Fråga angående garagevändning?

GlennB

Teases and Dares
Gick med
19 Aug 2004
Hoj
GSX1100 Brööl edition, yamaha MR50 och Kinamoppe.
Avarage skrev:
Själva övningen tycker jag personligen inte ger ett skit mer än att man kanske lär sig krypköra. För när i hela friden hamnar man i en sådan situation ute i trafiken när man MÅSTE vända med så snäv vändradie som möjligt och INTE kan/får sätta ner fötter eller andra extremiteter??? Aldrig skulle jag vilja säga!

Nåväl, det var min högst personliga reflektion på just den övrningen men frågan var:

- Är det verkligen sådana regler man har idag för att bli godkänd på uppkörningen?

Inget fel på den övningen tycker jag, men är det så svårt att förstå att den inte syftar till att kontrollera om du kan vända på litet utrymme ? den syftar till att se att du har kontroll på din MC i låg fart.. det är VÄLDIGT sällan man kör i konbanor i trafiken också men det är sällan nån gnäller på det momentet.

När jag tog A-kort (1995) så fick jag lära mej att man får använda bromsen men man får inte "bromsa sej igenom", det verkar ju vara det som gäller fortfarande om man ska tolka svaret från väågverket..

..och svaret på din sista fråga är ju att precis som vanligt så är det uppkörningsförättaren som avgör om du får körkort eller inte, får man nån som bråkade med frugan på morronen så får man inget körkort så enkelt är det.. han eller hon kan ju hitta på exakt vad som helst, dom är allsmäktiga ändå.

Busafreak

Sportforever-customnever
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Hayabusa, CBX 1000, REX 98cc -39
Nyttan?

H4 skrev:
Farsan klarade inte uppkörningen. Han kuggade på garagevändningen.

Undrar hur många liv de här tillsynes meningslösa övningarna som ni relaterar till i körkortsprovet, sparar i den framtida trafiken.

Garagevändning, vilket nys!

Något verkar helt fel när det gäller kraven för godkänt MC-körkort.

Tjet

Med lem
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
XR600R SM -94
Busafreak skrev:
Undrar hur många liv de här tillsynes meningslösa övningarna som ni relaterar till i körkortsprovet, sparar i den framtida trafiken.

Garagevändningen kommer ju försvinna nästa år. :fakta :)

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
Ducati 1098S -07
Busafreak skrev:

Så du tror att folk som inte klarar garagevändningarna är inte dugliga för trafiken?

Det är faktiskt inte så, farsan har haft körkort i 22 år i sitt hemland och kör utan problem i trafiken. Sen att han kuggade på garagevändningarna bara för att han använde bakbromsen några gånger är dumt enligt mig.

Han använde aldrig bakbromsen genom hela svängen.

nLasse

För säkrare körning, kör bana!
Gick med
20 May 2003
Hoj
R6
H4 skrev:
Så du tror att folk som inte klarar garagevändningarna är inte dugliga för trafiken?
Det sade väl Busafreak inte heller? :va

Som sagt, det är bara att böja sig för kontrollanten och hoppas att han har en bra dag. Eller försöka boka tid på annan ort. Hälsa farsan lycka till! :tummenupp

Busafreak

Sportforever-customnever
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Hayabusa, CBX 1000, REX 98cc -39
H4 skrev:

Tvärtom - bra att nyset försvinner.
Provet har inte det minsta med framtida trafiksäkerhet att göra.

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
Ducati 1098S -07
Busafreak skrev:
Tvärtom - bra att nyset försvinner.
Provet har inte det minsta med framtida trafiksäkerhet att göra.

Jag trodde att du menade så, förlåt för det.

HaiWaN

SHOIK
Gick med
6 Mar 2003
Bogstavligen talat på bogesundsvägen//vaxholm
Hoj
Aprilia Rs 125 -98 | Projekt StreetFighter pågår...
Det jag fick lära mig av trafikskolan var att det ska var samspel mellan dragläge - koppling o broms.
När du kopplar ska du samtidigt bromsa med fotbromsen, och sedan dutta runt på dragläge, när jag tränade på skolan så använde jag bakbromse kanske fyra eller fem ggr, och minst samma på uppkörningen ingen anmärkning på det.
tycker det låter riktigt skummt, men ett tipps är ju att prata med den lokala trafikskolan om vad som gäller, kanske ta en lektion, inte för att det kanske behövs men bara för att få reda på vad som gäller.

da_man

Ny medlem
Gick med
31 Aug 2004
Hoj
Snart en värsting!
Ursäkta, ja hoppas d gå bra att jag lånar tråden lite...;) Nu är de så här, jag hade tänkt att ta mc kortet som privatist. Men jag har ingen aning vad man ska öva på inför uppkörningen, t.ex hur garagevändningen går till å så. Vore snällt om någon kunde berätta lite vad man ska göra på uppkörningen. Tack på förhand! :)

Stavfelet

Team KnubbSäl
Gick med
2 Aug 2003
Hoj
R1
Tycker det är ganska logiskt, när man sitter i tex bilen så sitter man inte och gasar och bromsar samtidigt :fakta
skulle man göra det vid uppkörning på bilskola skulle man inte få ett godkänt förarprov där heller...
För jag antar att det var det som hände, han drev samtidigt som han bromsade ekipaget!

Thunderbird

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2003
Hoj
BMW F800s
Om du sökerhär på forumet så kommer du att hitta vad du letar efter. Det finns gott om trådar kring tips för körkortet. Bara att SÖKA.

da_man skrev:
Ursäkta, ja hoppas d gå bra att jag lånar tråden lite...;) Nu är de så här, jag hade tänkt att ta mc kortet som privatist. Men jag har ingen aning vad man ska öva på inför uppkörningen, t.ex hur garagevändningen går till å så. Vore snällt om någon kunde berätta lite vad man ska göra på uppkörningen. Tack på förhand! :)

Shoik: Förmodligen såg inte inspektören att du höll på och duttade med bakbromsen så mycket. Hade han uppmärksammat det tror jag du hade bommat där. Det är koppling och gas som ska användas i första hand. Bromsen enbart vid enstaka tillfälle, när hastigheten blivit lite för hög.

Nacka

Himla trevlig kille
Gick med
27 Jul 2003
Hoj
Ducati Monster 620 ie dark + Remus kolfiberblås
Trafikinspektören gjorde sannolikt en helhetsbedömning, baserad på hans erfarenhet av tusentals uppkörningar, och kom fram till att din farsa ännu inte nått tillräckligt hög nivå för att få A-behörighet. Om jag vore ni skulle jag lita på honom och öva mer istället för att klaga på trafikinspektören.

mikal

Ny medlem
Gick med
13 Jan 2006
Hoj
.
Jag bumpar upp den här tråden istället för att starta en ny.

Jag undrar hur stor plats man har till förfogande för en garagevändning? :confused:
Någon som har en bild kanske?

MVH Micke

JT

I feel the need, the need for speed!
Gick med
6 Oct 2005
Hoj
Kawasaki ZX-12R Ninja och Yamaha R6
mikal skrev:
Jag bumpar upp den här tråden istället för att starta en ny.

Jag undrar hur stor plats man har till förfogande för en garagevändning? :confused:
Någon som har en bild kanske?

MVH Micke

Det momentet finns inte längre i uppkörningen :D

drovy

Ps. guess what
Gick med
30 Jan 2005
Hoj
Honda CBR600RR, Suzuki SV650-06, Yamaha R6-08
Strongliquid skrev:
Garagevändningen är borttagen. Du slipper/får inte göra den.

får man inte ens om man verkligen vill och frågar riktigt snällt?¿ :confused:

:rolleyes:

Argyle

ingen
Gick med
18 Nov 2005
Hoj
ingen, helt jävla värdelöst
Japp, om det går för fort då får du bromsa med bakbromsen. Men annars är det inte godkänt att krypköra med bakbromsen. Helst skall du gasa upp mcn i 3000varv och krypköra där så VV-kontrollanten hör att du krypkör. Men sen finns det två stycken krypkörnings banor. Den med 4 konor i rad och den med "depåer". Den krypkörningsbanan med depåer den är mkt lättare än den med fyra koner på rad.

Sen höghastighets delen är två banor också. Den ena banan är där man väjer tidigt, vilket är den svåra. Den andra banan är den där man väjer långt ner på banan och är as lätt. I båda höghastighetsbanorna får man inte bromsa. Tänds bromsljuset någonstans mer än i slutet på bana då man vänder så är du icke godkänd.

Lycka till för din farsa med mc kortet.

För er som skriver att garagevändingen inte finns så är det både ja och nej. I den banan där man har fyra koner på rad så i slutet på den är där en vänding som kräver fullt utslag med styret.

Last edited:

nikko

Ny medlem
Gick med
5 Dec 2005
Hoj
R6 + ktm 660 04;=)
hmmmm

va pratar alla om??? garagevändningen har de tagit bort vid uppkörning,,, så nu blir det lite enklare och att ta kortet. när hade din pappa uppkörning???

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln