Hej!
Jag har en Kawasaki GPZ900R -84 som jag tänkte byta kamkedja, bakre
kamkedjeglidblocket och byta till manuell kamkedjespännare på. Jag köpte
motorcykeln för en månad sedan och när jag gjorde ventiljustering för
ett par veckor sedan så tyckte jag att kamkedjan var lite för slak. Jag
tog ut kamkedjespännaren och installerade den igen men det blev ingen
förbättring. När jag satte tillbaka kamkedjespännaren så kändes det inte
som den bottnade (fjäderbelastad typ som man skruvar upp för att dra
ihop fjädern innan installation) men jag kunde ändå flytta kamkedjan ca
1 cm med fingret nere vid drevet på vevaxeln.
När jag var ute och körde i fredags så märkte jag mot slutet att den
misstände ibland då jag gasade lätt och sedan slog av gasen i låg fart.
Det small liksom till som en avgasknall ungefär men ljudet lät som det
kom framifrån motorn, som ett högt knallpulverskott ungefär. Kan det här
ha att göra med att timingen blir lite fel då kamkedjan är för slak?
Jag har läst på många ställen om hur och när man ska byta kamkedja, men
ingenstans nämns det något om att samtidigt byta kamaxeldrev. Är det för
att det inte behövs? När det gäller drivpaketet ska man ju alltid byta
drev och kedja som ett sett.
Hoppas att jag kan få lite hjälp och svar
MVH /Pontus
Jag har en Kawasaki GPZ900R -84 som jag tänkte byta kamkedja, bakre
kamkedjeglidblocket och byta till manuell kamkedjespännare på. Jag köpte
motorcykeln för en månad sedan och när jag gjorde ventiljustering för
ett par veckor sedan så tyckte jag att kamkedjan var lite för slak. Jag
tog ut kamkedjespännaren och installerade den igen men det blev ingen
förbättring. När jag satte tillbaka kamkedjespännaren så kändes det inte
som den bottnade (fjäderbelastad typ som man skruvar upp för att dra
ihop fjädern innan installation) men jag kunde ändå flytta kamkedjan ca
1 cm med fingret nere vid drevet på vevaxeln.
När jag var ute och körde i fredags så märkte jag mot slutet att den
misstände ibland då jag gasade lätt och sedan slog av gasen i låg fart.
Det small liksom till som en avgasknall ungefär men ljudet lät som det
kom framifrån motorn, som ett högt knallpulverskott ungefär. Kan det här
ha att göra med att timingen blir lite fel då kamkedjan är för slak?
Jag har läst på många ställen om hur och när man ska byta kamkedja, men
ingenstans nämns det något om att samtidigt byta kamaxeldrev. Är det för
att det inte behövs? När det gäller drivpaketet ska man ju alltid byta
drev och kedja som ett sett.
Hoppas att jag kan få lite hjälp och svar
MVH /Pontus