Steffo K
3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Jag vill se fler bilder på tyskar med njurbälten!
Det hade ju faktiskt varit intressant med ett litet förvaringsytrymme innanför fram/sidokåporna där man kunde stuva undan plånbok/nycklar och sånt. Borde ju vara görbart, kan tyckas... På min hoj som helt saknar luffarturbo är det en massa tomrum där som skulle gå att använda till förvaring.
Kan tyckas vara en god och rationell tanke, men det ena leder så lätt till det andra, osv...
View attachment 427345
Det hade ju faktiskt varit intressant med ett litet förvaringsytrymme innanför fram/sidokåporna där man kunde stuva undan plånbok/nycklar och sånt. Borde ju vara görbart, kan tyckas... På min hoj som helt saknar luffarturbo är det en massa tomrum där som skulle gå att använda till förvaring.
Tror att Suzuki RF900 och 600 har det. Visserligen ingen som längre tillverkas, men tanken har funnits.
Det är många som åker omkring under en slags falsk säkerhet, i detta fall tror säkert personen att han är odödlig för att han har ju njurbältet på sig!
Det är många som jag pratat med som intalar sig att man inte kan köra MC utan skinnställ och ryggskydd för det är så mycket farligare än att köra utan och man skulle dö DiReKt!
Men i realiteten är skyddskläderna inte alls så "viktiga" som många tror. Enligt SMC dör ca 1 förare per 10000 MC i trafik och i snitt kör MC förare i Sverige 200 mil per år. Ser man sedan på trafikverkets långtidsstudier över MC dödsolyckor så är det bara 7% av de som haft hjälm men saknat skyddskläder som skulle ha överlevt olyckan om de hade haft skyddskläder.
Så i enkla slängar är det 0.0050 % chans att man dör när man åker en tur på 10 mil med skinnställ och det är 0.0054 % chans att man dör om man kör utan skinnställ.
Frågan är hur många det är som kör mer aktivt, snabbare och tar större risker bara för att de har de där extra 0.0004 % extra i marginal när de satt på sig skinnstället och ryggskyddet.
"Läs några gånger till vad du har skrivit"
Du menar alltså oavsett om man bär skyddsutrustningar eller inte konsekvenserna blir detsamma vid en olycka!
...
Jag tror fortfarande att skyddsutrustningar kan rädda liv!
Tre timmar kvar!
Efter lämning till tryck kl... |
|
Nya Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tankskydd till GSA
ULTIMATE tankskyddWunderlic... |
|
Körkortet får nytt utseende
Det var åtta år sen sist, m... |
|
Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC
Triumph Motorcycles har pre... |
|
Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!
I förra veckan presenterade... |
|
Var tionde bilist lever inte upp till synkraven
Över 600 000* bilister i Sv... |
|
Körkortet får nytt utseende
Det var åtta år sen sist, m... |
|
Aprilia Tuono 457
Aprilia har presenterat nya... |