Fråga till er som drevat ner era sportbågar...

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Ort
...
Hoj
crescent
Sittar i tankarna att dreva ner min K7:a och frågar er som redan gjort det...hur blev det och hur mycket dreva ni ner?

Blev de märkbart rappare?...och hur mycket minskade topphastigheten
 
Last edited:

GuessWho

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2008
Ort
-
Hoj
Kawasaki ZR-7S (inlöst), Honda NX ZWT Edition, Honda CB500F
Sittar i tankarna att dreva ner min K7:a och frågar er som redan gjort det...hur blev det och hur mycket dreva ni ner?

Blev de märkbart rappare?...och hur mycket minskade toppeffekten


Rätta mig om jag har fel, men effekten minskar väl inte för att man drevar om. Däremot minskar toppfarten om du drevar ner (samt att du ligger på högre varv vid samma fart och växel som tidigare) och hur stor skillnaden blir beror på hur mycket du drevar ner.
 

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Ort
...
Hoj
crescent
Rätta mig om jag har fel, men effekten minskar väl inte för att man drevar om.

svar: självfallet menade jag toppeffekten

Däremot minskar toppfarten om du drevar ner (samt att du ligger på högre varv vid samma fart och växel som tidigare) och hur stor skillnaden blir beror på hur mycket du drevar ner.

svar: Det var frågan till de som hade gjort detta!! ...hur mycket de drevat ner och hur de tyckte det blev
 

kejsarn

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2006
Ort
Malmö
Hoj
Ducati SF 848
Sittar i tankarna att dreva ner min K7:a och frågar er som redan gjort det...hur blev det och hur mycket dreva ni ner?

Blev de märkbart rappare?...och hur mycket minskade toppeffekten

Ska du stunta med hojen, skall du köra bana eller bara gata?
Misstänker att det är gata som gäller, är du missnöjd med accelerationen eller vill du få upp hojen på bakhjulet på högre växlar...? :confused:

Känns onödigt om du inte är missnöjd med någonting, misstänker att det är bra med pulver i din hoj som det är. :va

För att svara på din fråga så märkte jag stor skillnad på min r6a som drevades för acceleration och toppa ur precis innan inbromsningen på torpet, var stor skillnad mot orginal...

Mvh, Jens D.

EDIT: det går även att räkna ut en teoretisk toppfart med en viss utväxling (läs drevning), finns tillgängliga formler lite här och var på internet.
 
Last edited:

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Ort
...
Hoj
crescent
Ska du stunta med hojen, skall du köra bana eller bara gata?
Misstänker att det är gata som gäller, är du missnöjd med accelerationen eller vill du få upp hojen på bakhjulet på högre växlar...? :confused:

Känns onödigt om du inte är missnöjd med någonting, misstänker att det är bra med pulver i din hoj som det är. :va

För att svara på din fråga så märkte jag stor skillnad på min r6a som drevades för acceleration och toppa ur precis innan inbromsningen på torpet, var stor skillnad mot orginal...

Mvh, Jens D.

EDIT: det går även att räkna ut en teoretisk toppfart med en viss utväxling (läs drevning), finns tillgängliga formler lite här och var på internet.

Äntligen någon med bra frågor..

Jo, det gäller vanlig gatkörning och tanken är att lättare ta upp den på högre växlar som du sa..

Hur mycket dreva du ner då?
 

Lotek

5F(Fortare,fortare, fortare,fan,fel) #82
Gick med
7 Jan 2008
Ort
Bästkusten.
Hoj
En Italiensk drömhoj "Il Duce", Skramlaha 450 och en Italiensk Racehoj.

GuessWho

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2008
Ort
-
Hoj
Kawasaki ZR-7S (inlöst), Honda NX ZWT Edition, Honda CB500F
svar: självfallet menade jag toppeffekten

Jaha... men effektkurvan i förhållande till varvtal blir samma. Således blir även den maximala effekten samma...

Däremot ändras topphastigheten.
 

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Ort
...
Hoj
crescent
Jaha... men effektkurvan i förhållande till varvtal blir samma. Således blir även den maximala effekten samma...

Däremot ändras topphastigheten.

Sorry man..jag är dum i huvet. Skrev fel 2 ggr i rad..menade topphastighet
 

finnpower

Ny medlem
Gick med
18 Sep 2004
Ort
Anderstorp
Hoj
Blackbird -07:a Svart
Sorry man..jag är dum i huvet. Skrev fel 2 ggr i rad..menade topphastighet

Ja du, det är livsfarligt att skriva fel här, man blir påminnd fort som attan.
Jag kör bara gata och har drevat en kugg fram, det optimala är väl att dreva bak som jag förstår och vid nästa drivpaketsbyte skall jag beställa -1fram +2bak på extradrev, det blir roligare även om man letar efter 7:ans växel ibland.
 

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Tågstation 703
Hoj
Suzuki GSXR750 1993 & Yamaha XT600E 1998
Nu tror jag inte att du bryr dig så mycket i och med att du vill kunna stegra men ju mindre framdrev du har desto mer slits kedjan då kedjan får snurra fortare för att behålla samma hastighet som med tidigare drev.
 

Hell_Man

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2004
Ort
Stockholm
Hoj
BMW r1200r LC
Jag kör med 15 framdrev i stället för 16. Mycket trevligare hoj så. Att kedjan slits snabbare tror jag inte blir särskilt märkbart.
 

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Ort
Byhåla
Hoj
Black editions
Nu tror jag inte att du bryr dig så mycket i och med att du vill kunna stegra men ju mindre framdrev du har desto mer slits kedjan då kedjan får snurra fortare för att behålla samma hastighet som med tidigare drev.

Vilket stämmer,

Betydligt sundare är att byta bakdrev till större.

Dock, brukar det vara relaterat till pris/kostnad/arbete vad som görs...
 

supermoppe

Men i min värld...
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Uppsala
Hoj
DT
Nu tror jag inte att du bryr dig så mycket i och med att du vill kunna stegra men ju mindre framdrev du har desto mer slits kedjan då kedjan får snurra fortare för att behålla samma hastighet som med tidigare drev.
Tänker du inte lite fel nu? Kedjan snurrar väl lika fort men framdrevet får snurra lite snabbare bara... och att kedejsläpan nöts lite mer. Byter man till större bak däremot så får den snurra snabbare.
 

Ingel

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Norrtälje
Hoj
stuntster
på min 600 kör jag 52 bak (44 original) och den är sjukt kul att köra på en kurvig bana (bogesund) men varvstopp 6:an slår i lite för tidigt på långrakan. på bulten är den på tok för myckte dravat men som sagt på boggan och i stan är den perfekt. tyvärr är det för jobbigt att köra till jobbet i 12000 varv men det löste jag genom att köpa en 929 och köra original. den hojjen tycker jag är sjukt slö jämfört med sexhundran, men går bra när man kommit upp i fart men jag rider hellre på en ponny än att rejsa på den på bogesund.
att dreva upp 6 kugg bak är som att köpa en hoj som känns 50% lättare och tiomaljarder gånger starkare men det har sina nackdelar på transportsträckorna
 

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Ort
Byhåla
Hoj
Black editions
Tänker du inte lite fel nu? Kedjan snurrar väl lika fort men framdrevet får snurra lite snabbare bara... och att kedejsläpan nöts lite mer. Byter man till större bak däremot så får den snurra snabbare.

Njae,
Har mer att göra med diametern o moment det drar igenom (kedjan jobbar mer pga "böjer" sig mer.
 

henrikbarfot

Ny medlem
Gick med
11 Jun 2008
Ort
halmstad
Hoj
Honda car 1000rr 2008
När jag köpte min sp1 så hade dom drevat ner den 2 kugg fram men då visade den helt fel hastighet. När jag körde som mätaren visade 120 så var det egentligen 100 och då kan du tänka dig hur det är när man kör över 200. Då brukar det vara lite diff i alla fall. Jag tyckte i alla fall att min gatcykel blev bättre med rätt hastighet och drev. Det är då bättre att peppa dom med lite annat godis om inte effekten räcker till. Lite annorlunda på min racehoj, då får det anpassas lite efter varvtal istället då du inte har tid att se på hastighetmätaren.
 

LowFlyer

#3570
Gick med
24 Aug 2005
Ort
Västerås
Hoj
1098S '07, 749S '05, 750 SS.i.e '99
Ducati 749, drevat om från 14/39 till 14/42, mest för bankörning. Topphastighet gick från ~275 till 260 (varvstopp nu), och ja, GPS mätt. Få banor i svedala jag hann upp i topphastighet på förut, nu är accet märkbart bättre och vi får se vad vi hinner upp i på banorna i sommar :)

Hojen blev mycket roligar att köra, bättre gasrespons och kontroll, även inne i stan.

Drevningen på de flesta sporthojjar är nog tyvärr inte gjord för bästa köregenskaper utan anpassad för att de skall klara av bullerkraven så jag kan rekommendera omdrevning om man nu inte använder svänghojjen som landsvägslok och bara ligger i 200+ på någon E-väg hela tiden.

Tror nog det här ger mest på 600/749 och kanske inte så mycket på literhojjarna för oss vanliga dödliga.
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top