Fortkörning i Norge = (

rocketer

Medlem
Gick med
30 Oct 2005
Hoj
Hayabusa 2008
Bör finnas folk som inte betalt och frågan är, hur gick det? Kom de och hämta eller är det tomma hot? Tycker det känns som det blev för dyrt och hämta personligen från annat land - du kan vara ex bortrest 2v, inte till Norge då :D.//R

Pledians

Älgklyvaren!
Gick med
9 Oct 2009
Hoj
YBR125
Bör finnas folk som inte betalt och frågan är, hur gick det? Kom de och hämta eller är det tomma hot? Tycker det känns som det blev för dyrt och hämta personligen från annat land - du kan vara ex bortrest 2v, inte till Norge då :D.//R

Undrar också samma sak, om man ger blanka fan i att betala, dyka upp på rättegång, whatever, utan bara drar ut ur landet och aldrig mer kommer tillbaka?

clubbanana

Jag är inte bäst. Jag är bättre..!
Gick med
11 Aug 2008
Hoj
brum brum..
Uppdaterar såklart om de mott all förmodan står en norsk snut utanför min dörr:)

hmm, de kan la knappast begära samt få dig utlämnad till norge ? samt den norska polisen kan la inte få operera på svensk mark, om det inte är nåt GROSSE GROSSE brott bakom ?

hur skulle det se ut om norska polisen griper en svensk medborgare och kör denne till norge ?

sedan tillhör ju inte ens norge EU..

ja, man undrar :va

HerrTigen

a shadow in the dark side of the morgue
Gick med
5 Jun 2006
Hoj
Ducati 996
Jag blev haffad för 10-11 år sen, då tänkte jag skita i att pynta men sen kom det från norska inkasso(Innkrevningssentralen) och vi hade polarens morsas bil
de hade skrivit reg-nr o dyl på inkassobrevet
så jag pyntade iaf så inte de skulle kräva henne på böterna
ca 25 km för fort tror jag å ca3000 sek i böter med dåtidens valuta
har för mig att 31km för fort var lite tid bakom galler då

Naab

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2009
Hoj
Ktm 525Exc
hmm, de kan la knappast begära samt få dig utlämnad till norge ? samt den norska polisen kan la inte få operera på svensk mark, om det inte är nåt GROSSE GROSSE brott bakom ?

hur skulle det se ut om norska polisen griper en svensk medborgare och kör denne till norge ?

sedan tillhör ju inte ens norge EU..

ja, man undrar :va
Forskade på de där när de hände va ju ett tag sen nu..men iallafall spelar ingen roll att norge inte är ett EU land dom har nån form av "samarbete" med den svenska polisen och brukar anlita den den svenska polisen till o hämta/kräva in pengar osv.va sjukt komplicerat allt de där kommer jag ihåg.fick även reda på efter lite snack med svenska poliser att om man har tur så kommer den svenska polisen bara att skita i att ta tag i saken,finns ju folk som bryter mott lagen i svergie som är intressantare än o jaga rätt på nån som körde för fort i norge..Men helt kort JO du kan bli hämtad av den svenska polisen o körd till gränsen för överlämning..

Tycker ändå att de roligaste med svergies o norges deal är att den svenska polisen inte lyfter ett finger för o få tag på norska fartsyndare eller sånna som inte betalar parkerings böter i svergie,men norge jagar folk med blåslampa..

ocke

jefe mecánico
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
retta(Pitch Black) kx250 (vego)
Forskade på de där när de hände va ju ett tag sen nu..men iallafall spelar ingen roll att norge inte är ett EU land dom har nån form av "samarbete" med den svenska polisen och brukar anlita den den svenska polisen till o hämta/kräva in pengar osv.va sjukt komplicerat allt de där kommer jag ihåg.fick även reda på efter lite snack med svenska poliser att om man har tur så kommer den svenska polisen bara att skita i att ta tag i saken,finns ju folk som bryter mott lagen i svergie som är intressantare än o jaga rätt på nån som körde för fort i norge..Men helt kort JO du kan bli hämtad av den svenska polisen o körd till gränsen för överlämning..

Tycker ändå att de roligaste med svergies o norges deal är att den svenska polisen inte lyfter ett finger för o få tag på norska fartsyndare eller sånna som inte betalar parkerings böter i svergie,men norge jagar folk med blåslampa..

Du får tänka på att Norge egentligen skulle vara ett u-land om dom inte hade hittat lite olja.

Kristian.gbg

オートバイ
Gick med
6 Sep 2008
Hoj
-08, Kawasaki ER-6F ABS
Måste det inte vara ett rekomenderat brev? annars kan de juh aldrig veta om man fått det?

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Måste det inte vara ett rekomenderat brev? annars kan de juh aldrig veta om man fått det?

Vad gäller P-böter i norge fick min farbror krav direkt från inkasso med 50% påslag och 10dagar,sen skulle det gå till kronkalle.

När han hävdade at det inte satt en lapp på bilen så han borde fått en påminnelse först svarade dom att han visste ju att han stått över tiden så det borde inte kommit som en överraskning att han fått böter,bara att betala.

Så,norrmännen verkar inte ta det där så allvarligt.

Henrik

rocketer

Medlem
Gick med
30 Oct 2005
Hoj
Hayabusa 2008

Intressant vinkling eftersom ex Finland gör inte sådana "turer" att man hämtar in personer för ett annat land för ex p-bot eller fortkörning - de har också generellt hård policy/regler/lagsgtiftning men det kostar för mycket i tid och personers timmar. Sedan kan de säkert prova och hota och så vidare - de flesta lär betala :huvet. En orsak till varför ex Stockholms tullarna nonchaleras för utländskt reggade bilar - för mycket pyssel runt det samt kostar massor så det existerar inte.//R

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC