Det är någon form av glykol (hygroskopisk).Frågan är om det mineralolja / transformatorolja eller silikonolja man kostar elbilarna's kylsystem ?
Det är någon form av glykol (hygroskopisk).Frågan är om det mineralolja / transformatorolja eller silikonolja man kostar elbilarna's kylsystem ?
Vad jag hörde från Kia ägare så verkar de ha smugit upp priserna på bytet till nivån innan kritikstormen.Men det blev tyst efter att den skandalen upptäcktes, Hyundai backade ganska snabbt på intervallerna, priset på bytet sjönk drastiskt och till slut tystnade kritiken, så någonting ändrades.
De kör nog inte kylvätskan i själva elsystemet… Lika lite som förbränningsmotorer kör kylvätskan i motoroljan.Märkligt ! Tycker att man borde valt nått som inte var/ blev elektriskt ledande.
Men det är jag det.
Det skulle inte förvåna mig det minsta, men dom sänkte rejält och ändrade intervallerna när det blev uppdagat, viket bara visar att dom hade tänkt ta igen på gungorna vad dom förlorat på karusellen.Vad jag hörde från Kia ägare så verkar de ha smugit upp priserna på bytet till nivån innan kritikstormen.
Var på väg att köpa en Kia när det där briserade för två år sedan så det är just därför det blev en Tesla istället. Inga jättestora pengar men irriterar mig på hur de uppenbart överfakturerade det där.
Man ska nog göra skillnad på behöver aldrig bytas och "Dom säger att den aldrig behöver bytas".Bilverkstäderna kommer att sakta minska. Redan om 5 år kommer det bli stor skillnad. Och om 10 år är det en helt annan bild är jag tämligen säker på. Är helt säker på det. Rrdan nu försvinner många tappar.
Serviceorg. försöker dra in pengar på annat mer och mer som tex glykolbyte. Märkligt att det är omöjligt att få reda på varför man "behöver" byta glykol? Ingen vet.
Som referens behöver Teslas aldrig bytas och det blir därför ännu mer förvirrande.
Pratade nyligen med en VVSare som berättade att det ibland är glykol-vatten i värmesystem för hus och andra fastigheter. Det är för att det inte skall frysa sönder på vintern vid längre el-stopp. Den glykolen byts aldrig ut den kan vara 40 år gammal och upp till 45 C. Ändå passerar glykolen cirkulationspumpar och plattvärmeväxlare. Vid ev. byte av panna eller liknande ligger nästan all glykol kvar i systemet, förutom den lilla mängd som ligger i komponenten som skall bytas. Han menar att det är dött vatten i systemet, alltså syrefritt. Och han har aldrig varit med om att det varit korrosionsproblem från insidan, förutom vid läckage in av luft. Men då läcker ju systemet och är defekt på något sätt.Man ska nog göra skillnad på behöver aldrig bytas och "Dom säger att den aldrig behöver bytas".
De korrosionshämmande additiven varar inte i evighet och eftersom det finns olika metaller i systemet så är risken för galvanisk korrosion uppenbar när dom degraderats tillräckligt.
Men jag misstänker att eftersom dom kan förmodas klara sig ganska länge så finns det en viss sannolikhet att Tesla räknar med att eventuella problem pga att man inte byter vätskan uppstår så sent att det är långt efter alla garantier slutat gälla.
Det kan ju potentiellt vara så att en del av de teslor som får byta motorerna beror på att glykolen aldrig bytts.
Att sen Tesla hanterar det annorlunda än många andra tillverkare är nog ganska logiskt. Andra tillverkare har med tiden hamnat i ett läge där dom är beroende av de pengar som serviceåtgärder drar in och försöker behålla dem vid övergången till elbilar vilket Tesla inte har.
Jag misstänker att det verkliga behovet ligger någonstans däremellan. Jag tror inte att Teslas bedömning att den aldrig behöver bytas är korrekt men jag tror inte så täta intervall som många andra tillverkare är korrekt det heller.
Som sagt så gäller det i fastigheters värmesystem med tjocka rör av gjutjärn och koppar. Fordon jobbar med lite andra förutsättningar...Pratade nyligen med en VVSare som berättade att det ibland är glykol-vatten i värmesystem för hus och andra fastigheter. Det är för att det inte skall frysa sönder på vintern vid längre el-stopp. Den glykolen byts aldrig ut den kan vara 40 år gammal och upp till 45 C. Ändå passerar glykolen cirkulationspumpar och plattvärmeväxlare. Vid ev. byte av panna eller liknande ligger nästan all glykol kvar i systemet, förutom den lilla mängd som ligger i komponenten som skall bytas. Han menar att det är dött vatten i systemet, alltså syrefritt. Och han har aldrig varit med om att det varit korrosionsproblem från insidan, förutom vid läckage in av luft. Men då läcker ju systemet och är defekt på något sätt.
Borde vara detsamma för EV
Plattvärmeväxlarna i Al är förmodligen inte tjockare. I så fall hade de funkat dåligt. Eller?Som sagt så gäller det i fastigheters värmesystem med tjocka rör av gjutjärn och koppar. Fordon jobbar med lite andra förutsättningar...
Jag kan för lite om det där men jag kan utifrån bilderna ovan tänka mig att olika tillverkare har olika material i systemet och därför hanterar sådant på olika vis. Det kan ju vara så att något "slits" i meningen lämnar partiklar i systemet så att vätskan av den anledningen skall bytas? Eller smörjtillsatserna för pumpar osv slutar verka efter x tid? Eller mjukgörarna för gummipackningar försvinner? Eller.... bara ett lamt försök att klå konsumenten på pengar?Plattvärmeväxlarna i Al är förmodligen inte tjockare. I så fall hade de funkat dåligt. Eller?
Det är dessvärre inte ovanligt att kamremmen brister på äldre bilar. Oftast pga att en spännrulle pajar. Då rasar toppen på en modern bil - äldre bilar bara stannar... Det kan kosta 50.000 att renovera en topp med ventilsallad.Körde med en äldre bil för länge sedan när jag var ung. Kamremmen behövde bytas långt innan och det kostade vad bilen var värd och hade inte råd då. Körde vidare i flera år och sedan körde min brorsa bilen i några år till. Det gick 10 år över tiden och +15000 mil. Sedan var bilen skrot, men kamremmen var fortfarande hel.
Kanske det är liknande med glykolen till EV?
Nu slutar jag skriva ett tag. Kommer ingen vart direkt.
Dagens radiatorer är av väldigt tunn plåt kanske 1mm lackad plåt. Rören som används är 1mm gods elförsinkade tex 15×1mmSom sagt så gäller det i fastigheters värmesystem med tjocka rör av gjutjärn och koppar. Fordon jobbar med lite andra förutsättningar...
Nja. Du kan nog inte dra paralleller mellan värmesystem i bostäder och en villa. I en villa är det oftast samma metaller nästan överallt i systemet vilket minimerar risken för galvanisk korrosion. I en bil har du med största sannolikhet en massa olika metaller och legeringar vilket gör att risken för galvanisk korrosion är ganska stor.Pratade nyligen med en VVSare som berättade att det ibland är glykol-vatten i värmesystem för hus och andra fastigheter. Det är för att det inte skall frysa sönder på vintern vid längre el-stopp. Den glykolen byts aldrig ut den kan vara 40 år gammal och upp till 45 C. Ändå passerar glykolen cirkulationspumpar och plattvärmeväxlare. Vid ev. byte av panna eller liknande ligger nästan all glykol kvar i systemet, förutom den lilla mängd som ligger i komponenten som skall bytas. Han menar att det är dött vatten i systemet, alltså syrefritt. Och han har aldrig varit med om att det varit korrosionsproblem från insidan, förutom vid läckage in av luft. Men då läcker ju systemet och är defekt på något sätt.
Borde vara detsamma för EV
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|
Yamaha Tracer 9 uppdateras
Sporttouring-modellerna TRA... |
|
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |
|
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln
Sveriges MotorCyklister (SM... |
|
Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras
Yamahas Sports Touring-mode... |
|
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag
Roam, det kenyanska elmotor... |