frågor angående bygge av 2T-avgassystem

pastillen

Ny medlem
Gick med
18 Sep 2005
Ort
Kalmar
Hoj
Suzuki ts125r
Hej!
Jag ska försöka mig på att bygga ett effektavgassystem till min Suzuki TS125r (det finns nämligen inga till denna ovanliga modell vad jag har sett). Det kommer säkert att gå åt h*lv*tte men jag vill ändå försöka. Jag använder mig av programmet "Expansion Chamber designer V0,1". Men nu är det så att jag inte fattar alla fackilga termer de använder i detta engelska program. Därför skulle jag uppskatta om någon kunnig inom området skulle kunna förklara vad de betyder :Bugar . Jag har ringat in det jag inte förstår med rött på bilden på länken.

http://bike.se/fotografier/visa-stor.php?bild=4304_fragor_om_avgasroret!.jpg

Tack på förhand!

//Anders
 

Fräd

Ny medlem
Gick med
1 Jul 2005
Ort
Örebro
Hoj
Japanskt och Österrikiskt
"Exhaust duration, deg" = avgasporten/portarnas öppningstid i grader
"Horn coeff" = Avgör karaktären på motorn, värdet ska vara mellan 1 och 2. Högre värde ger bredare effektband men mindre toppeffekt. Sen tvärt om för lägre värde.
 

pastillen

Ny medlem
Gick med
18 Sep 2005
Ort
Kalmar
Hoj
Suzuki ts125r
Fräd skrev:
"Exhaust duration, deg" = avgasporten/portarnas öppningstid i grader
"Horn coeff" = Avgör karaktären på motorn, värdet ska vara mellan 1 och 2. Högre värde ger bredare effektband men mindre toppeffekt. Sen tvärt om för lägre värde.

hur får jag reda på avgasportens öppningstid i grader?
Och när jag skriver in "horn Coeff" är det så känsligt att jag ska skriva med ett eller flera kommatecken?
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
pastillen skrev:
hur får jag reda på avgasportens öppningstid i grader?
Och när jag skriver in "horn Coeff" är det så känsligt att jag ska skriva med ett eller flera kommatecken?
Antingen mäter du med gradskiva eller så räknar du ut från porthöjd, slaglängd och vevstakslängd.
(Har svårt att tro att ett värde ska skrivas med flera kommatecken, däremot kanske punkt istf komma-tecken.
Fast jag tror inte jag fattar vad du menar med din andra mening.:va )
/u
 

pastillen

Ny medlem
Gick med
18 Sep 2005
Ort
Kalmar
Hoj
Suzuki ts125r
ulf_lundin skrev:
Antingen mäter du med gradskiva eller så räknar du ut från porthöjd, slaglängd och vevstakslängd.
(Har svårt att tro att ett värde ska skrivas med flera kommatecken, däremot kanske punkt istf komma-tecken.
Fast jag tror inte jag fattar vad du menar med din andra mening.:va )
/u


Oj, jag menade förstås en eller flera decimaler. Blev lite virrigt :död . Jag vet inte hur lång vevstaken är, så jag kan inte räkna ut det på det sättet :( . Hur mäter man det med gradskiva? Menar du en vanlig gradskiva som man anväder i skolmatten typ ( ser ut som en halvmåne) eller är det något specialverktyg?
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
På 2t är vanligen vevstaken ca 2 ggr slaget. Men formeln är lite knepig kanske. Lite trigonometriska funktioner, sin o arcsin o dyl.

Eftersom durationen är i vevaxelgrader så mäter man just dom.
Svänghjulet brukar vara stället att mäta på. Antingen mha gradskiva eller t.ex. påtejpad grad-graderad pappersremsa.

Man behöver inte mäta så noga, det är svårt att avgöra exakt när porten öppnar iaf. Men 2 mätningar kan vara bra
att göra, en där porten helt klart är stängd o en där den har öppnat lite. O så tar man värdet mittemellan som durationsmått.

Vanligen ligger det runt 180 grader, kanske mellan 160 för en lågvarvig och 200 för en högvarvig. Ungefär; kommer inte ihåg exakt.
/u
 
Last edited:

Fräd

Ny medlem
Gick med
1 Jul 2005
Ort
Örebro
Hoj
Japanskt och Österrikiskt
Med Ulfs svar i åtanke bifogar jag detta:
 

Bifogat

  • exhaustport.png
    exhaustport.png
    18.4 KB · Visningar: 239

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
Kom tydligen ihåg någorlunda rätt då...

I boken tabellen är tagen ur (Two Stroke Performance Tuning. Graham A Bell) finns även formeln för att beräkna durationen.
(I 1a upplagan är det dock tryckfel på formeln; nästan så att man måste kunna formeln innan för att genomskåda tryckfelet.)

F.ö. den bästa 2t trim bok jag sett.
/u
 

pastillen

Ny medlem
Gick med
18 Sep 2005
Ort
Kalmar
Hoj
Suzuki ts125r
När man mäter exhaust port duration, ska man mäta hur många grader vevaxeln vrider sig under tiden kolven passerar avgasporten helt (klumpigt förklarat), eller är jag helt fel ute? Jag laddade hem en gradskiva som hade md motorer att göra , men jag vet inte hur jag skall använda den :3freak .
 

Fräd

Ny medlem
Gick med
1 Jul 2005
Ort
Örebro
Hoj
Japanskt och Österrikiskt
eng.gif



Mjo, du fick det ganska rätt där. Om jag förstod helt så :hihi
 

pastillen

Ny medlem
Gick med
18 Sep 2005
Ort
Kalmar
Hoj
Suzuki ts125r
Bra bild :tummenupp . Nu tror jag att jag har förstått det hela. Jag får skriva ut gradskivan och testa när jag kommer hem. Blir det ett någorlunda realistiskt resultat får jag köra på det!
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
pastillen skrev:
Bra bild :tummenupp . Nu tror jag att jag har förstått det hela. Jag får skriva ut gradskivan och testa när jag kommer hem. Blir det ett någorlunda realistiskt resultat får jag köra på det!
Du kan säkert mäta durationen med en spridning inom 2-3 grader, alltså ungefär 2%. Det betyder att ditt rör kommer få 2% fel längd, alltså 2% fel varvtal vilket ju inte gör något.

Skillnader i ljudets hastighet i röret, däremot, det ger stor skillnad. Temperaturen kan nog skilja flera hundra grader celsius mellan programmets uträknade och verklig. Den temperaturskillnaden kommer flytta varvtalet betydligt mer än fel duration. Det kan du ju själv se genom att testa olika BMEP i programmet och kolla vad skillnader i uträknad temperatur ger för effekt på piplängden.
 

pastillen

Ny medlem
Gick med
18 Sep 2005
Ort
Kalmar
Hoj
Suzuki ts125r
Bearing skrev:
Du kan säkert mäta durationen med en spridning inom 2-3 grader, alltså ungefär 2%. Det betyder att ditt rör kommer få 2% fel längd, alltså 2% fel varvtal vilket ju inte gör något.

Skillnader i ljudets hastighet i röret, däremot, det ger stor skillnad. Temperaturen kan nog skilja flera hundra grader celsius mellan programmets uträknade och verklig. Den temperaturskillnaden kommer flytta varvtalet betydligt mer än fel duration. Det kan du ju själv se genom att testa olika BMEP i programmet och kolla vad skillnader i uträknad temperatur ger för effekt på piplängden.

tyvärr kan jag inte ändra bmep i det programmet. Men det kan alltså bli så att effekten kommer vid ett helt annat varvtal än det jag skriver in? Kan jag ändra rörets utformning i det programmet för att bibehålla det varvtal då jag vill att effekttoppen ska komma?
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
Du kan iaf inte räkna ut exakt vad det blir. Så nånstans får man dra strecket för finliret.
Vet inte vad du matar in, men 'lurar' du programmet att räkna ut en pipa av annan längd så kan man anta att
utformningen är ok även för den längden. När du sen tillverkar pipan så blir det iaf inte exakt som programmet
ville ha den. Den måste ju få rum på hojen oxå.

Men jämför gärna effektiva längden (från kolven till mitt på slutkonan) med vad du har nu.
Mer än 10-20 % ändring skulle göra mig lite fundersam.
/u
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
pastillen skrev:
tyvärr kan jag inte ändra bmep i det programmet. Men det kan alltså bli så att effekten kommer vid ett helt annat varvtal än det jag skriver in? Kan jag ändra rörets utformning i det programmet för att bibehålla det varvtal då jag vill att effekttoppen ska komma?
Programmet visar BMEP och avgastemp baserat på effektmålet och varvtalet du skriver in, så du kan ändra på så sätt. Då ser du hur mycket LT varierar med olika avgastemp.

Jag tror att ditt rör kommer bli kallare än programmet räknar ut. Programmet räknar då ut en ljudhastighet som är för hög för dig, alltså ett för långt rör. Om du använder programmets längd på röret kommer effektpeaken hamna på ett lägre varvtal.

Om du vill ändra längden men behålla diametrarna får du ändra din uppmätta duration med lika stor del som du ska ändra längden.

Exempel
Programmet visar 627 °C men du tror din medelavgastemp kommer vara 427 °C. Absoluttemperaturerna blir 900 K resp. 700 K (man lägger till 273).
Ljudet hastighet blir då √(700/900)=0,88 ggr av programmets uträknade. Det betyder att röret ska vara motsvarande kortare vilket du fixar till genom att skriva in motsvarande lägre duration

Om programmet sagt LT=1000mm ska röret vara 880mm med den lägre avgastempen för att få samma effektpeak. Om du uppmätt 200 ° duration ska du skriva in 0,88*200 = 176 ° duration för att programmet ska visa 880mm längd.

Jag vet inte om en bra bedömning av avgastempen och lämplig ändring av duration i programmet ökar sannolikheten att det blir någorlunda rätt. Jag har simulerat med olika program och programmens uträknade avgastemp brukar skilja från avgsrörskalkylatorn rätt mycket ibland, ibland är den ungefär samma.
Har gjort ett rör då jag kortade längden eftersom jag inte trodde att den skulle få så hög avgastemp som programmet visade p.g.a fet bestyckning och fartvind. Jag har inte mätt avgastempen, men peaken verkar ligga nära den jag räknade på. (tidigare har rör jag gjort verkat hamna ganska fel)

Om du räknar med att röret kommer bli för långt skulle du kunna kompromissa lite på utformningen och göra mittsektionen extra lång så att du kan korta ner den efteråt för att öka peakvarvet.
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
Låter lite märkligt om programmet kan räkna fram avgastemp. Den är ju väldigt beroende
av tändinställning. Vissa motorer sänker tändningen högt upp i varv för att ge högre temp och därmed
att pipan stämmer över lite bredare område.

Men man kanske kan anse att avgastempen i programmet ligger inom väntad felmarginal sas.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Enda raka är att börja med att inhandla boken som nämnts ovan, Two Stroke Performance Tuning. Graham A Bell. Efter att läst den kan man börja köra programmen och simulera. Ligger programmen allt för långt från vad boken säger om längd, så har man fel antaganden från början. dvs Bara börja om.
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
ulf_lundin skrev:
Låter lite märkligt om programmet kan räkna fram avgastemp. Den är ju väldigt beroende
av tändinställning. Vissa motorer sänker tändningen högt upp i varv för att ge högre temp och därmed
att pipan stämmer över lite bredare område.

Men man kanske kan anse att avgastempen i programmet ligger inom väntad felmarginal sas.
Programmet ska vara baserat på tvåtaktsböcker av Blair. http://www-staff.lboro.ac.uk/~elvpc/bikes.html?http://www-staff.lboro.ac.uk/~elvpc/progs/expch.html
Tempen baseras på BMEP och tas från en trendkurva som gjorts efter data från dynokörningar om jag förstått det rätt.
Jag tycker tempen verkar väldigt hög med tanke på att det ska vara medeltemp.
E: Programmet ger 600 grades medeltemp med BMEP 10 bar. 10 bar är ju inte väldigt högt. Temperaturen vid kolven borde vara 50-100 grader högre än det, vilket borde innebära smältrisk.

Formeln för längd i Bells bok tar inte hänsyn till avgastemp alls så den är nog en grövre approximation tror jag. Men boken är bra.
 
Last edited:

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Ort
WT-hyresrätt
Hoj
RSV1000R Factory
ulf_lundin skrev:
Låter lite märkligt om programmet kan räkna fram avgastemp. Den är ju väldigt beroende
av tändinställning. Vissa motorer sänker tändningen högt upp i varv för att ge högre temp och därmed
att pipan stämmer över lite bredare område.

Men man kanske kan anse att avgastempen i programmet ligger inom väntad felmarginal sas.


Är inte avgastempen ett resultat av ett fast BMEP tillsammans med ett fast varvtal, effekt, cyl.-volym etc? Avgastempen borde ju då också gå att bestämma ganska bra. Det är just i den givna konfigurerationen som man bygger pipan efter. Det du beskrev är redan inprisat s.a.s., eller?

edit: Felförklarat vad jag menade men nu något bättre tror jag.
 
Last edited:

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
Bearing skrev:
Tempen baseras på BMEP och tas från en trendkurva som gjorts efter data från dynokörningar om jag förstått det rätt.
Jo, man får väl tro att det är bättre än att inte bry sig om tempen alls.
Bmep (för en viss cyl.volym) är inget annat än vridmoment. Och därför rätt beroende
av pipans utformning, dvs. systemet är återkopplat. Tycker därför det låter lite konstigt, blir liksom
lite hönan o ägget av det.

Men, som sagt, jag 'köper' det som en bättre approximation. Om inte annat så för att inte göra
vår trådskapare förtvivlad. :D
/u
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top