Frågor man vågar ställa

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
En tilli genifråga:

"Borde det inte vara så" Svar: "Jo det är så"

Det man menar är: "Det borde vara så, väl?"

Är det inbyggt talfel i svenska språket eller hur är den korrekta förklaringen till ordet "inte"? Finns säkert fler exempel på "inte" meningar som känns lite ologiska.. om man tänker efter =0)

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Finns det något alternativ till att använda programmet man får med 3G-dongeln?

Jag har internetz från 3 och för att koppla upp behöver man använda deras genomkassa program Mobile Partner. Tappar uppkopplingen ofta och kräver omstart av datorn för att få igång igen.

Vill gärna slippa skiten.

mas95jed

Semiprofessionell
Gick med
11 Nov 2012
Hoj
Suzuki GSX 1400 -02
En tilli genifråga:

"Borde det inte vara så" Svar: "Jo det är så"

Det man menar är: "Det borde vara så, väl?"

Är det inbyggt talfel i svenska språket eller hur är den korrekta förklaringen till ordet "inte"? Finns säkert fler exempel på "inte" meningar som känns lite ologiska.. om man tänker efter =0)

Utgår man inte från att det man har nu är fel? Man håller nyckeln uppochner och det går inte att öppna låset, någon kommer fram och vänder på nyckeln med kommentaren, Borde det inte vara så?

Eller?

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Utgår man inte från att det man har nu är fel? Man håller nyckeln uppochner och det går inte att öppna låset, någon kommer fram och vänder på nyckeln med kommentaren, Borde det inte vara så?

Eller?

Fortfarande får jag inte till det berättigade med "inte".

Man håller nyckeln uppochner och det går inte att öppna låset, någon kommer fram och vänder på nyckeln med kommentaren, Borde vara så?

En fundering som jag ev haft förut men minns inte om jag formulerat det till en fråga:

Finns det någon färdig produkt/aggregat eller vad det heter modell snöplog som man kopplar på dragkroken? Inte helt optimal men borde kunna vara ett hyffsat enkelt och inte blodigt dyrt sätt att forsla bort sådär lagom mängder snö som skulle vara kämpigt med skyffel men ändå kanske inte helt nödvändigt med plog.

Tanken är då att den ska kopplas på dragkroken på en personbil, avståndet mellan plogbladet och bilen bör vara ställbart och den ska alltså inte ligga precis bakom kroken utan hänga någon meter eller två bakom. Bilen körs framåt, plogbladet som bör ha hyffsad höjd och vinkel trycks ner av den plogade snön. Konstruktionen ska vara ganska lätt så att den för hand går att lyfta/släpa bakåt när det kopplas loss från dragkroken, ex. aluminium och utbytbart slitskydd i stål längst ner.

I ett radhusområde med egna parkeringsplatser vid husen eller villor för den delen skulle det vara perfekt att lyfta in plogen mot väggen och sedan köra framåt en eller två vändor så att snön kommer ut på gatan lagom timeat när plogbilen som plogar gatan/längorna ska fara förbi. Mindre privata (ej tillgång till traktorplog) gårdsplaner och liknande skulle även kunna vara en målgrupp.

Finns produkten? Var köper jag den?

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Fortfarande får jag inte till det berättigade med "inte".

Man håller nyckeln uppochner och det går inte att öppna låset, någon kommer fram och vänder på nyckeln med kommentaren, Borde vara så?

En fundering som jag ev haft förut men minns inte om jag formulerat det till en fråga:

Finns det någon färdig produkt/aggregat eller vad det heter modell snöplog som man kopplar på dragkroken? Inte helt optimal men borde kunna vara ett hyffsat enkelt och inte blodigt dyrt sätt att forsla bort sådär lagom mängder snö som skulle vara kämpigt med skyffel men ändå kanske inte helt nödvändigt med plog.

Tanken är då att den ska kopplas på dragkroken på en personbil, avståndet mellan plogbladet och bilen bör vara ställbart och den ska alltså inte ligga precis bakom kroken utan hänga någon meter eller två bakom. Bilen körs framåt, plogbladet som bör ha hyffsad höjd och vinkel trycks ner av den plogade snön. Konstruktionen ska vara ganska lätt så att den för hand går att lyfta/släpa bakåt när det kopplas loss från dragkroken, ex. aluminium och utbytbart slitskydd i stål längst ner.

I ett radhusområde med egna parkeringsplatser vid husen eller villor för den delen skulle det vara perfekt att lyfta in plogen mot väggen och sedan köra framåt en eller två vändor så att snön kommer ut på gatan lagom timeat när plogbilen som plogar gatan/längorna ska fara förbi. Mindre privata (ej tillgång till traktorplog) gårdsplaner och liknande skulle även kunna vara en målgrupp.

Finns produkten? Var köper jag den?

Blad med en pivot i mitten blir lite fladdriga, så nej jag tvivlar på att du hittar något.

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Blad med en pivot i mitten blir lite fladdriga, så nej jag tvivlar på att du hittar något.

Ok men det handlar ju inte om några höga hastigheter, snarare fyrhjulsdrift och lågväxel. Borde väl gå att styva upp med en ram där slitskyddet är nedre delen.

EDIT:

Eller menar du att den skulle vandra i sidled?

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Ok men det handlar ju inte om några höga hastigheter, snarare fyrhjulsdrift och lågväxel. Borde väl gå att styva upp med en ram där slitskyddet är nedre delen.

Fast skulle någon göra ett blad till en bil behövs märkesspecifika fastpunkter i bilens hörn, vilket krånglar till det.

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Fast skulle någon göra ett blad till en bil behövs märkesspecifika fastpunkter i bilens hörn, vilket krånglar till det.

Nja tanken är ju kroken som enda infästningspunkt, möjligen skulle man kunna ha ett stödstag till bogserögla men oklart om det skulle göra någon nytta.

Från kulhandsken går fyra stag till plogens fyra hörn, över slitskyddet i nederkant, dit bilen åker torde plogen följa.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Nja tanken är ju kroken som enda infästningspunkt, möjligen skulle man kunna ha ett stödstag till bogserögla men oklart om det skulle göra någon nytta.

Från kulhandsken går fyra stag till plogens fyra hörn, dit bilen åker torde plogen följa.

Enkelt, ta en bräda håll den i mitten och dra den på högkant genom vatten.

Eller menar du att bladet skall hänga några meter bakom?

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Eller menar du att bladet skall hänga några meter bakom?

Precis:

"avståndet mellan plogbladet och bilen bör vara ställbart och den ska alltså inte ligga precis bakom kroken utan hänga någon meter eller två bakom."

Baskat, vad kostar ett plogblad i ungefärlig lämplig storlek till min idé? Dags att ta upp svetskunskap till ytan igen! :tummenupp

Last edited:
Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Men var skall du göra av snön och tänker du bara köra runt i cirklar?:D

Gårdsplanen jag funderar på i huvudsak har stora biytor utanför = snön behöver inte läggas längst ute i kanten, man kör en vända tills det är fullt vilket naturligtvis kräver planering så att när det är fullt så är man där snön ska dumpas. Kopplar loss eller lyfter plogen och rullar bilen framåt, blir ett två-tre manna jobb beroende på vikt inkl förare. Sen börjar man om. Man skulle kunna konstruera en vagn med typ skottkärrehjul som man kan lyfta upp plogen på så att man kan köra tillbaka den till nästa/vända plogning = alltså endast avsedd för att användas på plogområdet och inte E4án =0)

Andra exempel står i ursprungliga inlägget.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Gårdsplanen jag funderar på i huvudsak har stora biytor utanför = snön behöver inte läggas längst ute i kanten, man kör en vända tills det är fullt vilket naturligtvis kräver planering så att när det är fullt så är man där snön ska dumpas. Kopplar loss eller lyfter plogen och rullar bilen framåt, blir ett två-tre manna jobb beroende på vikt inkl förare. Sen börjar man om. Man skulle kunna konstruera en vagn med typ skottkärrehjul som man kan lyfta upp plogen på så att man kan köra tillbaka den till nästa/vända plogning = alltså endast avsedd för att användas på plogområdet och inte E4án =0)

Andra exempel står i ursprungliga inlägget.

Nåväl, du har nog svårt att hitta något färdigt.

Låter som en svårsåld tingest...

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Den hojen har högre effekt

Den hojen har ett högt antal hästkrafter

Den hojen har störst effekt

Den hojen har ett större antal hästkrafter

Högsta vridmoment

Största vridmoment

Vad är korrekt och varför?

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc

Från kulhandsken går fyra stag till plogens fyra hörn, över slitskyddet i nederkant, dit bilen åker torde plogen följa.

Tjöp ett mindre snöblad (avsett för grålletraktor eller liknande).
Dragstången bör vara horisontell för att varken lyfta bilen eller snöbladet.
Använd original trepunktsfäste men tryckstångsfästet skall vara teleskopiskt och lyftarmsfästena kortade så att bladet lägger sig när man backar.
Se till att bladet lägger snön på samma sida som du har bogseröglan (de finns för höger och vänstertrafik).
Dra ett stag diagonalt från öglan till lyftarmsfästet.
Staget får stor dragbelastning när du plöjer, vid backning behöver det bara hålla emot så att det inte knyter sig.
Lycka till!

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Tjöp ett mindre snöblad (avsett för grålletraktor eller liknande).
Dragstången bör vara horisontell för att varken lyfta bilen eller snöbladet.
Använd original trepunktsfäste men tryckstångsfästet skall vara teleskopiskt och lyftarmsfästena kortade så att bladet lägger sig när man backar.
Se till att bladet lägger snön på samma sida som du har bogseröglan (de finns för höger och vänstertrafik).
Dra ett stag diagonalt från öglan till lyftarmsfästet.
Staget får stor dragbelastning när du plöjer, vid backning behöver det bara hålla emot så att det inte knyter sig.
Lycka till!

Lite för många bond eller facktermer där för att jag skulle få ihop det =0) Lite enkla paintskisser, typ streckgubbar fast för ändamålet skulle underlätta.

Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...