"Fordons" väg till Speedster cup 2015

Buddah

Speedster #46
Gick med
17 Jul 2009
Hoj
2006 KTM Superduke 1982 Yamaha XS400 1981 Yamaha SR 250
Äsch jag blir så nervös när det är tävling :brynad, kör lite steg 6 så får vi se :tummenupp

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Äsch jag blir så nervös när det är tävling :brynad, kör lite steg 6 så får vi se :tummenupp

Äsch, man har inte tid att vara nervös när man är livrädd och skriker som besatt under inbromsing till kurva, eller jagar efter det där förbaskade bakhjulet som är framför en. :hihi
Men ja, lite steg 6 kan väl vara trevligt. :tummenupp

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Hoj
Saknas
Buddah, då tar v i licensen samtidigt, va kul! Jag kan tyvärr inte kolla på filmen just nu då jag sitter på världens sämsta laptop som inte har uppdaterade program :rofl

Hur som helst. Nu är fjädringen inställd och justerad med hjälp av flickvännen! Efter lite tänkade så insåg jag att det är bättre att sikta på tillverkarens rekommendationer på bana än att höfta på generella bra mått. Så istället för 30mm förarhäng, så gick jag på 18mm statiskt häng (standard är 24mm). Och från ursprungligen 49mm förarhäng så har jag numera 45mm förarhäng. Precis som det står i boken.

Nu är jag nöjd med utgångsläget. Den här gången så mätte jag statiska hänget från ett medelvärde av nedtryckt och upplyft häng. Jag höll dock på att justera bort mig totalt då de första två mätningarna gjordes med cykeln på stödet! :fyllisar Men det rätades ut efter att jag dumförklarade mig själv.

Framtill har jag 22mm statiskt häng och 35mm förarhäng. För att göra det enklare att se så skriver jag såhär:

Statiskt häng:
Fram: 22mm
Bak: 18mm

Förarhäng:
Fram: 35mm
Bak: 45mm

Den här filmen har jag kollat igenom två gånger nu. Det är väldigt bra information för mig åtminstone och säkert bra för fler!

Last edited:

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Hoj
En massa gammalt mög.
Statiskt häng:
Fram: 22mm
Bak: 18mm

Förarhäng:
Fram: 35mm
Bak: 45mm

Jag loggade faktiskt in nu för o skriva pm till dig o föreslå att vi skulle göra ett nytt försök o ändra till 45 som det står i din bok - tror det var ett smart val! Det är ändå en del skillnad mot vad det var innan!

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Hoj
Saknas
Jag loggade faktiskt in nu för o skriva pm till dig o föreslå att vi skulle göra ett nytt försök o ändra till 45 som det står i din bok - tror det var ett smart val! Det är ändå en del skillnad mot vad det var innan!

Great minds think alike! Ja, det känns helt klart bäst att ha detta som utgångsläge för att därefter testa sig fram :)

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Hoj
Saknas
video[/video]

13:20, lova att du inte kör med benet ute på 1290in :crash

Holy crap, det är ju jag :D Det ser fruktansvärt ut haha! Det var första gången jag testade en smcR, testade att hålla benet ute, och mer eller mindre första gången på storbana :banana aaah vilka underbara dagar :rolleyes:

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Hoj
Saknas
Ja, det gick alldeles utmärkt att byta. De på SMC var så hjälpsamma så!
------------
Idag har hojsuget varit enormt. I början av nästa vecka kommer mina delar som jag beställde från Racefoxx, men redan nu på lördagsmorgonen är det MC-mässan. Det kommer bli riktigt kul! Jag hoppas att det går att köpa däckvärmare hos Grevens MC-delar på plats. Det vore trevligt att få med sig ett par Capit Sport hem. Om inte annat så är det ett par hundralappar i rabatt på webshoppen ända fram till måndag.

En annan sak är att 62 blivande racestjärnor har bokat startnummer i Speedster cup. Det är MÅNGA! Är det någon som har koll på hur många det var förra året? Om ett stort antal skulle dyka upp varje tävling, blir det en A och B-tävling då eller hur fungerar det?

Nu får vintern ta och ge sig. Fram med torrmark och plusgrader! Snart blir det till att åka fram och tillbaka i Stockholms alla tunnlar :fakta

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Hoj
Saknas
KTM-mässan 2015!

Äntligen blev det helg och mässan var ett faktum. Helt slut efter närmare 6 spenderade timmar där inne och endast en paus. Men jäklar va kul det var! Och höjdpunkten är ju givetvis montern hos KTM Club Scandinavia :brynad
Den hojen jag spenderade mest tid på att kolla in var komiskt nog KTM 1290, och näst efter den så var det troligtvis Suzukis MotoGP-hoj. Vilken hoj!

Jag passade på att handla lite också. Först ut blev en däcktrycksmätare från KTM hos LellesMC. Den har till och med en såndär häftig pressure release button! Nu behöver jag bara komplettera med en passande digital IR-mätare så är jag hemma på den fronten. jag vill minas att biltema och/eller Clas ohlsson hade en okej mätare för ett par hundralappar eller en vattentålig för cirka 800kr.

KTM däcktrycksmätare.JPG

So far so good. Nu ville jag springa till grevens för att kolla om de hade något sortiment med sig till mässan. Jag är ute efter däckvärmare och de skulle ju ha lite rabatt under mässan i shoppen. jag hittade dock bara en liten skylt brevid Bridgestone som talade om att Grevens MC-delar fanns. Jag letade inte mer än så då mitt sällskap var föga intresserat av något som värmer däcken. De värmare jag var ute efter är Capit Sport. 3 års garanti är ju toppen! av det jag har läst så håller de billigare däckvärmare i 1-2 säsonger (vilket även bättre och dyrare kan göra) men med 3 års garanti så känns det som en bra affär. Nu har jag dock tryckt på köpknappen hos NF Racing då de förutom att vara billigare än Grevens, även har orange färg. Jag är inte helt säker på att Capit-orange skulle vara den snyggaste färgen men det är roligare med färg och att följa ett orange tema känns helrätt :)

SPORT_ORANGE_ml.jpg

Jag behövde en hjälm också! Herregud va många hjälmar jag testade. Och va ofräscht det kändes. Efter 2-3 rundor bland samtliga Arai-hjälmar så kände jag mig lite förvirrad. Jag vill ha en Arai RX7, men den är så jäkla dyr. Arai Viper-GT säljs tyvärr inte längre utan är ersatt och jag kände mig inte helt hemma på modell Chaser eller Quantum. Quantum kostar mer eller mindre lika mycket som en Rx7 dessutom.
Det var lite klurigt att hitta rätt storlek också. Efter ett par varv så fastnade jag för tanken att jag behöver en reservhjälm i sommar. Jag kände att här kan jag minska lite på priset och jag kanske kan testa andra hjälmar. Detta trots att jag inte har hittat någon hjälm med tillräckligt skön passform för mig tidigare. Shoei GT-air testades men där va priset rätt saftigt. 6 papp skulle de ha. Näe, move on.

Av en händelse så snubblade jag över en kolfiberhjälm och den var otroligt lätt! 1250 gram vägde den in på enligt hjälmen, och det är närmare 300 gram lättare än mina gamla Arai Viper-GT. Vilken skillnad! Efter mycket letade, och ännu mer testade, så hittade jag min hjälm! Det fick kosta vad det kosta ville för hjälmen sitter nästan perfekt överallt redan från start. Och en ny insida kommer att anpassa sig lite så jag är övertygad om att den kommer sitta ännu bättre efter ett kort tag. Den sitter betydligt bättre runt ansiktet direkt från hyllan än vad någon annan hjälm har gjort!

jag trodde aldrig att jag skulle köpa en X-lite hjälm. Möjligtvis som en reservhjälm men det här är en hjälm som jag kommer köpa fler gånger om ekonomin tillåter. Vilken passform, vilken finish! Den är otroligt snygg!
X-lite X-802 R ultra carbon Carlos Checa replica. en limited edition för att hedra Carlos Checas 20 år långa karriär. Holy hell va snygg den är! Mörkt visir ingår dessutom :) Efter mässrabatt så landade summan på 5099kr vilket svider rejält. Speciellt om jag kraschar och förstör hjälmen. 1240 gram ligger vikten på och som jag precis skrev, den är perfekt för mig :kär

X-lite x-802 R framifrån.jpgX-lite x-802 R profil 1.jpgX-lite x-802 R profil 2.jpg
x-lite-x-802r-ultra-carbon-checa-replica-31559_1.jpg

KOLLA HJÄLMEN!!!
Den kanske får hamna på hyllan är hemma istället så jag inte repar den med flugor :hihi

Nu får våren komma, jag är så otålig så det blir olidligt! snart räcker det inte med att sätta sig med mitt playstation 4 och MotoGP14. Jag vill köra, tävla, vinna på riktigt nu!!!
Det är exakt 3 månader kvar nu tills licenskursen går av stapeln. Och veckan efter det startar jag mitt livs första roadracing-tävling!

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Hoj
Saknas
engine case cover.jpgcheck.png Engine case covers från R&G, check!

Nu är samtliga skydd till hojen som jag skall ha beställda. Va skönt! :banana

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Hoj
Saknas
Hämtade min sprayfärg idag och köpte på mig ett ark våtslippapper 600. Dock får jag vänta lite med att spraya utomhus då temperaturen behöver vara liiiite högre än noll grader.
På vägen hem märkte jag att jag hade fått en burk plastprimer nedstoppat i påsen. De måste ha missat att jag redan hade tagit med mig en plastprimer. Det var en positiv överraskning. Men karma is a bitch säger de och det skulle jag få reda på ganska omgående..
Väl hemma hade jag fått en lapp i brevlådan om att ett paket väntar på mig. OCH DET ÄR JU SÅKLART RACEFOXX-DELARNA!! JAAAAAAAA!

Packar upp allt i köket och det första jag ser är kolfiber-dummyn för baklyset som är riktigt snyggt :kär Bestämmer mig för att montera det som tar kortast tid och går direkt på den ganska snygga lever guarden. Den ser bättre ut på riktigt än på bild. MEN DEN PASSAR JU INTE!. Efter bra många svordomar så skickades ett syrligt brev till Racefoxx där jag förklarade ganska tydligt vad jag tyckte om detta, och deras sätt att lura kunderna.

01fb0f475a97eb8facd11f7dca2ef84fc8f2f8388e.jpg0164c4c2a97253390a1dbd12507194103321365f2b.jpg01ffa29661a8c9c940cd2888c18995d11d6905796c.jpg01121279932a8e43c1f0c4073224e379bb4ba1b1d2.jpg
Nästa steg var kylaren! det här ska väl ändå bli bättre tänkte jag. men det är ju bara buntband överallt! :rofl vilket skräp! Det blev till att sätta sig ned och klura ut hur jag borde fästa alltihopa. I bakhuvudet skrattade jag åt Ulvhamnes första inlägg i tråden med hans ord "Buntband håller RR-sverige rullande."
det gick bättre än förväntat faktiskt, men jag skulle hellre ha haft evotechs variant istället om jag fick välja. Om ni tittar på bilderna nedtill så ser ni hur nära buntbandet ligger avgasröret. jag tvivlar på att buntbandet kommer att hålla på högra sidan (den sidan som endast har ett buntband monterat och visas på vänster sida i bilden).
01c91643ffeb7cdac9612ac48beba0962533c16c61.jpg01445f2cf5a1f4efcba748655be4c122c9b7eaef31.jpg

Men än så länge är jag nöjd, och förhoppningsvis så kommer den skydda mot diverse saker på vägarna och mot sandlådan när jag går omkull på banan.

015e6ecc0a97ab5907fad2e001cb03f49806d02ca8.jpg
I skrivande stund så gick jag till hojen och bestämde mig likförbannat för att skruva så hårt så att skruven till expanderadaptern nästan skulle gå sönder. Och nu glappar den inte direkt, utan sitter hyfsat stadigt. Jag vågar dock inte lossa den för då kommer den nog inte att kunna monteras igen. jag anser fortfarande att den inte passar till styret egentligen.

011685e98dd8a7bfbbce1441bccfd36486ba5d9676.jpg
Nu är det bara den här vackra detaljen kvar. Men den får jag ju tyvärr avvakta med tills jag ska på licenskursen och övriga bandagar.

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Hoj
600+650+800+1000x2
Om du inte litar på buntbanden så använd najtråd.

Buntband, najtråd och silvertejp, det är bra sk*t det. :fakta

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Hoj
Saknas
Om du inte litar på buntbanden så använd najtråd.

Buntband, najtråd och silvertejp, det är bra sk*t det. :fakta

Jag vet inte riktigt hur jag ska reagera när jag missar såna uppenbara saker. Givetvis så ska jag säkra upp med najtråd där. Det är det enda rätta ju :fyllisar

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag vet inte riktigt hur jag ska reagera när jag missar såna uppenbara saker. Givetvis så ska jag säkra upp med najtråd där. Det är det enda rätta ju :fyllisar

Du har bara inte fått panikfästa saker som lossnat i senaste kraschen tillräckligt många gånger för att tänka på den heliga treenigheten direkt ännu. :hihi

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Hoj
Saknas
skrapad dämpare.jpg

Såhär såg dämparen ut efter första bandagen på gelleråsen med passagerare. otaliga knixdagar senare med passagerare resulterade i att de två titanflärparna lossnade och stod ut en bit. Idag har jag åtgärdat det! Med superduper-metallklister från Loctite :crash Efter 5 minuters manuellt tryckande och hållande emot dämparen med en skruvmejsel utan resultat, så kom jag på en lysande idé! jag använder ett par buntband och drar till gymmet!

buntband ljuddämpare.jpg

Och såhär blev resultatet. Som nytt! :kär

färdigklistrad dämpare.jpg

Annars har jag tillbringat bra många minuter idag att torrbryta hojen till förbannelse :rofl

\m/
Gick med
18 Aug 2012
Hoj
S1000 RR ///M
Fordon du har ju inte skrivit i tråden på hela natten. Du har väl inte tappat sugen?

:D
Allvarligt, det är både underhållande och liiite skrämmande att läsa hur mycket du satsar. Kör hårt säger jag!

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Hoj
Saknas
Fordon du har ju inte skrivit i tråden på hela natten. Du har väl inte tappat sugen?

:D
Allvarligt, det är både underhållande och liiite skrämmande att läsa hur mycket du satsar. Kör hårt säger jag!

Åh nej, jag har svårt att sova om nätterna för att jag bara har det här i huvudet :rofl
För en timme sedan så hämtade jag ut min nya fina hjälm :kär Den här passformen är ju helt outstanding!
Just nu sitter jag med hjälmen på mig för att anpassa kuddarna efter mitt ansikte. Eller ja, främsta anledningen kanske är att den är ny, men ändå!

nya hjälmen vänstersida.jpgnya hjälmen högersida.jpg

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...