Fråga..Vem f..n röstar så här???

SP3-martin

mohaaaaaaaaa
Gick med
11 Oct 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Speed Triple 06a, Ducati S2R 06a, MT-01 05a, såld
1200:-???

wannagofast skrev:
2669376 Min hoj kostar 1200kr hel/hel... Föreslagen höjning påverkar knappast min standard!!

Va har du för försäkringsbolag där du betalar 1200:- ????? ja betalar 3700:- för samma hoj.
 

gabor2

Jag steker alla i lite smör!!
Gick med
29 Jan 2006
Ort
köpingenting
Hoj
touring gixxer 1000 k7 ;-)
Som vanligt så har de flesta inte fattat att världen högsta skatt skall ge sin befolkning vård vid olyckor e.t.c !Ni bär redan era kostnader !!!!!Det är ingen lyx att kunna försäkra dina fordon, lyx är att ÄGA och bruka fordonet.

GsxrAbuser skrev:
2669879 Så Jewla COOL!!!! :yoparty :yoparty :yoparty :yoparty
Hur Kan jag ändra mitt sätt att leva så jag blir som dej när jag är 65?!

:yoparty :yoparty :yoparty :yoparty :yoparty :pangihuve

Köp en glidare som hans :D
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
gabor2 skrev:
2669895 Som vanligt så har de flesta inte fattat att världen högsta skatt skall ge sin befolkning vård vid olyckor e.t.c !Ni bär redan era kostnader !!!!!Det är ingen lyx att kunna försäkra dina fordon, lyx är att ÄGA och bruka fordonet.



Köp en glidare som hans :D

Och du vill alltså att vi ska fortsätta ha världens högsta skattetryck?
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Jag bryr mig faktiskt inte.

Pengarna i ett samhälla måste komma någonstans ifrån. Den här gången höjs trafikförsäkringen. Visst är det trist, men förmodligen är det bra för Sverige och Svenskarna i långa loppet. Jag hoppas och tror att ekonomerna mfl som styr Sverige vet vad de gör.

Tycker många här är väldigt kortsiktiga i sitt tänkande. "Ojojoj höjd/höjt X" (mc-relaterat). Katastrof. Vafan, varför skall mc-förare vara undantagna alla skattehöjningar etc när inga andra grupper är det? För min del får de gärna höja försäkringspremierna ytterligare så att klass7-förarna faktiskt bär sina egna kostnader. Varför skall deras hobby sponsras av andra? Sug på den.
 

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Kalix
Hoj
MXR
Jag röstade för att jag skulle fortsätta åka hoj även med 250% höjning av trafikförsäkringspremien... men det är bara för att min helförsäkring kostar 2600kr per år.

Det jävliga är att den ensamstående mamman kanske bor på ett ställe där kollektivtrafik inte är en möjlighet och därför tvingas ha en bil. ALLA fordon med trafikförsäkring drabbas av detta och i mitt tycke så slår det väldigt fel.
Och hårddrar man det så är skattetrycket på fordonsparken redan anpassat till samhället i övrigt på så sätt att de kronor som kommer in där inte oavkortat går till vägförbättringar. Vård, skola omsorg får redan pengar från den kassan.

Vem drabbas av det här då?

Det handlar alltså INTE om enbart vår hobby.

Detta kommer att vara mitt första och sista politiska inlägg i denna tråd.
Hugg gärna men svar kommer inte av mig.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Maggy skrev:
2670039 Jag röstade för att jag skulle fortsätta åka hoj även med 250% höjning av trafikförsäkringspremien... men det är bara för att min helförsäkring kostar 2600kr per år.

Det jävliga är att den ensamstående mamman kanske bor på ett ställe där kollektivtrafik inte är en möjlighet och därför tvingas ha en bil. ALLA fordon med trafikförsäkring drabbas av detta och i mitt tycke så slår det väldigt fel.
Och hårddrar man det så är skattetrycket på fordonsparken redan anpassat till samhället i övrigt på så sätt att de kronor som kommer in där inte oavkortat går till vägförbättringar. Vård, skola omsorg får redan pengar från den kassan.

Vem drabbas av det här då?

Det handlar alltså INTE om enbart vår hobby.

Detta kommer att vara mitt första och sista politiska inlägg i denna tråd.
Hugg gärna men svar kommer inte av mig.

Logiken haltar. Den ensamstående mamman åker troligen inte sportbil, mer troligt en Golf el. dylikt med låg olycksstatistik och ännu lägre andel personskador.

Så hennes potentiella skattesänkning är större än premiehöjningen för henne.
 

JT

I feel the need, the need for speed!
Gick med
6 Oct 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki ZX-12R Ninja och Yamaha R6
Two stroke man skrev:
2669431 Exempelvis tycker jag inte om att via min skattsedel ska behöva betala extrapoliser som krävs under fotbollsmatcher pga fotbollshulliganer. Dessa kostnader skall naturligtvis bekostas av fotbollsklubbarna.

Och enligt samma logik kräver jag inte heller att en ensamstående mamma via sin skattsedel ska betala för skador jag drar på mig pga mitt högriskbeteende när jag är ute och adrenalin-knarkar.

Men då ska det gälla ALLA! Ta bort alla skatter, alla får betala för sig själva!
Varför ska jag betala för bidrag till en ensamstående mamma som inte orkat plugga?

Ska din logik funka ska det inte bara drabba hoj och bilägare utan alla som vågar sticka näsan utanför dörren.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
JT skrev:
2670069 Men då ska det gälla ALLA! Ta bort alla skatter, alla får betala för sig själva!
Varför ska jag betala för bidrag till en ensamstående mamma som inte orkat plugga?

Ska din logik funka ska det inte bara drabba hoj och bilägare utan alla som vågar sticka näsan utanför dörren.

Naturligtvis, men man får ju ta en sak i taget!
Ska man äta en elefant så får man ta en liten portion åt gången.
 

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Ort
Hallstahammar
Hoj
Cresent comfort 2013
JT skrev:
2670069 Men då ska det gälla ALLA! Ta bort alla skatter, alla får betala för sig själva!
Varför ska jag betala för bidrag till en ensamstående mamma som inte orkat plugga?

Ska din logik funka ska det inte bara drabba hoj och bilägare utan alla som vågar sticka näsan utanför dörren.

har du en aning om vad en olycka kan kosta samhället...

min olycka ex. först sjukhusvård för 100k lätt...

försäkringsbolaget ska ut med 150 k för fordonen och sedan ytterligare 400k i invaliditets-ersättning....

sen får jag 80% sjukersättning av försäkringskassan 12,7k i mån. blir nog sjukskriven 2år totalt..*24mån.

sedan skaförsäkringsbolaget ut med 20% sjukersättning 3,6k...* 24 mån.

sen ska det bekostas polisutredningar..

20k för utrustning..

vi hamnar på 1000 000kr totalt.... för att en idiot skippade väjningsplikten..
 

Silverryggen

S-BACK MOTARDS
Gick med
15 Jun 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 -90 TURBO 247hk/210Nm KTM 525 EXC Motard/Enduro
wannagofast skrev:
2669419 Hmm.. Jag är 37år och har haft körkort sedan -85..
Har haft mina hundår på skithojar för att jag helt enkelt inte haft råd med bättre.. förrän nu!!
Så jag fäller inga tårar för att "Sigge-snorvalp" inte har råd att försäkra sin turbo-busa..
Sluta pip och köp dig en RD125!!

WORD!!! :tummenupp
 

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Ort
Malmö
Hoj
929, svart/silver
En del röstade säkert som de gjorde för att de ser till helheten i sveriges politik snarare än att basera sitt val på enstaka speciella frågor som bara gynnar just dem.
 

JT

I feel the need, the need for speed!
Gick med
6 Oct 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki ZX-12R Ninja och Yamaha R6
sx-pojken skrev:
2670096 har du en aning om vad en olycka kan kosta samhället...

min olycka ex. först sjukhusvård för 100k lätt...

försäkringsbolaget ska ut med 150 k för fordonen och sedan ytterligare 400k i invaliditets-ersättning....

sen får jag 80% sjukersättning av försäkringskassan 12,7k i mån. blir nog sjukskriven 2år totalt..*24mån.

sedan skaförsäkringsbolaget ut med 20% sjukersättning 3,6k...* 24 mån.

sen ska det bekostas polisutredningar..

20k för utrustning..

vi hamnar på 1000 000kr totalt.... för att en idiot skippade väjningsplikten..

Vad tror du en arbetslös mamma kostar eller en skidolycka eller en simmhall eller en rättegång...

Vart vill du komma?:va
 

#Jone#

Ny medlem
Gick med
8 Apr 2003
Ort
Karlstad
Hoj
R1-99 och Wr426 Motard
Skalman skrev:
2670140 En del röstade säkert som de gjorde för att de ser till helheten i sveriges politik snarare än att basera sitt val på enstaka speciella frågor som bara gynnar just dem.
Tror du missuppfattade lite här, jag är givetvis inte intresserad av vad folk röstade i valet utan röstningen i pollen på startsidan
 

Chefen Alabama

Nu i delar!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
Bläjd -96, dynokit, helsystem Termignoni, K&N
JT skrev:
2670174 Vad tror du en arbetslös mamma kostar eller en skidolycka eller en simmhall eller en rättegång...

Vart vill du komma?:va

En arbetslös mamma får bidrag för att överleva, inte för att kunna utöva sin hobby.
En skidolycka ligger i de allra allra flesta fall inte i närheten av kostnade för en mcolycka och händer dessutom inte i samma utsträckning men visst, kanske +2promille i extra liftkortskatt vore på sin plats.
En simhall tillhör allmännyttan och fyller en viss funktion för folkhälsan.
En rättegång hoppas jag du förstår nyttan med själv...
osv, osv...
 

*Svensken*

www.potatoesmc.com
Gick med
20 Aug 2003
Ort
South Valley Huddinge
Hoj
Aprilia RSV4 Factory Aprc 2011 + Aprilia sportcity 125
Jätte trist att vi får bära våra kostnader själva, nu kanske jag inte har råd med städerskan längre.....o städa som e så trist.......fan !
 

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Ort
Malmö
Hoj
929, svart/silver
#Jone# skrev:
2670199 Tror du missuppfattade lite här, jag är givetvis inte intresserad av vad folk röstade i valet utan röstningen i pollen på startsidan

Nej, jag har inte missuppfattat. Men dylika upprop/namnlistor mot specifika punktförslag är ganska patetiska IMHO. Jag försökte förklara för dig hur en del av oss tänker, men du vill inte ta till dig den information.

Jag är t.ex. en av dem du häcklar. Den höjda trafikförsäkringer "comes with the package" och jag var väl medveten om detta när jag röstade i riksdagsvalet. Därför kan jag ju knappast nu börja klaga och gnälla på det, när det var ett medvetet val jag gjorde. Jag tycker det är en skälig höjning, även om det eventuellt (beroende på hur mycket höjningen blir för mig) innebär att jag måste byta ner mig till en hoj som är billigare att försäkra i Malmö Centrum, alt. flytta ut på landet.
Naturligtvis hade jag allra helst sett att alla försäkringar var gratis, men så funkar det ju inte.
 

JT

I feel the need, the need for speed!
Gick med
6 Oct 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki ZX-12R Ninja och Yamaha R6
I vårt sammhälle bekostas stora delar av skatteintäkter, det var vad jag ville påvisa.

Jag tycker att vi ska ha ett rättvist samhälle, antingen har vi en skattefinansirad sjukvård och sjukersättning eller så har vi privata sjukförsäkringar men då ska det gälla alla, inte en utvald grupp.
Eller varför inte en privat socialförsäkring.

Jag känner två som sitter i rullstol pga skid/snowboardolyckor.

Min tjej var sjukskriven i fem månader pga en ridolycka.

Bilar och motorcyklar är transportmedel jag kör bil på vintern och hoj på sommaren, min hobby är hundar och motorcross.

Du om du inte visste det så var det ganska många år sedan skidor var ett transportmedel.:D
 

newstead

vårkänslor
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
JT skrev:
2670247 ...Bilar och motorcyklar är transportmedel jag kör bil på vintern och hoj på sommaren, min hobby är hundar och motorcross...
Om bilar och hojar bara är transportmedel för dig så är nog inte försäkringen nåt större problem. Byt till billigare fordon.
 

skerfe

Blåbärspaj
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Sv 650
JT skrev:
2670247
Jag tycker att vi ska ha ett rättvist samhälle, antingen har vi en skattefinansirad sjukvård och sjukersättning eller så har vi privata sjukförsäkringar men då ska det gälla alla, inte en utvald grupp.

Rättvist samhälle?

Om hela svenska befolkningen skulle köra en Zx12, tror du då på fullaste allvar att skattepengarna sjukvården får skulle räcka? :confused:

Jag tycker det är bra att sjukvården är baserad på någon form av "genomsnitt". Vill man utsätta sig lite extra får man fan betala för det.

Jag röstar JA. Jag är villig att betala lite extra eftersom jag utsätter mig lite extra. :tummenupp
 

JT

I feel the need, the need for speed!
Gick med
6 Oct 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki ZX-12R Ninja och Yamaha R6
skerfe skrev:
2670396 Rättvist samhälle?

Om hela svenska befolkningen skulle köra en Zx12, tror du då på fullaste allvar att skattepengarna sjukvården får skulle räcka? :confused:

Jag tycker det är bra att sjukvården är baserad på någon form av "genomsnitt". Vill man utsätta sig lite extra får man fan betala för det.

Jag röstar JA. Jag är villig att betala lite extra eftersom jag utsätter mig lite extra. :tummenupp

newstead skrev:
2670258 Om bilar och hojar bara är transportmedel för dig så är nog inte försäkringen nåt större problem. Byt till billigare fordon.

Den svenska avundsjukan förnekar sig aldrig, förlåt att jag kör en snabbare hoj en du. Tänk vad bra det var i Östtyskland där hade man bara en bil att välja på.

Jag tror att Sverige har den regering vi förtjänar, när t.o.m. vi hojåkare vänder oss mot varandra så är nog hoppet ute. Jag är snart färdig jurist så jag kommer nog ha råd även i framtiden, hoppas ni har det också.:D
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top