"Fordons" väg till Speedster cup 2015

Sandfållan

#6 R-600 2014
Gick med
4 Feb 2013
Ort
Vid en bana
Hoj
600rr
Det är nästintill raketforakning, sedan ta man hjälp av en den ena och den andra i depån och så är det en salig röra av allting :(

Hos pw racing är det inte så blodigt dyrt, att han sedan skruvar fjädring i wsbk på heltid gör att han vet vad han pysslar med.

Hade hellre hoppat över 1 träning o lagt pengarna på att få ordning på fjädringen än chansa,gissa och pröva sig fram.

Googla pw racing har har lite priser på hemsidan
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Det är nästintill raketforakning, sedan ta man hjälp av en den ena och den andra i depån och så är det en salig röra av allting :(

Hos pw racing är det inte så blodigt dyrt, att han sedan skruvar fjädring i wsbk på heltid gör att han vet vad han pysslar med.

Hade hellre hoppat över 1 träning o lagt pengarna på att få ordning på fjädringen än chansa,gissa och pröva sig fram.

Googla pw racing har har lite priser på hemsidan

Jag ska kolla upp dem direkt :) Jovisst är själva fjädringspysslet ett svart hål, men att ställa in den till ett grundläge ska inte vara det. Det är ju endast en generell inställning med mycket kompromisser.
Men om jag får den i ett korrekt ställt (sport)grundläge, så kan jag utvärdera hur jag upplever hojen och skriva ner detta någonstans. Jag inbillar mig att det är först när jag har koll på hur hojen beter sig som det är en poäng att prata med PW racing. jag vill ju inte betala pengar som jag inte har, för att han ska sätta hojen i ett grundutförande som jag själv kan göra. Men om kör ett bra tag och utvärderar, så kan jag komma till honom och säga något i stil med "Den svajar och gungar som ett arsle i snabbvänstern efter ejes, jag glider driftar ut hela tiden och den tappar fäste vid nedlägg av minsta möjliga ojämnhet" så har han kunskapen att ändra på ett bra sätt?

för om jag bara kommer till hojen med en KTM 1290 och säger "hej, kan du skruva lite på fjädringen så går jag ut till receptionen och dricker lite vaniljte och stirrar i min iphone så länge, blir det bra? tack och hej!" så kan det väl omöjligt bli lyckat?
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Jag ska kolla upp dem direkt :) Jovisst är själva fjädringspysslet ett svart hål, men att ställa in den till ett grundläge ska inte vara det. Det är ju endast en generell inställning med mycket kompromisser.
Men om jag får den i ett korrekt ställt (sport)grundläge, så kan jag utvärdera hur jag upplever hojen och skriva ner detta någonstans. Jag inbillar mig att det är först när jag har koll på hur hojen beter sig som det är en poäng att prata med PW racing. jag vill ju inte betala pengar som jag inte har, för att han ska sätta hojen i ett grundutförande som jag själv kan göra. Men om kör ett bra tag och utvärderar, så kan jag komma till honom och säga något i stil med "Den svajar och gungar som ett arsle i snabbvänstern efter ejes, jag glider driftar ut hela tiden och den tappar fäste vid nedlägg av minsta möjliga ojämnhet" så har han kunskapen att ändra på ett bra sätt?

för om jag bara kommer till hojen med en KTM 1290 och säger "hej, kan du skruva lite på fjädringen så går jag ut till receptionen och dricker lite vaniljte och stirrar i min iphone så länge, blir det bra? tack och hej!" så kan det väl omöjligt bli lyckat?

Målet för dig är att få höjderna hyfsade och det fixar du själv, original är inte så känsligt, ska du däremot uppdatera grejorna kan det vara idé att lämna bort så grundinställningen blir bra, kan va lite svårare att få rätt och framförallt så påverkar felställt körningen på riktigt då.

Rätt höjd med dig på som du justerar med förspänningen, räcker så till att börja med. :)
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Målet för dig är att få höjderna hyfsade och det fixar du själv, original är inte så känsligt, ska du däremot uppdatera grejorna kan det vara idé att lämna bort så grundinställningen blir bra, kan va lite svårare att få rätt och framförallt så påverkar felställt körningen på riktigt då.

Rätt höjd med dig på som du justerar med förspänningen, räcker så till att börja med. :)

Yes, det låter halvenkelt och bra :) Att börja drömma om nya fjädrar och dämpare får jag bara inte göra nu när det är så mycket annat som gäller :rofl
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Det sitter väl WP orginal på din cykel och det är fin fina grejor i min bok

Japp. Det tycker jag också. Däremot så finns det ju powerparts-uppgraderingar (Eller åtminstone fanns i en PP-katalog inan jag fick hem hojen förra vintern) som jag inte vill börja önska att jag hade :brynad Och så länge jag har originalgrejerna så behöver jag ju inte lämna in den endast för en grundinställning då det bör räcka med KTMs egna rekommendationer för bana/tävling.
 

Sandfållan

#6 R-600 2014
Gick med
4 Feb 2013
Ort
Vid en bana
Hoj
600rr
Japp. Det tycker jag också. Däremot så finns det ju powerparts-uppgraderingar (Eller åtminstone fanns i en PP-katalog inan jag fick hem hojen förra vintern) som jag inte vill börja önska att jag hade :brynad Och så länge jag har originalgrejerna så behöver jag ju inte lämna in den endast för en grundinställning då det bör räcka med KTMs egna rekommendationer för bana/tävling.


Att lämna in för att få en grundsetting/omschimsning i med rätt fjäder o.s.v av ett proffs är guld värt, Du lär ju ändå byta olja och serva bakdämparen innan säsong ;)

Finns ingen mening i att köpa ny dämpare alt cartridge då du har fina prylar räcker med att uppgradera dom så att dom passar just dig och körning på bana!
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Att lämna in för att få en grundsetting/omschimsning i med rätt fjäder o.s.v av ett proffs är guld värt, Du lär ju ändå byta olja och serva bakdämparen innan säsong ;)

Finns ingen mening i att köpa ny dämpare alt cartridge då du har fina prylar räcker med att uppgradera dom så att dom passar just dig och körning på bana!

Behöver jag verkligen byta olja och serva den när den är ett år gammal, rullat 700 mil och för det mesta är det gatåkningen? :confused:
 

Sandfållan

#6 R-600 2014
Gick med
4 Feb 2013
Ort
Vid en bana
Hoj
600rr
Behöver jag verkligen byta olja och serva den när den är ett år gammal, rullat 700 mil och för det mesta är det gatåkningen? :confused:

På 700 mil har jag nog bytt olja 3 ggr i mina gafflar och servat bakdämparn lika många.

Olja åldras både av körning och tid, Så det är nog hög tid att få i fräsch olja och dämparn servad!
 

Manne990

#60
Gick med
4 Feb 2008
Ort
Västerås
Hoj
R1
Mitt tips är att börja med basics. Du ska ge dig in i amatörracing och det finns mycket att lära längs vägen! Grundinställ fjädringen, fixa hojen enligt reglemente, sätt på bra däck och framförallt träna ofta!

Det är stor skillnad på vad man måste göra om man kör i toppen på Rookie mot om man som nybörjare har fullt upp att lära sig sporten... Det är tyvärr lätt att det bli jävligt dyrt och information overload...

Racing sliter mycket mer på prylarna så var beredd på att serva ofta under sommaren. Byt olja, filter, bromsvätska ett par gånger och serva gafflar och dämpare minst efter säsongens slut. Kan du inte så fråga!
 

CAD-Ludde

Ny medlem
Gick med
19 May 2010
Ort
Sigtuna
Hoj
S1000 RR, Yamaha R1
Kolla runt lite mer på siten trackdayshub som Peter länkade till, finns mycket tips o trix om banåka där...
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Nu har jag en grundinställning som jag kan utgå ifrån, tack vare Enrosabil som hjälpte mig med förinställningen på bakdämparen! Vi utgick från att vi ville ha 30mm förarhäng.

Innan justering:
642mm fritt häng
621mm statiskt häng (21mm)
593mm förarhäng (49mm)

Efter justering:
642mm fritt häng
633mm statiskt häng (9mm)
612mm förarhäng (30mm)

Det anmärkningsvärda då; det är väldigt lite statiskt häng i förhållande till vad som rekommenderas i boken, där det ska vara 18mm för tävlingsbana, och 24mm för standard. Och stämmer det att den totala längden är 156mm bak så är det 30/156=19,2%.

Men annars stämmer resten av värdena om vi utgår från detta blad från Racetech/SMC.

mätning av häng bakdämparen.jpg

Eftersom det var så mycket förarhäng i början och en hel del skruvande innan vi fick till måtten, så kanske jag har användning av en trögare fjäder för min vikt? Nuvarande fjäder är Medium 170N/mm.
Nåväl. Nu kan jag släppa den här delen och istället börja plugga på hur man ska justera comp, rebound och preload. Det tjänar ingenting till att kunna snurra på inställningar om jag inte vet varför jag behöver göra det (jag har noterat PW Racing med flera, jag lovar :hihi).
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Vad där du för häng fram? På med buntband och kolla. Med utrustning alltså, inte säkert 30 blir bra bak på din hoj.
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Vad där du för häng fram? På med buntband och kolla. Med utrustning alltså, inte säkert 30 blir bra bak på din hoj.

Det får jag kolla upp imorgon. Statiskt häng är 141mm-123mm = 18mm iaf, men mer kan jag inte kolla upp själv.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Det får jag kolla upp imorgon. Statiskt häng är 141mm-123mm = 18mm iaf, men mer kan jag inte kolla upp själv.

På med ett buntband, häng stället över axeln och hoppa upp på hojen, mät hur långt ner bandet hamnade sen lägger du till statiska, nära nog. :)
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
På med ett buntband, häng stället över axeln och hoppa upp på hojen, mät hur långt ner bandet hamnade sen lägger du till statiska, nära nog. :)

Som tur är så kan min tjej hjälpa till på den punkten :tuttar Men om du hittar på en siffra nu, vad bör det vara? Eller ja alltså, var är du påväg med frågan? Eftersom jag inte har någon förspänning på gafflarna, så ska jag anpassa bakdämparens förspänning till det? Eller ska både vara inom en viss procent eller längd gentemot varandra?
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Som tur är så kan min tjej hjälpa till på den punkten :tuttar Men om du hittar på en siffra nu, vad bör det vara? Eller ja alltså, var är du påväg med frågan? Eftersom jag inte har någon förspänning på gafflarna, så ska jag anpassa bakdämparens förspänning till det? Eller ska både vara inom en viss procent eller längd gentemot varandra?

Enkelt förklarat så bestämmer förspänningen höjden. Då du inte kan justera förspänningen fram får du anpassa bak efter gaffeln om du inte vill förändra beteendet. Det eller justera gaffelbenens höjd i kronan. Om rätt höjd bak är 45 mm häng och du sätter den på 30 mm så har du höjt hojen 15 mm bak, det är mycket. Nu kanske han blir trevligare så, kan inte din maskin, men drar du en r6 15 mm så blir han "okörbar" förutsatt han ligger rätt från början. Jag skulle om jag var dig utgå från boken och testa vidare därifrån för att lära vad som händer och hitta något som känns bra, dom borde veta vad som är en bra utgångspunkt på sin egen produkt, det eller fråga någon som kör en likadan hur han/hon gjort.
 

Buddah

Speedster #46
Gick med
17 Jul 2009
Ort
Västervik
Hoj
2006 KTM Superduke 1982 Yamaha XS400 1981 Yamaha SR 250

13:20, lova att du inte kör med benet ute på 1290in :crash Kul att läsa din tråd, själv har jag harvat runt på min 990 i TRE år och först nu har jag tagit mod till mig att ta licens. Kommer köra Steg 5-6 med SMC på Gelleråsen 25-26 april. Tydligen blir det någon intern tävling i steg 6 som låter lagom för mig. Ligger på 1,16 på gåsen och 1,05 på Sviestad som bäst och kapar jag några sekunder på det iår så blir det nog Speedster nästa år.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe

13:20, lova att du inte kör med benet ute på 1290in :crash Kul att läsa din tråd, själv har jag harvat runt på min 990 i TRE år och först nu har jag tagit mod till mig att ta licens. Kommer köra Steg 5-6 med SMC på Gelleråsen 25-26 april. Tydligen blir det någon intern tävling i steg 6 som låter lagom för mig. Ligger på 1,16 på gåsen och 1,05 på Sviestad som bäst och kapar jag några sekunder på det iår så blir det nog Speedster nästa år.

Ligger du på 1:16 nu på gåsen så är du perfekt för Speedster, kapar du några sekunder till är det bättre att sikta på Rookie.
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top