Fråga: Varför byta glykol EV??

Freddan#1

Medlem
Gick med
3 Dec 2022
Hoj
Honda CBR600 1999/2000
Nja. Du kan nog inte dra paralleller mellan värmesystem i bostäder och en villa. I en villa är det oftast samma metaller nästan överallt i systemet vilket minimerar risken för galvanisk korrosion. I en bil har du med största sannolikhet en massa olika metaller och legeringar vilket gör att risken för galvanisk korrosion är ganska stor.
Plus att du inte har några krav på att spara vikt utan kan köra med tjockare gods överallt vilket du inte kan göra i en elbil som skall spara vartenda gram den kan för att maximera räckvidden.
Det är det som gör att du kan köra värmesystemet i villan i 50 år på kranvatten utan att det korroderar sönder totalt medan kylsystemet på en bil antagligen inte håller speciellt länge om du försöker köra helt utan glykol.

Det är väldigt olika förutsättningar så det går ointe att generalisera på det sättet. I en villa är radiatorerna av järn, rören av koppar eller PEX, plattvärmeväxlaren i Aluminium.
I en villa radiatorerna är av järn (som rostar sönder om det inte är dött vatten) rören av koppar eller PEX, även gjutjärn ibland (som också rostar om ej dött vatten) , värmeväxlaren av alu.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
I en villa radiatorerna är av järn (som rostar sönder om det inte är dött vatten) rören av koppar eller PEX, även gjutjärn ibland (som också rostar om ej dött vatten) , värmeväxlaren av alu.
Fast det är inte oxidering folk pratar om.
 

plisse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Jun 2020
Ort
Degeberga
Hoj
2009 BMW F800R
Jag har slarvat med att byta kylvätska i min gamla 80-tals Corvette. Och kanske haft lite för lite glykol i, den står ju ändå inne i värmen på vintern.

Så, nu i vinter blir det motorlyft, då frostpluggarna agerar rostpluggar istället. Den första som det gick hål på gick att byta på plats i bilen, men vid uppstart i garaget för att se om det var tätt gick nästa plugg sönder. Upprostade från insidan.

Bilen är ju inte ny förstås, men att behöva lyfta motorn för att jag har slarvat med underhållet är lite trist. Även om det ska bli lite kul som projekt, och kan städa motorrummet och snygga till och måla motorn osv... :)

Det är inte värt att spara de få kronorna på att inte byta glykolen. Säger jag nu.
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top