Fråga, väktare vs krogvakt (befogenheter)

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
Dee_cati skrev:
Nix, du får skilja på det hela. Det finns väktare sen har du ordningsvakt och sen har du polis och sen har du skyddsvakt högst upp på skalan typ. Det låter konstigt men så är det. Och väktare är inget samlingsnamn har jag fått lära mig iaf, men det är flera som tror det verkar det som.
Självklart kan du vara alla fyra grejjerna men inte på samma gång. Eller Polis får inte jobba som de andra, så är det nog :va
Jag är utbildad väktare men jobbar på skyddsobjekt :3freak
Och som vanligt finns det rötägg inom alla branscher, inte så att det finns fler rötägg inom väktaryrket än tex taxiyrket....
Men så ser det ju inte ut om man läser t.ex hos Transport, under rubriken "Att arbeta som väktare" så listas ju en mängd uppgifter, bl.a skyddsvakt och personskyddsväktare. Men det verkar ju vara en rätt luddig definition.

Ska man rangordna de olika tjänsterna så måste väl polis komma högst upp? En skyddsvakt har ju endast befogenhet på det skyddsobjekt han är satt att skydda.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
sgtpepper skrev:
Men så ser det ju inte ut om man läser t.ex hos Transport, under rubriken "Att arbeta som väktare" så listas ju en mängd uppgifter, bl.a skyddsvakt och personskyddsväktare. Men det verkar ju vara en rätt luddig definition.

Ska man rangordna de olika tjänsterna så måste väl polis komma högst upp? En skyddsvakt har ju endast befogenhet på det skyddsobjekt han är satt att skydda.

Det är väldigt luddigt informerat där och även på andra ställen. Som sagt, jag har fått lära mig att man skiljer på de fyra olika uniformsyrkena på det viset jag skrev.
Anledningen till att jag skrev skyddsvakten sist är för att denne har större befogenhet än vad polisen någonsin har, men på begränsat område. Lite knepigt är det ju. En polisman måste tex skjuta varningsskott eller på annat sätt bekräfta skottlossning medans en skyddsvakt (har aldrig hänt och kommer aldrig hända) får skjuta utan varning tex. Men som sagt, har en skyddsvakt i sverige ens avlossat sitt vapen i tjänst för att nedväpna en brottsling :va
Allt jag har skrivit ovanför tar jag inte ställning till då jag kan ha supit bort en del hjärnceller sedan jag gick diverse kurser etc :D Men så kommer jag ihåg det iaf, någon kanske kan flika in med fakta...

DumbassDriver

Hårt arbetande i city
Gick med
31 Jan 2004
Hoj
Yamaha REXA
Dee_cati skrev:
En polisman måste tex skjuta varningsskott eller på annat sätt bekräfta skottlossning medans en skyddsvakt (har aldrig hänt och kommer aldrig hända) får skjuta utan varning tex.

Nja..hur menar du här? Det beror väl helt på. Varningsskott eller
diverse muntliga varningar kommer ju mån av tid. Situationen
avgör.

Men du menar alltså att en skyddsvakt skulle få skjuta när som?
Jag fick den militära skyddsvaktsutb, kanske skiljer sig ganska mkt
men jag minns inget av det här.

Last edited:

Sonab

Sporthojsnörd
Gick med
2 Dec 2003
Hoj
Africa Twin 1100 A.S. - 2020 + Suzuki GSX-S 2022
Dee_cati skrev:
En polisman måste tex skjuta varningsskott eller på annat sätt bekräfta skottlossning medans en skyddsvakt (har aldrig hänt och kommer aldrig hända) får skjuta utan varning tex.

En polis måste inte skjuta varningsskott. Dock är det självklart bäst att först skjuta varningsskott. Du får inte skjuta ett varningsskott om du inte kan skjuta verkanseld.

Dee_cati skrev:
Men som sagt, har en skyddsvakt i sverige ens avlossat sitt vapen i tjänst för att nedväpna en brottsling :va

Ja, det har hänt. Om du med "nedväpna en brottsling" menar skjuta i nödvärn.

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
DumbassDriver skrev:
Nja..hur menar du här? Det beror väl helt på. Varningsskott eller
diverse muntliga varningar kommer ju mån av tid. Situationen
avgör.

Men du menar alltså att en skyddsvakt skulle få skjuta när som?
Jag fick den militära skyddsvaktsutb, kanske skiljer sig ganska mkt
men jag minns inget av det här.

En militär skyddsvakt får givetvis skjuta verkanseld om det inte finns tid eller möjlighet att varna med rop eller skott. Det är väl det som menas med "när som" antar jag.

DumbassDriver

Hårt arbetande i city
Gick med
31 Jan 2004
Hoj
Yamaha REXA
Chris Ash skrev:
En militär skyddsvakt får givetvis skjuta verkanseld om det inte finns tid eller möjlighet att varna med rop eller skott. Det är väl det som menas med "när som" antar jag.

Ja det var så jag fick lära mig det. Men han "rankade" ju skyddvakter
högre än poliser för de fick göra något annorlunda än polisen. Det
är den skillnaden jag klurar på.

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
DumbassDriver skrev:
Ja det var så jag fick lära mig det. Men han "rankade" ju skyddvakter
högre än poliser för de fick göra något annorlunda än polisen. Det
är den skillnaden jag klurar på.

Det har han nog fått om bakfoten.

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
DumbassDriver skrev:
Det var det jag misstänkte men jag är ingen expert
på området själv så...
Ville bara höra hur han tänkte.

Det är ju snarare tvärtom, den militära skyddsvakten får inte skjuta med mördarammunition eller kasta chockgranater på civila.....

DumbassDriver

Hårt arbetande i city
Gick med
31 Jan 2004
Hoj
Yamaha REXA
Chris Ash skrev:
Det är ju snarare tvärtom, den militära skyddsvakten får inte skjuta med mördarammunition eller kasta chockgranater på civila.....

Ingen beundrare av Spear Dot Gold hör jag?!

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
Chris Ash skrev:
Om en militär skyddsvakt finner skäl att använda våld mot personer i skyddsobjektets närhet så är de ju de facto inte civila utan kombatanter, annars gör soldaten sig skyldig till olagligheter :).

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
sgtpepper skrev:
Om en militär skyddsvakt finner skäl att använda våld mot personer i skyddsobjektets närhet så är de ju de facto inte civila utan kombatanter, annars gör soldaten sig skyldig till olagligheter :).

Är det verkligen så?

DumbassDriver

Hårt arbetande i city
Gick med
31 Jan 2004
Hoj
Yamaha REXA
Chris Ash skrev:
Jo, ska man döda folk snabbt och effektivt så är den kanon. I vår poliskår är den det inte.

Själv är jag kluven.
Men tvingas jag att välja mellan att skada gärningsmannen
eller en oskyldig person som befinner sig bakom väljer jag
nog spear dotten.

Btw en militär skyddvakt har ju bl.a. AK5 som tjänstevapen.
Vad tror du om skadorna från en 5.56?

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Hoj
KTM 790 Duke
DumbassDriver skrev:
Förenklat kan man säga att väktare har samma befogenheter
som vilken svensson som helst men har ett stärkt rättsskydd.
Ex dom får inte bära batong men om någon ger sig på dom blir
det våld mot tjänsteman.

Krogvakter, eller ordningsvakter som det heter, har rätt att efter
utbildning bära batong, fängsel samt avisa, avlägsna och omhänderta
folk som stör den allmänna ordningen samt omhänderta berusade
personer.

Ungefär så.
Någon som kan det lite bättre?

Edit: Kom man tvåa där ja..

Ett litet men; väktare får visst bära batong, men inte den nya expanderbatongen

DumbassDriver

Hårt arbetande i city
Gick med
31 Jan 2004
Hoj
Yamaha REXA
Rasorblade skrev:
Ett litet men; väktare får visst bära batong, men inte den nya expanderbatongen

Jag har fått det påpekat några ggr nu! :lol
Någon som vet varför det är så? och hur länge
det har varit så?

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Chris Ash skrev:
Det har han nog fått om bakfoten.

Kollade upp detta idag med chefen på det skyddsobjekt där jag jobbar när jag var där på påskmiddag.
Lagen har INTE ändrats sedan länge men däremot har författningarna ändrats. Det som främst gör att skyddsvakten är "högre" än polisen är att denne får närsom helst på sitt skyddsobjekt kräva legitimation etc av en ICKE misstänkt person, och därefter omhänderta personen ifråga om han inte gillar vad han ser. En polis får ej göra detta om inte misstanke om brott finns!
Det där med skjutandet var tydligen bara en svårtolkad lag som fortfarande finns kvar men däremot har författningen av lagen (vad nu det betyder) ändrats.
Alltså inget jag har fått om bakfoten när det gäller att en skyddsvakt har mer befogenhet än polisen PÅ sitt skyddsobjekt.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Chris Ash skrev:

Och det får en polis göra menar du? Där är du ute och cyklar men du kanske menade om misstanke om brott förelåg... :va

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
DumbassDriver skrev:
Jag har fått det påpekat några ggr nu! :lol
Någon som vet varför det är så? och hur länge
det har varit så?

Det har lämnats in begäran om lagändring gällande detta i förmån till väktarna men inget har ännu hänt (inte för 3 veckor sedan iaf) och inget kommer troligtvis hända inom kort heller. Konstigt då den nya expanderbatongen är betydligt säkrare än den gamla gummiklubban.
Men jag som väktare får köpa den mot uppvisande av väktarlegitimation men jag får ej bära den i tjänst :3freak

DumbassDriver

Hårt arbetande i city
Gick med
31 Jan 2004
Hoj
Yamaha REXA
Dee_cati skrev:
Det har lämnats in begäran om lagändring gällande detta i förmån till väktarna men inget har ännu hänt (inte för 3 veckor sedan iaf) och inget kommer troligtvis hända inom kort heller. Konstigt då den nya expanderbatongen är betydligt säkrare än den gamla gummiklubban.
Men jag som väktare får köpa den mot uppvisande av väktarlegitimation men jag får ej bära den i tjänst :3freak

Det känns skumt. Visst dom är lite olika men va fan
batong som batong. Får ha den ena men inte den
andra...trams.

Är förövrigt glad att jag slipper klubban i det dagliga
arbetet. Hade den på övning i onsdags. Fy fäen vad den
var ivägen...hängde o slängde. :3freak

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati