Frågor man vågar ställa

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Njaee, det beror på vad det är för växellåda. Oftast, ja.

I stort sett alla vanliga manuella växellådor blir som nya om du använder Redline MT90 istället för vanlig 75W-90. Förvånansvärt stor skillnad.

Har bytt i alla manuella bilar jag haft - till och med 40.000-mila Citroën Xantian blev lättväxlad som en Honda Civic.
Vad är det för speciellt med Redline MT90?
Jag tänkte om det var värt att spara några kronor och köra på vanlig motorolja. Det läcker från en packbox så jag kommer behöva fylla på ofta tills det är fixat, vilket förmodligen inte blir förrän till sommaren.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Kan man använda typ vilken olja som helst i en vanlig manuell bilväxellåda?

Vet inte vilken olja du tänker dig istället så svårt utveckla mer än till nej, du ska ha en växellådsolja i växellådan.

EDIT: Nu ser jag att du tänkte dig en motorolja, den tål inte lika höga kontakttryck som en växellådsolja så det är överhängande risk att det skär mellan kuggarna.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Twostroke har - föga oväntat - svarat rätt, växellådsolja funkar på annat sätt och har helt andra egenskaper.

Redline bygger på lite andra baser och både luktar och fungerar bättre tycker jag. Särskilt synkringar mår bra av Redline och en gammal BMW Airhead får nästan lite Suzukikänsla förutom avståndet mellan växlarna. Helt enkelt väldigt bra. Äldre växellådor med gulmetall (mässingslegeringar) tex den i Citroën 2CV behöver särskild olja men det lär det ju inte vara i ditt fall.

Läcker växellådan är det förmodligen en väldigt bra idé att åtgärda det ganska omgående.

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Hoj
Kawasaki KLX650C
Antar att bilar är snabbare än hojar i Dakar(?). Om så, startar hojar ändå före bilar, och varför det? Man ser alltid bilar som ska passera hojar i klippen. Är det ett konstruerat riskmoment bara för att göra det hela lite mer spännande?

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Antar att bilar är snabbare än hojar i Dakar(?). Om så, startar hojar ändå före bilar, och varför det? Man ser alltid bilar som ska passera hojar i klippen. Är det ett konstruerat riskmoment bara för att göra det hela lite mer spännande?
Det känns ju lite korkat, men antagligen är tankegången att långsammare fordon behöver mer tid till att avverka en lång sträcka innan dagen tar slut.

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
Vet inte vilken olja du tänker dig istället så svårt utveckla mer än till nej, du ska ha en växellådsolja i växellådan.

EDIT: Nu ser jag att du tänkte dig en motorolja, den tål inte lika höga kontakttryck som en växellådsolja så det är överhängande risk att det skär mellan kuggarna.
OK då skippar jag motorolja.
Då uppstår nästa fråga:
På Biltema och Jula säljs ingen GL-4 transmissionsolja, vilket är vad som rekommenderas till bilen.
Enligt Biltema ska man INTE använda GL-5 i en växellåda avsedd för GL-4.

Stämmer?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Är det möjligt att på ett smart sätt bygga en carport så att den är förberedd för att så småningom bygga om till ett garage?

Problemet jag ser är om man gjuter plattan först och bara har ett tak men inga väggar så kommer den ligga och bli utsatt för fukt och kyla så man riskerar att den är full av sprickor.

Och att göra plattan efter väggarna så blir det istället problem med att få kantelementen under väggarna.

Dessutom av budgetskäl skulle jag gärna vänta med plattan tills det finns väggar. För så länge det bara är en carport känns det onödigt lyxigt med en betongplatta.

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
Är det möjligt att på ett smart sätt bygga en carport så att den är förberedd för att så småningom bygga om till ett garage?

Problemet jag ser är om man gjuter plattan först och bara har ett tak men inga väggar så kommer den ligga och bli utsatt för fukt och kyla så man riskerar att den är full av sprickor.

Och att göra plattan efter väggarna så blir det istället problem med att få kantelementen under väggarna.

Dessutom av budgetskäl skulle jag gärna vänta med plattan tills det finns väggar. För så länge det bara är en carport känns det onödigt lyxigt med en betongplatta.
Bärande stockar till tak/väggar på rejäla plintar.
Ett tjockt lager grus.
När man väl bestämmer sej för att isolera och göra garage kan man gräva bort så mycket grus man vill för att dra VVS och el.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Ett tjockt lager grus.
När man väl bestämmer sej för att isolera och göra garage kan man gräva bort så mycket grus man vill för att dra VVS och el.

Min kamrat som är bygglovschef påstår att dörren är väsentlig i sammanhanget. Dvs i korthet: har den dörr/port är det garage, är den öppen är det en carport.

Han menar att en smidig lösning (beroende på var man bor och vilka grannar man har) är att bygga en carport, få den inspekterad enligt bygglov och sedan smocka dit framvägg med port… innan vintern.

Inga garantier men det är så det funkar i verkligheten. Om man nu inte har grannar som anmäler och jävlas.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Ett tjockt lager grus.

Fast hur får man in kantbalkarna när plintarna står där dom ska ligga?

Avloppet och el tänkte jag nog se till att få nergrävt från början, jag vill ändå ha hit en grävare för lite annat.

Fast det slog mig efter jag skrev att man borde kanske börja med en torpargrund. Sedan sätta upp stolpar och tak.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Min kamrat som är bygglovschef påstår att dörren är väsentlig i sammanhanget. Dvs i korthet: har den dörr/port är det garage, är den öppen är det en carport.

Han menar att en smidig lösning (beroende på var man bor och vilka grannar man har) är att bygga en carport, få den inspekterad enligt bygglov och sedan smocka dit framvägg med port… innan vintern.

Inga garantier men det är så det funkar i verkligheten. Om man nu inte har grannar som anmäler och jävlas.

Du menar juridiskt för bygglov?
Så jag söker alltså bygglov för ett garage, bygger carport med någon slags dörr?

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Varför då?
Bygglov behövs väl för både carport(eller anmälan om det går som komplementbyggnad) och garage och får du bygglov för carport men sen smäller dit ytterligare vägg(så att det blir ett garage) så är det ju inte utfört enligt bygglovet? Bygglovet är ju beviljat utifrån att väggen inte finns där.
Då kan man väl lika gärna söka bygglov för garaget på en gång?

Last edited:

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Du menar juridiskt för bygglov?
Så jag söker alltså bygglov för ett garage, bygger carport med någon slags dörr?
Är det detalplanerat område?

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Att förse ett befintligt skärmtak med väggar har tidigare betraktats som en tillbyggnad. Ett antal domar från MÖD, säger dock att det inte är en tillbyggnad. Om det är en fasadändring framgår inte av domarna. Men det finns en dom där ett förråd/carport har fått en fjärde vägg och i det fallet ansåg domstolen att det var en lovpliktig fasadändring vilket tyder på att även inglasning av uteplatser borde kräva bygglov som fasadändring på grund av att byggnadens yttre utseende avsevärt påverkas.

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
Är det knepigt att ta av toppen på en CBR1000RR - 06?
O med knepigt menar jag då om det krävs att plocka ur motorn, eller likvärdigt stort arbete.

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Hur ska jag göra för att få min kvinna att begripa att Die Hard är en (den bästa någonsin) julfilm?

Hon är julknarkare och har redan lagt beslag på TVn och soffan om kvällarna. Inga stora problem egentligen då det sitter en 50tummare på väggen i sovrummet, men ändå.

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Hur ska jag göra för att få min kvinna att begripa att Die Hard är en (den bästa någonsin) julfilm?

Hon är julknarkare och har redan lagt beslag på TVn och soffan om kvällarna. Inga stora problem egentligen då det sitter en 50tummare på väggen i sovrummet, men ändå.
Visa henne denna faktaruta :faktaThe-time-has-come-for-Hans-Gruber.jpg

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...