Vinterprojekt - tråden

Tadao Baba

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Dec 2022
Hoj
-16 Aprilia Tuono V4 Factory -92 Honda CBR900RRN -96 Ducati 916 Biposto -97 Honda Castrol Team Supersport
- Den där hojen är skitfrän!
Tack! 🙏🏻 Och jag kan bara hålla med, den är lättarbetad, otroligt snygg och underbar att köra. Kan man älska en hoj? JA denna kan man.
Fixade lite småsaker igår innan d n anseddes vara klar.

Bifogat

• IMG_3788.jpeg
    4.3 MB · Visningar: 26

Tadao Baba

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Dec 2022
Hoj
-16 Aprilia Tuono V4 Factory -92 Honda CBR900RRN -96 Ducati 916 Biposto -97 Honda Castrol Team Supersport

Mr Moto

Nu i tvåtaktsträsket
Gick med
26 Jan 2005
Hoj
RVF 400, NSR250 SP
I lördags så tog jag tag i Ducatin, jag tänkte byta snabbkopplingarna som sitter under tanken, precis över den ena cylindern och tändstiftet.
Man har hört skräckhistorier att original kopplingarna som är av plast, kan spricka om dom är gamla och spröda, och att dom läcker soppa så kan det leta sig ner och tar eld. Sen kan man bara stå och titta på när hojen brinner upp. 🥵

Samtidigt så tänkte jag byta bränslepump, soppafilter och filternätet samt kolla över alla slangar.

View attachment 509689
View attachment 509690
View attachment 509691

Den nya pumpen funkade bra utanför tanken, men när den var i tanken så kunde den inte leverera bensin, även om jag hörde hur den pumpade. Jag öppnade upp säkert 5 gånger och testade olika grejer men inget verkade funka med den nya.
Så jag satte tillbaka den gamla och den gick igång DiReCt.

View attachment 509692

Jag lärde mig en hel del, och nu kan jag plocka av tanken och ta ut hela innanmätet i sömnen!
Det STINKER bensin i garaget, och jag har stått i denna gas i två dagar 😵💫
Så ducatin är klar för säsongen med nya bensin filter och kopplingar, den ”gamla” pumpen får jobba ett tag till.
Suger i mig informationen. Råkade impulsköpa en 916 för ett tag sen som skall bli fin så småningom. Att elda upp den vore ju dumt.

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Hoj
-
@Mr Moto Du kanske redan sett denna eller kan själv.

Jag gillar hans projekt. Fördelen med gamla klipp är att hojen är klar, alla ligger ute.
Det finns en 748 och en 600 Monster också plus andra hojar och bilar mm.

Tadao Baba

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Dec 2022
Hoj
Suger i mig informationen. Råkade impulsköpa en 916 för ett tag sen som skall bli fin så småningom. Att elda upp den vore ju dumt.
Jag har tänkt på det varje gång jag var ute och körde, efter att jag fick reda på det! Så för att få lite mer lugn när man tar ut den så är det ett måste.
Jag kan rekommendera ett set med metall snabbkopplingar ifrån dessa, dom finns i UK.

Hur ser din ut i dagsläget, bilder tack 🤩

P@trik

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Flera
Efter mitt feta kawa "bygge" blev klart. Har jag justerat flottörerna och renoverat bränslekranen på min gamla Suzuki. Fick ta isär och sätta ihop kranen tre gången innan den ville funka ordentligt, skam den som ger sig.

Nu är det snart bara vänta in våren.😀

20241204_133052.jpg

PingPong

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jan 2023
Hoj
Ducati 900 Special, Rickman Predator Honda, Nico Bakker Kawasaki, Nico Bakker Suzuki, Hejira racer (Rotax), Ducati 900SS, Honda VFR400R, Honda NS125F, Aprilia AF125, Yamaha TTR225
Tack! 🙏🏻 Och jag kan bara hålla med, den är lättarbetad, otroligt snygg och underbar att köra. Kan man älska en hoj? JA denna kan man.
Fixade lite småsaker igår innan d n anseddes vara klar.
Jisses vad fin! Habegäret aktiverades😉

Mr Moto

Nu i tvåtaktsträsket
Gick med
26 Jan 2005
Hoj
RVF 400, NSR250 SP
Jag har tänkt på det varje gång jag var ute och körde, efter att jag fick reda på det! Så för att få lite mer lugn när man tar ut den så är det ett måste.
Jag kan rekommendera ett set med metall snabbkopplingar ifrån dessa, dom finns i UK.

Hur ser din ut i dagsläget, bilder tack 🤩
Jo min är nog ganska lik den du har förutom att det är ett banlik. Sannolikt en biposto och ingen fancy herrejösses RRR i numrerad upplaga.
En hoj som gått på bana hela sitt liv från ny i Tyskland och sen Norge. Den var sådär lagom skabbig. Den behöver lite ny färg på motor mm. Men maskinellt rätt ok. Skall bli ett kul projekt och fräscha upp med färg och lite kolfiber.
Sen är det ju en drömhöj sen den dök upp. Så det var stort att faktiskt äga en. Jag börjar ju få en liten samling med Classic SBK som jag åker bana med så den passar in bra med mina andra 90-talare.
Jag släpade med den till Classic TT i höstas och paraderade så jag fick provköra innan den tas isär. Det var :love:. Effektmässigt hände inte så mycket men oj vad fantastiskt chassi. Den var så lättkörd den letade nästan upp idealspår själv kändes det som. Många andra hojar jag har får man mer tala om det som förare. Och sen är det bara så att 916 serien är väldigt snäll mot ögonen. Man blir glad av att bara titta.20240904_185107.jpg20240830_103905.jpg

Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...