fråga om aprilia sxv 550...

forsis

twin!!!
Gick med
23 Oct 2006
Hoj
sxv 550 -07
någon som kan ge lite tips vad man bör tänka på vid köp av aprilia sxv.. är nybörjare på motard men vill ha det värsta!
1 ska man låta strypningarna sitta kvar tills man kört in hojen?
2 typ hur mkt kostar det att ta bort dessa o göra nödvändiga inställningar i bromsbänken?

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Köp(eller snikläs) senaste BIKE, där jämför det SVXen mot Husan och 660ian.

marcus56

#56 Kungaklassen
Gick med
31 May 2004
Hoj
Aprilia SXV 4.5, Honda CRF450R
PutteLiten skrev:
2568086 Köp(eller snikläs) senaste BIKE, där jämför det SVXen mot Husan och 660ian.
Det har han antagligen redan gjort med tanke på att han vill ha det värsta och väljer SXV:n. ;)

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
:hihi med tanke på att alla testförare valde Husan så är väll det tveksamt :tungan

Hur är det med insprutet? De klagade på den, men tidningar klagar ofta på saker som inte spelar någon igentlig roll.

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
marcus56 skrev:
2568235 Det har han antagligen redan gjort med tanke på att han vill ha det värsta och väljer SXV:n. ;)
men dom valde väl husan :va :rolleyes:

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Det jag tyckte var mest intressant med testet var två siffor.

Husa och KTM: Hk på hjulet ca 58-59. (Var nästan samma, fast KTM hade mer vrid)
Service intervall: 15 timmar mot 500 mil... :näsblod

Någon kan göra en hållbar motor, och någon är lite sämre på det...
Nu glömde jag kolla hur mkt cc det igentligen är i vardera motorn, men är inte båda "ca 650cc"??

OBS, inte OT post, då han ville ha det fetaste, han bara skrev fel rubrik :hihi

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
PutteLiten skrev:
2568385 Det jag tyckte var mest intressant med testet var två siffor.

Husa och KTM: Hk på hjulet ca 58-59. (Var nästan samma, fast KTM hade mer vrid)
Service intervall: 15 timmar mot 500 mil... :näsblod

Någon kan göra en hållbar motor, och någon är lite sämre på det...
Nu glömde jag kolla hur mkt cc det igentligen är i vardera motorn, men är inte båda "ca 650cc"??
Prova att väga motorerna också och fundera på vilken inriktning respektive tillverkare valt.

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Jo jag tänkte på det. Men det skiljer ca 20 kg på hojarna(enligt texten och då utgår jag från att båda tillverkarna ljuger ungefär lika mkt om vikten) , och frågan var hur mkt av det som ligger i motorn. Kan inte vara så många kg.

Det är väll inget snack om att Husan är mkt mer "rejs färdigt från boxen" än KTMen.
Men 15 timmar mot 500 mil är STOR skillnad. (tror jag... :va )

marcus56

#56 Kungaklassen
Gick med
31 May 2004
Hoj
Har inte läst testet själv än eftersom inte tidningen fanns i affären sist men det lär ju framkommit på något sätt att SXV:n är värst även om inte den inte fick högst totalpoäng. :)

Är bara hojen injusterad rätt så är det inga problem med insprutningen, mjuk och fin, så det är ju klantigt att lämna iväg en som inte är perfekt.

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
PutteLiten skrev:
2568424 Jo jag tänkte på det. Men det skiljer ca 20 kg på hojarna(enligt texten och då utgår jag från att båda tillverkarna ljuger ungefär lika mkt om vikten) , och frågan var hur mkt av det som ligger i motorn. Kan inte vara så många kg.

Det är väll inget snack om att Husan är mkt mer "rejs färdigt från boxen" än KTMen.
Men 15 timmar mot 500 mil är STOR skillnad. (tror jag... :va )
Jag har inte vägt någon av dom,men skillnade känns som närmare 10kg än 5kg när man ska lyfta i och ur dom ur ramen.Jag höll fan på att få ryggskott av att baxa runt 625:an.Snittar man 330 km/h är ju 15timmar och 500mil ungefär samma intervall;)

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
marcus56 skrev:
2568441 Har inte läst testet själv än eftersom inte tidningen fanns i affären sist men det lär ju framkommit på något sätt att SXV:n är värst även om inte den inte fick högst totalpoäng. :)

Är bara hojen injusterad rätt så är det inga problem med insprutningen, mjuk och fin, så det är ju klantigt att lämna iväg en som inte är perfekt.
Vaddå värst ?? Husan var snabbast i alla accelerationer utom segdragning på högsta växeln och 0-150 om jag minns rätt. Den vägde klart minst och åtminstone jag tolkade texten som att de tyckte den gick bäst. Detta med original utväxling. Vi alla vet ju att vi drevar om cykeln efter vad vi ska göra med den så de siffrorna kan man ju ta med en nypa salt. Alla vet ju att SXV'na går helt grymt men ibland är gammal äldst :D

Se nu till att inte bli för mkt märkestaliban :tummenupp

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Tycker husan har bättre knuff också men det kommer inte ann i närheten lika bra som på aprilian. Aprilian är den enda hoj jag provkört och ritat långa svartsträck ut ur kurvorna med, och med det menar jag inte att de e mycke pulver utan att det är lätt att kontrollera pulvret.

Värst eller inte, jag skulle ändå välja Aprilian före Husan. Sen att de e fantastiskt fräckt att få provköra tex Stoffy's hoj nu å då må väl vara ;)

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Busaberg skrev:
2568455 Jag har inte vägt någon av dom,men skillnade känns som närmare 10kg än 5kg när man ska lyfta i och ur dom ur ramen.Jag höll fan på att få ryggskott av att baxa runt 625:an.Snittar man 330 km/h är ju 15timmar och 500mil ungefär samma intervall;)

10 kg :va
Jag trodde det skulle vara mindre faktiskt. Jaja, jag kör ju traktor själv, allt är lätt jämfört med min... :hihi

Ska man vara ärlig så är inte 15 timmar så farligt.
Tror det är ungefär cirkus 20 timmar om man räknar om på XRen (100mil)... (för kontroll, sedan att man nästan aldrig behöver göra något är ju en annan femma... :tungan ). Det är ju mer hur mycket, än hur ofta som spelar in för min del. :)

Danne980

Ny medlem
Gick med
4 Mar 2006
Hoj
KTM
Supermoto skrev:
2568460 Vaddå värst ?? Husan var snabbast i alla accelerationer utom segdragning på högsta växeln och 0-150 om jag minns rätt. Den vägde klart minst och åtminstone jag tolkade texten som att de tyckte den gick bäst. Detta med original utväxling. Vi alla vet ju att vi drevar om cykeln efter vad vi ska göra med den så de siffrorna kan man ju ta med en nypa salt. Alla vet ju att SXV'na går helt grymt men ibland är gammal äldst :D

Se nu till att inte bli för mkt märkestaliban :tummenupp

Borde ju vara ganska ointressant att kolla segdragning på högsta växeln mellan 2 st hojjar som har så olika utväxling. Kanske intresantare att jämföra de båda på 5an om man vill få ett hum om motorkaraktär. Tycker själv det det skulle vara mkt bättre med husans låda och utväxling då jag nog inte bara skulle nöta bana. Att växlingslampan tänds vid 120km/h tycker jag är ett stort minus. Funderar själv på att skaffa motard och har funderat på just de tre i Bike testet. Lutade åt Aprilian före jag läste testet. Men efter att ha läst att räckvidden är 8.6mil, den är så lågt växlad, insprutningen verkar funka dåligt (på deras ex iaf) och vibrationerna. Synd speciellt på actionsradien då utväxlingen är ganska lätt avhjälpt, vibrationer kan jag nog leva med och insprutningen borde ju gå att få till.

marcus56

#56 Kungaklassen
Gick med
31 May 2004
Hoj
Danne980 skrev:
2593723 Borde ju vara ganska ointressant att kolla segdragning på högsta växeln mellan 2 st hojjar som har så olika utväxling. Kanske intresantare att jämföra de båda på 5an om man vill få ett hum om motorkaraktär. Tycker själv det det skulle vara mkt bättre med husans låda och utväxling då jag nog inte bara skulle nöta bana. Att växlingslampan tänds vid 120km/h tycker jag är ett stort minus. Funderar själv på att skaffa motard och har funderat på just de tre i Bike testet. Lutade åt Aprilian före jag läste testet. Men efter att ha läst att räckvidden är 8.6mil, den är så lågt växlad, insprutningen verkar funka dåligt (på deras ex iaf) och vibrationerna. Synd speciellt på actionsradien då utväxlingen är ganska lätt avhjälpt, vibrationer kan jag nog leva med och insprutningen borde ju gå att få till.
Det med utväxlingen ska du inte bry dig om, av någon jävligt korkad anledning var hojen de lånade nerdrevad med 14-drev istället för 16 som är orginal. Växlingslampan är justerbar och ligger orginal alldeles för lågt, troligtvis hade de nog ett par tusen varv till att dra.

Räckvidden vet jag inget om men hört från andra håll att det klagas lite på den men resten av det negativa verkar vara sånt som var unikt för just den hojen.

marcus56

#56 Kungaklassen
Gick med
31 May 2004
Hoj
Jag har aldrig upplevt det som ett problem(är ju sällan längre bort än några hundra meter från dunken. :)) så har inte forskat nåt i det men jag vet att det finns en större aluminiumtank att köpa, sen vill jag minnas att det var fler alternativ på gång, orginaltillbehör tror jag.

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln