FettSnok
96% enligt läkaren
KTM adventure 990 väger mer än Africa twin?
Nä, inte. Har en av varje och vägt bägge. körklar väger afrikanen 15kg mer och har dessutom högre tyngdpunkt vilket gör den en jäkligare att välta rätt.
Africa twin har ju dessutom fått beröm för att den bara håller och håller och går bra överallt.
Gå på africa twin du lär inte bli besviken!
Efter att ha kört från Stockholm till Kapstaden på en KTM 990 Adventure S utan några problem så kan vi väl sluta snacka om att KTM är opålitliga och inte håller. Africa twin väger ju förfan bly och är tung att hantera, lika så BMW 1200GS som inte heller är en lätt motorcykel att ta sig fram lite tuffare terräng. Men om du bara ska åka grusvägar och vill ha en motorcykel med god komfort så är BMW en kanonhoj! KTM 990 Adventuren har inte samma komfort som bmw:n men är helt klart en roligare motorcykel och är absolut en bra hoj att ta ut på längre sträckor (Jag körde som sagt i 7 månader ca 3400 mil).¨
Mindre alternativ har du ju Yamaha Tenere 650, KTM 690, BMW FS800/650 GS. Finns hur mycket som helst att välja bland, men jag kan rekomendera KTM 990 Adventure, gärna S eller R varianten som har lite högre markfrigång och annan koppling.
View attachment 365608
För att några KTM kört den sträckan menar du att alla KTM av den modellen håller hög och framför allt jämn kvalité?
Världens mest beresta motorcykel är en Harley, betyder det att alla Harleys är de mest pålitliga hojarna på planeten?...
Man måste nog vara en riktig masochist om man planerar långfärd på en Kåtte 690 btw...
TransalpFör det finns ingen maskin som är felfri!
Hej, jag har själv ägt följande äventyrshojar och avverkat 25000++mil på dessa fördelat genom 30+ länder. 3st Africa twin 750, transalp 600, Bmw F650 gs, varadero 1000, Bmw r1100gs, bmw r1150gs adventure(nuvarande).
Jag skulle nog säga att valet hänger på din egen skicklighet samt pris och mekanisk skicklighet.
Transalp
Tack för ett oerhört bra svar!
Jag har i princip ingen erfarenhet av gruskörning på mc sedan tidigare och skruva mer än enkla saker hade jag inte tänkt mig göra själv. Det finns inte tid till sådant när man är där uppe. Finns massor med saker som behöver lite omsorg så det går nog bli att man lämnar iväg den på service när det behövs.
Man kanske skulle satsa på en nyare Africa Twin och betala lite premium för ett fint exemplar. Borde vara rätt driftsäkert val även om de har 10 år på nacken tycker man och är den lättkörd är det ju ett stort plus. 11 000 mil kommer jag nog inte att komma upp i om den står på ett sommarställe på väldigt många år. I princip är det ju olje och bromsvätskebyte årligen och säkerhetskontroller av olika funktioner tills man når ett fast intervall där mer underhåll krävs om man hittar ett fräscht exemplar som underhållits väl kontinuerligt.
Med tanke på vad du skrev i första inlägget och här så går ju allt över 800cc bort. En affe eller transa skulle funka om du vill ha twin, men det som jag tror är det ultimata är en helt vanlig XT660R. Underhållsfri, stryktålig och funkar perfekt för den körning du är ute efter. Lätt att hitta billiga bra ex. Med rätt däck tar den sig överallt och ibland förbi alla ställen som alternativen klarar.Jag har i princip ingen erfarenhet av gruskörning på mc sedan tidigare och skruva mer än enkla saker hade jag inte tänkt mig göra själv. Det finns inte tid till sådant när man är där uppe. Finns massor med saker som behöver lite omsorg så det går nog bli att man lämnar iväg den på service när det behövs.
Hej, jag har själv ägt följande äventyrshojar och avverkat 25000++mil på dessa fördelat genom 30+ länder. 3st Africa twin 750, transalp 600, Bmw F650 gs, varadero 1000, Bmw r1100gs, bmw r1150gs adventure(nuvarande).
Och så vidare...
-Väldigt hög och stor, glöm den om du är under 180cm. kanske med sänkt sadel från 175cm
View attachment 365636View attachment 365637
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield
Royal Enfield har tagit ste... |
|
MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION
MV Agusta firar sitt 80-års... |
|
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
BMW Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |