Frågor om att starta enskild firma med FA skatt, omsättningskrav, moms etc.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Överbevisa mig, tack. D v s ge mig en länk.

Jag tolkar kanske fel men jag tolkar min deklaration som jag gjort sedan 96 och jag tänker inte skanna in den och visa dig. Du kan säkert hitta bekräftelse för din eller min tes om du söker hos skattemyndigheten. Du svarade heller inte på min fråga så du kan gott söka själv.

Skäggot verkar ju instämma med vad jag tror. Så jag tror att du tog din examen före 2005 eller nåt sånt och därefter har du inte jobbat med enskilda firmor? Det var nämligen kring 2005 som det ändrades.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Hoj
Ja
Det anses ju mer seriöst att driva ett aktiebolag pga just det, att det är svårare att fuska. Vettigt i byggbranschen där man redan innan påbörjat jobb ses som en skattesmitare :crash
Enligt vem då?

Jag litar mer på en egen företagare eftersom han/hon är personligt ansvarig om det skiter sig.
Som AB är det bara att begära om KK och starta nytt.

Oseriösa firmor brukar till 99% drivas som AB.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Enligt vem då?

Jag litar mer på en egen företagare eftersom han/hon är personligt ansvarig om det skiter sig.

Rationellt så har du ju rätt men samtidigt så märker man ju att folk ofta betraktar enskilda firmor som lite hemmapulare och mindre seriösa. Så jag får nog ge Anders den poängen, fördomar är sällan rationella...

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Om jag låter pengarna stanna i min enskilda firma så klarar jag mig också undan med bara bolagsskatten.
Utdelning är väl iofs en poäng men om jag minns rätt så brukar väl skattemyndigheten ha krav på att man först tar ut en skälig lön innan man kan börja använda sig av utdelningar?

Att separera firman från sig själv saknar jag iofs i med enskild firma. Det är lite störigt när man får pengar insatta på fel konto och ofta utan meddelanden.

Ja, utdelningarna styrs ju av din lön till viss del så det är helt rätt. Det finns ju dock vissa ramar att hålla sig inom för att betala 20% i skatt på inkomst av kapital till skillnad på kommunal/marginalskatt på inkomst av tjänst. Nu har jag inte gjort någon aktieutdelning så jag är inte insatt i det men det ligger väl runt 120k som man får utdela med 20% skatt när man tar ut en lön som är 3ggr högre än det. Men jag kan likväl svamla i nattmössan. Skulle jag ha tillräckligt med pengar någon gång för att hoppas på en utdelning så lär revisorn få sköta det då jag håller mig till det jag är bra på :crash

Men bolagsskatten i AB är numera sänkt till 22% (eller blir det i augusti åtminstone) så det är ytterligare 4%. Fortfarande, TS lär nog inte bli drabbad...

Enligt vem då?

Det är möjligtvis din åsikt men jag tror inte att den är i majoritet. Ett AB ställer högre krav då man har (hade) mer krav på sin bokföring= mindre fusk. Sen att det inte ser så ut i verkligheten är ju en annan femma.
Vill man fuska så kan man fuska. Jag finner förståelse för de som har det som sitt levebröd, det är oftast ganska enkelt och följderna är väldigt lätthanterliga. Men jag delar inte deras mentalitet och skulle själv inte sova gott med vetskapen om att jag har bluffat till mig mina pengar.

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Hoj
KTM 1290 GT-22, Husky 701, Yamaha 660 XTR
Enligt vem då?

Som en del påpekar, AB ställer MYCKET högre krav på årsredovisningar/bokslut m.m så jag skulle säga att ditt påstående är direkt felaktigt, däremot finns det fula fiskar i båda läger...

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Hoj
Ja
Det är möjligtvis din åsikt men jag tror inte att den är i majoritet. Ett AB ställer högre krav då man har (hade) mer krav på sin bokföring= mindre fusk. Sen att det inte ser så ut i verkligheten är ju en annan femma.
.
Precis, hade. Hur mycket kraven har sänkts vet jag dock inte.
Men det är väl verkligheten man ska gå efter? Uppenbarligen hjälper inte de högre kraven på AB eftersom det fuskas så mycket.
Som en del påpekar, AB ställer MYCKET högre krav på årsredovisningar/bokslut m.m så jag skulle säga att ditt påstående är direkt felaktigt, däremot finns det fula fiskar i båda läger...
Läs fyra rader upp.

Skulle man gå igenom alla svarta listor som nu må finnas så lär AB stå för en stark majoritet.
Skit samma om det är högre krav.

Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...