Kraftfullt Touringåterfall: Kawasaki ZRX 1200 - S

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
R versionen av denna är utan tvekan den som fick mest uppmärksamhet.
Och visst är du helt rätt inne på att det är ett tidigt försök till retrohoj. Många klassiska drag. Kolla bara svingen.

Utseendet i all ära. Men det är motorn som är den stora grejen här som jag minns det.
Ska du ha passagerare på tourandet? Isf är den plötsligt inte lika optimal. Den poppigt uppdragna ljuddämparen kräver sin tribut. Värst är benvinkeln för den som åker bakpå. Sen är det begränsat vad du kan ha för väskor om du nu tänker dig sådana.
Kört en sån rätt många år och mil.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Jag sa inte att jag tänker köpa en.
Men ville inte du utdöma straff om man kör vattenkyld retro eller nakenhoj?
Typ så,

Handtagsvärme, 12V-uttag, mobil och kanske en tandborste. Mer ska väll inte behövas ;)
Du har ju ett betydande bagageutrymme under sadeln. Rymmer ett sexpack och en liten påse chips, enligt obekräftad källa. Aldrig sett ett sånt stuvutrymme på någon hoj. Bäst är att man märker inte ens av det under färd.

I mitt fack fanns för det mesta:

- 1 liter olja
- kedjegucka
- extra handskar
- några remmar, tejp och bonnasvets
- extra och bättre verktyg
- en tillplattad toarulle samt våtservietter
- mikrofibertrasa
- lås

Ja, ungefär så. Kunde varieras. Mao har du plats även för en tub tandkräm.
 

Xmax

Sporthojsnörd
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha
Efter en stunds felsökning och obligatoriskt kliande i huvudet så kom den efter ett tag igång!

Redan vid hämtningen så stod det klart att det var klent med ström i hojen. Varningslamporna på instrumentpanelen lös högst motvilligt när man vred på tändningen.

Efter byte av batteriet (längst ner i det gigantiska stuvutrymmet under sadeln) så blev det bra fart på lampor och annat elektriskt. Men startmotorn ville inte jobba.

Eftersom det inte blev minsta ljud när man tryckte på startknappen så riktades misstankarna mot startreläet. Det krävdes lite våld och hot mot för att den till sist skulle hoppa igång.
Hojen har varit stillastående en längre period och min största oro var att soppan kläggat igen förgasare och ev. annat. Men icke!

Efter lite varmkörning så gick den hur fint som helst.
Startreläet ska bytas då det nog troligen kommer fortsätta trilskas.

Men det är liv i ZRXen!
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Efter en stunds felsökning och obligatoriskt kliande i huvudet så kom den efter ett tag igång!

Redan vid hämtningen så stod det klart att det var klent med ström i hojen. Varningslamporna på instrumentpanelen lös högst motvilligt när man vred på tändningen.

Efter byte av batteriet (längst ner i det gigantiska stuvutrymmet under sadeln) så blev det bra fart på lampor och annat elektriskt. Men startmotorn ville inte jobba.

Eftersom det inte blev minsta ljud när man tryckte på startknappen så riktades misstankarna mot startreläet. Det krävdes lite våld och hot mot för att den till sist skulle hoppa igång.
Hojen har varit stillastående en längre period och min största oro var att soppan kläggat igen förgasare och ev. annat. Men icke!

Efter lite varmkörning så gick den hur fint som helst.
Startreläet ska bytas då det nog troligen kommer fortsätta trilskas.

Men det är liv i ZRXen!
Kolla gärna jordkabeln på motorn och kabeln vid startrelä och startmotor plus den mellan relä och batteri. För inre frid om inte annat.

Jag vet inte om det gäller fortfarande men man kan bränna reläet om man håller in startknappen länge med ett klent batteri.
Ta isär (med våld) och kolla om du ändå ska byta.
 

Xmax

Sporthojsnörd
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha
...Du har ju ett betydande bagageutrymme under sadeln. Rymmer ett sexpack och en liten påse chips, enligt obekräftad källa. Aldrig sett ett sånt stuvutrymme på någon hoj. Bäst är att man märker inte ens av det under färd.

Mao har du plats även för en tub tandkräm.

Tandkräm? Lyx!
 

Xmax

Sporthojsnörd
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha
Med hojen igång så stod en genomgång för att se vad jag köpt för ngt på schemat.
Passade också på att tvätta av den ordentligt. 50 mil stående på en öppen släpkärra med regn och ruskväder 100% av tiden hade gjort att en imponerande mängd med smuts och klägg samlats ihop på hojen.

Men nu är den skinande ren och en arbetsorder har börjat ta form med saker som ska fixas.
Det finns en del att ta tag i, men samtidigt så har inga stora överraskningar dykt upp.
Men vi börjar med lite positivt. För det finns massor på den listan också :)

Efter rejäl varmkörning så kan man bara konstatera att hojen verkar gå riktigt bra. Min största farhåga var som sagt att något skulle ha geggat ihop i förgasarna eller övriga bränslesystemet. Men icke (y) Inga konstigheter med gång eller tomgång etc.
Ett testvarv runt kvarteret ger också att alla växlar verkar finnas på plats.
Allt elektriskt verkar fungera alldeles utmärkt vilket också är skönt.
Kan också konstatera att hojen är i ett riktigt fint skick. Efter tvätten så blänker den och ser riktigt trevlig ut. Skulle inte göra bort sig framför korvmojen :)

kawrs.jpg

So far so good...

Saker att ta tag i då?

1. Det största problemet som uppdagades är att hojen vibrerar när man bromsar. Någon eller båda framskivorna är lite skeva. Det är inte så påtagligt i låg fart men kan tänka mig att det kommer märkas rejält i lite högre. Bromsarna tar bra men det finns några saker som kan sänka körkänslan rejält på en MC enligt mig. Och detta är en av dom. En hoj som ruskar och lever om när man bromsar kan vara hur fin som helst. Känslan när man kör kommer ändå vara att den känns gammal och sliten. Så detta måste fixas.

2. Redan innan jag hämtat hojen så informerades det om att bakdäcket var att betrakta som slut. Detta stämde väl. Så det blir byte. Framdäcket är ok och skulle funka en stund till.

3. Drivpaketet sjunger på sista versen. Inget man skulle ge sig ut på en långtur med.

4. Bromsbeläggen börjar bli lite tunna. Inget akut, och troligen skulle det gå att få ut några hundra mil till utan att behöva känna allt för mycket oro. Men samtidigt är det ingen direkt kostnad så lika bra att byta. Åker hellre runt med vetskapen att nytt och fräscht sitter på plats. Gäller både fram och bak.

5. Batteri och relä
Detta är ju redan åtgärdat.

6. Hojen är som sagt i fint skick. Men där finns en sak som skämmer.
Kawasaki hade den goda smaken att lacka fälgarna i samma blåa snygga färg som hojen. Lyxigt!
Tyvärr har det både fram och bak visat sig inte varit ett allt för bra lackjobb. Ganska stora sjok av färg har lossnat och det som förut varit en fin blå färg, är nu mera en sporadisk blandning av blått och aluminium.

20240507_193025.jpg


Detta har ju ingen påverkan på funktion så ett tag var jag inne på att låta det vara. I alla fall ett tag. Men eftersom övriga hojen är i ett så bra skick så lutar jag nu åt att detta skämmer allt för mycket. Finns också en risk att om jag inte tar tag i det ganska snabbt, så sjunker oddsen för att det kommer bli gjort. Får bli att ta fram en plan för att åtgärda detta också!

7. I övrigt hittar jag inga fler "fel". Men om någon nu mot förmodan läst igenom även mina andra projekttrådar så finns där ett mönster på en av dom första åtgärderna som alltid görs i samband med att ett nytt (fast begagnat) fordon tillkommer i fordonsparken. Det blir en sk. "nollställningsservice" så man vet att allt det som ska vara gjort, är det.

Som nämnt ovan så finns det mycket på plus sidan med denna hoj. Och då det alltid är roligare att avsluta med något positivt så läggs några saker till in på pluslistan.

Hojen har fram tills att jag köpte den bara haft en enda ägare sedan ny.
Den är väl dokumenterad med servicebok och kvitton.
Till och med det ursprungliga köpekvittot från det att hojen såldes ny från Johans MC i Göteborg finns kvar.
MCn är helt i originalskick. Original avgassystemet sitter på, och är det enda rör som någonsin suttit på denna hoj. Här får man välja själv om man anser det vara positivt men för mig säger det en del om hur pass orörd hojen är, vilket är ett stort plus!
 
Last edited:

Felix83

Never trust a fart on a motorcycle
Gick med
18 Jan 2022
Ort
Örebro
Hoj
2017 Street Triple RS, 2006 CBF1000A
Bromsbelägg byts väl i samband med att du byter skivorna, så då får du ju det jobbet gjort "på köpet" s a s.
 

Tebax

Kör mindre än önskat
Gick med
14 Mar 2021
Hoj
Hoj med vingar & Kawasaki GPZ500S -96
Serva bromsoken först innan du dömmer ut skivorna.
Samt kanske byt bara bromsbeläggen först.
Bråkande ok och snedslitna belägg kan ibland lura en att det är skivoRNA som är defekta.
Men om skivorna skull vara ganska slitna så kan man förstås lika bra byta dem ändå.
 

Tebax

Kör mindre än önskat
Gick med
14 Mar 2021
Hoj
Hoj med vingar & Kawasaki GPZ500S -96
Snygg hoj förresten 👍
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Något jag gillar att göra är att tömma förgasarna och titta efter vatten och skräp.
Det gjorde jag varje höst på mina båtmotorer. Den sista hade jag i 28 år. De startade alltid direkt på våren.
Förgasarna på min Kawa från -82. Som nya! Oväntat!
IMG_0030.jpeg
Något år senare tömde jag dom och då fanns det en droppe vatten i bägge. Hojen står ute året runt ibland och körs på vintern om det är någorlunda torrt. Kondensvatten förmodligen.
Leta upp en mejsel som passar 100%.
Slangar sitter väl redan på flottörhusen?
En ren behållare till bensinen som du släpper ut. Vill du låta det rinna lite så kör PRI-läget på kranen.

Tidsåtgång ca 75 sekunder.
(Jämför med att riva loss förgasarbryggan.)

Tillfredställelse 8/10.

Flytande bromsskivor. Knäcks lätt av glömda skivbromslås. Använd senilsnöre.
Been there. Bägge skivorna. Skjut upp jobbet så får du byta framhjulslager också. Been…

Några säger att det kan räcka med att göra rent rörnitarna som håller skivorna. Mina skivor sitter fast med dessa nitar, även de nya. Flytande skivor går inta att mäta upp med indikatorklocka eftersom de har ett inbyggt spel.
Skivorna till TDM900 kostade 2300 styck. Överkomligt. Bakskivan var sliten redan när jag köpte den. 4500 mil. En ägare. Prutade 1500 vilket en ny kostade 4-5 år senare.
Obs! Skruvarna till skivorna sitter med loctite. Värm ordentligt så du inte drar sönder skallarna. TDMen har insex med kullrig skalle. Ask me how I know. Närå, fick tipset när jag köpte ny skiva.

Eftersom du ska ta loss bägge hjulen så fundera på om du inte ska lacka om fälgarna.
 

Xmax

Sporthojsnörd
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha
Hjulen av. Drev och kedja av även dom. Kedjan bjöd på rejält motstånd, hade ingen lust att dela sig. Blev att ta till rejält med våld. Borde tagit kapen på en gång men... nä, det ska vara lite utmaning. Tillslut gav den i alla fall upp.

40611.jpg
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Hjulen av. Drev och kedja av även dom. Kedjan bjöd på rejält motstånd, hade ingen lust att dela sig. Blev att ta till rejält med våld. Borde tagit kapen på en gång men... nä, det ska vara lite utmaning. Tillslut gav den i alla fall upp.

View attachment 509262
Du går som vanligt grundligt tillväga, skönt att läsa. :tummenupp

Har du någon tanke om fälgarna, med tanke på lacksläppet?
 

Xmax

Sporthojsnörd
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha
Har du någon tanke om fälgarna, med tanke på lacksläppet?
Många tankar!

Min första var att lämna in dom på pulverlack. Enkelt, Billigt och en lacktyp som tål all skit och geggamoja som MC fälgar utsätts för.
Men efter ett samtal med lokala pulverlackaren så kändes det inte längre som ett alternativ.
Främst pga. att dom inte kunde matcha den blåa lacken särskilt väl. Jag vill ha dom så lika original som möjligt, men med pulverlack kunde man inte komma nära nog.

Nästa tanke: Samma firma kunde också ombesörja "ordinär" våtlack. Då blir det spot on färgmässigt. En annan fördel är att man sparar lite jobb då man inte behöver montera ur lagren ur fälgarna. Lagren är helt schysta. Vid pulverlack måste lagren ur. Annars förstörs dom när man härdar lacken i flera hundra grader.
Nackdelen med våtlack på firma... Priset. Det är många gånger dyrare att våtlacka än att köra pulver. Här insåg jag också att om jag låter ett proffs lacka så kommer de förhoppningsvis bli riktigt bra. Nyskick! Hur kan det vara ett problem? Jo, för jag monterar däcken själv med hjälp av en enkel krängare av hobby modell. Finns med andra ord risk för att det kan uppstå ngt märke. Utöver att det skulle reta mig ordentligt så känns det också trist att betala nästan hela hojens inköpspris för lack av 2 fälgar, som då ev. kommer ha märken på sig...
Så snålvattnet satte stopp för den vägen.

Kvar finns väll bara en väg att gå.
Jag drar mig lite för att lackera. Det är kul när själva lacken ska på och visst har jag snyggat till en del smådelar. Även några bilfälgar har lackats. Men MC fälgar är mer komplexa, och måste dessutom se bra ut från 2 håll. Och så all preppning innan man ens kan lägga första grundfärgslagret.
Utan krav på finish kan man ta genvägar med preppningen... Men nä, då blir det inte kul att göra lackmomentet.

Men lacka själv är den vägen det får bli!
Får helt enkelt testa pannbenet och bara göra. Ordentlig förarbete, färg med bra kvalité och i 2Komp. Resultatet blir fälgar i rätt färg,som förhoppningsvis håller bättre än originallacken, och ser bra mycket bättre ut än innan de målades om. Med lite extra tid och andaktsfullt arbete så kommer det bli kanon!

Så... isär med allt:

406062.jpg
40606.jpg

Ett till beslut har tagits. Framdäcket hade funkat ett tag till. Men eftersom det ändå ska av när fälgen lackas så kör vi på en helt ny uppsättning gummi. Nytt både fram och bak.
 
Last edited:

SvanteOES

Medlem
Gick med
24 Mar 2022
Ort
Malmö
Hoj
Yamaha R6 2006
Många tankar!

Min första var att lämna in dom på pulverlack. Enkelt, Billigt och en lacktyp som tål alla skit och geggamoja som MC fälgar utsätts för.
Men efter ett samtal med lokala pulverlackaren så kändes det inte längre som ett alternativ.
Främst pga. att dom inte kunde matcha den blåa lacken särskilt väl. Jag vill ha dom så lika original som möjligt, men med pulverlack kunde man inte komma nära nog.

Nästa tanke: Samma firma kunde också ombesörja "ordinär" våtlack. Då blir det spot on färgmässigt. En annan fördel är att man sparar lite jobb då man inte behöver montera ur lagren ur fälgarna. Lagren är helt schysta. Vid pulverlack måste lagren ur. Annars förstörs dom när man härdar lacken i flera hundra grader.
Nackdelen med våtlack på firma... Priset. Det är många gånger dyrare att våtlacka än att köra pulver. Här insåg jag också att om jag låter ett proffs lacka så kommer de förhoppningsvis bli riktigt bra. Nyskick! Hur kan det vara ett problem? Jo, för jag monterar däcken själv med hjälp av en enkel krängare av hobby modell. Finns med andra ord risk för att det kan uppstå ngt märke. Utöver att det skulle reta mig ordentligt så känns det också trist att betala nästan hela hojens inköpspris för lack av 2 fälgar, som då ev. kommer ha märken på sig...
Så snålvattnet satte stopp för den vägen.

Kvar finns väll bara en väg att gå.
Jag drar mig lite för att lackera. Det är kul när själva lacken ska på och visst har jag snyggat till en del smådelar. Även några bilfälgar har lackats. Men MC fälgar är mer komplexa, och måste dessutom se bra ut från 2 håll. Och så all preppning innan man ens kan lägga första grundfärgslagret.
Utan krav på finish kan man ta genvägar med preppningen... Men nä, då blir det inte kul att göra lackmomentet.

Men lacka själv är den vägen det får bli!
Får helt enkelt testa pannbenet och bara göra. Ordentlig förarbete, färg med bra kvalité och i 2Komp. Resultatet blir fälgar i rätt färg,som förhoppningsvis håller bättre än originallacken, och ser bra mycket bättre ut än innan de målades om. Med lite extra tid och andaktsfullt arbete så kommer det bli kanon!

Så... isär med allt:

View attachment 509466
View attachment 509467

Ett till beslut har tagits. Framdäcket hade funkat ett tag till. Men eftersom det ändå ska av när fälgen lackas så kör vi på en helt nytt uppsättning gummi. Nytt både fram och bak.
Har du någon erfarenhet av att lackera fälgar med typ "fälgfärg" med tillhörande primer och klarlack?
https://www.motip.com/en-en/automotive-products/car-repair-paints/wheel-spray/wheel-paint

Är till en racehoj, så har inte jättehöga krav egentligen.. Ser det vettigt ut i en säsong är det OK.. Så blir det att bättra på fälgarna igen till nästa.
 

Xmax

Sporthojsnörd
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha
Har du någon erfarenhet av att lackera fälgar med typ "fälgfärg" med tillhörande primer och klarlack?
https://www.motip.com/en-en/automotive-products/car-repair-paints/wheel-spray/wheel-paint

Är till en racehoj, så har inte jättehöga krav egentligen.. Ser det vettigt ut i en säsong är det OK.. Så blir det att bättra på fälgarna igen till nästa.
Just den där färgen har jag faktiskt lackat en uppsättning bilfälgar med. Men det var några år sen så får göra ett medskick att de såklart kan ha ändrat formula.
Problemet med alla typer av enkomponentslacker är att dom inte blir så tåliga.
Just det dom nämner själva i texten "resistant to petrol, chemicals" är just vad dom inte blir. Fälgarna jag lackade var till en banbil och där räckte det med att man körde kallavfettning på dom så blev dom missfärgade. Brukar snabbt bli mjölkiga.
Jag målade i vitt så syntes inte lika mycket som det gör på mörkare färg. Men syns ändå att ytan saknar glans. Den går dock att polera fin igen. Men det håller bara till nästa kallavfettnings tvätt.

På en banhoj funkar det säkert och är man beredd att bättra på så skulle jag säga kör. Men på fordon man vill ha lite ordentligare skick på så är det bättre att använda 2 komponent.

En mellanväg jag inte testat själv, men som skulle kunna fungera är att köra allt i enkomponent, förutom sista klarlackslagren som man lägger med 2k.
Inte lika slagtåligt och håller kanske inte lika länge. Men borde hjälpa lite, och göra så ytan håller sig blank även om den får kemikalier på sig emellanåt.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Många tankar!

Min första var att lämna in dom på pulverlack. Enkelt, Billigt och en lacktyp som tål all skit och geggamoja som MC fälgar utsätts för.
Men efter ett samtal med lokala pulverlackaren så kändes det inte längre som ett alternativ.
Främst pga. att dom inte kunde matcha den blåa lacken särskilt väl. Jag vill ha dom så lika original som möjligt, men med pulverlack kunde man inte komma nära nog.
En nackdel till som jag fått berättat för mig, är att pulverlack är starkt...tills det spricker. Tål alltså hög grad av nötning och slitage ända tills det där stenskottet får pulverlacken att spricka. Typ. Kan dock själv inte bedöma sanningshalten i detta.

Men efter att ha hört detta fick ramen på min IT250 våtlack.
 
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top