Kraftfullt Touringåterfall: Kawasaki ZRX 1200 - S

SvanteOES

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2022
Hoj
Yamaha R6 2006
Just den där färgen har jag faktiskt lackat en uppsättning bilfälgar med. Men det var några år sen så får göra ett medskick att de såklart kan ha ändrat formula.
Problemet med alla typer av enkomponentslacker är att dom inte blir så tåliga.
Just det dom nämner själva i texten "resistant to petrol, chemicals" är just vad dom inte blir. Fälgarna jag lackade var till en banbil och där räckte det med att man körde kallavfettning på dom så blev dom missfärgade. Brukar snabbt bli mjölkiga.
Jag målade i vitt så syntes inte lika mycket som det gör på mörkare färg. Men syns ändå att ytan saknar glans. Den går dock att polera fin igen. Men det håller bara till nästa kallavfettnings tvätt.

På en banhoj funkar det säkert och är man beredd att bättra på så skulle jag säga kör. Men på fordon man vill ha lite ordentligare skick på så är det bättre att använda 2 komponent.

En mellanväg jag inte testat själv, men som skulle kunna fungera är att köra allt i enkomponent, förutom sista klarlackslagren som man lägger med 2k.
Inte lika slagtåligt och håller kanske inte lika länge. Men borde hjälpa lite, och göra så ytan håller sig blank även om den får kemikalier på sig emellanåt.
Tack för bra svar!

Jag testar med den sämsta bakfälgen innan jag lackar alla 6... :)

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
Speed Triple 1050 RS, 700 CL-X Sport, 500W Bafang
Något jag gillar att göra är att tömma förgasarna och titta efter vatten och skräp.
Det gjorde jag varje höst på mina båtmotorer. Den sista hade jag i 28 år. De startade alltid direkt på våren.
Förgasarna på min Kawa från -82. Som nya! Oväntat!
View attachment 509215
Något år senare tömde jag dom och då fanns det en droppe vatten i bägge. Hojen står ute året runt ibland och körs på vintern om det är någorlunda torrt. Kondensvatten förmodligen.
Leta upp en mejsel som passar 100%.
Slangar sitter väl redan på flottörhusen?
En ren behållare till bensinen som du släpper ut. Vill du låta det rinna lite så kör PRI-läget på kranen.

Tidsåtgång ca 75 sekunder.
(Jämför med att riva loss förgasarbryggan.)

Tillfredställelse 8/10.

Flytande bromsskivor. Knäcks lätt av glömda skivbromslås. Använd senilsnöre.
Been there. Bägge skivorna. Skjut upp jobbet så får du byta framhjulslager också. Been…

Några säger att det kan räcka med att göra rent rörnitarna som håller skivorna. Mina skivor sitter fast med dessa nitar, även de nya. Flytande skivor går inta att mäta upp med indikatorklocka eftersom de har ett inbyggt spel.
Skivorna till TDM900 kostade 2300 styck. Överkomligt. Bakskivan var sliten redan när jag köpte den. 4500 mil. En ägare. Prutade 1500 vilket en ny kostade 4-5 år senare.
Obs! Skruvarna till skivorna sitter med loctite. Värm ordentligt så du inte drar sönder skallarna. TDMen har insex med kullrig skalle. Ask me how I know. Närå, fick tipset när jag köpte ny skiva.

Eftersom du ska ta loss bägge hjulen så fundera på om du inte ska lacka om fälgarna.
- Inga gummipackningar i flottörhuskopparna, eller har du redan tagit bort dom på bilden?

Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping