fortkörningsböter på 8000kr

Speedstar

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2005
Ort
Götlabörj
Hoj
KTM 950 SM
Kollade på svt 24 igår kväll. De sa att fortkörningsböterna skulle höjjas från 800 till 8000. Undrar vad det kan få för konsekvenser.. Det verkar som det ännu bara är ett förslag. Någon fler som hört detta rykte?
 

Dioxin

Ny medlem
Gick med
31 Jan 2004
Ort
Borås
Hoj
Aprilia RSV Factory
Isåfall kommer antalet smitningar från poliskontroller öka kraftigt!
Har själv aldrig tänkt att köra ifrån de, men om böterna höjs så skulle nog inte tveka många sekunder...

:3freak
 

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Dioxin skrev:
Isåfall kommer antalet smitningar från poliskontroller öka kraftigt!
Har själv aldrig tänkt att köra ifrån de, men om böterna höjs så skulle nog inte tveka många sekunder...

:3freak


Om man kör MC ja, men i bilen får man nog ta det lite mer piano om böterna höjs sååå jäla mycket..
 

tarmac

Med lem
Gick med
10 May 2005
Ort
Kungälv
Hoj
CB 500 Four -72, Under construction. CB 750 -78 lightbygge.
Var bara ett förslag som jag uppfattade det.
Vet inte om det var på svt jag såg det, men i det inslaget jag såg så var även polisen skeptisk till att det var en bra idé :)
 

Pelle B

Ny medlem
Gick med
21 Jul 2003
Ort
Svenljunga
Hoj
Numer enbart blåröksmekaniker....
Vad blir det härnäst, guleböjar och lusekoftor????

Norge har ju sina hemskeböter, körde 16 km/h för fort där på väg hem från skidresan i våras och blev 4000 fattigare. Veckan efter åkte jag dit i Linköping, 28 km/h för fort och det blev "bara" 1800. Behöver jag nämna att det blev vatten och bröd den månaden!
 

burner

Ny medlem
Gick med
29 Feb 2004
Ort
Örebro
Hoj
Letar GSXR 1000/750
Speedstar skrev:
Kollade på svt 24 igår kväll. De sa att fortkörningsböterna skulle höjjas från 800 till 8000. Undrar vad det kan få för konsekvenser.. Det verkar som det ännu bara är ett förslag. Någon fler som hört detta rykte?

En bra idé, det kanske håller låg och mellaninkomstagare borta från gatorna.
Höginkomstagare berör det inte lika mycket.
 

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Jupp

burner skrev:
En bra idé, det kanske håller låg och mellaninkomstagare borta från gatorna.
Höginkomstagare berör det inte lika mycket.
Precis som "trängselskatten"..
En genuin klasslag från SAP...

Förlåt mitt OT-ämne.. :Bugar
 

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Ort
Landskrona
Hoj
RSV1103R -02 Magnesium, VW Polo 1.4 GTI -97
Det känns surt med böter, men något måste göras så som det ser ut idag, att ha en högerfil som går i 90 knyck och en vänsterfil som går mycket fortare är inte bra för olycksrisken. Jag som håller hastighetsgränserna när jag jobbpendlar med bilen känner mig som ett villebråd i trafikjungeln varje dag.
 

Speedstar

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2005
Ort
Götlabörj
Hoj
KTM 950 SM
Undrar om de höjjer de andra böterna också?
Köra utan nummerplåt osv.
Jag fick en gång böter på 1600spänn (körde 29kmh för fort) om det skulle kosta 16000 om förslaget går igenom vill man ju inte åka dit
 

Miks

Medlem
Gick med
25 May 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
X-11
Kolla på Finland där dom har inkomstrelaterade dagsböter. Högre lön högre böter.
Vi har några SH:are från Åland/Finland här på forumet som kan ge exempel på hiskeliga bötesbelopp.
 

burner

Ny medlem
Gick med
29 Feb 2004
Ort
Örebro
Hoj
Letar GSXR 1000/750
Miks skrev:
Kolla på Finland där dom har inkomstrelaterade dagsböter. Högre lön högre böter.
Vi har några SH:are från Åland/Finland här på forumet som kan ge exempel på hiskeliga bötesbelopp.

Tror inte det skulle vara genomförbart här i Sverige pga det bara slå tillbaka på dom själva(i form av höga böter alltså).
 

Eas

Vill mycket! Kan lite!
Gick med
9 Mar 2005
Ort
Trollhättan
Hoj
R6-03 SÅLD
Tror knappast att ett sådant förslag går igenom i Sverige och om det skulle göra det så kommer nog dom flesta försöka dra ifrån farbrorn!
 

SV Per

Ny medlem
Gick med
15 May 2004
Ort
Stockholm
Hoj
KTM525EXC -04
zilog skrev:
Det känns surt med böter, men något måste göras så som det ser ut idag, att ha en högerfil som går i 90 knyck och en vänsterfil som går mycket fortare är inte bra för olycksrisken. Jag som håller hastighetsgränserna när jag jobbpendlar med bilen känner mig som ett villebråd i trafikjungeln varje dag.

Själva meningen med att ha 2 filer eller fler är just för att att trafiken ska kunna flyta med lite olika hastigheter. Om du tycker det är en läskig skillnad på fart mellan filerna på motorvägen i Sverige, så åk inte till Tyskland vad du än gör...
 

TukTuk

Fullända
Gick med
16 Mar 2005
Ort
Malmö
Hoj
Hornet 606
Speedstar skrev:
Kollade på svt 24 igår kväll. De sa att fortkörningsböterna skulle höjjas från 800 till 8000. Undrar vad det kan få för konsekvenser.. Det verkar som det ännu bara är ett förslag. Någon fler som hört detta rykte?

Jaaa, ge er (politikerna) på medborgare som kör lite för fort istället för att rätta till alla fel regade lyxbilar där ägarna med ett leende slänger undan böteslappen...

Kan tänka mig att kronofogden inte heller blir så exalterad över förslaget. :hihi
 

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Ort
Landskrona
Hoj
RSV1103R -02 Magnesium, VW Polo 1.4 GTI -97
SV Per skrev:
Själva meningen med att ha 2 filer eller fler är just för att att trafiken ska kunna flyta med lite olika hastigheter. Om du tycker det är en läskig skillnad på fart mellan filerna på motorvägen i Sverige, så åk inte till Tyskland vad du än gör...

Jag har åkt en hel del i Tyskland, och där händer det en satans massa olyckor just pga. spontana filbyten med hög hastighetsskillnad. Såg väl krockade bilar med några mils mellanrum hela resan i somras.
 

vfsf

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2005
Ort
Gbg
Hoj
Busa
Mycket pengar!

Jag pendlade rätt mycket mellan Göteborg och Oslo när jag hade ett dotterbolag där. Det första året betalade jag nog mellan 20-30.000 sek i fortkörningsböter, vilket fick den följden att jag (nästan) alltid försökte hålla hastigheterna när jag var i Norge.

I Sverige har jag endast åkt fast en gång för fortkörning (och jag kör mellan 12-15.000 mil/år), det kostade nästan ingenting! För att inte få en massa skit kanske jag skall påpeka att jag framför allt kör fort på motorvägar (med andra ord definitivt inte på 30 vägar, och endast lite och sällan på 50 vägar).

Ökas beloppet i Sverige så är jag övertygad om att många kommer att köra långsammare, om inte annat så kommer Norrmännen att göra det (de tycker att de Svenska beloppen är skrattretande låga!).

Jag tycker dock att resurserna borde läggas på "övrig trafikövervakning", såsom alkohol- och drogtester, beteende i trafiken osv. Tro mig, det finns allt för många som kör påverkade och fler som kör mer eller mindre livsfarligt fast de håller hastighetsbegränsingarna.

Fast när jag kör med min moppe så är det oftast på småvägar, och där lär jag fortsätta att "tulla" på hastighetsbegränsningarna... (harkel, host, host)
 

Klintan

Ganska liten, men riktigt snabb
Gick med
12 Dec 2003
Ort
Hemma i huset med Lill-Klintan
Hoj
Doris får duga så länge....
Nä det där får dom inte igenom...kanske en liten höjning men inte belopp som upp till 12400 som dom sa igår. Tom polisen var emot detta förslag!!!

Men återigen så skulle det drabba vanliga hederliga arbetare som drar det tyngsta lasset i samhället!!!

12400:- i fortkörningsböter/Kontra tex 7000:- i skadestånd om du misshandlar någon???

Faaan vilket skruvat samhälle vi lever i!!
Inte konstigt att man har politikerförakt!!
 

GlennB

Teases and Dares
Gick med
19 Aug 2004
Ort
Sthlm
Hoj
GSX1100 Brööl edition, yamaha MR50 och Kinamoppe.
det var väl därför man inte ville höja sist, för då sabbar man ju hela "ordningen" på straffskalan..

Det är inte bra om det är "billigare" att misshandla någon än att köra 12km/h för fort osv.. då tappar folket respekten för straffskalan.

Däremot borde ju kanske fortkörningsböter vara inkomstrelaterade IMHO.


Största anledningen att folk kör för fort idag är nog däremot den nästan obefintliga risken att åka fast, jag har kört både bil och MC i över 10 år, och jag har bara blivit stoppad en enda gång, och det var för alkokontroll.. (modell "stoppa alla bilar") ..Visst, jag kan ta det som att jag kör exceptionellt bra, men jag vet ju själv att jag troligen knappt kört bil en enda gång utan att ha brytit mot hastighetsbegränsningarna nån gång..
 
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top