Freddan#1
Medlem
- Gick med
- 3 Dec 2022
- Hoj
- Honda CBR600 1999/2000
Ser att flera EV har glykol som kyler och värmer batteriet och att glykolen skall bytas ibland. Tesla skiljer sig för deras glykol behöver inte bytas.
Varför skall överhuvudtaget glykolen bytas? Vet någon? Det är ju inte ens lika höga temp som bensin och dieselbil.
Som ref. har jag aldrig bytt glykol på en bensin eller dieselbil. Det står inte något om det i servicen. Har en 33 år gammal bil med samma glykol i som från fabrik, inga problem alls! Och en annan bil 18 år med samma glykol. Båda bilarnas motorer aldrig rörda, annat än olja och filter, tändstift.
Varför skall överhuvudtaget glykolen bytas? Vet någon? Det är ju inte ens lika höga temp som bensin och dieselbil.
Som ref. har jag aldrig bytt glykol på en bensin eller dieselbil. Det står inte något om det i servicen. Har en 33 år gammal bil med samma glykol i som från fabrik, inga problem alls! Och en annan bil 18 år med samma glykol. Båda bilarnas motorer aldrig rörda, annat än olja och filter, tändstift.