Frågor man vågar ställa

El Presidente

2 Stripes Mc
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
XR400 + Grom + Tricker + CB1000RA
Min från Bilbutteriks kräver ständiga justeringar, den ändrar läge vid motvind :hihi (gsxr1100). Annars så var det ju lätt att söka:

Japp, har sett dem från en trehunka hemma i brevlådan från Alibaba-express-whatever men vore kul med lite input så jag slipper de värsta sneknullade speglarna (typ Feltema - tack för tipset))…
:tummenupp

El Presidente

2 Stripes Mc
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
XR400 + Grom + Tricker + CB1000RA
Letar nya backspeglar till min CB1000R och vill ha några som man monterar längst ut på styret - ungefär som på bilden (inte min moppe, lånat bilden från nätet).
Är det någon som har ett bra tips på prisvärda speglar, kanske rent av en länk till ett vettigt inköpsställe?
:Bugar
View attachment 509547
Jag har en sådan spegel som jag inte ser ett skit i (min hoj på bilden)
Ultimat vore att hitta speglar med samma fäste och bara byta på vänster sida (har ingen till höger).
Någon med bättre google-fu än jag…?
IMG_5109.jpeg

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Tja, relativt lätt att inför nummerskylt fram om man exempelvis tillåter klisterlappar som man har i vissa länder . Frågan är vilket problem det skulle lösa utan att ändra några andra lagar. Är ju inte ägaransvar och ganska svårt att identifiera föraren, åtminstone om denne följer hjälmlagen.

Strongliquid

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jul 2005
Hoj
Scott.
Hade höjd körkortsålder för tung mc stoppat denna olycka? :3freak

"Den 20-årige mc-föraren gjorde en vild omkörning på bakhjulet i början av Bergnäsbron – och kraschade rakt in i en mötande bil.

Både han och bilisten fick allvarliga skador och nu åtalas bodensaren efter den otäcka olyckan.

– Det har grämt mig någonting fruktansvärt, säger mannen som dock inte minns något av händelsen."​

1737877816617.png

1737877876235.png

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Letar nya backspeglar till min CB1000R och vill ha några som man monterar längst ut på styret - ungefär som på bilden (inte min moppe, lånat bilden från nätet).
Är det någon som har ett bra tips på prisvärda speglar, kanske rent av en länk till ett vettigt inköpsställe?
:Bugar
View attachment 509547
Snygg! Min är röd

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Hade höjd körkortsålder för tung mc stoppat denna olycka? :3freak

"Den 20-årige mc-föraren gjorde en vild omkörning på bakhjulet i början av Bergnäsbron – och kraschade rakt in i en mötande bil.

Både han och bilisten fick allvarliga skador och nu åtalas bodensaren efter den otäcka olyckan.

– Det har grämt mig någonting fruktansvärt, säger mannen som dock inte minns något av händelsen."​

View attachment 509606

View attachment 509607

Konsekvenstänkandet är inte fullt utvecklat förrän vid kanske 24-25 års ålder (hos vissa aldrig) och försäkringsbolagen har ju bra koll på det där med olyckor. Ingen slump att 18-24 åringar har väldigt dyr försäkring särskilt på snabba hojar.

Om höjd körkortsålder hade förhindrat den där olyckan är omöjligt att svara på. Många gånger är inte körkort ens en faktor, ej heller nykterhet eller laglig hoj…

Min högst ovetenskapliga iakttagelse är att barndomen kryper allt högre upp i åldrarna, dvs ansvarstagande och ”bli vuxen” dröjer allt längre. Men det är kanske normalt att tycka så ju äldre man blir själv.

Mvh

Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping