ett snabbghashandtag på en konventionell hoj, utan ride-by-wire, sträcker väl ut vajern längre, vid ett givet antal millimeter som man vrider på gasrullen?
På ride-by-wire så måste man väl i så fall även mappa om, samt byta E-gas (nummer 4 på bilden) så att handtaget stannar tidigare?

View attachment 415055

Jag tycker det låter som att det skulle vara svårare att få en mjuk övergång mellan av -och påslag. Men när jag tänker efter så kanske det är bra om jag behöver vrida mindre för att få ut mer effekt, eftersom jag inte behöver röra mig så mycket. Det skulle bli lättare att bli snabbare utan att påverka hojen i lika stor utsträckning, eller trötta ut mig lika mycket?

Det är väldigt mycket teoretisk hojkörning under vintern :brinnerup

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
Har också noterat att appen inte alltid ger så bra sökresultat. Kan även rekommendera att kolla upp vad det du söker heter på tyska och söka på tyska ebay, är inte så många tyska säljare som taggar engelska sökord.

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Hoj
Saknas
Ser inget behöv av att mappa om, däremot lär ju hela e-gas modulen behöva bytas ut till en som helt enkelt är designad med ett kortare slag men fortfarande ger samma signaler till lådan på andra sidan datakablarna.

Det låter mer logiskt såklart. Det är signalen in som spelar roll. Jag är inte så haj på elektronik :fakta

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Hoj
Saknas
Nu ska vi se här. Jag har pluggat fjädring ett par timmar nu i samband med filmtittande. jag har fått börja fråm noll då jag egentligen inte kan ett endaste dugg.

Jag har grundinställt hojen till sportläge, och jag ställer mig väldigt frågande till framgaffelns tidigare inställning. Jag fick hjälp på Gelleråsen av en kille back in the days (2014 närmare bestämt) och compen var rätt inställd. 7 klick från max (av totalt 17) medans rebound var ju helt åt skogen. 16 klick från max, där sportläget skall vara 7 klick. Men det är åtgärdat nu. 17 klick är comfort, 12 standard, 7 sport. Så jag tvivlar på att det skulle vara bättre med 16... Hur som helst. framgaffeln är ställd i sportläge nu. Och likaså bakfjädringen. För att göra det hela lättare för mig när jag läser detta igen så ställer jag upp det lite snyggare:

Framgafflarna
2014 komp och returdämpning:
7 klick (sport)
16 klick. (komfort)
2015 komp och returdämpning:
7 klick (sport)
7 klick (sport)

Bakdämparen
2014 kompressionsdämpning lågfart:
8 klick
2015 kompressionsdämpning lågfart:
10 klick (sport)

2014 kompressionsdämpning högfart:
1,5 varv (komfort)
2015 kompressionsdämpning högfart:
1 varv (sport)

2014 returdämpning:
8 klick
2015 returdämpning:
9 klick (sport)

SÅ! Nu har jag ett korrekt utgångsläge som jag kan utvärdera ifrån. Börja om från början. Det finns bara ett bekymmer. Jag förstår inte hur jag justerar förspänningen!
Bilden är tydlig. jag ska öka förspänningen med 2mm. Från 5mm till 7mm för att få den i sportläget. Okej, men hur mäter jag? Enligt bilden så är det mätpunkt A. Men oavsett hur mycket jag ändrar fjädern, så kommer ju just detta område att vara konstant hela tiden.
Menar de inte att jag ska mäta fjäderns totala längd i utsläppt läge, och sedan dra ihop den 7mm?

spring preload 1.jpg
spring preload.jpg

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha