Fråga: Varför byta glykol EV??

Freddan#1

Medlem
Gick med
3 Dec 2022
Hoj
Honda CBR600 1999/2000
Nja. Du kan nog inte dra paralleller mellan värmesystem i bostäder och en villa. I en villa är det oftast samma metaller nästan överallt i systemet vilket minimerar risken för galvanisk korrosion. I en bil har du med största sannolikhet en massa olika metaller och legeringar vilket gör att risken för galvanisk korrosion är ganska stor.
Plus att du inte har några krav på att spara vikt utan kan köra med tjockare gods överallt vilket du inte kan göra i en elbil som skall spara vartenda gram den kan för att maximera räckvidden.
Det är det som gör att du kan köra värmesystemet i villan i 50 år på kranvatten utan att det korroderar sönder totalt medan kylsystemet på en bil antagligen inte håller speciellt länge om du försöker köra helt utan glykol.

Det är väldigt olika förutsättningar så det går ointe att generalisera på det sättet. I en villa är radiatorerna av järn, rören av koppar eller PEX, plattvärmeväxlaren i Aluminium.
I en villa radiatorerna är av järn (som rostar sönder om det inte är dött vatten) rören av koppar eller PEX, även gjutjärn ibland (som också rostar om ej dött vatten) , värmeväxlaren av alu.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
I en villa radiatorerna är av järn (som rostar sönder om det inte är dött vatten) rören av koppar eller PEX, även gjutjärn ibland (som också rostar om ej dött vatten) , värmeväxlaren av alu.
Fast det är inte oxidering folk pratar om.
 

plisse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Jun 2020
Ort
Degeberga
Hoj
2009 BMW F800R
Jag har slarvat med att byta kylvätska i min gamla 80-tals Corvette. Och kanske haft lite för lite glykol i, den står ju ändå inne i värmen på vintern.

Så, nu i vinter blir det motorlyft, då frostpluggarna agerar rostpluggar istället. Den första som det gick hål på gick att byta på plats i bilen, men vid uppstart i garaget för att se om det var tätt gick nästa plugg sönder. Upprostade från insidan.

Bilen är ju inte ny förstås, men att behöva lyfta motorn för att jag har slarvat med underhållet är lite trist. Även om det ska bli lite kul som projekt, och kan städa motorrummet och snygga till och måla motorn osv... :)

Det är inte värt att spara de få kronorna på att inte byta glykolen. Säger jag nu.
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top