Fråga ang. straff på bakhulsåkning

Maxout

Mr
Gick med
27 Apr 2004
Hoj
YZF Yamaha R6
vad åker man dit på? vårdslöshet i trafik? och hur hårda är dem? och hur är skillnaden om det kommer å möter mig i stan eller landsväg? har man prövotid så antar ja att kortet ryker nån som kan detta? roller! :tomten

hur är moralen stannar man om man tror sig kunna komma undan utan å sätta andra i nån fara? och om ni stannar visar ni kortet eller legget? och skriver ni på eller skiter ni i det... vill inte ha nån diskution om vad ja skall göra,, men vill gärna höra hur ni skulle agerat...

Chille

Ibland för fort. Ibland en idiot.
Gick med
10 Sep 2003
Hoj
Zeebeeärr600 01
MostWanted_NKPG skrev:
vad åker man dit på? vårdslöshet i trafik? och hur hårda är dem? och hur är skillnaden om det kommer å möter mig i stan eller landsväg? har man prövotid så antar ja att kortet ryker nån som kan detta? roller! :tomten

hur är moralen stannar man om man tror sig kunna komma undan utan å sätta andra i nån fara? och om ni stannar visar ni kortet eller legget? och skriver ni på eller skiter ni i det... vill inte ha nån diskution om vad ja skall göra,, men vill gärna höra hur ni skulle agerat...

Vårdslöshet ja.. men ofta kan man slippa undan med en varning. Beror på vilka blåbär som haffat dig.

har du syndat eller?

magnyb

Två erktyg kolla på tv, en såg!
Gick med
4 Sep 2003
Hoj
Skitsnabb
MostWanted_NKPG skrev:

fråga 1 :Vårdslöshet i trafik o jag har för mig att det är indraget körkort för bakhjulsåkning om man har osis.

fråga 2 : Full rulle !!

//Magnus

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Hoj
929, svart/silver
MostWanted_NKPG skrev:
(...)har man prövotid så antar ja att kortet ryker(...)

Kortet ryker inte lättare för att man har prövotid, dvs man straffas inte hårdare. Det som skiljer mellan prövotid och fullversionen av körkortet är att om du blir av med körkortet under prövotid så måste du köra upp igen.

Maxout

Mr
Gick med
27 Apr 2004
Hoj
YZF Yamaha R6
Skalman skrev:
Kortet ryker inte lättare för att man har prövotid, dvs man straffas inte hårdare. Det som skiljer mellan prövotid och fullversionen av körkortet är att om du blir av med körkortet under prövotid så måste du köra upp igen.
tack det visste ja faktiskt inte,,

Gustav1

Vem var det som kastade?
Gick med
29 Aug 1982
Hoj
Suzuki SV650S -03
De flesta poliser bedömer nog efter omständigheterna. Är det mycket trafik eller kanske en enslig raksträcka någonstans betyder nog en del för domen.

Köra på bakhjulet i stan är väl inte så klokt egentligen.. :7peta

Maxout

Mr
Gick med
27 Apr 2004
Hoj
YZF Yamaha R6
Gustav1 skrev:
De flesta poliser bedömer nog efter omständigheterna. Är det mycket trafik eller kanske en enslig raksträcka någonstans betyder nog en del för domen.

Köra på bakhjulet i stan är väl inte så klokt egentligen.. :7peta
menar inte bland gångtrafikanter å barn å hundar å sånt utan där bara bilister åker...

SJÄLVKLART!

newstead

vårkänslor
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Det stod i Bike för nåt år sen om en som blev friad i rätten efter bakhjulsåkning. Dom tyckte inte att det var vårdslöst eftersom det inte fanns nåt folk i närheten. Däremot har jag för mig att han åkte för fortkörning... :fyllisar

MostWanted_NKPG skrev:

Nacka

Himla trevlig kille
Gick med
27 Jul 2003
Hoj
Ducati Monster 620 ie dark + Remus kolfiberblås
Lägg ner planerna på att köra från snuten. Tänk dig hur dina föräldrar kommer reagera när de hör att deras 19-åriga son med fyra veckor gammalt körkort kört in i ett träd i 180 km/h för att komma undan nån tusenlapp i böter (eller i värsta fall en ny uppkörning).

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
MaNN drar Fett pÅ slangen, Pålliserna Får NakSkåT [tm] :yoparty :kocko :fyllisar

Gabor

Guest
nakskåt på ...

...dessa jä....bakhjulsslynglar....fan höll på att klippa en som kom på fel sida av vägen idag....ser jag fanstyget igen ska jag nita honom duktigt.
du körde en blå "moppe2 utanför sävja, uppsala strax efter 10 idag...

Maxout

Mr
Gick med
27 Apr 2004
Hoj
YZF Yamaha R6
Nacka skrev:
Lägg ner planerna på att köra från snuten. Tänk dig hur dina föräldrar kommer reagera när de hör att deras 19-åriga son med fyra veckor gammalt körkort kört in i ett träd i 180 km/h för att komma undan nån tusenlapp i böter (eller i värsta fall en ny uppkörning).
haha(uppkörning) aa du vet ju hur mkt bersymmer det ställer till :) klart ja inte skulle överväga det om det inte är riskfritt...

rotter

Ny medlem
Gick med
29 Feb 2004
Hoj
Fireblade -93
newstead skrev:
Det stod i Bike för nåt år sen om en som blev friad i rätten efter bakhjulsåkning. Dom tyckte inte att det var vårdslöst eftersom det inte fanns nåt folk i närheten. Däremot har jag för mig att han åkte för fortkörning... :fyllisar

Det verkar som det finns lite luckor i lagen, Min bror :3freak ertappad med ett par wheelies på sveavägen, Blev för ca 2 år sedan frikänd i o m att dom inte kunde bevisa att han hade kontroll på slangen eller inte. :rofl :rofl :rofl :tummenupp

LB_13

Född gasglad
Gick med
28 Apr 2004
Hoj
Svår abstinens och stor risk för återfall
Kör man på ett lungt ställe borde det vara laglit att köra på bakhjulet.
Men jag vet inte vad som polisen säger om sådant

Gabor

Guest
pålisen borde

LB_13 skrev:
Kör man på ett lungt ställe borde det vara laglit att köra på bakhjulet.
Men jag vet inte vad som polisen säger om sådant
... helst ta ifrån dom bakhjulet...inte körkortet....

Gabor

Guest
valmers skrev:
Är denna tråd på riktigt?
Ja, men han som startade tråden borde veta att man åker dit för vårdslöshet i trafik...trodde att det lärdes ut "lite" på trafikskolan att motorcykeln ska ha båda hjulen i backen för att framföras på ett trafiksäkert sätt....
Har man inte bägge hjulen i marken så kan man inte framföra mc på ett säkert sätt....har jag fel eller rätt ?

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
tassen skrev:
Har man inte bägge hjulen i marken så kan man inte framföra mc på ett säkert sätt....har jag fel eller rätt ?
Jag tycker mig ha läst (om det inte var i bike så var det i nån annan tidning) om en som blev friad för att han tävlade och säkert å omdömmesfullt kunde framföra motorcykeln på ett hjul.

Enstaka fall hit å dit, nog har du rätt nog ;)

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln