Fråga om "värdefulla" uppgraderingar.

lite jämförelse :)

min bror på en lätt trimmad suzuki gsxr 750-85 ca 1,05
på sin nuvarande ca samma..

klocka en motard där en gång han gjorde den på ca 1,02-1,03 då var han inge proffs :yoparty

sen om man e hyfsat bra med relativt otrimmad r6 ska man komma ner i ca 0,55 vet inte vad den snubben hade för fjädring....

men du skulle haft tag på han o fråga..

han jobbade på alviks mc på alnön förrut vet inte vart han håller hus nu men han vet kanske ett o annat :rolleyes:

Victor skrev:
Nja, 1.03 är väl normalt tempo i en snabb grupp där va?
Hursom så det där med drevning, jag hörde att på Midlanda så kan man sikta på att varva ur femman innan inbromsningen. Min hoj var lite högt drevad när jag var där så jag fick inte det att stämma riktigt på start/mål.

Det låter rimligt att det är normaltempo i snabba gruppen, men Peccus har kört cykeln två gånger och då är väl åndå 1,05 bra eller hur? Jag tror säker han sänker mer än sitt mål nästa år.

Blir det inte mycket växlande i kurvorna om man har så lågt drevat?
Vad kör du själv på för tider?

Had de bra!

ozeo skrev:

klocka en motard där en gång han gjorde den på ca 1,02-1,03 då var han inge proffs :yoparty

sen om man e hyfsat bra med relativt otrimmad r6 ska man komma ner i ca 0,55 vet inte vad den snubben hade för fjädring....

han jobbade på alviks mc på alnön förrut vet inte vart han håller hus nu men han vet kanske ett o annat :rolleyes:

Du vet att 0,55 är under banrekordet va?
Mathias som jobbade på Ahlviks tidigare var ruskigt duktig, misstänker att det är honom du menar?

norrlansguld skrev:
Det låter rimligt att det är normaltempo i snabba gruppen, men Peccus har kört cykeln två gånger och då är väl åndå 1,05 bra eller hur? Jag tror säker han sänker mer än sitt mål nästa år.

Blir det inte mycket växlande i kurvorna om man har så lågt drevat?
Vad kör du själv på för tider?

Had de bra!

Jorå, det är såklart att det är jävligt bra. Missförstå mig inte, det målet är inga problem att uppnå tror jag. Jag tror oxå att man kapar mera tid än två sekunder på en hel sommar.

Angående växlarna så har jag för mig att man skulle kunna köra på tvåan (nu kanske jag minns fel...) från första kurvan fram till E4-böjen. Allså växla vid krönet tror jag. Sen ner till tvåan genom esset och ut på rakan där man gick upp till femman.

Jag är långsam, jag hänger med i snabba gruppen där men inte mera än så.

DSC_0216.jpg

ozeo skrev:

Hmmm
Miinin kör 0.57 på en superbike där. Får vara en rätt grym förare för att köra en relativt otrimmad r6 på 0.55 skulle jag tro.

Trango_B skrev:
Hmmm
Miinin kör 0.57 på en superbike där. Får vara en rätt grym förare för att köra en relativt otrimmad r6 på 0.55 skulle jag tro.

Hö?
Jag trodde att det gick fortare än så. Vem är det som har banrekordet, är det typ Sköld eller?

Vart hittar man föresten banrekord på svenska banor? Det flesta siffror man har hört är ju egentligen bara hörsägen.

Last edited:
Victor skrev:
Hö?
Jag trodde att det gick fortare än så. Vem är det som har banrekordet, är det typ Sköld eller?

Vart hittar man föresten banrekord på svenska banor? Det flesta siffror man har hört är ju egentligen bara hörsägen.

Är ganska säker på att det är jörgen Hållinder som har banrekordet där 0,56,?

Känner igen dig på bilden, var det tokroligt som hade körning då?

Victor skrev:
Hö?

Vet inte vem som har banrekordet. Vet bara att minin körde 0.57 på sin superbike 02. Sköld körde 0.56 någonting på samma tävling.

liten bana..kanske går smidigare med en liten hoj...

kan ha diffat 1 sek åt vardera håll då vi mäte grovt..
slog på kl vid ett spec märke.. men de va ganska exakt. med hyfsat jämna tider.
vet bara att han tävla mycke förr. :)

jo precis..mattias :tummenupp

ozeo skrev:
liten bana..kanske går smidigare med en liten hoj...

kan ha diffat 1 sek åt vardera håll då vi mäte grovt..
slog på kl vid ett spec märke.. men de va ganska exakt. med hyfsat jämna tider.
vet bara att han tävla mycke förr. :)

jo precis..mattias :tummenupp

Watz körde 0.59 någonting med en 250R som får anses som liten hoj i sammanhanget antar jag.

Trango_B skrev:
Vet inte vem som har banrekordet. Vet bara att minin körde 0.57 på sin superbike 02. Sköld körde 0.56 någonting på samma tävling.

Banan har blivit lite guppig (kurvan i slutet av långrakan) dom senaste åren så det kan kanske vara svår att nå dessa tider idag. Materialet har iof blivit bättre.

Nu finns det alltid folk med talang, en kille körde 1.02.80 med en standard swampig GSXR 750 -98 (inge gökur utan med laptimer) på Midlanda första gången på bana någonsin, han hade bara haft körtkortet i någon månad.

Själv får jag slita som ett djur för att bli snabb men i första hand kör jag för att det är kul.

Stort tack för alla svar!

En fråga till bara (just nu iaf...), hur är det med slirkoppling till R6? Som jag kör nu så kopplar jag och petar i den växel jag önskar innan jag går in i den uppkommande kurvan och har kopplingshandtaget fullt ute tills det är dags att växla igen i utgången av kruvan.

En slirkoppling, frihjular den helt? Hur funkar det då när man ger gaspådrag igen? slirar det hela tiden tills motorn själv börjar driva? Bör jag ändra körstil och själv "slira" på kopplingen vid ingången til böjen? Upplever att jag känner mig begränsad då bakhjulet gärna studsar och bakänden gärna rör på sig under inbromsning/växling.. Fast det kanske är något annat fel jag gör?

Peccus skrev:

En fråga till bara (just nu iaf...), hur är det med slirkoppling till R6? Som jag kör nu så kopplar jag och petar i den växel jag önskar innan jag går in i den uppkommande kurvan och har kopplingshandtaget fullt ute tills det är dags att växla igen i utgången av kruvan.

En slirkoppling, frihjular den helt? Hur funkar det då när man ger gaspådrag igen? slirar det hela tiden tills motorn själv börjar driva? Bör jag ändra körstil och själv "slira" på kopplingen vid ingången til böjen? Upplever att jag känner mig begränsad då bakhjulet gärna studsar och bakänden gärna rör på sig under inbromsning/växling.. Fast det kanske är något annat fel jag gör?
Sök på slirkoppling här på forumet annars så finns det trådar om teknik vid nerväxling här t.ex.

Peccus skrev:

Finns slirkopplingar att köpa till R6. Kostar runt 10k.

Slirkopplingen frihjular inte helt. På vissa kopplingar kan man ställa in hur mycket man vill den ska slira. På Kawasaki ZX6R kan man iaf ha 4 olika inställningar genom att bl.a byta ut olika tjocklekar på brickor bakom fjädrarna. Hojen studsar lite ändå fast inte lika mycket. Att den rör sig höger/vänster minskar mest vad jag hört. Blir mer som att köra 2-takt. Bara att köra!

Relapse skrev:
Sök på slirkoppling här på forumet annars så finns det trådar om teknik vid nerväxling här t.ex.
Coolt, där fanns det en hel del nyttigheter... Om man ska tro på vad som står där så borde det gå att lösa mina bekymmer med att bara slira lite på kopplingen vid ingång/apex... Får bli att testa det till sommaren.

Axxexs skrev:
Finns slirkopplingar att köpa till R6. Kostar runt 10k.

Slirkopplingen frihjular inte helt. På vissa kopplingar kan man ställa in hur mycket man vill den ska slira. På Kawasaki ZX6R kan man iaf ha 4 olika inställningar genom att bl.a byta ut olika tjocklekar på brickor bakom fjädrarna. Hojen studsar lite ändå fast inte lika mycket. Att den rör sig höger/vänster minskar mest vad jag hört. Blir mer som att köra 2-takt. Bara att köra!
Slirkoppling låter guld, då slipper jag lägga om körteknik också... Men å andra sidan har inte alla hojar slirkoppling så det blir knöligare att byta.

Innehåller en slirkoppling några "förbrukningsmateriel" som måste bytas var och varannan körning eller är det mera en engångsinvestering?

Provade mellangasa med det funkar inte för min hjärna, det blir ryckigt och ojämt samt att jag har svårt att hålla tryck på bromsen.

Jag kanske gör helt fel i mina inbromsningar men det funkar för mig.

Jag växlar ner på en gång jag rör i bromsen, en växel åt gången och släpper sakta ut kopplingen. Min varvräknar ligger sällan under 10 000 varv i en hård inbromsing.

Edit

Kan tillägga att första gången jag körde en hoj med slirkoppling vurpade jag, gick med sladd in i kurvan. Det var ändå fränt med slirkoppling, jag pressade bara lite för hårt innan jag vant mig.

Last edited:
Peccus skrev:
Slirkoppling låter guld, då slipper jag lägga om körteknik också... Men å andra sidan har inte alla hojar slirkoppling så det blir knöligare att byta.

Innehåller en slirkoppling några "förbrukningsmateriel" som måste bytas var och varannan körning eller är det mera en engångsinvestering?

Slirkopplingen är en annan kopplingskorg. Man använder oftast samma lameller som i orginal. Så det är samma slitdelar som orginal.

Nyheter
Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick