Kraftfullt Touringåterfall: Kawasaki ZRX 1200 - S

SvanteOES

Medlem
Gick med
24 Mar 2022
Ort
Malmö
Hoj
Yamaha R6 2006
Just den där färgen har jag faktiskt lackat en uppsättning bilfälgar med. Men det var några år sen så får göra ett medskick att de såklart kan ha ändrat formula.
Problemet med alla typer av enkomponentslacker är att dom inte blir så tåliga.
Just det dom nämner själva i texten "resistant to petrol, chemicals" är just vad dom inte blir. Fälgarna jag lackade var till en banbil och där räckte det med att man körde kallavfettning på dom så blev dom missfärgade. Brukar snabbt bli mjölkiga.
Jag målade i vitt så syntes inte lika mycket som det gör på mörkare färg. Men syns ändå att ytan saknar glans. Den går dock att polera fin igen. Men det håller bara till nästa kallavfettnings tvätt.

På en banhoj funkar det säkert och är man beredd att bättra på så skulle jag säga kör. Men på fordon man vill ha lite ordentligare skick på så är det bättre att använda 2 komponent.

En mellanväg jag inte testat själv, men som skulle kunna fungera är att köra allt i enkomponent, förutom sista klarlackslagren som man lägger med 2k.
Inte lika slagtåligt och håller kanske inte lika länge. Men borde hjälpa lite, och göra så ytan håller sig blank även om den får kemikalier på sig emellanåt.
Tack för bra svar!

Jag testar med den sämsta bakfälgen innan jag lackar alla 6... :)
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
Speed Triple 1050 RS, 700 CL-X Sport, 500W Bafang
Något jag gillar att göra är att tömma förgasarna och titta efter vatten och skräp.
Det gjorde jag varje höst på mina båtmotorer. Den sista hade jag i 28 år. De startade alltid direkt på våren.
Förgasarna på min Kawa från -82. Som nya! Oväntat!
View attachment 509215
Något år senare tömde jag dom och då fanns det en droppe vatten i bägge. Hojen står ute året runt ibland och körs på vintern om det är någorlunda torrt. Kondensvatten förmodligen.
Leta upp en mejsel som passar 100%.
Slangar sitter väl redan på flottörhusen?
En ren behållare till bensinen som du släpper ut. Vill du låta det rinna lite så kör PRI-läget på kranen.

Tidsåtgång ca 75 sekunder.
(Jämför med att riva loss förgasarbryggan.)

Tillfredställelse 8/10.

Flytande bromsskivor. Knäcks lätt av glömda skivbromslås. Använd senilsnöre.
Been there. Bägge skivorna. Skjut upp jobbet så får du byta framhjulslager också. Been…

Några säger att det kan räcka med att göra rent rörnitarna som håller skivorna. Mina skivor sitter fast med dessa nitar, även de nya. Flytande skivor går inta att mäta upp med indikatorklocka eftersom de har ett inbyggt spel.
Skivorna till TDM900 kostade 2300 styck. Överkomligt. Bakskivan var sliten redan när jag köpte den. 4500 mil. En ägare. Prutade 1500 vilket en ny kostade 4-5 år senare.
Obs! Skruvarna till skivorna sitter med loctite. Värm ordentligt så du inte drar sönder skallarna. TDMen har insex med kullrig skalle. Ask me how I know. Närå, fick tipset när jag köpte ny skiva.

Eftersom du ska ta loss bägge hjulen så fundera på om du inte ska lacka om fälgarna.
- Inga gummipackningar i flottörhuskopparna, eller har du redan tagit bort dom på bilden?
 

Xmax

Sporthojsnörd
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha
Ett blästerskåp är något som står på önskelistan. Även om det troligen mest kommer stå och ta en massa plats i garaget. Men det är något med att se en rostig yta, eller som i det här fallet, en yta med lacksläpp och lite ärrat aluminium. Ändra skepnad och bli en rå utgångspunkt för något snyggt igen.
Som tur är fanns ett skåp möjligt att låna i bekantskapen. Min misstanke om att färgen, som ju bitvis redan släppt, skulle lossna relativt lätt stämde bra. På nån timma så var båda fälgarna rena från färg.

40720.jpg
 

Xmax

Sporthojsnörd
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha
Åhh så har då momentet kommit som jag längtat så efter. Slipa slipa och slipa. Varenda liten vinkel och vrå är nu åtkommen för att få bort den lite råa ytan som blev kvar efter blästringen. Det gick fortare än jag tänkt mig. Men var tyvärr också lika kul (eller inte) som jag tänkt mig. Nåja, det är gjort nu i alla fall och ytan svarade riktigt bra. Nu är den slät och fin!
Har tvättat av dom redan men tänker att en thinner tvätt till innan det är dags för färg blir bra.

41128.jpg
Bilden är tagen innan slipandet påbörjats.Stora skillnaden är dock i hur ytan känns. Visuellt blir det ingen jätteskillnad.

Bäst av allt är i alla fall att slipningen nu är gjord och från och med nu kan det roliga ta vid!
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Åhh så har då momentet kommit som jag längtat så efter. Slipa slipa och slipa. Varenda liten vinkel och vrå är nu åtkommen för att få bort den lite råa ytan som blev kvar efter blästringen. Det gick fortare än jag tänkt mig. Men var tyvärr också lika kul (eller inte) som jag tänkt mig. Nåja, det är gjort nu i alla fall och ytan svarade riktigt bra. Nu är den slät och fin!
Har tvättat av dom redan men tänker att en thinner tvätt till innan det är dags för färg blir bra.

View attachment 509788
Bilden är tagen innan slipandet påbörjats.Stora skillnaden är dock i hur ytan känns. Visuellt blir det ingen jätteskillnad.

Bäst av allt är i alla fall att slipningen nu är gjord och från och med nu kan det roliga ta vid!

Jag vet vad jag skulle gjort i detta läget, jag hade slipat fälgarna ordentligt och sen polerat dom och låtit dom vara i rå aluminium. Ingen färg eller klarlack som lossnar och bara att polera lite då och då. Har tagit bort lack och klarlack på tex gaffelben, nav motorkåpor på både kompressor Hondan och GSX:n och tycker det är betydligt snyggare med rå aluminium än skavd färg och lätt att underhålla (jag har inte gjort nåt sen jag polerade upp grejerna första gången)

Skulle jag lacka aluminium och utsatta delar som fälgar så skulle jag kolla med nån butik som säljer lack till tex billackerare vad man ska ha för färg, misstänker att nån estande grundfärg kan vara bra för att få det att sitta ordentligt. Såna butiker brukar också kunna göra sparyburkar med bra kvalité på färgen.
 

Xmax

Sporthojsnörd
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha
Jag vet vad jag skulle gjort i detta läget, jag hade slipat fälgarna ordentligt och sen polerat dom och låtit dom vara i rå aluminium. Ingen färg eller klarlack som lossnar och bara att polera lite då och då. Har tagit bort lack och klarlack på tex gaffelben, nav motorkåpor på både kompressor Hondan och GSX:n och tycker det är betydligt snyggare med rå aluminium än skavd färg och lätt att underhålla (jag har inte gjort nåt sen jag polerade upp grejerna första gången)

Skulle jag lacka aluminium och utsatta delar som fälgar så skulle jag kolla med nån butik som säljer lack till tex billackerare vad man ska ha för färg, misstänker att nån estande grundfärg kan vara bra för att få det att sitta ordentligt. Såna butiker brukar också kunna göra sparyburkar med bra kvalité på färgen.

Tanken att behålla fälgarna "råa" och bara snygga till ytan dök upp både en och två gånger under sliparbetet!

Men precis så som du beskriver del 2 angående lack är den vägen det kommer bli. Har kontakt med en firma som säljer billack och kan bryta till rätt kulör i sprayburk.
Tydligen är min hoj lackad i "Candy Lightning Blue" :)
 

Xmax

Sporthojsnörd
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha
Det verkar kunna bli några lager färg...

Ni proffs har såklart stenkoll. Men för oss som inte haft en Kawasaki förut, och därför inte heller kommit i kontakt med den snygga färgen "Candy Lightning Blue" så kan jag meddela att den är uppbyggd av en grundfärg (i helt annan färg) och en "topplack" som gör att den får rätt blå färg. Dessa 2 ska läggas med kort mellanrum och de två olika färgerna är då de 2 komponenter som går samman under härdning och gör en stark färg. Inte som de flesta andra 2 komponents färger jag kommit i kontakt med där man innan lack punkterar en ampull med härdare och skakar ihop det med lacken.

Detta ger att det som MINST kommer bli 8 lager färg, per fälg (grundfärg, "komp. 1 baslack", komp 2 färg" och tillslut klarlack, alla i minst 2 lager).

Med andra ord kommer mitt behov av att lacka saker att vara mättat i sisådär 25 år framöver ;)
Men så länge det blir snyggt så får det (nästan) vara hur många lager det vill
 
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top