Fråga om lutning på hoj

fjoddan

Ny medlem
Gick med
11 Jun 2009
Hoj
blackbird 97:a
Undrar om ni rutinerade åkare kan se på bilden om man kan lägga ner mycket mer? Skriv gärna lite tips om sitt ställning osv,

Bifogat

• DSC00581.jpg
    DSC00581.jpg
    210 KB · Visningar: 1,082

Torpalasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2008
Hoj
Stiga Park
inte för att jag kan räknas till de mer rutinerade men jag kan säga att med den cykeln kan du lägga ner tills fotpinnarna tar i iaf.

Paxel

Green Meanie
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
En gul Daytona 675
Jag tänkte samma sak. Det ser inte ut som att fotpinnarna skrapar i, alltså kan du lägga ner mer.

fjoddan

Ny medlem
Gick med
11 Jun 2009
Hoj
Jag tänkte samma sak. Det ser inte ut som att fotpinnarna skrapar i, alltså kan du lägga ner mer.

ok, får prova mig fram lite, ville bara kolla så man inte slår på snoken för att pinnarna slår i, har inte redigt ekonomi för det just nu:confused:

sven666

~Live fast - Die~ its ADHD and i like it
Gick med
14 Oct 2003
Hoj
ITALIA
du kan lägga ner dubbelt så mycket och lite till.

se till att du har bra driv in i kurvan och gott om plats att gå brett så ska du se att det tar sig efter några försök.

vet inte vad du har för däck sen men skulle ju undvika kurvteknik på ett par bakelitostar om jag var du..

have fun :tummenupp

fjoddan

Ny medlem
Gick med
11 Jun 2009
Hoj
du kan lägga ner dubbelt så mycket och lite till.

se till att du har bra driv in i kurvan och gott om plats att gå brett så ska du se att det tar sig efter några försök.

vet inte vad du har för däck sen men skulle ju undvika kurvteknik på ett par bakelitostar om jag var du..

have fun :tummenupp

`kör med bridgestones nya sporttouring däck bt021 som har mjukare gummiblandning i sidorna för bättre grepp i kurvorna, Men kör ni med luft eller nitrogen i däcken?

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Tänk på att ha bra värme i däcken också! Bara för att du kan lägga ner tills fotpinnarna tar i en gång så kan du inte det nästa gång om du har kalla däck :näsblod

GuessWho

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2008
Hoj
Kawasaki ZR-7S (inlöst), Honda NX ZWT Edition, Honda CB500F
ok, får prova mig fram lite, ville bara kolla så man inte slår på snoken för att pinnarna slår i, har inte redigt ekonomi för det just nu:confused:

De flesta hojar har uppfällbara fotpinnar, så kommer de i backen så trycks de upp automagiskt. Brukar ofta även finnas någon pigg undertill som gör att de åker upp innan själva fotpinnen tar i. Så länge det bara är fotpinnarna som tar i så är det ingen fara på de flesta hojar. Men sen har det ju betydelse vad man har för däck, väglag, osv också.

Nicotin

Guest
Finns redan några trådar som avhandlat just vilken luft man ska använda.Själv kör jag med 100% tallskogsluft.Enligt tillverkaren SCA så ger den grymt grepp både i torrt o vått.

jag kör stenhårt på norrlands luft..gärna från inlandet där man kan om man har tur få lite upp piffat med hembränningsdoft..

rullar sketabra på det...

Big Boy

Psychosocial
Gick med
26 Jul 2008
Hoj
Motard
Jag kör med special importerad luft från regnskogen i Amazonas nordvästra områden , den är extra berikad med fukt och syrlighet. Ger däcken sånt jävla bra fäste.

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Hoj
V4
Jag kör med special importerad luft från regnskogen i Amazonas nordvästra områden , den är extra berikad med fukt och syrlighet. Ger däcken sånt jävla bra fäste.

Jag trodde man köpte vuxenmoped för att sladda? Vill man inte ha hal luft i däcken då? Typ Alp-, eller iaf Sälen baserad nedkyld luft? :confused:

Big Boy

Psychosocial
Gick med
26 Jul 2008
Hoj
Motard
Jag trodde man köpte vuxenmoped för att sladda? Vill man inte ha hal luft i däcken då? Typ Alp-, eller iaf Sälen baserad nedkyld luft? :confused:

Ja men det är där den tropiska fukten i Ama-air (Amazonas) träder in i bilden, lixom när det är rätt läge för att sladda. Syrligheten bibehåller fäste i kurvor etc...

Last edited:

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Hoj
V4
Ja men det är där den tropiska fukten i Ama-air (Amazonas) träder in i bilden, lixom när det är rätt läge för att sladda. Syrligheten bibehåller fäste i kurvor etc...

Wikipedia släng dig i väggen! Vill man lära sig saker är det på Sporthoj.com man ska läsa :Bugar

Big Boy

Psychosocial
Gick med
26 Jul 2008
Hoj
Motard
Wikipedia släng dig i väggen! Vill man lära sig saker är det på Sporthoj.com man ska läsa :Bugar

jag har kvar en extra 20-liters tub med Ama-air liggandes hemma, hade tänkt behålla den till nästa säsong men du kan få den om du vill. PM:a mig om det låter intressant! :tummenupp

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Hoj
V4
jag har kvar en extra 20-liters tub med Ama-air liggandes hemma, hade tänkt behålla den till nästa säsong men du kan få den om du vill. PM:a mig om det låter intressant! :tummenupp

Det är lungt, jag har slutat åka med luft i däcken! Hojen wheela och ställde sig på framhjulet på tok för ofta, så jag hällde betong i däcken istället. Blev lite trögstyrt men jag har vant mig nu :glömdet

Big Boy

Psychosocial
Gick med
26 Jul 2008
Hoj
Motard
Det är lungt, jag har slutat åka med luft i däcken! Hojen wheela och ställde sig på framhjulet på tok för ofta, så jag hällde betong i däcken istället. Blev lite trögstyrt men jag har vant mig nu :glömdet

åfan, så det stämmer att hojen blir trögstyrt med betong i däcken. Trodde bara att det var en myt.

fjoddan

Ny medlem
Gick med
11 Jun 2009
Hoj
tyckte diskussionen spårade ur. Kör man med nitrogen så går däcken svalare och håller längre, du slipper av kondens i däcket som kan göra fälgen dålig, Men just med tanke på att däcken går svalare så undrade jag om någon hade erfarenhet om det finns problem med nitrogen i mc-däck

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
tyckte diskussionen spårade ur. Kör man med nitrogen så går däcken svalare och håller längre, du slipper av kondens i däcket som kan göra fälgen dålig, Men just med tanke på att däcken går svalare så undrade jag om någon hade erfarenhet om det finns problem med nitrogen i mc-däck

Näe, nitrogen skulle jag hålla mig ifrån om jag var du. Klart överreklamerat.

Skall man ha något annat än luft skulle jag titta på kvävgas istället! Bra skit! Bara man ser till att byta den varje vår så den inte är lokalt komprimerad efter att ha stått. :tummenupp

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0