"Fordons" väg till Speedster cup 2015

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Åh nej, jag har svårt att sova om nätterna för att jag bara har det här i huvudet :rofl
För en timme sedan så hämtade jag ut min nya fina hjälm :kär Den här passformen är ju helt outstanding!
Just nu sitter jag med hjälmen på mig för att anpassa kuddarna efter mitt ansikte. Eller ja, främsta anledningen kanske är att den är ny, men ändå!

View attachment 415665View attachment 415666

Sniffa ny-hjälm-doften innan den tar slut? :D

Raderad medlem 61114

Guest
Hahaha! Så fordon, om jag fattat detta rätt... Sitter du inte framför din dator och skriver på sporthoj om din satsning så sitter du på en stol med hjälmen på dig och stirrar in i väggen och tänker på racing :crash :D :krama

Själv köpte jag också ny hjälm häromdagen, satte på det där skyddet framför näsan, provade den och kollade hur cool jag såg ut, sen blev den liggandes på köksbordet nån dag innan den åkte in i garderoben för att jag behövde städa. :tummenupp

Du känns lite creepy :fakta Önskar dig all lycka till i alla fall :fyllisar

Själv avstod jag ifrån en dyr hoj pga risken att totalkvadda en hoj jag inte har råd att lösa utan mastodontlån till förmån för en hoj med bra utbud av billiga begagnade/nya reservdelar.

Måste säga att det är modigt att satsa på rejsing efter att vad jag uppfattat endast kört en dag på storbana :crash

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Hahaha! Så fordon, om jag fattat detta rätt... Sitter du inte framför din dator och skriver på sporthoj om din satsning så sitter du på en stol med hjälmen på dig och stirrar in i väggen och tänker på racing :crash :D :krama

Själv köpte jag också ny hjälm häromdagen, satte på det där skyddet framför näsan, provade den och kollade hur cool jag såg ut, sen blev den liggandes på köksbordet nån dag innan den åkte in i garderoben för att jag behövde städa. :tummenupp

Själv avstod jag ifrån en dyr hoj pga risken att totalkvadda en hoj jag inte har råd att lösa utan mastodontlån till förmån för en hoj med bra utbud av billiga begagnade/nya reservdelar.

Måste säga att det är modigt att satsa på rejsing efter att vad jag uppfattat endast kört en dag på storbana :crash

Jag har en polare som håller på med körkort, jag drog med honom till Lelles i höstas så han fick köpa sig ett eget skinnställ med rätt passform istället för ett av mina. I vinter har han suttit med utrustningen på sig och spelat MotoGP 14, för han rä ordentligt biten av hojdjävulen. :hihi
Misstänker att det varit lite samma för Fordon, han vill så det värker, men det går ju helt enkelt inte nu så då får man nöja sig med att "prova" utrustningen och torrbryta hojen.

raggeerz

Medlem
Gick med
29 Apr 2005
Hoj
Honda CBR 1000 RR ABS -10, Yamaha R1 -09, Husaberg FE 450 -04
Jag har en polare som håller på med körkort, jag drog med honom till Lelles i höstas så han fick köpa sig ett eget skinnställ med rätt passform istället för ett av mina. I vinter har han suttit med utrustningen på sig och spelat MotoGP 14, för han rä ordentligt biten av hojdjävulen. :hihi
Misstänker att det varit lite samma för Fordon, han vill så det värker, men det går ju helt enkelt inte nu så då får man nöja sig med att "prova" utrustningen och torrbryta hojen.

Jag känner igen den här besattheten, och jag tycker ju att den är kul.
Ofta är det besatta människor som kommit på märkliga uppfinningar och forskningsresultat som befrämjat hela mänskligheten, gjort viktiga upptäcktsresor osv.

Om man kan jämföra Fordons besatthet med berömda forskare/uppfinnare/upptäcktsresande vet jag inte.
Men det kanske handlar om att uppnå stordåd för en själv. Och det är ju inget fel i det.
Så länge det inte handlar om spritbesatthet, knarkbesatthet, terroristbesatthet etc, dvs allt som utsätter ens medmänniskor eller sociala omgivning för icke önskvärda konsekvenser, är besatthet bara nåt trevligt.
Och eftersom besattheten gäller tvåhjuliga fordon är den för mig fullt förståelig.

Hm, lite lördagsmorgons filosofierande från mig...

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Jag känner igen den här besattheten, och jag tycker ju att den är kul.
Ofta är det besatta människor som kommit på märkliga uppfinningar och forskningsresultat som befrämjat hela mänskligheten, gjort viktiga upptäcktsresor osv.

Om man kan jämföra Fordons besatthet med berömda forskare/uppfinnare/upptäcktsresande vet jag inte.
Men det kanske handlar om att uppnå stordåd för en själv. Och det är ju inget fel i det.
Så länge det inte handlar om spritbesatthet, knarkbesatthet, terroristbesatthet etc, dvs allt som utsätter ens medmänniskor eller sociala omgivning för icke önskvärda konsekvenser, är besatthet bara nåt trevligt.
Och eftersom besattheten gäller tvåhjuliga fordon är den för mig fullt förståelig.

Hm, lite lördagsmorgons filosofierande från mig...

Jag kan väl inte direkt frånskriva mig själv viss tvåhjulig besatthet heller, med tanke på att jag bröt ryggen vid utövande av framfart av tvåhjuligt motoriserat fordon, men ändå gör mitt bästa för att kunna göra det igen. :hihi

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Hoj
Saknas

Jag gör liiite mer än så faktiskt. Jag har ett förhållande att sköta, så det blir inget stirrande in i väggen ännu ;) Men annars så är jag rätt dedikerad till detta projekt. Annars hade jag aldrig använt min fina 1290 till detta.

Att köra med en billigare hoj är ju bara sunt förnuft och sånt hör inte hemma på motorcykelfronten :crash Jag har kört tre eller fyra dagar på Gelleråsen totalt (varav en med skjuts), och fyra gånger på Arlanda test track om jag minns rätt. Så ska det bli något av detta så krävs nog all vilja och jävlarnamma jag kan få fram ;)

Last edited:

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Hoj
Saknas
Tja, vad sägs om det här :
http://www.fastbikes.se/index.php/filmer/8366-film-egenhandigt-byggd-motogp-simulator

Är det här "Level 2" på ambitionen. Man slipper i alla fall skriva så mycket.:hihi Utan man är fullt upptagen med torrsimning.

Vem vet man kanske lär sig något. En sak är säker. Kraschkostnaderna är minimala.

Bra eller anus. Välj själv. Men det är nog inget plus i förhållandet.

Hahaha!! Jag såg den för en timme sedan och visade tjejen direkt. Jag vill ha!! Det går väl att sätta dit en bönpall till henne? ;)

El Duderino

Och vad har vi lärt oss av det här?
Gick med
24 Mar 2014
Hoj
Superduke 990 -07
Tja, vad sägs om det här :
http://www.fastbikes.se/index.php/filmer/8366-film-egenhandigt-byggd-motogp-simulator

Är det här "Level 2" på ambitionen. Man slipper i alla fall skriva så mycket.:hihi Utan man är fullt upptagen med torrsimning.

Vem vet man kanske lär sig något. En sak är säker. Kraschkostnaderna är minimala.

Bra eller anus. Välj själv. Men det är nog inget plus i förhållandet.

humm, undrar om han har lust att bygga en till eller 2?

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Hoj
Saknas
AH MEN KOLLA! Jag har tagit en till oskuld nu! Jag har fått hem mina första, fina, underbara, vackra och fantastiska däckvärmare som jag även har monterat för allra första gången! Den orangea färg är dessutom riktigt fin! VILKEN BRA DAG!! :2cool
Capit däckvärmare.jpg

Och sen är det årsdag med flickvännen också. Det är bra :)

Morris Mc

Moderator
Gick med
14 Jan 2010
Hoj
1983 Yamaha SR400 / 1981 Husqvarna 258 / 2021 BMW G310GS /
Ni som redan tävlar i Speedster cup. Vad "går" en säsong på allt som allt i svenska kronor?

Även om det direkta svaret blir något som: "Hur långt är ett snöre?", dvs det beror helt enkelt på hur mycket pengar du har. Det kommer kosta lite mer än det.

Den fråga som jag egentligen tror att många undrar över är: "Hur billigt kan man komma undan?".

Jag kommer försöka göra den snålaste och fattigaste Speedster Cup-satsningen som är möjlig.
Och jag delar gärna med mig av mina kostnader under säsongens gång.
Tror dock att vi ska lägga de diskussionerna utanför denna tråd (Fordons" väg till Speedster cup 2015) så att vi inte lusar ner en spännande och läsvärd tråd med en massa ekonomi (och annat plågsamt).

Kriss, startar du en Speedster Cup-ekonomi tråd?

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Finns det någon info vilka som kör 2015?

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Ni som redan tävlar i Speedster cup. Vad "går" en säsong på allt som allt i svenska kronor?

För mig var 2014 första året med licens öht, körde inte så många race men rätt många licensträningar. Totalt, inklusive hoj, verktyg, däck, kurser, släp, boende och ALLT som behövdes för att bli såndär magisk rejsputte gick hela säsongen på 70 000. I år hade jag budgeterat 30-35000 för hela säsongen med alla race, och en handfull träningar.
Det går såklart att komma undan billigare än så, speciellt om man bor nära en bana så man slipper resor och boende.

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Hoj
Saknas
Det blir lite av en mysstämning när det är ett gäng som samlas i min egna lilla tråd :rodnar Men för mycket av det goda blir ju såklart... för mycket :lol

Idag har det hänt saker! Jag har dels tjingat ett seat cowl (vad säger man på svenska?), och dels ett Austin racing vikbara broms -och kopplingsgrepp från Djulle här på forumet. Underbart!

seat cowl.jpg
021-2.jpg

Förutom det så har jag putsat ihjäl mig på avgasröret idag :banana Och tro det eller ej, men tjejen har inte klagat ännu :kär

DSC_0036.JPGDSC_0037.JPGDSC_0038.JPGDSC_0039.JPG

Vilken dag som helst bör motorskydden komma från RG-Racing också. Jag funderar på om jag kanske ska ta och räkna upp alla kostnader som detta kalas går på i år. Det kanske kan vara intressant både för mig och så kan jag bidra till den tråden också. Men usch vad det tar emot att ta reda på det!

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Jag funderar på om jag kanske ska ta och räkna upp alla kostnader som detta kalas går på i år. Det kanske kan vara intressant både för mig och så kan jag bidra till den tråden också. Men usch vad det tar emot att ta reda på det!
Det ger en distinkt sjunkande känsla i magen. Men den känslan försvinner på första racet och du kommer tycka att det var värt varenda slant du la på det. :fakta

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Det ger en distinkt sjunkande känsla i magen. Men den känslan försvinner på första racet och du kommer tycka att det var värt varenda slant du la på det. :fakta
Sen, efter något år så kollar man kontot så man vet hur mycket man kan handla, börjar fundera på om inte huset klarar ett år till utan att fixa det där man skulle gjort förra året och köper något nytt, "nödvändigt", blundar och håller stumt.

Race är som heroin, man blir fast, försakar en massa, har värsta plågorna när man är utan.......fast, det är inte lika billigt... :D

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA