Bonzo
Trying real hard to be the shepherd
Finns det något annat namn för en avstyckad gård? Eller en gård med bara lite mark till?
Hörde det igår av en gamling men kan inte komma ihåg vad han sa
Parcell/Parcellera/Parcellerad?
Finns det något annat namn för en avstyckad gård? Eller en gård med bara lite mark till?
Parcell/Parcellera/Parcellerad?
Om man ska tvätta bilen i automattvätt, hur gör ni då? Jag går och köper biljett först, sen ställer jag mig i tvättkön. Men vissa ställer sig i tvättkön först, och köper biljett sen. När man har bråttom blir man ju sne'! Är det OK att ställa sig i kön först, vad tycker ni?
Följdfråga: varför finns inga tvättomater där tvättningen sköts av hotta brudar i bikini och rullskridskor?Ta sikta på en handtvätt istället? Där kan det inte bli fel, plus att tvätten nog både blir bättre och skonsammare
Alltså, handtvättställe, som K24/Kärscher osv. Dessutom billigare än automattvätt.
Ta sikta på en handtvätt istället? Där kan det inte bli fel, plus att tvätten nog både blir bättre och skonsammare
Alltså, handtvättställe, som K24/Kärscher osv. Dessutom billigare än automattvätt.
Ta sikta på en handtvätt istället? Där kan det inte bli fel, plus att tvätten nog både blir bättre och skonsammare
Var kan man som privatperson draghållfasthetstesta något? Har slögooglat lite men inte hittat något företag som skyltar med det ens proffesionellt
(Har en idé om en produkt att tillverka lite vid sidan av, men måste testa lite olika konstruktioner, samt kontinuerlig kvalitetskontroll om jag fortsätter)
Universiteten har ofta välutrustade labb där man kan få hjälp med tester utan att det nödvändigtvis kostar skjortan. Det beror naturligtvis på vilket material och vilka dimensioner Du avser att jobba med, avdelningen för konstruktionsteknik (samhällsbyggnad) eller maskinteknik/-bearbetning kan vara en bra utgångspunkt.Var kan man som privatperson draghållfasthetstesta något? Har slögooglat lite men inte hittat något företag som skyltar med det ens proffesionellt
(Har en idé om en produkt att tillverka lite vid sidan av, men måste testa lite olika konstruktioner, samt kontinuerlig kvalitetskontroll om jag fortsätter)
Var kan man som privatperson draghållfasthetstesta något? Har slögooglat lite men inte hittat något företag som skyltar med det ens proffesionellt
Universiteten har ofta lab där man kan få hjälp med tester utan Att det nödvändigtvis kostar skjortan. Det beror naturligtvis på vilket material och vilka dimensioner Du avser att jobba med, avdelningen för konstruktionsteknik (samhällsbyggnad) eller maskinteknik/-bearbetning kan vara en bra utgångspunkt.
Är Du lite mer precis med t ex material kan det nog vara enklare att ge mer precisa råd...
SP Statens provningsanstalt i Borås vet jag pysslar med mycket och detta låter som ett jobb för dem.
Mmm. Har Du själv kompetens att utveckla och endast behöver hjälp med riggar och provning är SP säkert en bra kontakt.Tack för svar!
Handlar om olika sorters rep och knut kontra splitsning eller limning eller olika kombinationer (tänk polymerer) Krafter i olika steg från ca 1 ton och upp till kanske 10 ton (ersättning för en grej som vad jag kan se bara görs i stål idag, men där en viktminskning är önskvärd)
Mmm. Har Du själv kompetens att utveckla och endast behöver hjälp med riggar och provning är SP säkert en bra kontakt.
Annars vet jag att LTU är hyfsat välmeriterade inom det omtådet med ett antal avknoppningar som t ex Sicomp. Kompositer och polymerer kan ju vara lite knepiga att processtyra, att få egenskaperna dokumenterade (t ex långtidshållfasthet, temperaturkarakteristik etc), CE-märkning i skick mm kanske tarvar lite råd och dåd? I så fall kan Du ju flukta in på hemsidorna och scanna av resurserna:
http://www.swerea.se/sicomp/
http://www.ltu.se/research/subjects/Polymera-konstruktionsmaterial
Låt Dig inte avskräckas, den typen av verksamhet jobbar långsiktigt med större projekt och har sin verksamhet tryggad, därmed är de ofta förvånansvärt behjälpliga även mot privatpersoner, utvecklare och uppfinnarjockar. Lycka till!
Sena 60S intercom
Sena 60 S med förbättrad Me... |
|
Triumph Speed Triple 30 år
Tiden flyger, som man säger... |
|
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield
Royal Enfield har tagit ste... |
|
MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION
MV Agusta firar sitt 80-års... |
|