Fråga om kamkedjebyte

Visour

Ny medlem
Gick med
23 Apr 2006
Ort
Linköping
Hoj
Kawasaki GPZ900R
Hej!

Jag har en Kawasaki GPZ900R -84 som jag tänkte byta kamkedja, bakre
kamkedjeglidblocket och byta till manuell kamkedjespännare på. Jag köpte
motorcykeln för en månad sedan och när jag gjorde ventiljustering för
ett par veckor sedan så tyckte jag att kamkedjan var lite för slak. Jag
tog ut kamkedjespännaren och installerade den igen men det blev ingen
förbättring. När jag satte tillbaka kamkedjespännaren så kändes det inte
som den bottnade (fjäderbelastad typ som man skruvar upp för att dra
ihop fjädern innan installation) men jag kunde ändå flytta kamkedjan ca
1 cm med fingret nere vid drevet på vevaxeln.

När jag var ute och körde i fredags så märkte jag mot slutet att den
misstände ibland då jag gasade lätt och sedan slog av gasen i låg fart.
Det small liksom till som en avgasknall ungefär men ljudet lät som det
kom framifrån motorn, som ett högt knallpulverskott ungefär. Kan det här
ha att göra med att timingen blir lite fel då kamkedjan är för slak?

Jag har läst på många ställen om hur och när man ska byta kamkedja, men
ingenstans nämns det något om att samtidigt byta kamaxeldrev. Är det för
att det inte behövs? När det gäller drivpaketet ska man ju alltid byta
drev och kedja som ett sett.

Hoppas att jag kan få lite hjälp och svar

MVH /Pontus
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
Är dreven i stål så behöver du i princip aldrig byta, aludreven kan däremot nötas ner en hel del. När sträckaren inte kan spänna kedjan tillräckligt så är det dags att byta. På husan där jag har automatisk sträckare så skall man byta ut kedjan när det är ca 4 klick kvar av totalt 14. Funderade själv över dethär med drev och "drivpaket".
 

Visour

Ny medlem
Gick med
23 Apr 2006
Ort
Linköping
Hoj
Kawasaki GPZ900R
philsson skrev:
2149008 Är dreven i stål så behöver du i princip aldrig byta, aludreven kan däremot nötas ner en hel del. När sträckaren inte kan spänna kedjan tillräckligt så är det dags att byta. På husan där jag har automatisk sträckare så skall man byta ut kedjan när det är ca 4 klick kvar av totalt 14. Funderade själv över dethär med drev och "drivpaket".

Tack så mycket för svaret Philson!
Nu slipper jag fundera mer över detta, bara att köpa kamkedja m.m och byta.
 

CPMS

Medlem med medel-lem
Gick med
23 Jan 2005
Ort
Långsele
Hoj
Kawasaki GPZ900R -88, KTM 950 SM -08
När du ändå skruvar isär kan du byta övre kedjestyraren också, kostar inte mycket och min var faktiskt rätt sliten efter 8000mil.

Har testat en MotoSpeed manuell sträckare efter min orginal sträckare havererat 2ggr. (fjädern gått av) men tyckte aldrig jag kunde få till rätt spänning.

Sträckaren från ZZR passar direkt, mycket bättre konstruktion och man slipper risken med att spänna för mycket.

Priser på delarna (orginal) från England (uppgiften är 2 år gammal)
ZZR sträckare - £46.51
Bakre bladet - £23.19
Övre styraren - £11.45
Kedja - £20.64
Pundet låg då runt 12kr.

Bild: Kawasaki ZZR Kamkedjesträckare
 

Bifogat

  • ZZR tensioner.JPG
    ZZR tensioner.JPG
    104.9 KB · Visningar: 259

Visour

Ny medlem
Gick med
23 Apr 2006
Ort
Linköping
Hoj
Kawasaki GPZ900R
CPMS skrev:
2149859

Sträckaren från ZZR passar direkt, mycket bättre konstruktion och man slipper risken med att spänna för mycket.

Jag la en beställning på:

APE manuell kamkedjesträckare (motospeed) 795 kr
Bakre glidblock (rear camchain guide blade) 440 kr
Kamkedja 318 kr

I morse hos min lokala mc-affär. Efter att jag läser din inställning till den manuella kamkedjesträckaren funderar jag starkt på att avbeställa den och istället försöka få tag på ZZR-sträckaren istället. Att byta den övre kedjeguiden har jag inte ens tänkt på jag trodde inte den gick emot kedjan. Men om du säger att den slits så behöver nog min bytas, motorcykeln har rullat ca 9100 mil. Det känns extra kul att få råd av dig Marcus, jag har läst många inlägg av dig på gpz900r.org samt hittat mycket bra information på din hemsida :)

/Pontus
 

CPMS

Medlem med medel-lem
Gick med
23 Jan 2005
Ort
Långsele
Hoj
Kawasaki GPZ900R -88, KTM 950 SM -08
Jag har inte hört/läst att någon ZZR-sträckaren har havererat så jag tycker det är ett bättre alternativ. Jag tror till och med att om beställer man en orginal GPZ900R-sträckare (art.nr 12048-1071) får man den nya modellen men om du ska beställa en så kolla så du får rätt.

Hade väl inte varit mycket till övre kedjeguide om inte kedjan går emot den eller??? :tungan :hihi

Ett tips men du kanske redan läst våran lilla tråd på gpz900r.org angående kamdreven, det finns en del drev med dubbla markeringar - fotografera innan du river så går det nog bra.

Bilder: Kamdrev med dubbla markeringar och microfisch på -84
 

Bifogat

  • cam sprockets.JPG
    cam sprockets.JPG
    72.3 KB · Visningar: 165
  • Camshafts & tensioner (B12).gif
    Camshafts & tensioner (B12).gif
    98 KB · Visningar: 325

#acke#

Det spelar ingen roll vem som gör det...
Gick med
1 Nov 2005
Ort
Sthlm
Hoj
CBR 900, XR600
Visour skrev:
2151780 Jag la en beställning på:

APE manuell kamkedjesträckare (motospeed) 795 kr
Bakre glidblock (rear camchain guide blade) 440 kr
Kamkedja 318 kr

/Pontus

Förlåt om jag lägger mig i tråden men jag undrar bara vart ni hittar kamkedjor till det priset. En kedja till en gammal skrotig XR600 kostar över 1400:-
 

Visour

Ny medlem
Gick med
23 Apr 2006
Ort
Linköping
Hoj
Kawasaki GPZ900R
Min lokala mc-affär ringde just. De meddelade att "rear, camchain guide blade" utgått ur sortimentet hos Kawasaki. Dessutom var kamkedjan restnoterad på kawasakis europalager, det skulle ta 1-2 veckor att få hem från Japan.

Jag sa att jag ville beställa en ZZR1100-sträckare istället, det var inga problem skulle kosta 784kr, en tia billigare. Jag beställde övre kamkedjeguiden också, skulle kosta 188kr. Hoppas inte den också utgått ur sortimentet.

Tack för bilderna Marcus, har sett dem på din hemsida förut. Jo jag har för mig att jag har dubbla markeringar, tog tyvärr ingen bild när jag gjorde ventiljusteringen. Jag har nog läst tråden men jag ska leta reda på den och läsa igen.

Hej Acke, jag tycker också 318kr för en kamkedja är väldigt billigt. Det är Kawasaki original. Jag har sett att kamkedjor kan variera mycket i pris beroende på märke och modell, vet inte varför.

/Pontus
 

CPMS

Medlem med medel-lem
Gick med
23 Jan 2005
Ort
Långsele
Hoj
Kawasaki GPZ900R -88, KTM 950 SM -08
GPZ Zone (Meridian MC) i England har kanske delarna du behöver, dom finns ialla fall kvar i Online-butiken:
Länk kam-sidan Online-butik GPZ Zone
Leveranstid för mig har varit under en vecka.

Bakre bladet brukar behövas bytas, på äldre 900:eek:r är nosen på sträckare kupolformad och trycks in i bladet som skadas.

Länk till katalogen (pdf-format)
Kam-sidan - engine-4.pdf

Får du problem med kaminställningen hör bara av dig, har gjort detta några gånger så det löser sig.
 
Last edited:

Visour

Ny medlem
Gick med
23 Apr 2006
Ort
Linköping
Hoj
Kawasaki GPZ900R
Ja det blev jobbigt nu när Beviks här i Linköping som jag pratat med inte kunde få tag i alla delar, samt att kamkedjan kommer ta tid. Just nu känns det mycket smidigare att beställa allt från England istället. Samtidigt känns det lite taskigt att avbeställa allt från Beviks efter alla samtal vi haft, de har ju i alla fall försökt vara hjälpsamma. Jag ska ringa till dem och fråga vilka delar jag kan få problemfritt och beställer sedan resten från England.

Tack för alla snabba svar Marcus. jag kommer fortsätta skriva här hur det går.

/Pontus
 

Visour

Ny medlem
Gick med
23 Apr 2006
Ort
Linköping
Hoj
Kawasaki GPZ900R
Nu har jag äntligen bytt kamkedja, kamkedjeguide m.m. Har inte haft tid förrens nu p.g.a tentor, arbete och utlandssemester. När jag bytte upptäckte jag att kamaxlarna stod en kugg fel vilket kan förklara att den varit väldigt svårstartad och inte gått så bra. Efter jag bytt ut alla grejer och ställt ventilspelet perfekt är det som en ny motorcykel, skillnaden är enorm och inge rassel eller missljud bara skönt motormuller :D
Och den startar direkt.

så här såg det ut innan :va ,så här bör det vara, samt så är det nu och delarna jag beställde.

Så skönt att den går bra nu. Hade besiktning idag, det blev blankt papper :)

Tack igen för hjälpen Marcus.

/Pontus
 

Bifogat

  • före.JPG
    före.JPG
    120.5 KB · Visningar: 293
  • Image1.jpg
    Image1.jpg
    42.3 KB · Visningar: 251
  • efter.JPG
    efter.JPG
    126.5 KB · Visningar: 241
  • nya delar.JPG
    nya delar.JPG
    108.5 KB · Visningar: 230
Last edited:

Visour

Ny medlem
Gick med
23 Apr 2006
Ort
Linköping
Hoj
Kawasaki GPZ900R
Ja just det lite intryckt var det :D

Bild: gamla vs nya
 

Bifogat

  • Img_2971.jpg
    Img_2971.jpg
    78.7 KB · Visningar: 237

CPMS

Medlem med medel-lem
Gick med
23 Jan 2005
Ort
Långsele
Hoj
Kawasaki GPZ900R -88, KTM 950 SM -08
Lite nya delar kan göra underverk ibland, roligt att höra att allt gick bra.
(Nya sträckaren blev det också ser jag).
Bara att planera in ett topplyft för att byta främre glidskenan då :hihi
 

Visour

Ny medlem
Gick med
23 Apr 2006
Ort
Linköping
Hoj
Kawasaki GPZ900R
Jag väntar nog lite med topplyftet. Först ska jag ta i tu med förgasarna, rengöra och synkronisera och troligtvis nya insugsgummin då ett av dem är lite sprucket precis under slangklämman. Men mekandet får ligga på is ett tag nu. Min flickvän tycker jag ägnar för mycket tid åt motorcykeln i förhållande till henne. :pannkyss

/Pontus
 

CPMS

Medlem med medel-lem
Gick med
23 Jan 2005
Ort
Långsele
Hoj
Kawasaki GPZ900R -88, KTM 950 SM -08
Skämtar bara, så länge sträckaren håller kedjan sträckt är det nog OK.

Ett litet tips, ska du lossa förgasarna och du har kvar luftburken rekomenderar jag att köpa nya bakre gummin. Kostar runt 120kr/st i England men eftersom dom som sitter på cykeln troligtvis är hårda och krympit är det värt det när man ska tillbaka med bryggan.
Förgasardetaljer: http://www.gpzzone.co.uk/acatalog/Online_Catalogue_Carburettors_47.html
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top