Fortkörningsböter HJÄLP!!??

Martinmca

Ny medlem
Gick med
9 Oct 2006
Ort
Norrköping
Hoj
Yamaha R1 -01
Fick en märklig bot med bilen..

Polisen stannar mig med en röd lampa...
säger de gick lite fort de där...

o fan...

mmm 80km/h här är de 50 som gäller

oj...

du har tur för du klarar dig precis med ditt körkort...

skönt....

skriver lappen o ja skriver på för de va nog så att de gick lite fort.. kommer hem o är förbannad på mig själv för ja fick en typ lika dan för några månader sen fast då gick de inte fullt så fort...Läser genom o läser där hastigheten står....

Står såhär.. Hastighet i km/h...... Tillåten...80.........Uppmätt...50..

Ringde in o frågade varför ja fick en bot på 1800kr när ja inte ens har kört för fort.. hon menade på att ja va dum i huvet o självklart skulle ju siffrorna byta platts.. men vadå självklart.. polisen o ja har ju skrivit på att ja kört i 50km/h.. borde väll vara de som gäller...

Ja får ju lixom ingen andra chans om ja gjort fel varför ska han få de för.. Då får dom väll ställa upp en polis igen så kör ja på samma ställen en gång till så får vi se om de blir några böter eller inte :D

Nu ska ja iallfall skriva in med en överklagan.. o ja har inte en jävla aning om vad ja ska skriva.. någon här som är bra på vad som är viktigt att få med??

Jättetacksam för svar!!!!

Ja vet att man inte får köra för fort så snälla påpeka inte de :D
 

Snail_shell

www.skitsnack-mc.se
Gick med
28 Jul 2006
Ort
Vallentuna
Hoj
CBR 1000RR -07 ( Hong Kong Edition)
Martinmca skrev:
2524325 Fick en märklig bot med bilen..

Polisen stannar mig med en röd lampa...
säger de gick lite fort de där...

o fan...

mmm 80km/h här är de 50 som gäller

oj...

du har tur för du klarar dig precis med ditt körkort...

skönt....

skriver lappen o ja skriver på för de va nog så att de gick lite fort.. kommer hem o är förbannad på mig själv för ja fick en typ lika dan för några månader sen fast då gick de inte fullt så fort...Läser genom o läser där hastigheten står....

Står såhär.. Hastighet i km/h...... Tillåten...80.........Uppmätt...50..

Ringde in o frågade varför ja fick en bot på 1800kr när ja inte ens har kört för fort.. hon menade på att ja va dum i huvet o självklart skulle ju siffrorna byta platts.. men vadå självklart.. polisen o ja har ju skrivit på att ja kört i 50km/h.. borde väll vara de som gäller...

Ja får ju lixom ingen andra chans om ja gjort fel varför ska han få de för.. Då får dom väll ställa upp en polis igen så kör ja på samma ställen en gång till så får vi se om de blir några böter eller inte :D

Nu ska ja iallfall skriva in med en överklagan.. o ja har inte en jävla aning om vad ja ska skriva.. någon här som är bra på vad som är viktigt att få med??

Jättetacksam för svar!!!!

Ja vet att man inte får köra för fort så snälla påpeka inte de :D

Det är väl samma med det som med p-böter..
Skriver dom fel... Så är det bara att betala först!
Överklaga sen..
Och som du säger..
Har du skrivit under på att du kört 50 på 80 väg så är väl det det enda beviset som finns..
För mätningen sparas väl inte... vad jag känner till
 

Mheel

Medlem
Gick med
16 Mar 2003
Ort
Kristianstad
Hoj
Ktm 520 EXC -02 Såld
Martinmca skrev:
2524325 Fick en märklig bot med bilen..

Polisen stannar mig med en röd lampa...
säger de gick lite fort de där...

o fan...

mmm 80km/h här är de 50 som gäller

oj...

du har tur för du klarar dig precis med ditt körkort...

skönt....

skriver lappen o ja skriver på för de va nog så att de gick lite fort.. kommer hem o är förbannad på mig själv för ja fick en typ lika dan för några månader sen fast då gick de inte fullt så fort...Läser genom o läser där hastigheten står....

Står såhär.. Hastighet i km/h...... Tillåten...80.........Uppmätt...50..

Ringde in o frågade varför ja fick en bot på 1800kr när ja inte ens har kört för fort.. hon menade på att ja va dum i huvet o självklart skulle ju siffrorna byta platts.. men vadå självklart.. polisen o ja har ju skrivit på att ja kört i 50km/h.. borde väll vara de som gäller...

Ja får ju lixom ingen andra chans om ja gjort fel varför ska han få de för.. Då får dom väll ställa upp en polis igen så kör ja på samma ställen en gång till så får vi se om de blir några böter eller inte :D

Nu ska ja iallfall skriva in med en överklagan.. o ja har inte en jävla aning om vad ja ska skriva.. någon här som är bra på vad som är viktigt att få med??

Jättetacksam för svar!!!!

Ja vet att man inte får köra för fort så snälla påpeka inte de :D

Är den bara på 1800kr då måste du fått duktigt med rabatt . Jag fick en i helgen körde 61 på 50 väg fick betala 2400kr.
Vissa har tur............


//Mheel
 

RacerRaffe

MR Wheeler( Långbens alter ego)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Boden
Hoj
GSXR 1000 & CR500
Haha..

Där gjorde de allt en blunder, du har nu bara erkänt att du körde 50km/h på 80-sträcka, de kan naturligtvis inte hävda annat än det du skrivit under på, du läste ju vad som stod där och skrev under.

Juridiskt sett så rekomenderar då jag att du testar hur väl de lagrat mätdatan om inte annat än för att använda dina rättigheter att få din sak prövad i domstol. Poliser har lika liten rätt som oss andra att göra fel och det bör ju vara någon form av rättvisa:)

Det finns ju en liten chans att mätdatan också slarvats bort och då finns det ju begränsad bevisning speciellt som den "bevisning" som de kan framställa kan vara bristfällig eller helt saknas, det enda du bestämt vet finns i nuläget är ju mätprotokollet där det står att du kört helt lagligt:tummenupp
 

crossniklas

Scooterbög
Gick med
27 Feb 2005
Ort
Norrort
Hoj
SR172
Vad du än gör, betala inte först. Det ska du göra när du "lägger ner det hela". Så överklagan och så först, sen eventuellt betala.
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
tro du komma klara dig om du överklagar :)
 

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
gdfs
Martinmca skrev:
hon menade på att ja va dum i huvet o självklart skulle ju siffrorna byta platts..
Vad tänkte du att hon skulle säga? "jaha om du kört 50 på en 80väg så är det ju lugnt, jag skickar en skriftlig ursäkt *tifniss*
 

Küngen1

8 Superbike
Gick med
7 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
BMW S1000RR
Eftersom det inte finns några 80-skyltar i sverige så kommer du garanterat förlora när polisen drar dig till rätten. Betala och se glad ut, och slösa inte skatteresurser på trams.
 

KTM 620

Med lem
Gick med
8 Nov 2005
Ort
Västervik
Hoj
Suzuki RM-Z 250cc-04.
Küngen skrev:
2596902 Eftersom det inte finns några 80-skyltar i sverige så kommer du garanterat förlora när polisen drar dig till rätten. Betala och se glad ut, och slösa inte skatteresurser på trams.
Betala och överklaga, det är ju polisen som skrivit fel.
Jag skulle aldrig acceptera att polisen skrivet fel..
 

Pinky

Blommor & Bin
Gick med
10 May 2004
Ort
Gbg
Hoj
Numera endast ett minne
Küngen skrev:
2596902 Eftersom det inte finns några 80-skyltar i sverige så kommer du garanterat förlora när polisen drar dig till rätten. Betala och se glad ut, och slösa inte skatteresurser på trams.

Skatteresurser slösas på väldigt många olika sätt och detta är verkligen bara en piss i havet. Jag personligen tycker Sveriges trafikövervakningssytem är helt åt helvete med dyra böter m.m när det finns så många viktigare saker att prioritera.

Så av en ren principsak tycker jag att det inte är mer än rätt att boten stryks oavsett om personen ifråga körde för fort eller inte. Pappskallen till polis får väl för fan se till att skriva rätt om staten vill ha sina pengar :mad:.
 

Homo

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2006
Ort
på tiptop
Hoj
80talet 80talet va kunde gå snett va kunde gå galet
hahaha 80-skyltar.. jag tycker du ska stämma polisen, sen överklaga och ev fly landet o sen nån sorts EU-domstol på det
 

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Norrort
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Mheel skrev:
2524336 Är den bara på 1800kr då måste du fått duktigt med rabatt . Jag fick en i helgen körde 61 på 50 väg fick betala 2400kr.
Vissa har tur............


//Mheel
Räker den marginalen änns för bötter :skrämd
 

Ullis

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2003
Ort
Sollentuna, Edsviken
Hoj
BMW s1000r 2014 & Kawasaki ZZ50-10
När jag fick böter för bälte, då betalade jag inte förrän efter det gått till rätten & jag fått avslag där.

Grejen var den att jag hade verkligen bälte på mej, men tog av mej det medans jag rullade mot en korsning för att kunna sträcka mej ner på golvet & ta upp en karamellpåse. När jag drar mej upp i ratten, då står polisen mitt emot mej i korsningen, svänger förbi mej, vänder & kör efter för att ge mej böter på 600:- . Jag stod stilla när de såg mej, men liksförbannat ger de mej böter & det var bara en i juryn som trodde på mej. Shit happens...kan man säga.


edit: när jag fick papper från polisen ang händelsen, då hade de skrivit fel gatunamn i korsningen. Jag befann mej ju inte ens på de gator de hävdat & påtalade detta. En justering på gatunamnen i racefart damp ner i brevlådan....frågan är om de verkligen kan göra så med.
 

Küngen1

8 Superbike
Gick med
7 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
BMW S1000RR
Pinky skrev:
2597119 Skatteresurser slösas på väldigt många olika sätt och detta är verkligen bara en piss i havet. Jag personligen tycker Sveriges trafikövervakningssytem är helt åt helvete med dyra böter m.m när det finns så många viktigare saker att prioritera.

Så av en ren principsak tycker jag att det inte är mer än rätt att boten stryks oavsett om personen ifråga körde för fort eller inte. Pappskallen till polis får väl för fan se till att skriva rätt om staten vill ha sina pengar :mad:.

Att 99% på SH säkert håller med dig om att polisen ska satsa sina resurser på annat än att jaga fortkörare vet jag. Men att en trött polisman har förväxlat ruta och skrivit hastigheten i fel fält, kommer garanterat inte att ge en frikännande. Polisen fyller i ett platsprotokoll innan dom börjat mäta, där det står fakta om den angiva platsen tex: vilken hastighet som gäller.
Men om man vill bli idiotförklarad av en domstol så ok.
 
Last edited:

Martinmca

Ny medlem
Gick med
9 Oct 2006
Ort
Norrköping
Hoj
Yamaha R1 -01
Küngen skrev:
2597167 Att 99% på SH säkert håller med dig om att polisen ska satsa sina resurser på annat än att jaga fortkörare vet jag. Men att en trött polisman har förväxlat ruta och skrivit hastigheten i fel fält, kommer garanterat inte att ge en frikännande. Polisen fyller i ett platsprotokoll innan dom börjat mäta, där det står fakta om den angiva platsen tex: vilken hastighet som gäller.
Men om man vill bli idiotförklarad av en domstol så ok.


Kan tro att du är en polis som försöker få mig att erkänna brottet för dom sa samma sak som du.. Tur att man inte lyssnar på sånna då :pannkyss

Att ja inte skulle övarklaga bara för att de kostar skattepengar finns inte ens.. de här är som sagt en piss i havet....

Fick ett brev från tingsrätten idag och bara för att den är felskriven så är den inte giltig! Så ja klarade mig från den :yoparty
 

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Ort
Malmö
Hoj
929, svart/silver
Martinmca skrev:
2612498Fick ett brev från tingsrätten idag och bara för att den är felskriven så är den inte giltig! Så ja klarade mig från den :yoparty

Grattis :)

Kan du inte följa upp med att mejla en kopia på beslutet till polismannen som skrev fel :D
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top