Fortkörningböter, Fortkörningsförsäkring?

Affe_R1

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
KTM EXC-F 350 Sixdays, Triumph Street Triple 765 RS
Fel!

En gång för alla, så läs noga nu.

Polisen skall INTE dra av 3km/h på den uppmätta hastigheten. Detta är ett automatiskt avdrag som görs i lasern. De siffrorna som står i lasern är den hastighet som skrivs på oboten.

Varför säger då alltid polisen att dom gör det. :va
Skit samma, slutsumman är densamma...

FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL!!!!!!!!!!!!! :pannkyss

När kan Polisen omhänderta mitt körkort vid hastighetsöverträdelse?Vid överträdelse med 20 km eller mer på 30-sträckor samt 31 km eller mer på 50, 70, 90 samt 110 sträckor medför omhändertagande av körkortet på plats.

Länk för er som tror att jag hittar på själv....http://www.polisen.se/inter/nodeid=13769&pageversion=1.jsp

Läs om, läs rätt... :såjaponken
Jag har aldrig påstått att han ska bli av med lappen på plats,
utan att länsstyrelsen kanske kommer ta den för honom senare... :fakta
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Jo man får väll skatta sig lite lycklig faktiskt. Har kört 1000mil med 125:an varav antagligen 950mil körts över hastigheterna. Så slår man ut det kom jag undan rätt billigt antagligen.

Jag slog på teatern när jag blev stoppad så jag tror till och med att de sänkte bötern lite. Det gamla tjafset om att man inte har råd och att jag har uppkörningar som jag måste boka av för att man inte har råd.
Har iofs uppkörning på fredag och onsdag men jag måste inte boka av för det.

Att ljuga för polisen är inget främmande för mig. Gjort det åtskilliga gånger.

Moraltanter, Bring it :corn


He he hur fan ska du klara av motardmaffian,s tempo nu när du måste vara någolunda laglig? :D
 

Kawwa

Sporthojsnörd
Gick med
13 Mar 2004
Ort
Flytt Sthlm
Hoj
Sukka gixxer 600 K6
Varför säger då alltid polisen att dom gör det. :va
Skit samma, slutsumman är densamma...



Läs om, läs rätt... :såjaponken
Jag har aldrig påstått att han ska bli av med lappen på plats,
utan att länsstyrelsen kanske kommer ta den för honom senare... :fakta

Just det! LÄS OM, LÄS RÄTT :D

Han tappar INTE lappen för 30 för fort på 50 sträcka. 31 eller mer skall det vara!!!! :tummenupp
 

Affe_R1

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
KTM EXC-F 350 Sixdays, Triumph Street Triple 765 RS
Just det! LÄS OM, LÄS RÄTT :D

Han tappar INTE lappen för 30 för fort på 50 sträcka. 31 eller mer skall det vara!!!! :tummenupp



Det finns inget som garanterar att du klarar kortet vid en fortkörning på 30km/h
(det är upp till länsstyrelsen att besluta)
men det finns väl regler som säger att du mister det vid +31km/h eller fortare och därför kan polisen då ta det på plats:fakta



Detta är två skilda saker som du säkert kan läsa på dig om, jag orkar iaf inte..
 
Last edited:

Kawwa

Sporthojsnörd
Gick med
13 Mar 2004
Ort
Flytt Sthlm
Hoj
Sukka gixxer 600 K6
Det finns inget som garanterar att du klarar kortet vid en fortkörning på 30km/h
(det är upp till länsstyrelsen att besluta)
men det finns väl regler som säger att du mister det vid +31km/h eller fortare och därför kan polisen då ta det på plats:fakta



Detta är två skilda saker som du säkert kan läsa på dig om, jag orkar iaf inte..

Självklart så kan han åka dit på vårdslöshet/grovvårdslöshet i trafik. Men nu pratade vi om när man tappar lappen enligt hastighetsöverträdelsetabellen. 31 eller mer på 50-väg!
 

Affe_R1

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
KTM EXC-F 350 Sixdays, Triumph Street Triple 765 RS
Självklart så kan han åka dit på vårdslöshet/grovvårdslöshet i trafik. Men nu pratade vi om när man tappar lappen enligt hastighetsöverträdelsetabellen. 31 eller mer på 50-väg!

Om du vill tro att det är så enkelt, så får du väl göra de...

Over and out for me...




NisseNutz: Hoppas för din skull att du klara lappen...
 
Last edited:

duw@n

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2007
Ort
Gislaved
Hoj
Honda CBR 600 Fi
Du har inte en aning om hur vägen ser ut trots det dömmer du ut han...
I centrala Karlstad finns det 50 sträckor du kan hålla 70-80 utan det minsta fara för någon, det är även där dom flesta poliskontrollerna hålls!

Nej jag vet inte hur vägen ser ut, mkt möjligt att den ser ut som en motorväg o att vägverket är till för att jävlas.. not! Det finns alltid en fara i trafiken o det måste man komma ihåg när man är ute o kör. Dom farligaste stäckorna, eller där risken att det kan hända något olyckligt är störst, är utmärkta som 30, 50 och 70 vägar. Visst kör jag också över hastighetsbestämmelserna ibland men inte på 30/50 sträckor pga ovan nämda anledning. Men jag ska inte tjata på er längre. Kör som ni vill, förhoppningsvis kör ni med huvudet så att det inte händer något. Ha det bäst alla.
 

NisseNutz

Ny säsong, ny hoj!
Gick med
18 Aug 2006
Ort
Södertälje
Hoj
Trajja TT600 -00
Polisen sa till mig att lappen kommer jag få behålla. Antar att man kan lita på det men man vet ju aldrig, dem är ju snutar.

Angående motard maffian så är det lungt. Det går fortfarande fruktansvärt mycket för fort på vägarna :D Dock inte vid macken jag blev lasrad. Där kör jag 50 först för att kolla sen drar jag på som vanligt igen :yoparty

visat muttan? som sagt, går alltid att kompromissa med snutovic.

Jag har ju lite problem med just den saken. Visst kan jag slänga upp ballen på tanken men jag vet inte om polisen skulle uppskatta det (om det inte är en kvinnlig MC-snut, vilket jag aldrig sett)

Ja antar att du skrev på då? Antagligen dumt gjort, kolla denna tråden:

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=153524

Hur skulle de efter 5min kunna garantera att det var du som körde? Det här var anledningen till att han klarade sig:

Kanske var dumt gjort. Men jag kände att eftersom jag antagligen skulle mist lappen blev jag ganska nöjd över att bara få böter, även om de en dyr en.

Körde in på en skolgård för småttingar så det var stängsel överallt förutom där jag körde in. Sen när jag skulle därifrån blev jag lite överaskad över att två MC-snutar körde mot mig.

Kände att det bara var att bita i det sura äpplet och börja köra lugnt... vid just den macken iaf :D
 
Last edited:

PeterNorth

Bannad
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 625 -06

Jag har ju lite problem med just den saken. Visst kan jag slänga upp ballen på tanken men jag vet inte om polisen skulle uppskatta det (om det inte är en kvinnlig MC-snut, vilket jag aldrig sett)

Ett trevligt och ångerfullt beteende är nog vad som funkar bäst. Körde 160km/h på Huddingevägen (70) blev stoppad av civilare, intog partärlägge och dom åkte vidare. Visserligen var det inte så mycket att spela, hade prövotid och behöver körkortet i arbetet. Numera håller jag hastigheten överallt :tummenupp
 

Kawwa

Sporthojsnörd
Gick med
13 Mar 2004
Ort
Flytt Sthlm
Hoj
Sukka gixxer 600 K6
Dom farligaste stäckorna, eller där risken att det kan hända något olyckligt är störst, är utmärkta som 30, 50 och 70 vägar.


Körde in på en skolgård för småttingar så det var stängsel överallt förutom där jag körde in.

Nu skall vi se. Kan detta avar anledningen till fartbegränsning till 50 på den sträckan? :va
 
Last edited:

NisseNutz

Ny säsong, ny hoj!
Gick med
18 Aug 2006
Ort
Södertälje
Hoj
Trajja TT600 -00
Nu skall vi se. Kan detta avar anledningen till fartbegränsning till 50 på den sträckan? :va

Nu ser jag hur illa det såg ut med text. Får förklara vidare.

Skolan ligger uppe på ett berg/en kulle som ligger ca 10m övanför vägen (i höjdled). Sen måste man svänga vänster ifrån där jag blev lasrad. Köra 150m upp för en backe och sen vänster igen för att komma in på gården.

Absolut ingen risk för småbarn vid vägen dvs.

Många vet inte ens om att det ligger en skola där. Den syns knappt.
 

njelger

Guest
Har väldigt svårt att tro att vägverket sätter ut 50-skyltar bara för att jävlas utan någon som helst anledning. Även om kanske du tycker att det är helt idiotiskt så tror jag att det finns någon anledning till att det är utmärkt som 50-väg. Men struntsamma, kör som du vill. Personligen kör jag alltid extra försiktigt på 30/50-vägar, inte pga polis utan pga olycksrisken, inte bara för att jag kan skada mig själv utan också andra.

Jagtycker det är bättre att trafikanter tänker själv vad som är en bra hastighet inte vad som står på skylten. Det står t ex samma på skylten dag som natt som regn som sol rusningstrafik etc etc. Plus att skyltarna oftast är uppsatta efter en mall t.ex. om hur bred vägen är.

Har du kört "100 knutars backe" i Stockholm? Där undrar jag faktiskt om de inte bara jäklas. :va
 

Von_Tilt

ALL IN!
Gick med
28 Mar 2006
Ort
Mölndal
Hoj
Husa 650 -04
80 på 50 väg är ju sjukt lite???? kör fortare så pallr dom inte ens att jaga efter dig!!
 

NisseNutz

Ny säsong, ny hoj!
Gick med
18 Aug 2006
Ort
Södertälje
Hoj
Trajja TT600 -00
80 på 50 väg är ju sjukt lite???? kör fortare så pallr dom inte ens att jaga efter dig!!

Nästan tillräckligt fort för att jag ska bli av med lappen iaf. De sköt på mig medans jag axxade så hade dem mätt någon sekund senare hade det blivit riktigt jobbigt.

Sen är det lite jobbigt att försöka köra ifrån på 125:an som toppar 130
 

Iridium

DNF
Gick med
17 Sep 2006
Ort
Botkyrka
Hoj
R1
Man borde starta en icke vinstdrivande förening som funkar på samma sätt som nämnda företag. Då kan vi komma över ens om villkoren och ta ut rimliga avgifter.
 

Janne_1956

Ny medlem
Gick med
20 Jul 2006
Ort
Stenhamra
Hoj
Suzuki GSXR 1100-89
Men hörni.
Varför inte ta god forumsed och helt enkelt konstatera att snutarna var bänga som tog Nisse, hastigheten är helt åt helvete fel satt på den sträckan (bara att köra fri fart som MAN SJÄLV avgör), att skolgården ligger LÅNGT bort är ju bara det en motivering för att fri fart gäller, skit i att dessa småttingar kanske SJÄLVA förpassar sig TILL OCH FRÅN skolan och det kanske
i anslutning till nämnda frifartsträcka där 50 km är helt fel fart.

Och ni som har åsikter, ge fan i att moralpredika för Nisse (han vill ju inte det) och låt han köra hur fort han vill, det är hans fulla rätt som hojåkare.
Tur f.ö. att det bara var en 125:a som var under accerelation, hade det varit en hoj så hade han nog varit uppe i 200 vid tillfället.

Märks f.ö. att Nisse är rätt ung ;)
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top