Fråga anngående mappning vs garanti på hojen

JTN

Så kan det gå.......
Gick med
7 Oct 2006
Ort
Norge
Hoj
2001 Honda CBR 600, 2019 Honda CBR 1000 Fireblade SP1
Hej alla.

Vet inte om denna fråga passar inn här, men jag provar.

Jag har en yamaha fz1, förstegångsregistrerad juni 2008. Det sitter et slipon på hojen, och det är det zäta motor som har satt dit, blev gjort av den förste ägaren, jag är ägare nr 3.

Har läst lite rundt på forumet, och fått det intrykket att det lönar sig att mappa om hojen om man kör med slipon och annat luftfilter, kör endast slipon, inte något annat luftfilter (hva jag vet iaf).
Det verkar som hojen går lite magert, då det smäller och knatrar lite när jag motorbromsar, inte varje gång, men rätt ofta.

Det jag funderar över är, hur blir det med garantier om man monterar pc3 och mappar hojen? Jag tror ju att garantien ryker, men har sett så många nyare hojar som har gjort detta, derfor funderar jag. Och så har jag för mig att jag har läst nån stans att det går och ändra lite på sprutet orginalt. Stämmer detta, och i så fall, ryker garantiena då?

Har lite beslutsångest. :gnissla
 

Sarge

Jag, knepig? Självklart!
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Skövde
Hoj
Bandit 1200
Om du nu är orolig för att garantin inte skall gälla så kan du ju ställa dig följande fråga.

Har du något reellt behov av den effektökning som moddningen kommer att innebära utöver att du kommer att vara lite ballare vid korvmojen?
 

Hellfireclub

I'm a cowboy, on a steel horse i ride.
Gick med
14 Oct 2007
Ort
Malmö
Hoj
KTM Super Duke 1290 GT
Om du nu är orolig för att garantin inte skall gälla så kan du ju ställa dig följande fråga.

Har du något reellt behov av den effektökning som moddningen kommer att innebära utöver att du kommer att vara lite ballare vid korvmojen?

Jag tror snarare TS skulle tjäna på en mappning, garanti eller ej. En bra mappning får ju motorn att gå bättre, och i samma veva hålla längre. En motor som går "fel" har ju troligtvis högre slitage.

Däremot ställer jag mig frågande till om det inte alltid kommer smälla lite vid gasavslag. Om TS inte är redo att lägga ner pengar på något värre än t.ex. en PowerCommander så är det nog ganska svårt att justera bort just hans problem. Och det har inte att göra med att den går snålt, snarare tvärt om, den skickar ut för mycket bensin i avgassystemet vid ett kraftigt avslag.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Pga avgasutsläppsbegränsningar och ljudkrav så går i princip alla nyare hojar för magert, speciellt på de varvtal som man mäter ljudet på. Så om du byter ljuddämpare så får du (i regel) mindre mottryck och större utblås och hojen går ännu magrare. Med bara slip-on så spelar det oftast ingen större roll men med helsystem så kan det hamna på skadligt magra nivåer.

Om hojen går magert och smäller och har sig så är det definitivt läge att sätta i en PCIII motsvarande. Det den gör är att lägga ytterligare en kurva på originalmapningen och feta till bränsleblandningen där det behövs. Garantipåverkan spelar ju ingen roll, om motorn skulle rasa, vilket den inte gör när den går med en anpassad map, så är det ju bara att plocka bort PCIII:an innan du lämnar in hojen...
Men montera PCIII hos någon som kan bänka den och justera in hojen efter just din hojs behov...
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Pga avgasutsläppsbegränsningar och ljudkrav så går i princip alla nyare hojar för magert, speciellt på de varvtal som man mäter ljudet på. Så om du byter ljuddämpare så får du (i regel) mindre mottryck och större utblås och hojen går ännu magrare. Med bara slip-on så spelar det oftast ingen större roll men med helsystem så kan det hamna på skadligt magra nivåer.

Om hojen går magert och smäller och har sig så är det definitivt läge att sätta i en PCIII motsvarande. Det den gör är att lägga ytterligare en kurva på originalmapningen och feta till bränsleblandningen där det behövs. Garantipåverkan spelar ju ingen roll, om motorn skulle rasa, vilket den inte gör när den går med en anpassad map, så är det ju bara att plocka bort PCIII:an innan du lämnar in hojen...
Men montera PCIII hos någon som kan bänka den och justera in hojen efter just din hojs behov...



Instämmer till fullo , Då behöver jag inte skriva så mycket hehe

Man mappar helt enkelt bort smällarna på avslag, Det gör man direkt i huvudtabellen ( Pc3 )

Hojen kommer bli silkeslen i gången efter en korrekt mappning
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Har inte Yamaha fetare originalmappar för öppna system att lägga in då? Brukar kosta under en femhundring och bör inte påverka garanti då det görs på märkesverkstad.

Men stämmer det som du säger att det inte går att ändra så är det ju inte ett alternativ. Jag tycker dock att du ska ringa en märkesverkstad först och fråga om det går om det i huvudsak gäller att få bort smällandet och inte att krama ur all möjlig effekt.
 

JTN

Så kan det gå.......
Gick med
7 Oct 2006
Ort
Norge
Hoj
2001 Honda CBR 600, 2019 Honda CBR 1000 Fireblade SP1
Takkar for alla svar.

Til en början är jag inte ute efter en effekthöjning, tycker den går mer än bra nog än så länge, jag vill bara att motorn skall må så bra den kan.

Men om jag bestämmer mig för att köpa en powercommander, köper jag givetvis et öpnare luftfilter ochså, och får den bänkad med den uppsätningen, och kanske får några hästar på "köpet", men den största anledningen är ju att få motorn att må så bra det går.

Skal kolla med yamaha och se i fall de har några mappar som man kan lägga inn, har läst att det går att feta upp blandingen via displayet. Börjar nog med att ringa yamaha center i morrn, sen så får vi se hva som händer.

Läste lite om 5 årsgarantien, och där står det att hojen skall va importerad av yamaha generalagenten och servad på aukt. verkstad för att garantien skal gjälda, men givetvis står det säkert någon stans med liten skrift " inte det och inte det och.........."
 
Last edited:

JTN

Så kan det gå.......
Gick med
7 Oct 2006
Ort
Norge
Hoj
2001 Honda CBR 600, 2019 Honda CBR 1000 Fireblade SP1
Nu har jag vart och hatt 1000 mils service på hojen, och pratat lite med yamaha om detta med mappning.

Jag har bestämt mig för att jag sätter dit et kn filter och powercommander, och mappar hojen i bänk. Skall bli roligt och se hur hojen blir efter mappning.
Skall til Eurospeed i Karlstad och bänka/mappa hojen 1 juni. :yoparty
 

Engman

SDK socio:4215
Gick med
7 May 2007
Ort
Trollhättan
Hoj
Monster 900 -02
FYI

I bilindustrin är det så att pill i motormjukvara leder till att motorgarantier inte längre gäller.

Det finns dock undantag där trimpaket=ommappning säljs via bilåterförsäljaren. För dessa gäller fulla garantier.
 

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Ort
oxelösund
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
Min hoj gick iofs väldigt fett efter byte till helsystem, kikade i dynojets mappar på hemsidan, och alla till helsystem på cbr1000rr 04-07 hade till större delen bränsleminskningar i mapparna.
 

JTN

Så kan det gå.......
Gick med
7 Oct 2006
Ort
Norge
Hoj
2001 Honda CBR 600, 2019 Honda CBR 1000 Fireblade SP1
FYI

I bilindustrin är det så att pill i motormjukvara leder till att motorgarantier inte längre gäller.

Det finns dock undantag där trimpaket=ommappning säljs via bilåterförsäljaren. För dessa gäller fulla garantier.


Pratade med grabbarna på Yamaha Center, och dom hadde använd Eurospeed på en del hojar som de levererade, även nya hojar. Dom hadde aldrig varit med om att Yamaha hadde krånglat med den 5 årsgarantien, även på hojar med powercommander, och slip on. Han garanterade ingenting, men som sagt, dom hadde aldrig varit med om nåt krångel.

Roger på Eurospeed sa ochså det samma, att dom hadde haft många hojar där från Yamaha Center K.stad.
 

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Nu har jag vart och hatt 1000 mils service på hojen, och pratat lite med yamaha om detta med mappning.

Jag har bestämt mig för att jag sätter dit et kn filter och powercommander, och mappar hojen i bänk. Skall bli roligt och se hur hojen blir efter mappning.
Skall til Eurospeed i Karlstad och bänka/mappa hojen 1 juni. :yoparty

Trevlig. Får man fråga vad de tar för en sådan operation? Grejor och arbete/mappning.
 

JTN

Så kan det gå.......
Gick med
7 Oct 2006
Ort
Norge
Hoj
2001 Honda CBR 600, 2019 Honda CBR 1000 Fireblade SP1
Han skulle ha ca 7800 för alltihop. Powercommander, KN filter, montering av grejerna, och mappning/bromsnig i bänk.

Tyckte inte det va så farligt.
 

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Han skulle ha ca 7800 för alltihop. Powercommander, KN filter, montering av grejerna, och mappning/bromsnig i bänk.

Tyckte inte det va så farligt.

Undrade för jag funderar på likadant ingrepp på min ducce och undrade om min verkstad var dyr/billig. Var ungefär samma pris jag fått...
 
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top