Kraftfullt Touringåterfall: Kawasaki ZRX 1200 - S

SvanteOES

Medlem
Gick med
24 Mar 2022
Ort
Malmö
Hoj
Yamaha R6 2006
Just den där färgen har jag faktiskt lackat en uppsättning bilfälgar med. Men det var några år sen så får göra ett medskick att de såklart kan ha ändrat formula.
Problemet med alla typer av enkomponentslacker är att dom inte blir så tåliga.
Just det dom nämner själva i texten "resistant to petrol, chemicals" är just vad dom inte blir. Fälgarna jag lackade var till en banbil och där räckte det med att man körde kallavfettning på dom så blev dom missfärgade. Brukar snabbt bli mjölkiga.
Jag målade i vitt så syntes inte lika mycket som det gör på mörkare färg. Men syns ändå att ytan saknar glans. Den går dock att polera fin igen. Men det håller bara till nästa kallavfettnings tvätt.

På en banhoj funkar det säkert och är man beredd att bättra på så skulle jag säga kör. Men på fordon man vill ha lite ordentligare skick på så är det bättre att använda 2 komponent.

En mellanväg jag inte testat själv, men som skulle kunna fungera är att köra allt i enkomponent, förutom sista klarlackslagren som man lägger med 2k.
Inte lika slagtåligt och håller kanske inte lika länge. Men borde hjälpa lite, och göra så ytan håller sig blank även om den får kemikalier på sig emellanåt.
Tack för bra svar!

Jag testar med den sämsta bakfälgen innan jag lackar alla 6... :)
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
Speed Triple 1050 RS, 700 CL-X Sport, 500W Bafang
Något jag gillar att göra är att tömma förgasarna och titta efter vatten och skräp.
Det gjorde jag varje höst på mina båtmotorer. Den sista hade jag i 28 år. De startade alltid direkt på våren.
Förgasarna på min Kawa från -82. Som nya! Oväntat!
View attachment 509215
Något år senare tömde jag dom och då fanns det en droppe vatten i bägge. Hojen står ute året runt ibland och körs på vintern om det är någorlunda torrt. Kondensvatten förmodligen.
Leta upp en mejsel som passar 100%.
Slangar sitter väl redan på flottörhusen?
En ren behållare till bensinen som du släpper ut. Vill du låta det rinna lite så kör PRI-läget på kranen.

Tidsåtgång ca 75 sekunder.
(Jämför med att riva loss förgasarbryggan.)

Tillfredställelse 8/10.

Flytande bromsskivor. Knäcks lätt av glömda skivbromslås. Använd senilsnöre.
Been there. Bägge skivorna. Skjut upp jobbet så får du byta framhjulslager också. Been…

Några säger att det kan räcka med att göra rent rörnitarna som håller skivorna. Mina skivor sitter fast med dessa nitar, även de nya. Flytande skivor går inta att mäta upp med indikatorklocka eftersom de har ett inbyggt spel.
Skivorna till TDM900 kostade 2300 styck. Överkomligt. Bakskivan var sliten redan när jag köpte den. 4500 mil. En ägare. Prutade 1500 vilket en ny kostade 4-5 år senare.
Obs! Skruvarna till skivorna sitter med loctite. Värm ordentligt så du inte drar sönder skallarna. TDMen har insex med kullrig skalle. Ask me how I know. Närå, fick tipset när jag köpte ny skiva.

Eftersom du ska ta loss bägge hjulen så fundera på om du inte ska lacka om fälgarna.
- Inga gummipackningar i flottörhuskopparna, eller har du redan tagit bort dom på bilden?
 

Xmax

Sporthojsnörd
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha
Ett blästerskåp är något som står på önskelistan. Även om det troligen mest kommer stå och ta en massa plats i garaget. Men det är något med att se en rostig yta, eller som i det här fallet, en yta med lacksläpp och lite ärrat aluminium. Ändra skepnad och bli en rå utgångspunkt för något snyggt igen.
Som tur är fanns ett skåp möjligt att låna i bekantskapen. Min misstanke om att färgen, som ju bitvis redan släppt, skulle lossna relativt lätt stämde bra. På nån timma så var båda fälgarna rena från färg.

40720.jpg
 

Xmax

Sporthojsnörd
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha
Åhh så har då momentet kommit som jag längtat så efter. Slipa slipa och slipa. Varenda liten vinkel och vrå är nu åtkommen för att få bort den lite råa ytan som blev kvar efter blästringen. Det gick fortare än jag tänkt mig. Men var tyvärr också lika kul (eller inte) som jag tänkt mig. Nåja, det är gjort nu i alla fall och ytan svarade riktigt bra. Nu är den slät och fin!
Har tvättat av dom redan men tänker att en thinner tvätt till innan det är dags för färg blir bra.

41128.jpg
Bilden är tagen innan slipandet påbörjats.Stora skillnaden är dock i hur ytan känns. Visuellt blir det ingen jätteskillnad.

Bäst av allt är i alla fall att slipningen nu är gjord och från och med nu kan det roliga ta vid!
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Åhh så har då momentet kommit som jag längtat så efter. Slipa slipa och slipa. Varenda liten vinkel och vrå är nu åtkommen för att få bort den lite råa ytan som blev kvar efter blästringen. Det gick fortare än jag tänkt mig. Men var tyvärr också lika kul (eller inte) som jag tänkt mig. Nåja, det är gjort nu i alla fall och ytan svarade riktigt bra. Nu är den slät och fin!
Har tvättat av dom redan men tänker att en thinner tvätt till innan det är dags för färg blir bra.

View attachment 509788
Bilden är tagen innan slipandet påbörjats.Stora skillnaden är dock i hur ytan känns. Visuellt blir det ingen jätteskillnad.

Bäst av allt är i alla fall att slipningen nu är gjord och från och med nu kan det roliga ta vid!

Jag vet vad jag skulle gjort i detta läget, jag hade slipat fälgarna ordentligt och sen polerat dom och låtit dom vara i rå aluminium. Ingen färg eller klarlack som lossnar och bara att polera lite då och då. Har tagit bort lack och klarlack på tex gaffelben, nav motorkåpor på både kompressor Hondan och GSX:n och tycker det är betydligt snyggare med rå aluminium än skavd färg och lätt att underhålla (jag har inte gjort nåt sen jag polerade upp grejerna första gången)

Skulle jag lacka aluminium och utsatta delar som fälgar så skulle jag kolla med nån butik som säljer lack till tex billackerare vad man ska ha för färg, misstänker att nån estande grundfärg kan vara bra för att få det att sitta ordentligt. Såna butiker brukar också kunna göra sparyburkar med bra kvalité på färgen.
 

Xmax

Sporthojsnörd
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha
Jag vet vad jag skulle gjort i detta läget, jag hade slipat fälgarna ordentligt och sen polerat dom och låtit dom vara i rå aluminium. Ingen färg eller klarlack som lossnar och bara att polera lite då och då. Har tagit bort lack och klarlack på tex gaffelben, nav motorkåpor på både kompressor Hondan och GSX:n och tycker det är betydligt snyggare med rå aluminium än skavd färg och lätt att underhålla (jag har inte gjort nåt sen jag polerade upp grejerna första gången)

Skulle jag lacka aluminium och utsatta delar som fälgar så skulle jag kolla med nån butik som säljer lack till tex billackerare vad man ska ha för färg, misstänker att nån estande grundfärg kan vara bra för att få det att sitta ordentligt. Såna butiker brukar också kunna göra sparyburkar med bra kvalité på färgen.

Tanken att behålla fälgarna "råa" och bara snygga till ytan dök upp både en och två gånger under sliparbetet!

Men precis så som du beskriver del 2 angående lack är den vägen det kommer bli. Har kontakt med en firma som säljer billack och kan bryta till rätt kulör i sprayburk.
Tydligen är min hoj lackad i "Candy Lightning Blue" :)
 

Xmax

Sporthojsnörd
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha
Det verkar kunna bli några lager färg...

Ni proffs har såklart stenkoll. Men för oss som inte haft en Kawasaki förut, och därför inte heller kommit i kontakt med den snygga färgen "Candy Lightning Blue" så kan jag meddela att den är uppbyggd av en grundfärg (i helt annan färg) och en "topplack" som gör att den får rätt blå färg. Dessa 2 ska läggas med kort mellanrum och de två olika färgerna är då de 2 komponenter som går samman under härdning och gör en stark färg. Inte som de flesta andra 2 komponents färger jag kommit i kontakt med där man innan lack punkterar en ampull med härdare och skakar ihop det med lacken.

Detta ger att det som MINST kommer bli 8 lager färg, per fälg (grundfärg, "komp. 1 baslack", komp 2 färg" och tillslut klarlack, alla i minst 2 lager).

Med andra ord kommer mitt behov av att lacka saker att vara mättat i sisådär 25 år framöver ;)
Men så länge det blir snyggt så får det (nästan) vara hur många lager det vill
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag lackade lite för ca 25 år sen, mest gitarrer och min lilla erfarenhet av candy är att det inte är så bara. Lackade ett Telecasterbygge i candy apple red med guld som bas. Nu är man kanske känsligare för resultatet på en gitarr än på en mc-fälg.

Just candy (i alla fall den jag hade) är som att lacka med "saft" ovanpå en metallicbas så det gäller att lägga på jämt med den candyn så den täcker lika i och med att färgen är transparent vilket annars kan ger nyansskillnader, att matcha en candyfärg mot en befintlig lack är nog den svåraste färgen att matcha då det är många variabler.

Nu har du ju fördelen att det är fälgar så även om det blir en hyfsat stor nyansskillnad mellan bägge fälgarna och mot övriga hojen så märks detta inte lika mycket som om du hade haft nyansskillnaden mellan tex en gammal tank och en nylackad sidokåpa.

Blir spännande att se hur det blir, blir det dåligt är det ju bara bort med färgen och börja om på nytt igen.
 

Xmax

Sporthojsnörd
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha
Första lagret grundfärg på!

Det blev lite testande och trixande innan jag hittade ett sätt att lacka på som kändes ok och som gjorde att man kunde komma åt från alla håll utan att måla om hela garaget.

Lyckades också tygla mig från att skicka på för mycket färg på en gång. Tunna snåla lager.
Ser bra ut och än så länge inga inga rinningar eller annat tok.

41203.jpg

Ett steg närmare snygga fälgar!
 
Last edited:

Xmax

Sporthojsnörd
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha
Finns det inte en risk att k2 löser upp enkomp?
Har aldrig testat denna variant så svårt att säga. Risken finns och det kan säkert bero på vilka färger som kombineras. Men själv skulle jag inte vara rädd för att testa på något lämpligt. Känns spontant som en budgetvariant som skulle kunna funka ok ett tag.
 

Xmax

Sporthojsnörd
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha
Och nu är dom blå igen.

Candy Lightning Blue är en riktigt snygg färg.
Basfärgen var riktigt lätt att applicera och känslan var att man kunde ha kört tjockare lager med denna. Men höll mig till planen med tunna lager.
Sedan var det dags för själva topplacken. Den var tunnare, och här fick man vara lite mer försiktig. Men hopplöst rinnig var den inte. Jag upplever inte heller att det var svårt att få till en jämn färg över hela fälgen.
Som nämnt så är det såklart mycket lättare att få det att se ok ut eftersom fälgen inte är precis jämte en lackad kåpa/tanken. Sedan räddas det också av att fälgarna aldrig har samma nyans av blå då vinklar och vrår (och det är det gott om på fälgar) bryter ljuset olika och ger effekten av ljusare/mörkare färg. Detta gäller även för tanken.

Men med det sagt. Jäklar vad bra det blev! (y)
Jag är otroligt nöjd. Visst finns något litet att anmärka på om man verkligen vill. Men då måste man komma riktigt riktigt nära för att se. Till vardags kommer absolut ingen att se det.

Detta blev helt galet bra!

41204.jpg
Nästan så man blir sugen att gå på fälgarna på nån annan hoj...... Nä, vad håller jag på med nu... :glömdet

Kvarstår gör att lägga på lite klarlack, och sedan får fälgarna torka och härda ett bra tag tänker jag.
Har nya däck, bromsskivor och drivpaket på gång så när lacken är klar blir det montering av dessa ihop med fälgarna.

Sen är det dags för ett nytt moment i projektet. Ett riktigt kul moment!
Hittills har det mesta handlat om att riva ner. Nu blir det istället dags för att återmontera delar på Hojen.
 

Xmax

Sporthojsnörd
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha
Det är något speciellt med att byta fas i ett projekt.
När delar trillar in i garaget en efter en, och samlas ihop på arbetsbänken.
Fräscha rena delar i fina förpackningar som strax ska monteras på hojen, för att göra den bättre, och fungera längre.

image000000.jpg

Servicedetaljer i all ära. Men sen finns det såklart saker som är snyggare än andra

40613.jpg

Dom här var riktigt solida och trevliga med lite look. Nästan så man ångrar att jag inte beställde 3st. Den sista skulle ha hamnat på garageväggen.
 
Last edited:

Xmax

Sporthojsnörd
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha
Dags för ett litet ryck igen.

Däckvalet föll på en uppsättning Bridgestone Battlax BT023.
Ett däck som verkar kunna passa hojen och det tänkta användningsområdet perfekt.
Sporttouringdäck med 2ct på i alla fall bakdäcket. Avgörande för däcksvalet var dels att dom verkar vettiga och jag hittade dom till ett riktigt bra pris.
Men också att det aldrig varit någon annat monterat på denna hoj än Bridgestone. Har varit olika varianter av Battlax på den ända sedan den stod ny i försäljningshallen.
Sånt måste ju hedras!

Att montera dom på ett par nylackerade fälgar var oväntat svettigt. Mer jobbigt psykiskt än fysiskt. Tog säkert dubbelt så lång tid än vad det brukar ta och alla möjligheter till att säkra att inga repor uppstår togs. Det gick vägen och och nu sitter helt nytt gummi på helt nylackerade fälgar!

41218.jpg

Inte nog med det. Det ska ju också på med nya bromsskivor och nytt drev på bakfälgen.

41218(1).jpg

Vissa säger att det är onödigt, då däck idag är otroligt mycket bättre balanserade redan från tillverkningen. Men tänker att det inte kan skada, plus att jag ju mixtrat med fälgarna när jag lackat, och nu monterat på nya bromsskivor så lika bra att balansera. Känns bättre också :)
Klisterlappen åkte av innan sista finjusteringen.

41226 (1).jpg

Och plötsligt hade jag en uppsättning helt nya hjul, med "allting på".
Kommer bli ett klart lyft för denna ZRX

41226(1).jpg
 

Tebax

Kör mindre än önskat
Gick med
14 Mar 2021
Hoj
Hoj med vingar & Kawasaki GPZ500S -96
Dags för ett litet ryck igen.

Däckvalet föll på en uppsättning Bridgestone Battlax BT023.
Ett däck som verkar kunna passa hojen och det tänkta användningsområdet perfekt.
Sporttouringdäck med 2ct på i alla fall bakdäcket. Avgörande för däcksvalet var dels att dom verkar vettiga och jag hittade dom till ett riktigt bra pris.
Men också att det aldrig varit någon annat monterat på denna hoj än Bridgestone. Har varit olika varianter av Battlax på den ända sedan den stod ny i försäljningshallen.
Sånt måste ju hedras!

Att montera dom på ett par nylackerade fälgar var oväntat svettigt. Mer jobbigt psykiskt än fysiskt. Tog säkert dubbelt så lång tid än vad det brukar ta och alla möjligheter till att säkra att inga repor uppstår togs. Det gick vägen och och nu sitter helt nytt gummi på helt nylackerade fälgar!

View attachment 511332

Inte nog med det. Det ska ju också på med nya bromsskivor och nytt drev på bakfälgen.

View attachment 511333

Vissa säger att det är onödigt, då däck idag är otroligt mycket bättre balanserade redan från tillverkningen. Men tänker att det inte kan skada, plus att jag ju mixtrat med fälgarna när jag lackat, och nu monterat på nya bromsskivor så lika bra att balansera. Känns bättre också :)
Klisterlappen åkte av innan sista finjusteringen.

View attachment 511334

Och plötsligt hade jag en uppsättning helt nya hjul, med "allting på".
Kommer bli ett klart lyft för denna ZRX

View attachment 511335
Sk-tfint! 👌
Man måste balansera, även ”bra” balanserade däck ska krängas på en fälg där hela summan ska balanseras tillsammans.
Ett bra däck kanske är 10gr bättre balanserat än ett med annan kvalitet, men även bra däck kan behöva en liten justering ihopa med fälgen och ventilen.
Även 5-10gr kan vara bra att balansera bort.
Hjulbalanseraren på pallbockar känns väldigt bekant hehe 😜
 

Skynet

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2018
Ort
Växjö
Hoj
VFR 800 -98. Gasgas EC 300. Yamaha XTZ 660 Tenere
Ja det är klart det ska balanseras. Och att det ska göras på pallbockar är odiskuterbart. Där är världens alla experter helt överens ;)
Lite sent men jag balanserade mina fälgar separat så att dom är "nollade", sedan behövdes inga extra vikter när däcken är på (Michelin Pilot Road). Är inne på andra uppsättningen däck utan att ha rört vikterna, det var inte perfekt men inget som känns i hojen.
 

Xmax

Sporthojsnörd
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha
Bakhjulet har hittat tillbaka till sin rätta plats.
Innan det återmonterades så byttes även de bakre bromsbeläggen.
Valet föll på sintrade DP belägg. En klar favorit för gatkörning.

41229.jpeg
41229(1).jpg
 
Nyheter
Brembo vinner Good Design Award

Brembo prisas för innovativ...

Nya SCORPION MX32 MID SOFT från Pirelli

Pirelli har presenterat SCO...

Indian Motorcycle i samarbete med Rikard Gustafsson

Foto:  Joachim Cruus Inf...

Dags för äventyrlig motorcykelmässa

Kommande helg, den 8-9 mars...

Pirelli lanserar Diablo Powercrusier

All Rights Reserved Pire...

Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

Top