Chris Husky skrev:Det bästa borde ju vara om man sätter gallret i början av ljuddämparen, så ljudet slås sönder innan ljuddämpen. Det borde både ge bättre dämpnings effekt samt skona dämpar materialet.
Tom Byron skrev:Jo, men då missar du enkelheten med att bra ploppa i "buttpluggen" på tre sekunder........ då kan man ju sätta på orginal lika bra, det tar ju 2minlängre
Chris Husky skrev:Njae, det skulle vara ganska enkelt att lösa ändå. Tanken är ju att man monterar den från mynningen, med t.ex. plåtremsor (lite jobbigt att förklara, men du kanske fattar?)
Det man vinner är ju att man utnyttjar dämpningen i ljuddämparen i högre utsträckning, dvs att man i princip borde kunna strypa mindre men ändå hålla nere ljudet till samma nivå.
Edit: Detta funkar ju inte när man har koningen, men för mig utan är det ju enkelt att fixa dit gallret i början av dämparen
Åfan! Ingen stor skillnad med eller utan alltså.... Intressant... Verkar funka bra alltså.Honung skrev:Håller med Tom att vitsen med att ha den bak är att man snabbt kan sätta dit den men din lösning kanske kan funka. Sen angående ullen så kände jag på min dämpare nu när jag kom hem, kört ca 1mil och dämparen var bara ljummen, plockade sen bort pluggen och körde en sväng och märkte ingen värme skillnad, där emot ljudet underbart utan pluggen,men satans så högt. Sen var det är för effekt skillnad är lite svårt att avgöra pga fästet inte är det bästa just nu men jag tycker att det känns som man tappar i botten draget med pluggen. Får testa ut detta till våren.
Supermoto skrev:Åfan! Ingen stor skillnad med eller utan alltså.... Intressant... Verkar funka bra alltså.
Idén att ha pluggen före dämparen kan väl aldrig vara bra för motorn!?!? Den kommer ju bli skitvarm.
Honung skrev:, kört ca 1mil och dämparen var bara ljummen, plockade sen bort pluggen och körde en sväng och märkte ingen värme skillnad, där emot ljudet QUOTE]
Tom Byron skrev:AP AP AP, jämnför inte gatkörning med banåkning då du ligger på mera...... du får inte motorn att få jobba lika hårt då du åker gata.....
Honung skrev:, kört ca 1mil och dämparen var bara ljummen, plockade sen bort pluggen och körde en sväng och märkte ingen värme skillnad, där emot ljudet QUOTE]
Nä jag håller med dig Tom det går inte att jämnföra, men jag har väl aldrig nämnt något om bankörning
Honung skrev:Nä jag håller med dig Tom det går inte att jämnföra, men jag har väl aldrig nämnt något om bankörning
Tom Byron skrev:aha, *fniss* jag antog att det var för att få åka bana du skulle ha buttplugg, inte åka gata.....
Me såååå stupid
Då e jag med....
Honung skrev:Det är lugnt, hur låter husan med fp då? Låter den som min blir man väl knappast insläppt på någon bana. Vad brukar db kraven vara?
Håller ögonen öppna, det kanske blir något åka på midlanda i sommar?
Har hyfsat nära ditt ca 20mil
Tom Byron skrev:Har du slipon eller helsystem?
Jag shoppade helsystem till min 625a och en polare drog på ett slip on, bägge DOMA.
Det med slip-on låter värre, mycket värre....hårdare lixom.
Jag tror det är större volym i burken på helsystem, jag har bara behövt buttpluggen på rörken, men där får ju vissa husor inte ens åka med org. system......
Supermoto skrev:Idén att ha pluggen före dämparen kan väl aldrig vara bra för motorn!?!? Den kommer ju bli skitvarm.
Snuten i HollywoodChris Husky skrev:hmmm... tror du verkligen det skulle bli så stor skillnad? Tanken är ju att man ska kunna strypa mindre, men slå sönder ljudet innan dämparen så dämpningen tar upp större del av ljudet. Dvs dämpa ljudet lika mkt men strypa mindre, typ. Trycket ökar ju inte heller bara i däparen bara för att man sätter pluggen i slutet av dämparen. nu fick man ngt att bita i
Orginal piporna på huskyn är ju dessutom som sugrör org. Har svårt att tro att man skulle komma upp i högre tryck i systemet än med det om man inte fyller dämparen med bananer a la snuten i hollywood
Supermoto skrev:Snuten i Hollywood
Nog skulle det bil mkt varmare framåt motorn eftersom du inte låter dämparens fina ytterarea agera kylare. Det är varmare avgaser som stoppas upp tidigare. Sen om det gör massa dumheter med motorn eller ej är inte jag kvalificerad att svara på.
Låter vettigare.Chris Husky skrev:Ja det ligger ju absolut ngt i vad du säger, men jag är fortfarande lite fäst vid idéen att slå sönder ljudet på ett eller ett annat sätt innan dämparen.
Om inte jag misstolkat Honungs bilder så lämnar ju db-eatern kvar mindre än 50% av den friaytan. Känns lite fel i mitt tycke (definitivt om man inte måste det)
Nya idéer:
En tanke kan ju vara att göra ngn form av insatts som förs i ljuddämaren som består av en del som sitter i början av dämparen som i princip enbart slår sönder ljudet (t.ex. ett kryss) & en del i slutet av dämparen som stryper & slår sönder ljudet.
Supermoto skrev:Låter vettigare.
Läste nåt om en firma i Göteborg, tror jag det var, som hade uppnått utmärkta resultat genom att montera en spiral i avgassystemet. Det här var till bil och jag vet inte var spiralen satt men de uppnådde både ökad effekt och minskat ljud. Spiralen satte tydligen bättre fart på avgaserna.
Det görs väl både förbipasseringsmätningar och mätningar typ de som görs på SBP. Har aldrig sett nån mer än en kille på Sviestad som smög runt med en mätare.Chris Husky skrev:Låter ju intressant!
Man får väl laborera lite i vår med olika lösningar och se vad man kommer fram till. Är man riktigt seriös kan man ju gå så långt att man provar de olika lösningar man kommer fram till i bänk & mäter ljudnivå samtidigt.
Ingen som har koll på hur ljudmätningarna görs ute vid banorna? Kan ju vara kul att ha en hum om att man rör sig på rätt sida om gränsen
Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tre timmar kvar!
Efter lämning till tryck kl... |
|
Nya Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tankskydd till GSA
ULTIMATE tankskyddWunderlic... |
|
Körkortet får nytt utseende
Det var åtta år sen sist, m... |
|
Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC
Triumph Motorcycles har pre... |
|
Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!
I förra veckan presenterade... |
|
Var tionde bilist lever inte upp till synkraven
Över 600 000* bilister i Sv... |