Frågor man vågar ställa

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Finns det något annat namn för en avstyckad gård? Eller en gård med bara lite mark till?

Hörde det igår av en gamling men kan inte komma ihåg vad han sa :gnissla

Parcell/Parcellera/Parcellerad?

Tompten

Även kallad Tompa
Gick med
8 Aug 2005
Hoj
DR BIG 97 - Såld, Bulldog 03 - Såld, Triumph Sprint 04 - Såld, FZ1N 07 - Såld, Bulldog 04 - Kvar
Om man ska tvätta bilen i automattvätt, hur gör ni då? Jag går och köper biljett först, sen ställer jag mig i tvättkön. Men vissa ställer sig i tvättkön först, och köper biljett sen. När man har bråttom blir man ju sne'! Är det OK att ställa sig i kön först, vad tycker ni? :(

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
Om man ska tvätta bilen i automattvätt, hur gör ni då? Jag går och köper biljett först, sen ställer jag mig i tvättkön. Men vissa ställer sig i tvättkön först, och köper biljett sen. När man har bråttom blir man ju sne'! Är det OK att ställa sig i kön först, vad tycker ni? :(

Ta sikta på en handtvätt istället? Där kan det inte bli fel, plus att tvätten nog både blir bättre och skonsammare ;)

Alltså, handtvättställe, som K24/Kärscher osv. Dessutom billigare än automattvätt.

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Was?

Längs norrortsleden/265:an/bredvid bron nära Hagbytippen. Säger ngn. konstverk kanske den kommer att trilla omkull och pengarna den bringar som metallskrot går till välgörande ändamål.

wasss.jpg

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Ta sikta på en handtvätt istället? Där kan det inte bli fel, plus att tvätten nog både blir bättre och skonsammare ;)

Alltså, handtvättställe, som K24/Kärscher osv. Dessutom billigare än automattvätt.
Följdfråga: varför finns inga tvättomater där tvättningen sköts av hotta brudar i bikini och rullskridskor?

Tompten

Även kallad Tompa
Gick med
8 Aug 2005
Hoj
DR BIG 97 - Såld, Bulldog 03 - Såld, Triumph Sprint 04 - Såld, FZ1N 07 - Såld, Bulldog 04 - Kvar

Ja, alltså, det gör jag med privatbilen, men med firmabilen har jag varken tid eller lust att stå och gno. =)

Izah

Tant Rosa
Gick med
15 Jul 2006
Hoj
Honda Repsol 2009
Tänkte löpa en scanner - i syfte att scanna in alla foton och lägga på hårddisk. Vad rekommenderas att köpa i scannerväg??

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig

Fel oengagerad personal hittar alltid nya sett att klanta till saker, som att använda en svamp dem tappat eller först torka under listerna och sen resten av bilen, med samma svamp..

bivius

ingenhardetsåbrasomjag
Gick med
19 Jul 2004
Hoj
KTM 950 SM
Var kan man som privatperson draghållfasthetstesta något? Har slögooglat lite men inte hittat något företag som skyltar med det ens proffesionellt:va

(Har en idé om en produkt att tillverka lite vid sidan av, men måste testa lite olika konstruktioner, samt kontinuerlig kvalitetskontroll om jag fortsätter)

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Var kan man som privatperson draghållfasthetstesta något? Har slögooglat lite men inte hittat något företag som skyltar med det ens proffesionellt:va

(Har en idé om en produkt att tillverka lite vid sidan av, men måste testa lite olika konstruktioner, samt kontinuerlig kvalitetskontroll om jag fortsätter)

Någon högskola med inriktning ingetgör eller konstruktion?

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22

Universiteten har ofta välutrustade labb där man kan få hjälp med tester utan att det nödvändigtvis kostar skjortan. Det beror naturligtvis på vilket material och vilka dimensioner Du avser att jobba med, avdelningen för konstruktionsteknik (samhällsbyggnad) eller maskinteknik/-bearbetning kan vara en bra utgångspunkt.

Är Du lite mer precis med t ex material kan det nog vara enklare att ge mer precisa råd... :)

Last edited:

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj

SP Statens provningsanstalt i Borås vet jag pysslar med mycket och detta låter som ett jobb för dem.

bivius

ingenhardetsåbrasomjag
Gick med
19 Jul 2004
Hoj
KTM 950 SM
Universiteten har ofta lab där man kan få hjälp med tester utan Att det nödvändigtvis kostar skjortan. Det beror naturligtvis på vilket material och vilka dimensioner Du avser att jobba med, avdelningen för konstruktionsteknik (samhällsbyggnad) eller maskinteknik/-bearbetning kan vara en bra utgångspunkt.

Är Du lite mer precis med t ex material kan det nog vara enklare att ge mer precisa råd... :)

Tack för svar!

Handlar om olika sorters rep och knut kontra splitsning eller limning eller olika kombinationer (tänk polymerer) Krafter i olika steg från ca 1 ton och upp till kanske 10 ton (ersättning för en grej som vad jag kan se bara görs i stål idag, men där en viktminskning är önskvärd)

bivius

ingenhardetsåbrasomjag
Gick med
19 Jul 2004
Hoj
KTM 950 SM
SP Statens provningsanstalt i Borås vet jag pysslar med mycket och detta låter som ett jobb för dem.

Japp det gör de. Och inriktade på small business enligt hemsidan (De heter inte statens provningsanstallt längre såg jag) Får ringa och se om de kan tänka sig att testa åt privatpersoner också.

Känner mig rätt så korkad att jag inte tänkte på dem direkt, tack!

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Tack för svar!

Handlar om olika sorters rep och knut kontra splitsning eller limning eller olika kombinationer (tänk polymerer) Krafter i olika steg från ca 1 ton och upp till kanske 10 ton (ersättning för en grej som vad jag kan se bara görs i stål idag, men där en viktminskning är önskvärd)
Mmm. Har Du själv kompetens att utveckla och endast behöver hjälp med riggar och provning är SP säkert en bra kontakt.

Annars vet jag att LTU är hyfsat välmeriterade inom det omtådet med ett antal avknoppningar som t ex Sicomp. Kompositer och polymerer kan ju vara lite knepiga att processtyra, att få egenskaperna dokumenterade (t ex långtidshållfasthet, temperaturkarakteristik etc), CE-märkning i skick mm kanske tarvar lite råd och dåd? I så fall kan Du ju flukta in på hemsidorna och scanna av resurserna:

http://www.swerea.se/sicomp/
http://www.ltu.se/research/subjects/Polymera-konstruktionsmaterial

Låt Dig inte avskräckas, den typen av verksamhet jobbar långsiktigt med större projekt och har sin verksamhet tryggad, därmed är de ofta förvånansvärt behjälpliga även mot privatpersoner, utvecklare och uppfinnarjockar. Lycka till! :)

Last edited:

bivius

ingenhardetsåbrasomjag
Gick med
19 Jul 2004
Hoj
KTM 950 SM
Mmm. Har Du själv kompetens att utveckla och endast behöver hjälp med riggar och provning är SP säkert en bra kontakt.

Annars vet jag att LTU är hyfsat välmeriterade inom det omtådet med ett antal avknoppningar som t ex Sicomp. Kompositer och polymerer kan ju vara lite knepiga att processtyra, att få egenskaperna dokumenterade (t ex långtidshållfasthet, temperaturkarakteristik etc), CE-märkning i skick mm kanske tarvar lite råd och dåd? I så fall kan Du ju flukta in på hemsidorna och scanna av resurserna:

http://www.swerea.se/sicomp/
http://www.ltu.se/research/subjects/Polymera-konstruktionsmaterial

Låt Dig inte avskräckas, den typen av verksamhet jobbar långsiktigt med större projekt och har sin verksamhet tryggad, därmed är de ofta förvånansvärt behjälpliga även mot privatpersoner, utvecklare och uppfinnarjockar. Lycka till! :)

Bra där, i första hand tänkte jag nog kolla på splitsning och olika knutar och använda befintliga material med kända egenskaper för de första försöken, att avgöra hur praktisk min lösning är, det är ju dock ingen vidare rationell eller billig tillverkningsmetod (om man inte gör som HM och liknande företag och det ligger lite utanför min moraliska kompass) och då kan det ju bli intressant att ta kontakt med de nämnda ställena.

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Hoj
KTM 990 SMR
Skulle behöva hjälp med att visa något väldigt onödigt på en datorskärm.
Jag har fått en ny laptop och har även kommit över 3 externa skärmar. Jag behöver eg. bara två skärmar. Tänker att man kan ha nåt väldigt onödigt på en eller två av dom. Tyvärr är dom jag inte använder så mkt på varsin sida av dom två som jag använder.

Kanske rysk tid, på kinesiska!?
En flodhäst som galopperar?

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj
Aprilia Caponord, Husqvarna Raider 13C
Rysk tid på kinesiska är väl en utmärkt idé!

Vädret i Sösdala?

En faktaruta om skinnbaggar?

Nyheter
Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor