Fråga: Varför byta glykol EV??

Freddan#1

Medlem
Gick med
3 Dec 2022
Hoj
Honda CBR600 1999/2000
Ser att flera EV har glykol som kyler och värmer batteriet och att glykolen skall bytas ibland. Tesla skiljer sig för deras glykol behöver inte bytas.

Varför skall överhuvudtaget glykolen bytas? Vet någon? Det är ju inte ens lika höga temp som bensin och dieselbil.

Som ref. har jag aldrig bytt glykol på en bensin eller dieselbil. Det står inte något om det i servicen. Har en 33 år gammal bil med samma glykol i som från fabrik, inga problem alls! Och en annan bil 18 år med samma glykol. Båda bilarnas motorer aldrig rörda, annat än olja och filter, tändstift.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Gissar att glykolen skyddar mot korrosion och den egenskapen kanske inte har evigt liv.

Sen om det överdrivs åt ena eller andra hållet är väl inget nytt under solen ;)
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Den förklaring som gavs i KIA-Gate (och Hyundai) med obligatoriskt glykolbyte för 12kkr var att glykolen blev elektriskt ledande av att snurra runt länge, och det ville man inte.

Men det blev tyst efter att den skandalen upptäcktes, Hyundai backade ganska snabbt på intervallerna, priset på bytet sjönk drastiskt och till slut tystnade kritiken, så någonting ändrades.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Det är inte vanlig glykol i elbilarnas kylsystem. Det är dielektrisk kylvätska, dvs den är isolerande och anpassad för att hantera gnistbildning. Den kostar mer än vanlig glykol, men inte så mycket som Kia/Hyundai ville ha.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Det är inte vanlig glykol i elbilarnas kylsystem. Det är dielektrisk kylvätska, dvs den är isolerande och anpassad för att hantera gnistbildning. Den kostar mer än vanlig glykol, men inte så mycket som Kia/Hyundai ville ha.
Det låter som Transformatorolja
 

Freddan#1

Medlem
Gick med
3 Dec 2022
Hoj
Honda CBR600 1999/2000
Jag har sökt själv och frågat fackfolk. Ingen verkar veta varför. Undrar om man någonsin får veta? inga gissningar.

Har hört också att man skall byta glykolen på en vanlig bil då och då just för att motverka korrosion. Men kylarglykol blir snabbt syrefri och det blir ingen korrosion då.
Min bil med samma glykol i, i 33 år är ett bra exempel på att det är helt fel att byta glykol.
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Jag har sökt själv och frågat fackfolk. Ingen verkar veta varför. Undrar om man någonsin får veta? inga gissningar.

Har hört också att man skall byta glykolen på en vanlig bil då och då just för att motverka korrosion. Men kylarglykol blir snabbt syrefri och det blir ingen korrosion då.
Min bil med samma glykol i, i 33 år är ett bra exempel på att det är helt fel att byta glykol.

Du har aldrig bytt vattenpump heller?
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
..eller termostat, kylarslang, expansionskärl, kylare, värmepaket?

Kan dock inte påstå att behovet är stort och sant är det att inte alla tillverkare har med det i någon serviceinteevall. Men som sagt det faller sig naturligt vid andra byten vilket tillverkare kanske anser är tillräckligt.

Sen har man sett några oljekylare som sprungit läck och fyllt upp kylsystemet, skulle kunna bero på tveksam kylvätska.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag har sökt själv och frågat fackfolk. Ingen verkar veta varför. Undrar om man någonsin får veta? inga gissningar.

Har hört också att man skall byta glykolen på en vanlig bil då och då just för att motverka korrosion. Men kylarglykol blir snabbt syrefri och det blir ingen korrosion då.
Min bil med samma glykol i, i 33 år är ett bra exempel på att det är helt fel att byta glykol.
När kylmediet blir slitet så tappar det korrosionsskyddet. Och om man blandar olika metaller i en vätska så kan man få skoj effekter.
 

Freddan#1

Medlem
Gick med
3 Dec 2022
Hoj
Honda CBR600 1999/2000
..eller termostat, kylarslang, expansionskärl, kylare, värmepaket?

Kan dock inte påstå att behovet är stort och sant är det att inte alla tillverkare har med det i någon serviceinteevall. Men som sagt det faller sig naturligt vid andra byten vilket tillverkare kanske anser är tillräckligt.

Sen har man sett några oljekylare som sprungit läck och fyllt upp kylsystemet, skulle kunna bero på tveksam kylvätska.
Nej aldrig
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jag har sökt själv och frågat fackfolk. Ingen verkar veta varför. Undrar om man någonsin får veta? inga gissningar.

Har hört också att man skall byta glykolen på en vanlig bil då och då just för att motverka korrosion. Men kylarglykol blir snabbt syrefri och det blir ingen korrosion då.
Min bil med samma glykol i, i 33 år är ett bra exempel på att det är helt fel att byta glykol.
Det är inte ett exempel på att det är ”helt fel” att byta glykol, det är ett exempel på att ”det kan gå” att låta bli.

Moderna system kan ha olika metaller och komponenter som behöver smörjning och antikorrosiva medel för att fungera. Då behöver man byta regelbundet.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Ser att flera EV har glykol som kyler och värmer batteriet och att glykolen skall bytas ibland. Tesla skiljer sig för deras glykol behöver inte bytas.

Varför skall överhuvudtaget glykolen bytas? Vet någon? Det är ju inte ens lika höga temp som bensin och dieselbil.

Som ref. har jag aldrig bytt glykol på en bensin eller dieselbil. Det står inte något om det i servicen. Har en 33 år gammal bil med samma glykol i som från fabrik, inga problem alls! Och en annan bil 18 år med samma glykol. Båda bilarnas motorer aldrig rörda, annat än olja och filter, tändstift.
Det är för att kylarvätskan innehåller tillsatser som skall förhindra korrosion i systemet.
Med tiden försämras de egenskaperna och då kan man få galvanisk korrosion invändigt vilket med tiden kan leda till ett haveri.
Därför bör kylarvätskan bytas både på ICE bilar och elbilar.
Däremot kan den hålla väldigt länge. I synnerhet om systemet är tätt då det fort blir syrefritt vilket betyder att additiven inte förbrukas så fort.

Dvs det går i de flesta fall att köra enormt långt utan att byta kylarvätska men har du otur så kan du få intern korrosion som ställer till med stora problem och blir väldigt dyrt att fixa.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Tanken är ungefär densamma, men en transformator har i regel få rörliga delar som behöver smörjning.
Vilka rörliga delar finns det i elbilarnas batterier ?
Nyfiken ! :)
Eller tänker du på cirkulationspumpen ? Som pumpar runt kylvätskan i elbilens batterisystem ?
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Vilka rörliga delar finns det i elbilarnas batterier ?
Nyfiken ! :)
Eller tänker du på cirkulationspumpen ? Som pumpar runt kylvätskan i elbilens batterisystem ?
Cirkulationspumpen är en rörlig del. Sen brukar väl kylarvätskan även kyla motorerna i elbilar i många fall. Och dom innehåller ju rörliga delar även om det är få.
Men rent generellt så misstänker jag att det i högre grad är korrosionsrisken som gör att man vill byta vätskan lite då och då. Men det borde vara länga intervaller på det pga att den inte utsätts för samma belastning som vätskan i en ICE bil.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Vilka rörliga delar finns det i elbilarnas batterier ?
Nyfiken ! :)
Eller tänker du på cirkulationspumpen ? Som pumpar runt kylvätskan i elbilens batterisystem ?
Som SteffoB påpekade så pumpas vätskan runt och är inte alltid enbart i batteriet. Som jag förstått det tappar vätskan dielektriska egenskaper över tid. En kompis servar olika maskiner och använde liknande vätska i någon av dem. Vi jämförde den vätskan med den de koreanska biltillverkarna använde då och om jag minns rätt var största skillnaden literpriset.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Vilka rörliga delar finns det i elbilarnas batterier ?
Nyfiken ! :)
Eller tänker du på cirkulationspumpen ? Som pumpar runt kylvätskan i elbilens batterisystem ?
Kylvätskan går runt inte bara i batterierna, utan motorerna, invertrarna och klimatsystemet också.
IMG_9792.png

Kia:

IMG_9794.jpeg
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Frågan är om det mineralolja / transformatorolja eller silikonolja man kostar elbilarna's kylsystem ?
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top