Fråga ang spårval i kurva, BILD

NASSE

Ny medlem
Gick med
13 Jan 2007
Ort
Huskvarna
Hoj
GSXR 750 98:a
Enligt min handledare på min trafikskola så får man skära det mötande körfältet vid en kurvtagning om det är fri sikt. Men i samma andetag så sa han att det bör man inte göra på en uppkörning för det finns de som inte gillar det. Men enligt honom så finns det ingen lag som säger att det är fel att göra så
 

pinku91

Schysst!
Gick med
7 Feb 2009
Ort
Norrköping
Hoj
Kawasaki zzr 600 (streetfightad)
En fråga, vad sa provförättaren exakt? Det finns oftast en anledning till varför de underkänner en tyvärr.


jag ska försöka att inte vinkla det på nåt sätt, jag vill ju trotts allt ändra mig för att kunna få kortet till nästa gång :) men typ såhär sa han(väldigt upprörd lät han)

-och VARFÖR skär du sånna långa fina kurvor?! (det var väldigt långa kurvor, men fortfarande skarpa, man fick typ "amen-vafan-nu-har-jag-snurrat-tre-varv"-känslan.) här är det ju bara att ligga och njuta i mitten av körfältet! att tillämpa kurvtagning i form av att skära gör man endast när det är korta snabba kurvor (och så ritade han ett sicksack-möster på baksidan av ett papper) SEN så måste du öva på att inte titta så mkt på vad som händer runt omkring dig! det ska du reda veta om, du ska söka av området framför dig så att du redan vet om det är rent när du är där (vi körde genom ett område där dolda utfarter kom ut direkt på 70-vägen) OCH sen kör du ju som en moped också! du kör för långsamt, till en kurva så ska du ge mer gaspådrag, inte mindre!
-var det nånting överhuvud taget som var okej?:confused:
- ja det där med att göra u-sväng var ju bra, och vid rondeller och trafikljus var det bra, men det är bara att åka hem och öva så ses vi snart igen ska du se:)


det hade alltså inte bara med kurvtekniken att göra, men det andra förstod jag själv hur jag skulle åtgärda :)
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
jag ska försöka att inte vinkla det på nåt sätt, jag vill ju trotts allt ändra mig för att kunna få kortet till nästa gång :) men typ såhär sa han(väldigt upprörd lät han)

-och VARFÖR skär du sånna långa fina kurvor?! (det var väldigt långa kurvor, men fortfarande skarpa, man fick typ "amen-vafan-nu-har-jag-snurrat-tre-varv"-känslan.) här är det ju bara att ligga och njuta i mitten av körfältet! att tillämpa kurvtagning i form av att skära gör man endast när det är korta snabba kurvor (och så ritade han ett sicksack-möster på baksidan av ett papper) SEN så måste du öva på att inte titta så mkt på vad som händer runt omkring dig! det ska du reda veta om, du ska söka av området framför dig så att du redan vet om det är rent när du är där (vi körde genom ett område där dolda utfarter kom ut direkt på 70-vägen) OCH sen kör du ju som en moped också! du kör för långsamt, till en kurva så ska du ge mer gaspådrag, inte mindre!
-var det nånting överhuvud taget som var okej?:confused:
- ja det där med att göra u-sväng var ju bra, och vid rondeller och trafikljus var det bra, men det är bara att åka hem och öva så ses vi snart igen ska du se:)


det hade alltså inte bara med kurvtekniken att göra, men det andra förstod jag själv hur jag skulle åtgärda :)

Är nog benägen att hålla med kontrollanten. Det finns ingen vits att skära långa och sega kurvor. Det är bara att förflytta kroppsvikten lite för att hålla samma spår genom hela kurvan (till höger eller vänster om mitten av ditt körfält). En skarp sväng är något helt annat.

Hålla fart vet man med sig från B-körkort. Höll man inte hastighet så fick man en smäll på fingrarna av läraren.

Gör om gör rätt. :tummenupp
 

Mort

Team Otakt
Gick med
5 Aug 2006
Ort
Linköping
Hoj
KTM 300 EXC
Du skriver i första inlägget att skärningen i bild 1 och 2 blir helt olika, och det kanske kan tyckas så, men det är en illusion. I själva verket är de väldigt lika. Nyckeln till att förstå hur det hänger ihop är att tänka från utgången på kurvan och bakåt, inte från ingången och framåt. Hur ska jag göra för att utgången ska bli som jag vill? Och tittar du på bilderna så är bild 1 nästan identisk med andra halvan av bild 2. Första halvan av bild 2 handlar bara om att positionera dig för att få samma utgång som i bild 1. Det kan kännas lite bakvänt i början, men med övning så kommer det att kännas mer och mer naturligt.
 

GeFeldz

Joråsåatteh...
Gick med
22 May 2006
Ort
Älvsbyn
Hoj
2005 BMW R1200ST och 2021 CF Moto Cforce 1000
Du råkade säkert ut för en omskolad dagisfröken som inte ens innehar A behörighet, väldigt lätt att bli sån där inspektör tydligen. Ett tips är att hitta en grymt bra körskolelärare som inte tar skit från vägverket, ta med honom/henne så ska du se att det går bättre!

Nja, man måste ha haft behörighet för fordonsslaget i flera år innan man ens får göra kursen för ett fordonsslag. Det är inte bara att stövla in på vägverket och säga "Här är jag!", utbildningen är ganska rejäl.
 

Miss_A

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2006
Ort
Söderort
Hoj
Z750 + Suzuki DRZ 400E
Nja, man måste ha haft behörighet för fordonsslaget i flera år innan man ens får göra kursen för ett fordonsslag. Det är inte bara att stövla in på vägverket och säga "Här är jag!", utbildningen är ganska rejäl.


Det är bara vad jag har hört, men allt stämmer givetvis inte till fullo. En lärare jag kör för tog tydligen med 2 inspektörer i en bil o körde mc framför och sa att nu ska ni bedömma mig eftersom ni är så jävla duktiga, han körde allt spegelvänt och dom berömde honom för bra spårval, det är faktiskt lite oroväckande =)
 

pinku91

Schysst!
Gick med
7 Feb 2009
Ort
Norrköping
Hoj
Kawasaki zzr 600 (streetfightad)
Är nog benägen att hålla med kontrollanten. Det finns ingen vits att skära långa och sega kurvor. Det är bara att förflytta kroppsvikten lite för att hålla samma spår genom hela kurvan (till höger eller vänster om mitten av ditt körfält). En skarp sväng är något helt annat.

Hålla fart vet man med sig från B-körkort. Höll man inte hastighet så fick man en smäll på fingrarna av läraren.

Gör om gör rätt. :tummenupp


nej jag förstår det också. fast å andra sidan så känns det inte som om att någon kurva behöver skäras i laglig hastighet.. men jag håller fortfarande med :)

tur att jag kan försvara mig med att detta är mitt andra körkort, A1 var första

Du skriver i första inlägget att skärningen i bild 1 och 2 blir helt olika, och det kanske kan tyckas så, men det är en illusion. I själva verket är de väldigt lika. Nyckeln till att förstå hur det hänger ihop är att tänka från utgången på kurvan och bakåt, inte från ingången och framåt. Hur ska jag göra för att utgången ska bli som jag vill? Och tittar du på bilderna så är bild 1 nästan identisk med andra halvan av bild 2. Första halvan av bild 2 handlar bara om att positionera dig för att få samma utgång som i bild 1. Det kan kännas lite bakvänt i början, men med övning så kommer det att kännas mer och mer naturligt.


tack! fattar precis hur du menar nu när jag tittar på bilderna igen:banana
har känt mig helt lost pga de där bilderna men fick en sån där aha-upplevelse nu:Bugar
 
Last edited:

KaliZ

One of a kind...
Gick med
8 Mar 2004
Ort
Småland
Hoj
Tillfälligt utan!
Bild nr 1 är en 90 graderskruva (inte som du ritat) och föraren ser att den rätar sig om han sneglar på andra dikeskanten. Därför börjar han skära lite försiktigt.

Vad det gäller rent praktiskt så är det enklare. Håll ut tills du har fri sikt och påbörja därefter att skära in kurvan något. Säger någon emot detta så påpeka att man måste stanna över den sträckan du kan överblicka. Har du inte fri sikt så kan du inte påbörja din inskärning.. (kan o kan.. allt är relativt).

Lycka till!
//KaliZ
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top