Fråga: Varför byta glykol EV??

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Men det blev tyst efter att den skandalen upptäcktes, Hyundai backade ganska snabbt på intervallerna, priset på bytet sjönk drastiskt och till slut tystnade kritiken, så någonting ändrades.
Vad jag hörde från Kia ägare så verkar de ha smugit upp priserna på bytet till nivån innan kritikstormen.

Var på väg att köpa en Kia när det där briserade för två år sedan så det är just därför det blev en Tesla istället. Inga jättestora pengar men irriterar mig på hur de uppenbart överfakturerade det där.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Vad jag hörde från Kia ägare så verkar de ha smugit upp priserna på bytet till nivån innan kritikstormen.

Var på väg att köpa en Kia när det där briserade för två år sedan så det är just därför det blev en Tesla istället. Inga jättestora pengar men irriterar mig på hur de uppenbart överfakturerade det där.
Det skulle inte förvåna mig det minsta, men dom sänkte rejält och ändrade intervallerna när det blev uppdagat, viket bara visar att dom hade tänkt ta igen på gungorna vad dom förlorat på karusellen.

Först säljer man en elbil med argumentet att dom egentligen aldrig behöver servas och att det inte finns något som kan gå sönder, och när då verkstäderna börjar klaga på uteblivna intäkter då uppfinner man en obligatorisk intäkt för dom.
Alla garantier på bil och batteri upphör om man inte utför bytet.

Redan på ICE bilarna mjölkade Kia/Hyundai ägarna på dyra sevicar för att inte förlora den 7åriga garantin
 

Freddan#1

Medlem
Gick med
3 Dec 2022
Hoj
Honda CBR600 1999/2000
Bilverkstäderna kommer att sakta minska. Redan om 5 år kommer det bli stor skillnad. Och om 10 år är det en helt annan bild är jag tämligen säker på. Är helt säker på det. Rrdan nu försvinner många tappar.

Serviceorg. försöker dra in pengar på annat mer och mer som tex glykolbyte. Märkligt att det är omöjligt att få reda på varför man "behöver" byta glykol? Ingen vet.
Som referens behöver Teslas aldrig bytas och det blir därför ännu mer förvirrande.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Bilverkstäderna kommer att sakta minska. Redan om 5 år kommer det bli stor skillnad. Och om 10 år är det en helt annan bild är jag tämligen säker på. Är helt säker på det. Rrdan nu försvinner många tappar.

Serviceorg. försöker dra in pengar på annat mer och mer som tex glykolbyte. Märkligt att det är omöjligt att få reda på varför man "behöver" byta glykol? Ingen vet.
Som referens behöver Teslas aldrig bytas och det blir därför ännu mer förvirrande.
Man ska nog göra skillnad på behöver aldrig bytas och "Dom säger att den aldrig behöver bytas".
De korrosionshämmande additiven varar inte i evighet och eftersom det finns olika metaller i systemet så är risken för galvanisk korrosion uppenbar när dom degraderats tillräckligt.
Men jag misstänker att eftersom dom kan förmodas klara sig ganska länge så finns det en viss sannolikhet att Tesla räknar med att eventuella problem pga att man inte byter vätskan uppstår så sent att det är långt efter alla garantier slutat gälla.
Det kan ju potentiellt vara så att en del av de teslor som får byta motorerna beror på att glykolen aldrig bytts.
Att sen Tesla hanterar det annorlunda än många andra tillverkare är nog ganska logiskt. Andra tillverkare har med tiden hamnat i ett läge där dom är beroende av de pengar som serviceåtgärder drar in och försöker behålla dem vid övergången till elbilar vilket Tesla inte har.
Jag misstänker att det verkliga behovet ligger någonstans däremellan. Jag tror inte att Teslas bedömning att den aldrig behöver bytas är korrekt men jag tror inte så täta intervall som många andra tillverkare är korrekt det heller.
 

Freddan#1

Medlem
Gick med
3 Dec 2022
Hoj
Honda CBR600 1999/2000
Man ska nog göra skillnad på behöver aldrig bytas och "Dom säger att den aldrig behöver bytas".
De korrosionshämmande additiven varar inte i evighet och eftersom det finns olika metaller i systemet så är risken för galvanisk korrosion uppenbar när dom degraderats tillräckligt.
Men jag misstänker att eftersom dom kan förmodas klara sig ganska länge så finns det en viss sannolikhet att Tesla räknar med att eventuella problem pga att man inte byter vätskan uppstår så sent att det är långt efter alla garantier slutat gälla.
Det kan ju potentiellt vara så att en del av de teslor som får byta motorerna beror på att glykolen aldrig bytts.
Att sen Tesla hanterar det annorlunda än många andra tillverkare är nog ganska logiskt. Andra tillverkare har med tiden hamnat i ett läge där dom är beroende av de pengar som serviceåtgärder drar in och försöker behålla dem vid övergången till elbilar vilket Tesla inte har.
Jag misstänker att det verkliga behovet ligger någonstans däremellan. Jag tror inte att Teslas bedömning att den aldrig behöver bytas är korrekt men jag tror inte så täta intervall som många andra tillverkare är korrekt det heller.
Pratade nyligen med en VVSare som berättade att det ibland är glykol-vatten i värmesystem för hus och andra fastigheter. Det är för att det inte skall frysa sönder på vintern vid längre el-stopp. Den glykolen byts aldrig ut den kan vara 40 år gammal och upp till 45 C. Ändå passerar glykolen cirkulationspumpar och plattvärmeväxlare. Vid ev. byte av panna eller liknande ligger nästan all glykol kvar i systemet, förutom den lilla mängd som ligger i komponenten som skall bytas. Han menar att det är dött vatten i systemet, alltså syrefritt. Och han har aldrig varit med om att det varit korrosionsproblem från insidan, förutom vid läckage in av luft. Men då läcker ju systemet och är defekt på något sätt.

Borde vara detsamma för EV
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Pratade nyligen med en VVSare som berättade att det ibland är glykol-vatten i värmesystem för hus och andra fastigheter. Det är för att det inte skall frysa sönder på vintern vid längre el-stopp. Den glykolen byts aldrig ut den kan vara 40 år gammal och upp till 45 C. Ändå passerar glykolen cirkulationspumpar och plattvärmeväxlare. Vid ev. byte av panna eller liknande ligger nästan all glykol kvar i systemet, förutom den lilla mängd som ligger i komponenten som skall bytas. Han menar att det är dött vatten i systemet, alltså syrefritt. Och han har aldrig varit med om att det varit korrosionsproblem från insidan, förutom vid läckage in av luft. Men då läcker ju systemet och är defekt på något sätt.

Borde vara detsamma för EV
Som sagt så gäller det i fastigheters värmesystem med tjocka rör av gjutjärn och koppar. Fordon jobbar med lite andra förutsättningar...
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Varför byta, mät/analysera och tillsätt på det som saknas. Om det genereras skadliga ämnen i systemet så är det ju ett allvarligt konstruktionsfel.

En sak som talar för byte är ju om det skapas beläggningar i systemet som hindrar flödet men då ska det ju också rengöras innan nya vätskan tillförs.
 

Freddan#1

Medlem
Gick med
3 Dec 2022
Hoj
Honda CBR600 1999/2000
Som sagt så gäller det i fastigheters värmesystem med tjocka rör av gjutjärn och koppar. Fordon jobbar med lite andra förutsättningar...
Plattvärmeväxlarna i Al är förmodligen inte tjockare. I så fall hade de funkat dåligt. Eller?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Plattvärmeväxlarna i Al är förmodligen inte tjockare. I så fall hade de funkat dåligt. Eller?
Jag kan för lite om det där men jag kan utifrån bilderna ovan tänka mig att olika tillverkare har olika material i systemet och därför hanterar sådant på olika vis. Det kan ju vara så att något "slits" i meningen lämnar partiklar i systemet så att vätskan av den anledningen skall bytas? Eller smörjtillsatserna för pumpar osv slutar verka efter x tid? Eller mjukgörarna för gummipackningar försvinner? Eller.... bara ett lamt försök att klå konsumenten på pengar?

Jag vet inte, men jag kan förstå att det sannolikt finns olika svar på frågan.
 

Freddan#1

Medlem
Gick med
3 Dec 2022
Hoj
Honda CBR600 1999/2000
Körde med en äldre bil för länge sedan när jag var ung. Kamremmen behövde bytas långt innan och det kostade vad bilen var värd och hade inte råd då. Körde vidare i flera år och sedan körde min brorsa bilen i några år till. Det gick 10 år över tiden och +15000 mil. Sedan var bilen skrot, men kamremmen var fortfarande hel.

Kanske det är liknande med glykolen till EV?

Nu slutar jag skriva ett tag. Kommer ingen vart direkt.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Körde med en äldre bil för länge sedan när jag var ung. Kamremmen behövde bytas långt innan och det kostade vad bilen var värd och hade inte råd då. Körde vidare i flera år och sedan körde min brorsa bilen i några år till. Det gick 10 år över tiden och +15000 mil. Sedan var bilen skrot, men kamremmen var fortfarande hel.

Kanske det är liknande med glykolen till EV?

Nu slutar jag skriva ett tag. Kommer ingen vart direkt.
Det är dessvärre inte ovanligt att kamremmen brister på äldre bilar. Oftast pga att en spännrulle pajar. Då rasar toppen på en modern bil - äldre bilar bara stannar... Det kan kosta 50.000 att renovera en topp med ventilsallad.

Har själv varit med om kamremshaveri på en båtmotor. Det blev rätt dyrt. Känner till flera kamremshaverier bara i min direkta närhet.
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Som sagt så gäller det i fastigheters värmesystem med tjocka rör av gjutjärn och koppar. Fordon jobbar med lite andra förutsättningar...
Dagens radiatorer är av väldigt tunn plåt kanske 1mm lackad plåt. Rören som används är 1mm gods elförsinkade tex 15×1mm
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Jag tycker inte att faktumet att något vid enstaka tillfällen hållit längre än förväntat är ett bra argument för att undvika periodiskt underhåll.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Pratade nyligen med en VVSare som berättade att det ibland är glykol-vatten i värmesystem för hus och andra fastigheter. Det är för att det inte skall frysa sönder på vintern vid längre el-stopp. Den glykolen byts aldrig ut den kan vara 40 år gammal och upp till 45 C. Ändå passerar glykolen cirkulationspumpar och plattvärmeväxlare. Vid ev. byte av panna eller liknande ligger nästan all glykol kvar i systemet, förutom den lilla mängd som ligger i komponenten som skall bytas. Han menar att det är dött vatten i systemet, alltså syrefritt. Och han har aldrig varit med om att det varit korrosionsproblem från insidan, förutom vid läckage in av luft. Men då läcker ju systemet och är defekt på något sätt.

Borde vara detsamma för EV
Nja. Du kan nog inte dra paralleller mellan värmesystem i bostäder och en villa. I en villa är det oftast samma metaller nästan överallt i systemet vilket minimerar risken för galvanisk korrosion. I en bil har du med största sannolikhet en massa olika metaller och legeringar vilket gör att risken för galvanisk korrosion är ganska stor.
Plus att du inte har några krav på att spara vikt utan kan köra med tjockare gods överallt vilket du inte kan göra i en elbil som skall spara vartenda gram den kan för att maximera räckvidden.
Det är det som gör att du kan köra värmesystemet i villan i 50 år på kranvatten utan att det korroderar sönder totalt medan kylsystemet på en bil antagligen inte håller speciellt länge om du försöker köra helt utan glykol.

Det är väldigt olika förutsättningar så det går ointe att generalisera på det sättet.
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top