fortkörningsböter på 8000kr

Webspy

.....
Gick med
4 Feb 2004
Ort
Täby
Hoj
Polisbil
'jag skulle hellre betala höga böter än att bli av med körkortet..... men det e ju jag.

Sen så får man säkert både böter o indragen lapp....
 

SV Per

Ny medlem
Gick med
15 May 2004
Ort
Stockholm
Hoj
KTM525EXC -04
zilog skrev:
Jag har åkt en hel del i Tyskland, och där händer det en satans massa olyckor just pga. spontana filbyten med hög hastighetsskillnad. Såg väl krockade bilar med några mils mellanrum hela resan i somras.

Själv åker jag genom Tyskland ett par gånger varje år och jag ser inte mer olyckor där än i Sverige. Om det är under semestertider så är det oftast utlänningar (Svenskar bl.a) som är inblandade i olyckorna. Det är ju lite svårt med omställningen där att man måste ha koll bakåt när man ska köra om eller ligger i ytterfil...
 

Maax

Maax
Gick med
24 Aug 2005
Ort
Halmstad
Hoj
4 hjul o en gräsklippare
Det är väl alkohol som är den största enskillda orsaken till olyckor i Sverige, eller är jag helt fel ute?


Låter ju då rimligt att ge sig på ALLA fortkörare oavsett nivån på fortkörningen. När det gäller pengar är staten jävligt snabb att agera men sup dig full regelbundet, skaffa dig ett trafikregister längre än en profisionell förbrytare, du kan till och med köra ihäl nån utan att konsekvenserna blir värre...sinnes. :kocko

För närvarande är väl straff satsen högre om du skjuter ihjäl en varg än om du mosar en unge under alkoholpåverkan. :huvet
 
Last edited:

Wagge

Kiruna?
Gick med
23 May 2005
Ort
Södertälje
Hoj
CBR1000 -08
Jag har faktiskt inte förstått varför man inte har fortkörningsböterna som dagsböter? I Finland har dom det, det var iofs i Finland som Nokias vd fick över 1 mille eller vad det var i böter...
 

burner

Ny medlem
Gick med
29 Feb 2004
Ort
Örebro
Hoj
Letar GSXR 1000/750
Wagge skrev:
Jag har faktiskt inte förstått varför man inte har fortkörningsböterna som dagsböter? I Finland har dom det, det var iofs i Finland som Nokias vd fick över 1 mille eller vad det var i böter...

Att VD'n för Nokia får böter på 1'000'000kr känns lika mycket för honom
som när en vanlig arbetare får 1500kr i böter.

Skulle även VD'n få 1500kr i böter så skulle det inte kännas alls för honom och
han skulle kunna fortsätta att köra för fort dagligen och utsätta andra för fara.
 

Blanco

Glad påsk!
Gick med
4 Oct 2004
Ort
Liljeholmstorget
Hoj
Bmw gs 1200 Adv.
zilog skrev:
Det känns surt med böter, men något måste göras så som det ser ut idag, att ha en högerfil som går i 90 knyck och en vänsterfil som går mycket fortare är inte bra för olycksrisken. Jag som håller hastighetsgränserna när jag jobbpendlar med bilen känner mig som ett villebråd i trafikjungeln varje dag.
Du är nog ganska ensam om att ha den synen på trafiken.... Du kanske har pensionärerna med dig, inte mer.... Det är inte många som ligger i 90 på 90-väg 70 på 70-väg o.s.v....... O speciellt inte i ytterfil...
 

Speedstar

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2005
Ort
Götlabörj
Hoj
KTM 950 SM
Hellre fler kontroller än högreböter. Det ger ju att alkisarna har större chans att åka dit och få hjälp och på så sätt minskas dödligheten på vägarna.
 

Mickez77

Ny medlem
Gick med
23 Sep 2005
Ort
Stockholm
Hoj
R eller Motard ?
vfsf skrev:
Jag tycker dock att resurserna borde läggas på "övrig trafikövervakning", såsom alkohol- och drogtester, beteende i trafiken osv. Tro mig, det finns allt för många som kör påverkade och fler som kör mer eller mindre livsfarligt fast de håller hastighetsbegränsingarna.

vad är farligast, köra drogad eller för fort?
 

Ukiwaza

Nemo me impune lacessit
Gick med
2 Jul 2005
Ort
Jerusalem
Hoj
GSXR 1000 K7
zilog skrev:
Jag har åkt en hel del i Tyskland, och där händer det en satans massa olyckor just pga. spontana filbyten med hög hastighetsskillnad. Såg väl krockade bilar med några mils mellanrum hela resan i somras.

Svenskar ????? :D :rolleyes:
 

heinz_p

Tzze Germanz
Gick med
7 Dec 2003
Ort
Kristianstad
Hoj
När jag blir stor så..
Klintan skrev:
12400:- i fortkörningsböter/Kontra tex 7000:- i skadestånd om du misshandlar någon???

Faaan vilket skruvat samhälle vi lever i!!
Inte konstigt att man har politikerförakt!!

Då stannar man, när farbror blå kliver upp och ska kassera in summan (12400++) så slår du helt enkelt ner honom. Smidigt eftersom du då både får kroppslig aktivitet efter hela dagen i bilen + att du får lägre böter. Blir det bättre :tummenupp ?

burner skrev:
Att VD'n för Nokia får böter på 1'000'000kr känns lika mycket för honom
som när en vanlig arbetare får 1500kr i böter.

Skulle även VD'n få 1500kr i böter så skulle det inte kännas alls för honom och
han skulle kunna fortsätta att köra för fort dagligen och utsätta andra för fara.

1 miljon svider nog i fickan oavsett vem du är..
 

skerfe

Blåbärspaj
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Sv 650
Det var mycket snack om "oss stackars arbetare" som det skulle drabba så hårt. Förslaget är visserligen helt orimligt, men ingen tvingar er att köra för fort.

Har ni tröttnat på regeringens förslag kanske en del här borde byta bort sin "arbetar-stämpel" mot en "yrkes-stämpel"...
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Varför är det orimligt?

Inte för att jag är stolt över det men jag kör alltid för fort, slutade titta på hastighetsmätaren för väldigt länge sen... Men jag tycker det vore helt rimligt med 8000kr böter för fortkörning. Men hastighetsgränserna borde höjjas då samtidigt. 140 på E4an tycker jag är lagom på de bitar där vägen e bra.
 

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Ort
Landskrona
Hoj
RSV1103R -02 Magnesium, VW Polo 1.4 GTI -97
Jag körde alltid på körkortsgränsen (29+) tills jag började kolla på bensinförbrukningen, på mina 9 mil per dag gör en del i slutet av månaden. 110->140 på motorvägen gör 3 dl/mil för min del, är det rimligt att vi svenskar höjer vår redan höga bränsleförbrukning genom att bränna ännu mer bensin på luftmotstånd? Jag gnäller inte på de som kör för fort, utan ställer mig istället frågande till hur de motiverar den extra kostnaden.
 

WilleZL

Aktionsgruppen för TT-lopp på Gotland
Gick med
13 Jan 2005
Ort
Stockholm
Hoj
R6 & RD350
vfsf skrev:
Jag tycker dock att resurserna borde läggas på "övrig trafikövervakning", såsom alkohol- och drogtester, beteende i trafiken osv. Tro mig, det finns allt för många som kör påverkade och fler som kör mer eller mindre livsfarligt fast de håller hastighetsbegränsingarna.


Håller jag verkligen med om! När det gäller "övrig trafikövervakning" skulle jag vilja se mycket mer övervakning av avstånd till framförvarande fordon. Lika mycket som man ökar den övervakningen kan man minska hastighetskontrollerna. Jag påstår, helt ovetenskapligt, att de är näst intill meningslösa ur trafiksäkerhetssynpunkt!
 

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Ort
Tokholm
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
zilog skrev:
Jag som håller hastighetsgränserna när jag jobbpendlar med bilen känner mig som ett villebråd i trafikjungeln varje dag.

Jag håller med, jag som mcbud känner mig väldigt utsatt när alla andra svichar om mig, trots att jag håller högsta möjliga lagliga hastighet (var faktiskt uppe i 112 idag utan att närma mig framförvarande, det var otäckt). Dessutom trängs bilar ofta i köerna, hur ska man göra för att lösa det?
Hoppas böterna chockhöjs så man slipper alla galningar i trafiken.
 

SV Per

Ny medlem
Gick med
15 May 2004
Ort
Stockholm
Hoj
KTM525EXC -04
zilog skrev:
Jag körde alltid på körkortsgränsen (29+) tills jag började kolla på bensinförbrukningen, på mina 9 mil per dag gör en del i slutet av månaden. 110->140 på motorvägen gör 3 dl/mil för min del, är det rimligt att vi svenskar höjer vår redan höga bränsleförbrukning genom att bränna ännu mer bensin på luftmotstånd? Jag gnäller inte på de som kör för fort, utan ställer mig istället frågande till hur de motiverar den extra kostnaden.

Då var du alltså en sån där "galning" i ytterfilen som skrämde slag på alla i innerfilen som körde så fint och lagligt? :fatta!

Vad det gäller förbrukningen så tycker jag att det är okey så länge det håller sig under 1,5/l milen.

:tuttar
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
zilog skrev:
Jag körde alltid på körkortsgränsen (29+) tills jag började kolla på bensinförbrukningen, på mina 9 mil per dag gör en del i slutet av månaden. 110->140 på motorvägen gör 3 dl/mil för min del, är det rimligt att vi svenskar höjer vår redan höga bränsleförbrukning genom att bränna ännu mer bensin på luftmotstånd? Jag gnäller inte på de som kör för fort, utan ställer mig istället frågande till hur de motiverar den extra kostnaden.

Precis! :Bugar Jag pendlar ca 40 mil/vecka, + övrigt körande. Till och från jobbet (E4 sthlm-södertälje) körde jag alltid ca 30+, där det gick. Följde iaf alltid rytmen i vänsterfilen. Sen började jag hålla hastighetsgränserna, ca 80 på 70, 90 på 90 och 90-100 på 110. Jag förlorar 1-2 min, på 4 mil! Men bilen drar ca 1-1,5 dl mindre pga mycket mjukare körsätt.
Säg att jag kör 3000mil/år och tjänar 1dl/mil = 300l bensin á 11kr i snitt = 3300 skattade pengar, eller 6600 oskattade! På dom fyra milen tjänar jag 4,40, på 2 min (lågt räknat) det ger en timlön på 132 kr, helt ok! :)
Bättre för min plånbok, bättre för miljön och antagligen mycket säkrare :)
 
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top