Frågor. Min första egna service.

P3113

Ny medlem
Gick med
24 Apr 2007
Ort
Malmö
Hoj
Ingen just nu.
Hej! :)

Jag har en Kawasaki ZZR 600 -91. Den ska servas till nästa säsong, vilket jag själv tänkte göra. Det som ska göras är oljefilterbyte, oljebyte, kylarvätskebyte, tändstifsbyte, rengöring av luftfilter samt byte av bromsklotsar runt om :)

Hittils är stiften, oljan, kylarvätskan och oljefiltret bytt!

Jag har arbetat efter Haynes reparations/servicemanual och min erfarna far har hjälpt till en del. Tilläggas bör att jag inte är helt tappad och inte har tummen precis mitt i handen :tungan
Trots det har jag stött på lite funderingar/problem som ni mer erfarna och rutinerade mcmänniskor kanske kan hjälpa mig med :)

Anledningen till att hojjen ställdes av (tidigare än planerat) var för att oljenivån inte sågs i fönstret i oljetråget! :confused:
När jag bytade oljan så var jag orolig över att där skulle finnas metalspån eller dyl. samt att där knappt skulle finnas någon olja. Oljan såg dock fin ut, och olja fanns där!
Jag fyllde på ny olja (Castrol GPS Helsyntet 10W40) och allt såg bra ut, oljan syntes i fönstret. Men nu tre dagar efter syns inte oljan i fönstret i oljetråget IGEN och inget oljeläckage syns nånstans. Hur kan detta komma sig? :va
(Jag har testat att vicka på hojjen och dra den på startmotorn några varv. Nästa steg blir väl att kolla stiften igen.)

Bågen har inte heller startas efter servicen eftersom den inte gick igång direkt när jag monterade tillbaka det som anses nödvändigt för en uppstart. Vad har ni för tips för att dra igång en förgasarbåge efter att tank med bränsleslangar varit av? Något man bör tänka på? Något jag kan ha missat? :arsele

Bågen har några år på nacken och där med några repor i lacken (rimmar :yoparty), både på metall- och plastdelar. Har ni några bra och billiga knep för att åtgärda dessa? :) Även om det är lite manligt med repor :tuttar

Stort tack på förhand :)
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Hur mkt olja ska det var i motorn och hur mkt hällde du i?

Oljan ligger liksom längst ner i motorn så den kan inte "ta vägen" på så många fler ställen än garagegolvet :rolleyes:

Slatta i till maxstrecket. Starta motorn och låt gå 10 sek (så oljefiltret fylls). Slå av, vänta nån minut, håll upprätt och slå i till maxstrecket


Har du anslutit alla 3 (?) slangar i tanken igen? Elen till eventuell soppapump?

En sleten båge behöver en omgång med polermaskin och rubbing till att börja med!
 

P3113

Ny medlem
Gick med
24 Apr 2007
Ort
Malmö
Hoj
Ingen just nu.
Hur mkt olja ska det var i motorn och hur mkt hällde du i?

Oljan ligger liksom längst ner i motorn så den kan inte "ta vägen" på så många fler ställen än garagegolvet :rolleyes:

Slatta i till maxstrecket. Starta motorn och låt gå 10 sek (så oljefiltret fylls). Slå av, vänta nån minut, håll upprätt och slå i till maxstrecket


Har du anslutit alla 3 (?) slangar i tanken igen? Elen till eventuell soppapump?

En sleten båge behöver en omgång med polermaskin och rubbing till att börja med!

Tack för ditt svar :)

Efter byte av olja och filter ska där i 3,2 liter vilket jag hällde i.
Ja jag tycker ju det. Kan det vara något skit med fönstret? Att oljan inte kommer till? :confused: Vågar man hälla på mer olja trots att man följt rekommendationerna?

Ja samtliga tre slangar är anslutna, likaså kontakten för soppapumpen. Hur länge är rimligt att låta den gå på startmotorn innan den borde starta? (på detta området är jag helt grön) :va
 

Swedecat

Inspekterar diken
Gick med
30 Mar 2006
Ort
Mellansverige
Hoj
Thundercat
En dum kommentar kanske, men kollar du oljenivån med hojen upprätt? Dvs inte ståendes på sidostödet. :gnissla
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Tack för ditt svar :)

Efter byte av olja och filter ska där i 3,2 liter vilket jag hällde i.
Ja jag tycker ju det. Kan det vara något skit med fönstret? Att oljan inte kommer till? :confused: Vågar man hälla på mer olja trots att man följt rekommendationerna?

Ja samtliga tre slangar är anslutna, likaså kontakten för soppapumpen. Hur länge är rimligt att låta den gå på startmotorn innan den borde starta? (på detta området är jag helt grön) :va

Prova startgas... Prova luta hojen åt andra hållet för att se så fönstret verkligen inte är oljefyllt

Har hojen stått länge? startade lätt innan servicen?
 

P3113

Ny medlem
Gick med
24 Apr 2007
Ort
Malmö
Hoj
Ingen just nu.
En dum kommentar kanske, men kollar du oljenivån med hojen upprätt? Dvs inte ståendes på sidostödet. :gnissla

Jadå, självklart. Jag är inte helt tappad :tuttar Har tom kollat med hojjen lutad duktigt åt höger (på den sidan sitter fönstret).

Prova startgas... Prova luta hojen åt andra hållet för att se så fönstret verkligen inte är oljefyllt

Har hojen stått länge? startade lätt innan servicen?

Hojen har stått i mindre än en månad och startade lätt innan service.
Ska ge startgas en chans!
 
Last edited:

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Kan vara så att du helt enkelt har för lite olja i motorn för att synas i fönstret.

Jag har viseligen en kawasaki zx10 motor med zzr1100 saker :) men den ska rymma 4liter, häller man i 3 liter så e oljan över mitt fönster, men efter jag använt starten i ca 6-7sek intervaller några gånger så e oljan borta, sen fylde jag bara på rästen som fattades 1 liter så va oljan nästan över fullt glas, körde lite till på starten o lutade hojen lite åt vänster o höger o sen stälde jag den rak o efter 30 min så vart oljan i mitten av glaset, lite segt med kall olja.

De där med uppstart, ska starta på mindre en 3 röda sek även om du haft isär motorn i minatyrer i över 2 år om sakerna e som dom ska, vet inte om din har bensinpump eller ej, har den de o du har haft av bensinslangnarna, tänk på att sätta slangarna rätt på pumpen annars får du inte in en enda droppe i förgasarna när motorn snurrar när du håller in startknappen.

Om du har bensinkran så e de bara sätta på den o låta den vara på några sek o sen dra full choke o malla med starten, inte för länge med starten bara, bätre du låter den kalna i mellan åt om den inte startar, du kan ju även kolla om du fått in bensin i förgasarna genom o lossa en liten skruv på undersidan av förgasarna, kallas dräneringskruv, kommer de ingen soppa så e antingen dräneringskruvarna full av skit så ingen soppa kan komma eller så har du soppa torsk.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top