Fråga gällande KTM Super Duke 1290 samt KTM överlag

mp_jr

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
Ktm 1290 Superduke R - 14
Eller varje år eller? Hur många kör 1500 mil per år? Mina KTM ska servas 750 mil eller varje år.

Alla nya hojar måste servas varje år för att behålla samtliga garantier, right? Att serviceintervallen är långa betyder ju inte att man måste köra 1500 mil, utan att cykeln är byggd för att hålla såpass länge.. vilket ju är bra.. Skulle de skrivit va 300 mil så skulle man ju blivit orolig...

Last edited:

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Intervallen på många hojar är egentligen mest grundat på hur mycket olja som finns i systemet. Jag gissar halvhjärtat på att ktm1290 rymmer sisådär 4liter utifrån de guvna intervallet? Rätt få hojar idag har tätare intervall utöver olja. Behöver ventiler mm kollas tätare rör det sig mer om enduromotorer, byggda för låg vikt, eller av ren slentrian från tillverkaren. Välbyggda landsvägsmotorer ska inte behöva annat än olja, filter, stift första 5000milen.

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Service intervaller är rätt ointressant ...750 / 1000!/1500 mil vem bryr sig egentligen ..

De allra flesta byter väl ändå långt innan , eller varje år .

Min tex har 1000 mila och den har fått nytt blod minst 4 gånger redan hehe.

Hojcenter .. Ja den Svarta är såld .

Kolla blocket hur många sd 1290 som finns till salu ...

djulle

Medlem
Gick med
1 May 2012
Hoj
KTM Superduke R
Service intervaller är rätt ointressant ...750 / 1000!/1500 mil vem bryr sig egentligen ..

Min SD ligger till salu trots att jag köpt och hämtat hem den. De ligger antagligen på blocket även om de är sålda för man kan ju faktiskt ställa sig i kö.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen

Det påverkar ju även andrahandsvärdet. Desto närmare service du kommer desto kallare blir hojen att sälja.

tukkla

Sporthojsnörd
Gick med
27 May 2008
Hoj
SD 1290
Min SD ligger till salu trots att jag köpt och hämtat hem den. De ligger antagligen på blocket även om de är sålda för man kan ju faktiskt ställa sig i kö.
Hur vet du att det är just din om står som till salu? Gissar att du köpt den hos Jonte och det är ju bara officiella bilder i den annonsen.
Sedan hittar jag inte en enda annons med regskylt så hur vet man då att det är ett specifikt exemplar som finns på bild och är till salu?

Btw, har du kört ngt med den?

djulle

Medlem
Gick med
1 May 2012
Hoj
KTM Superduke R
Hur vet du att det är just din om står som till salu? Gissar att du köpt den hos Jonte och det är ju bara officiella bilder i den annonsen.
Sedan hittar jag inte en enda annons med regskylt så hur vet man då att det är ett specifikt exemplar som finns på bild och är till salu?

Btw, har du kört ngt med den?

Nej, köpte inte från Jonte.
Jag har endast kört 11 mil. Fälgarna är inlämnade för lackering så inte blivit något nu när vädret varit toppen.

Jonsey83

Ny medlem
Gick med
20 Nov 2013
Hoj
2006 Yamaha R1
Av alla superdukar som ligger ute på blocket så tror jag att den flesta är köpta/bokade. Jag har själv köpt en som säljaren får ha i butik samt på blocket för att folk skall komma till butiken för att kolla på den i verkligheten samt andra hojar och ställa sig på eventuell väntelista.
Och jag har för mig att KTM medvetet har satt en låg produktion på superdukarna för att den inte skall bli en dussinhoj och spä på ha-begäret...
Personligen gör det inget att den står där, vädret är för dåligt för att köra och en massa powerparts skall leveras och installeras av butik till våren.
Och detta gäller båda exemplaren som står där, ringde även runt till diverse handlare när jag själv ville ha tag på ett exemplar tidigare men kunde i bästa fall få stå i kö, men det här gällde stockholmstrakten.

Det som gör det svårt att verkligen veta att dom är sålda är för att handlarna inte verkar ställa hojarna mer svåråtkomliga för alla kunder samt utan såld-lapp, har själv haft lite åsikter om detta.

stockhaus

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2005
Hoj
Honda CBR600RR
Vet att det står 2 st till försäljning hos Bergmans i Borås om någon är intresserad.

Huntelaar

Medlem
Gick med
9 May 2011
Hoj
Suzuki TL1000S-97
Tjena, jag tänkte höra mig för om någon mer än jag ser att "effekten" spelar mindre roll på en KTM på bilsport mc´s försäkringar. Jag tittade förr åt KTM 690 Supermoto, här ska bolaget ha 9600 i hel/hel och 5300 Halv/Hel. Trots att effekten på min nuvarande är ca 10 hk högre kostar den halva priset, makes nu sense?

Looser

IMFA
Gick med
2 Mar 2005
Hoj
Ducati Hypermotard 950
Tjena, jag tänkte höra mig för om någon mer än jag ser att "effekten" spelar mindre roll på en KTM på bilsport mc´s försäkringar. Jag tittade förr åt KTM 690 Supermoto, här ska bolaget ha 9600 i hel/hel och 5300 Halv/Hel. Trots att effekten på min nuvarande är ca 10 hk högre kostar den halva priset, makes nu sense?

Effekt säger inget. Jämför vikt/effekt förhållandet och se om det blir mer logiskt då

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
Gsxr 1000 K6
Av alla superdukar som ligger ute på blocket så tror jag att den flesta är köpta/bokade. Jag har själv köpt en som säljaren får ha i butik samt på blocket för att folk skall komma till butiken för att kolla på den i verkligheten samt andra hojar och ställa sig på eventuell väntelista.
Och jag har för mig att KTM medvetet har satt en låg produktion på superdukarna för att den inte skall bli en dussinhoj och spä på ha-begäret...
Personligen gör det inget att den står där, vädret är för dåligt för att köra och en massa powerparts skall leveras och installeras av butik till våren.
Och detta gäller båda exemplaren som står där, ringde även runt till diverse handlare när jag själv ville ha tag på ett exemplar tidigare men kunde i bästa fall få stå i kö, men det här gällde stockholmstrakten.

Det som gör det svårt att verkligen veta att dom är sålda är för att handlarna inte verkar ställa hojarna mer svåråtkomliga för alla kunder samt utan såld-lapp, har själv haft lite åsikter om detta.

Om du tror att en tillverkare medvetet håller ner volymen på en modell för att göra den åtråvärd bör du ta en lektion i företagsekonomi! Enda gången detta händer är då det är riktigt exklusiva hojar a´la Desmosedici eller superleggera och det är endast för att dom oftast inte genererar någon större vinst utan mestadels bygger på varumärket. OM ktm trodde att de kunde sälja 1000st SD i Sverige skulle dom skicka så många...

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Hoj
Saknas
Om du tror att en tillverkare medvetet håller ner volymen på en modell för att göra den åtråvärd bör du ta en lektion i företagsekonomi! Enda gången detta händer är då det är riktigt exklusiva hojar a´la Desmosedici eller superleggera och det är endast för att dom oftast inte genererar någon större vinst utan mestadels bygger på varumärket. OM ktm trodde att de kunde sälja 1000st SD i Sverige skulle dom skicka så många...

Hur kommer det sig att varje handlare endast fick 2 stycken när de bad om betydligt fler vid första leveransen?

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
Gsxr 1000 K6
Hur kommer det sig att varje handlare endast fick 2 stycken när de bad om betydligt fler vid första leveransen?

Om man har varit med om att lansera en ny produkt så vet man att den första batchen alltid kommer ha någon barnsjukdom och därför gör man en lagom stor första upplaga. Detta gör att du kan reda upp eventuella misstag relativt snabbt och ändra det till andra omgången.

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Hoj
Saknas
Kanske tillverkaren är mer måna att tillgodose behovet på större marknader? Sverige är puttigt..

Med det argumentet så håller inte aryeys påstående om att ktm skulle leverera X antal maskiner bara det fanns underlag för det.

Om man har varit med om att lansera en ny produkt så vet man att den första batchen alltid kommer ha någon barnsjukdom och därför gör man en lagom stor första upplaga. Detta gör att du kan reda upp eventuella misstag relativt snabbt och ändra det till andra omgången.

Det kan jag köpa. Men även 690 SMC R hade samma problem det första året. det fanns inga maskiner att köpa trots att det fanns en stor efterfrågan på dem. Varför skulle det vara så omöjligt för ett företag att medvetet hålla nere antalet tillverkade maskiner till en första början?

Jonsey83

Ny medlem
Gick med
20 Nov 2013
Hoj
2006 Yamaha R1

Jag har aldrig varit med om att lansera en ny produkt och skall genast skriva in mig på första bästa kurs i företagsekonomi mister!
Blir till att bära dumstruten på resten av kvällen men kan iaf vara glad över att ha lärt mig ord som la Desmosedici och Superleggera på kuppen(dock har jag svårt för uttalet )...

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati