Det kan ju vara förbjudet att köra 2 km/ för fort, fast man inte direkt beivrar det. Så att de som missar lite p g a att koncentrationen ligger på nåt annat inte straffas i onödan. Ingen kör ju förbi en radarkamera med för hög fart medvetet...
Om Nollvisionen är så bra vet jag inte. Noll döda i trafiken innebär noll km/t, så fort en bil rör sig kan den döda någon. All mänsklig aktivitet innebär risker, kan man inte leva med det bör man nog hålla sig hemma och inte kliva ut sängen ens.
Problemet med Nollvisionen är att den ger våra lagstiftande myndigheter mandat att för all framtid höja böter, sänka hastighetsgränser, bygga avsmalningar och farthinder, ta bort parkeringsplatser och på andra sätt försvåra och förhindra biltrafik. Vissa politiska partier tycks tro att folk kör bil för att det är kul, eller för att jävlas med miljön och naturen, fast vi alla vet att fordonstrafik finns för att den är nödvändig. För att klara av livspusslet, hinna lämna barn på dagis, ta sig själv till jobbet, handla mat, skjutsa barnen till fritidsaktiviteter. Och kanske hälsa på mormor på helgen, eller åka till sommarstugan.
Faktum är att det ju är olagligt att köra ens 1 km/h över gällande begränsning.
Dock är det så att man i rutinerna byggt in en del marginaler för att ta hänsyn till eventuella mätfel i mätutrustningen och på fordonets hastighetsmätare mm för att försäkra sig om att den som kört för fort faktiskt inte har gjort det "helt ovetandes". Jag gissar att det hänger ihop med att man vill att det skall finnas en avsikt att köra fort.
Dom marginaler som man har inlagda är att vid mätning med laser eller radar så drar man av 3 km/h från uppmätt värde. (Avdraget görs om jag inte missminner mig helt automatiskt i instrumentet så polisen rapporterar den siffra som står i displayen). Samma gäller för fartkamerorna då mätningen där sker med radar.
Därutöver så har man som praxis att man inte rapporterar fortkörning som är mindre än 6 km/h. Det är därför som fartkamerorna för det mesta ha just 6 km/h som tröskelvärde om dom mot förmodan är aktiverade vilket en genomsnittlig kamera endast är under 2-3 minuter om dygnet för att man ska ha en chans att hinna bearbeta fotografierna.
Utöver det så har dom flesta fordon en hastighetsmätare som visar över aktuell hastighet. Den får aldrig visa för lite men den får visa fel uppåt med 5 km/h + 5%. Dvs i 50 km/h verklig hastighet så får den visa mellan 50 och 57,5 km/h.
Vanligen brukar hastighetsmätaren visa ca 54-55 i 50 och i 100 visar dom vanligen 105-110 km/h.
Sett till det så är det som krävs för att du skall fastna i en fartkontroll följande.
på en 50 sträcka så krävs det för att dom skall lagföra dig att du har en uppmätt hastighet på minst 56 km/h efter avdrag på 3 km/h i instrumentet. Det innebär att din verkliga hastighet är minst 59 km/h. För att din verkliga hastighet skall vara 59 så skall din hastighetsmätare i normalfallet visa ca 64-65 km/h. Dvs det är först när du kört över 65 enligt din hastighetsmätare som du kommer att fastna i en fartkontroll på 50 sträcka. Reservation här för att det inte är säkert att just din hastighetsmätare visar för mycket men det är ju enkelt att kolla med en GPS.
På en 100 sträcka så blir motsvarande att du enligt din hastighetsmätare skall hålla 115-120 innan du kommer att fastna i fartkontrollen efter att man tagit hänsyn till felmarginaler och tröskelvärde.