Fråga angående garagevändning?

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
nikko skrev:
va pratar alla om??? garagevändningen har de tagit bort vid uppkörning,,, så nu blir det lite enklare och att ta kortet. när hade din pappa uppkörning???
Läs datumet när tråden är startad

Faizty

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2005
Hoj
929 Bläjd
nikko skrev:
va pratar alla om??? garagevändningen har de tagit bort vid uppkörning,,, så nu blir det lite enklare och att ta kortet. när hade din pappa uppkörning???

Momentet är inte borta helt, det är invävt i ett slalommoment. Flera tycker att det är svårare nu.

Argyle

ingen
Gick med
18 Nov 2005
Hoj
ingen, helt jävla värdelöst
Faizty skrev:
Momentet är inte borta helt, det är invävt i ett slalommoment. Flera tycker att det är svårare nu.

Japp exakt, den banan där det inte finns några depåer där är det en garagevänding i slutet. Altså en hel vänding med fullt styrutslag i krypfart.

drovy

Ps. guess what
Gick med
30 Jan 2005
Hoj
Honda CBR600RR, Suzuki SV650-06, Yamaha R6-08
Argyle skrev:
Japp exakt, den banan där det inte finns några depåer där är det en garagevänding i slutet. Altså en hel vänding med fullt styrutslag i krypfart.

det är ju inte riktigt samma krav på den svängen som på "garagevändningen".. lite mer plats osv..
var med en trafikskola å testa nya provet bara så man vet vad det handlar om i sommras.. de nya banorna var allt bättre.. svårare.. nja.. man ska väl kunna hantera mc:n, annars ska man väl inte ut å fara med alla andra i trafiken?

Lindén

Slutkört!
Gick med
27 Sep 2003
Hoj
Piagio med trampor
Bara frambroms..... :fatta! ställ dig upp o böörna runt i 3 cirklar sedan e kortet ditt... eller pappas!
För det klarar ej VV snubbarna utav!
När du fått kortet åker ni till Mzädonalds o käkar burgers o visar lärarn hur man brassar... :tummenupp

Usch jag har tråkigt :brinnerup

Argyle

ingen
Gick med
18 Nov 2005
Hoj
ingen, helt jävla värdelöst
drovy skrev:
det är ju inte riktigt samma krav på den svängen som på "garagevändningen".. lite mer plats osv..
var med en trafikskola å testa nya provet bara så man vet vad det handlar om i sommras.. de nya banorna var allt bättre.. svårare.. nja.. man ska väl kunna hantera mc:n, annars ska man väl inte ut å fara med alla andra i trafiken?

Nej absolut, jag håller med dig fullständigt. Jag ångrar inte den utb jag fick och är stolt över att jag klarade det, men det sjuka är att det är sådan stor skillnad på banorna. Många trafikinspektörer singlar ju slant om vilken bana det blir.

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Garagevändingen var borta hela 2005! Det var bara garagesvängslikande, fanns 2 krypmoment och 2 högfartsmoment, och det var upp till trafikinspektören att välja, Jag vet var med på 3 uppkörningar i 2005(inte jag som körde..). Man FÅR andvända bakbromsen, men bara smådutta lampan får inte lysa hela tiden som man styr med hjälp av bromsen, uten koppling o gas skall reglera vändingen.

ADA

ADA
Gick med
30 Oct 2005
Hoj
FireBlade 97 & YZ450F-03
H4 skrev:
Snubben klagade aldrig om att det gick för "ryckigt" eller liknande. Men som sagt så sa han att man får inte använda fotbromsen.

Sen i serpentinen eller vad det heter körde han för långsamt. Innan honom var det en tjej som körde i samma tempo fast hon hade haft lektioner till skillnad från farsan som övningskörde privat. Hon klarade det men pappan kuggade på det också.

Farsan kör för övrigt en ZX9R.

Vart kan man ta reda på vad som gäller så att man kan visa den där snubben att han hade fel?

Be farsan hyra en hoj på en körskola.Dom kör ju 750 Nakenhojar.Mycket bättre balans i dom än R-cyklarna.
Själv övningskörde jag på en gsx 1100-F privat, tyckte att jag var redo & gjorde provet.
Nej du där var det tji.För taskig balans i låga farter betyder enl vv att man inte kan hantera fordonet tillräckligt.
Det blev adjö & vi syns senare.Jag åkte till en körskola.
5 lektioner samt hyrd hoj av dom & saken var biff, trota att jag darrade som ett asplöv & höll på att skita på mig på uppkörningen.
Tipset är - välj en annan cykel samt nån stödlektion på en skola.
Mitt körkort blev inte dyrt för det. ca 6000 kr inkl allt.

drovy

Ps. guess what
Gick med
30 Jan 2005
Hoj
Honda CBR600RR, Suzuki SV650-06, Yamaha R6-08
Argyle skrev:
Nej absolut, jag håller med dig fullständigt. Jag ångrar inte den utb jag fick och är stolt över att jag klarade det, men det sjuka är att det är sådan stor skillnad på banorna. Många trafikinspektörer singlar ju slant om vilken bana det blir.

anledningen är nog att om chansen finns att man kan få göra vilken av banorna som helst, så har man nog tränat på båda med? man ska ju inte lära sig dom på uppkörningen bara visa upp att man klarar det. men visst endel sitter där å hoppas på att dom får den lätta banan så dom klarar det..

mikal

Ny medlem
Gick med
13 Jan 2006
Hoj
.
Ber om ursäkt om jag bumpade upp en gammal tråd, men jag tyckte att det var onödigt att starta en ny. :)

Tack för alla svar!

MVH Micke

The blade

Lill_E
Gick med
19 Aug 2005
Hoj
cbr1000RR - 06
H4 skrev:
Farsan klarade inte uppkörningen. Han kuggade på garagevändningen. Anledningen var att han använde bakbromsen, enligt instruktören ska man bara använda kopplingen.

Är det verkligen så? Får man inte använda bakbromsen? Sjukt vad konstigt det är egentligen.

Garagevändningen är borttagen. Finns inte med på uppkörningen längre

Klabbe85

Ny medlem
Gick med
6 Jan 2006
Hoj
YZF R1-03, Speed Triple - 98 * SÅLD, GSX-R 750-96 * SÅLD, YZF750R-93 * SÅLD
nikko skrev:

Prova läsa datumet på hans inlägg!

Ps! Det står ovanför namnet!

Färnbo

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2004
Hoj
CRF 450 -09, SRAD Turbo -97, Gpz 1100 T -84
H4 skrev:
Farsan klarade inte uppkörningen. Han kuggade på garagevändningen. Anledningen var att han använde bakbromsen, enligt instruktören ska man bara använda kopplingen.

Är det verkligen så? Får man inte använda bakbromsen? Sjukt vad konstigt det är egentligen.

Iskallt av farsgubben, brehas in i fållan med hjälp av bakbromsen, 8000 varv på motorn med kopplingen indragen, bakjulet stillastående med hjälp av bakbromsen, kopplingen dumpas exakt samtidigt som han släpper bakbromsen och vrider ner rullen till klockan 6, lämnar fållan med en burnis, det kan man kalla för samspel mellan gas,broms och kopling. :D

Inte fan kan väl besiktningsmannen klaga på det, de är ju värdsklass

LocDog

Kärlekspilot
Gick med
31 Jul 2004
Hoj
Harley Fyrtioåtta
sporTlovEr skrev:
Garagevändingen var borta hela 2005! Det var bara garagesvängslikande, fanns 2 krypmoment och 2 högfartsmoment, och det var upp till trafikinspektören att välja, Jag vet var med på 3 uppkörningar i 2005(inte jag som körde..). Man FÅR andvända bakbromsen, men bara smådutta lampan får inte lysa hela tiden som man styr med hjälp av bromsen, uten koppling o gas skall reglera vändingen.
Se ovan :fakta

Som sagt ett par ggr så är denna tråd gammal.

Men "sporTlovEr" säger gäller så vitt jag vet, man får använda bomsen om det behövs. Sampelet mellan gas, kopplning och broms är ju till för att föraren ska ha kontroll över fordonet. Tappar man kontrollen så ska man försöka återta den, t ex. genom att använda bromsen.

T ex. i krypkörningens momenten (2st) så är det tänkt att man ska använda enbart krypa fram med hojen. Alltså VV snubben ska kunna gå brevid dig utan att han blir ifrån åkt. Fixar man det + har kontroll över cykeln så får man bromsa hur mycket man vill.

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln