Frågor ang. äventyrshojar

the_predator

Ny medlem
Gick med
10 May 2008
Hoj
KTM 690 SMC
KTM adventure 990 väger mer än Africa twin? :va

Africa twin har ju dessutom fått beröm för att den bara håller och håller och går bra överallt.

Gå på africa twin du lär inte bli besviken!

Tror att dom väger nästan lika mycket, skillnaden är bara att Afica twin 750 har typ 60hk och ktm 990 110hk så det är en jävla skillnad på att köra dom. Den ska hålla och ha en bra tankvolym men fyfan för att köra den!! Sen har dom helt olika geometri vilket gör att 990 adventuren känns mindre och är mycket smidigare.:)

Fuzaneko

馬鹿は死なな&#
Gick med
25 Nov 2009
Hoj
Italiensk läckerhet... ja, hon läcker, därav namnet...
Efter att ha kört från Stockholm till Kapstaden på en KTM 990 Adventure S utan några problem så kan vi väl sluta snacka om att KTM är opålitliga och inte håller. Africa twin väger ju förfan bly och är tung att hantera, lika så BMW 1200GS som inte heller är en lätt motorcykel att ta sig fram lite tuffare terräng. Men om du bara ska åka grusvägar och vill ha en motorcykel med god komfort så är BMW en kanonhoj! KTM 990 Adventuren har inte samma komfort som bmw:n men är helt klart en roligare motorcykel och är absolut en bra hoj att ta ut på längre sträckor (Jag körde som sagt i 7 månader ca 3400 mil).¨

Mindre alternativ har du ju Yamaha Tenere 650, KTM 690, BMW FS800/650 GS. Finns hur mycket som helst att välja bland, men jag kan rekomendera KTM 990 Adventure, gärna S eller R varianten som har lite högre markfrigång och annan koppling.

View attachment 365608

För att några KTM kört den sträckan menar du att alla KTM av den modellen håller hög och framför allt jämn kvalité?
Världens mest beresta motorcykel är en Harley, betyder det att alla Harleys är de mest pålitliga hojarna på planeten?...

Man måste nog vara en riktig masochist om man planerar långfärd på en Kåtte 690 btw... :p

the_predator

Ny medlem
Gick med
10 May 2008
Hoj
KTM 690 SMC
För att några KTM kört den sträckan menar du att alla KTM av den modellen håller hög och framför allt jämn kvalité?
Världens mest beresta motorcykel är en Harley, betyder det att alla Harleys är de mest pålitliga hojarna på planeten?...

Man måste nog vara en riktig masochist om man planerar långfärd på en Kåtte 690 btw... :p

Det har jag inte påstått!, men jag har ägt 5 olika KTM och har inte haft några större problem med någon av dem. Sen gick 990 adventuren som sagt en ganska tuff tur med dålig soppa, fullpackad och genom öknar och munsunregn och kom igenom utan problem, då har hojjen varit fullpackad hela vägen oxå! Reste med några andra som körde en bmw 650 och en Yamaha, dom hade bra mycket mer problem än vad jag hade. Det var ramar som gick av, insprutningar som slutade rungera, dämpare som gav sig m.m. Det är ett jävla snack om att KTM inte ska hålla bra i jämförelse med konkurenterna. Vilket jag skulle vilja säga är bullshit! Alla märken har måndagsexemplar och saker går sönder men det är inte för att det står KTM, Yamaha, BMW på maskinen. Man får väl ta reda på vad som är modellen svaga punkt och se över det? väga dåligt mot bra! För det finns ingen maskin som är felfri!:hihi

Bentebent

:moppefucko
Gick med
30 Apr 2011
Hoj
MT-07 -16
Tycker det låter som du ska ha en DR650/XR650L/XR600/KLR eller liknande. Visst är det fint med en Tenere, Kåtte eller BMW men att "bara" ha vid sommarstället tycker jag låter som en onödigt dyr affär. Bättre att satsa på något billigare som bara går och går.

demo1

Ny medlem
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
Yamaha WR250 supermoto
rghfghfghfgh

Bifogat

• romania2011.jpg
    romania2011.jpg
    243.4 KB · Visningar: 161
  • wheelie1.jpg
    wheelie1.jpg
    162.2 KB · Visningar: 165
  • P8060934.jpg
    P8060934.jpg
    244.2 KB · Visningar: 235
  • P8121175.jpg
    P8121175.jpg
    242.1 KB · Visningar: 195
Last edited:

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Hej, jag har själv ägt följande äventyrshojar och avverkat 25000++mil på dessa fördelat genom 30+ länder. 3st Africa twin 750, transalp 600, Bmw F650 gs, varadero 1000, Bmw r1100gs, bmw r1150gs adventure(nuvarande).

Jag skulle nog säga att valet hänger på din egen skicklighet samt pris och mekanisk skicklighet.

Tack för ett oerhört bra svar!

Jag har i princip ingen erfarenhet av gruskörning på mc sedan tidigare och skruva mer än enkla saker hade jag inte tänkt mig göra själv. Det finns inte tid till sådant när man är där uppe. Finns massor med saker som behöver lite omsorg så det går nog bli att man lämnar iväg den på service när det behövs.

Körde en BMW F650 GS en del när jag hade färskt körkort. Min systers dåvarande kille hade en sådan som jag fick låna. Men jag var aldrig ute och körde grus med den. Oerhört lättkörd motorcykel, men inget man kör längre sträckor med. Även om det på den tiden var lite gubbstämpel på BMW tyckte jag att det var en bra hoj och förstod att märket har sina anhängare bland sådana som kör till världens ände ibland.

Man kanske skulle satsa på en nyare Africa Twin och betala lite premium för ett fint exemplar. Borde vara rätt driftsäkert val även om de har 10 år på nacken tycker man och är den lättkörd är det ju ett stort plus. 11 000 mil kommer jag nog inte att komma upp i om den står på ett sommarställe på väldigt många år. I princip är det ju olje och bromsvätskebyte årligen och säkerhetskontroller av olika funktioner tills man når ett fast intervall där mer underhåll krävs om man hittar ett fräscht exemplar som underhållits väl kontinuerligt.

Skulle man bli biten kan man ju byta upp sig till en BMW 1150/1200 i framtiden när de kommit ner i pris begagnade.

Mr Woland

Glenn
Gick med
14 Aug 2009
Hoj
R1250GSA
F650 GS tycker jag låter som ett utmärkt alternativ att börja med, som du själv säger är det en väldigt lättkörd och lätthanterlig hoj som man ju utan ångest vågar sig ut på mindre bra vägar med. Dessutom grymt billiga i drift och går att hitta för en hyfsat billig peng.

Om du nu inte vet riktig vad det är du behöver tror jag att en F650 GS är helt rätt för att börja utforska grus och skogs världen. Sen blir det nog så att nästan vad du än köper kommer du nog att inse att det finns bättre alternativ för dina behov när du väl upptäcker vad de är.

Sebastian_K

Nybörjare
Gick med
20 Jan 2008
Hoj
1996, Honda XRV750, KTM 990 Adventure 2012
Jag lägger min röst på AT.
Inte för att den är bäst på något område, men bra på många. Och därmed blir det ett bra "helhetspaket".

Fagher

Ny medlem
Gick med
7 May 2007
Hoj
Suzuki GSXR 1000 KTM 380sm
Har också kollat på liknande hojar.

Känns som att en enstånka blir bäst om man inte ska ligga och toura 100 tals mil asfalt.
Om du inte har åkt grus innan så kommer du definitivt inte sakna effekt, dessutom så klarar dom ju lite mer offroadaktig körning med sin lägre vikt.

Nyare yamha tenere 660 känns som väldigt prisvärd http://www.blocket.se/vasterbotten/Yamaha_XTZ660_Tenere_40434544.htm?ca=17&w=3

Fast dom är lite för nya fortfarande, och därmed dyra såklart.

BMW 650 ligger nog närmast för mej just nu, känns riktigt pålitlig också.

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
Har haft XT660R, Africa Twin samt KTM 950 Adventure.

Kåtten är ett vilddjur, effekt så det räcker & blir över, dom andra två är mer "lagom"

gluffis

Slowrider
Gick med
17 Dec 2004
Hoj
En orange
Tack för ett oerhört bra svar!

Jag har i princip ingen erfarenhet av gruskörning på mc sedan tidigare och skruva mer än enkla saker hade jag inte tänkt mig göra själv. Det finns inte tid till sådant när man är där uppe. Finns massor med saker som behöver lite omsorg så det går nog bli att man lämnar iväg den på service när det behövs.

Man kanske skulle satsa på en nyare Africa Twin och betala lite premium för ett fint exemplar. Borde vara rätt driftsäkert val även om de har 10 år på nacken tycker man och är den lättkörd är det ju ett stort plus. 11 000 mil kommer jag nog inte att komma upp i om den står på ett sommarställe på väldigt många år. I princip är det ju olje och bromsvätskebyte årligen och säkerhetskontroller av olika funktioner tills man når ett fast intervall där mer underhåll krävs om man hittar ett fräscht exemplar som underhållits väl kontinuerligt.

Jag hade en -90'ans AT som första hoj, kördes väl 2500 mil på 1,5 säsong ungefär. Överallt, så länge det var snöfritt, ja jag åkte 2 januari ;) , och den hade nästan gått 10k mil när jag sålde den till en polare. Som körde den över 10k strecket utan problem. Jag bytte olja,bromsar,däck och ett laddrelä på mina 2500 mil. Polaren bytte choke reglaget för han lyckades bryta av det... Det går o köra på långa fina ställ på grus med den, speciellt om man drevar den lite så den gör 110 på 2'an ;)

dn-L

Office Linebacker
Gick med
4 May 2008
Hoj
Världsmästarhoj
Med tanke på vad du skrev i första inlägget och här så går ju allt över 800cc bort. En affe eller transa skulle funka om du vill ha twin, men det som jag tror är det ultimata är en helt vanlig XT660R. Underhållsfri, stryktålig och funkar perfekt för den körning du är ute efter. Lätt att hitta billiga bra ex. Med rätt däck tar den sig överallt och ibland förbi alla ställen som alternativen klarar.

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Hej, jag har själv ägt följande äventyrshojar och avverkat 25000++mil på dessa fördelat genom 30+ länder. 3st Africa twin 750, transalp 600, Bmw F650 gs, varadero 1000, Bmw r1100gs, bmw r1150gs adventure(nuvarande).

Och så vidare...

Men vaff*n..!

Med det inlägget lämnar du inget kvar till oss soffcoacher att tycka!

Ouppfostrat, skäms människa!

TS,
om du fortfarande tänker vräka iväg pengar, så:
http://www.blocket.se/jonkoping/Yamaha_XT_660_Z_Tenere__Fullutrustad__41484061.htm?ca=12&w=3

Last edited:

FjordHunter

Adventurer
Gick med
4 Mar 2010
Hoj
XTZ750 -97, RMX250 -99, XS750 -77 Caféracer
XTZ750 Super Tenere om du vill ha mest bang for the buck. Roligare motor än AT och bekvämare att sitta på men aningen sämre i terrängen. Går ju att hitta skitfina ex trots att dom har några år på nacken.

Jag skulle definitivt inte vilja ha nån slöare hoj än den för grusvägskörning för det lär du tröttna på fort.

Nu hade ju du lite större budget så du kanske vill köpa nåt modernare men som sagt, ST:n är grymt prisvärd.

Fuzaneko

馬鹿は死なな&#
Gick med
25 Nov 2009
Hoj
Italiensk läckerhet... ja, hon läcker, därav namnet...
-Väldigt hög och stor, glöm den om du är under 180cm. kanske med sänkt sadel från 175cm
View attachment 365636View attachment 365637

Hur är 1100 och 1150 i jämförelse med r1200? Har kört en r1200 Adventure och tyckte inte alls att den var speciellt hög. På min XT får jag tipptåa varje gång jag stannar vid ett rödlyse, men på Bumsen kunde jag utan problem ställa ned hela foten.

Sorry för hijacken :rolleyes:

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...