Om jag låter pengarna stanna i min enskilda firma så klarar jag mig också undan med bara bolagsskatten.
Utdelning är väl iofs en poäng men om jag minns rätt så brukar väl skattemyndigheten ha krav på att man först tar ut en skälig lön innan man kan börja använda sig av utdelningar?
Att separera firman från sig själv saknar jag iofs i med enskild firma. Det är lite störigt när man får pengar insatta på fel konto och ofta utan meddelanden.
Ja, utdelningarna styrs ju av din lön till viss del så det är helt rätt. Det finns ju dock vissa ramar att hålla sig inom för att betala 20% i skatt på inkomst av kapital till skillnad på kommunal/marginalskatt på inkomst av tjänst. Nu har jag inte gjort någon aktieutdelning så jag är inte insatt i det men det ligger väl runt 120k som man får utdela med 20% skatt när man tar ut en lön som är 3ggr högre än det. Men jag kan likväl svamla i nattmössan. Skulle jag ha tillräckligt med pengar någon gång för att hoppas på en utdelning så lär revisorn få sköta det då jag håller mig till det jag är bra på
Men bolagsskatten i AB är numera sänkt till 22% (eller blir det i augusti åtminstone) så det är ytterligare 4%. Fortfarande, TS lär nog inte bli drabbad...
Enligt vem då?
Jag litar mer på en egen företagare eftersom han/hon är personligt ansvarig om det skiter sig.
Som AB är det bara att begära om KK och starta nytt.
Oseriösa firmor brukar till 99% drivas som AB.
Det är möjligtvis din åsikt men jag tror inte att den är i majoritet. Ett AB ställer högre krav då man har (hade) mer krav på sin bokföring= mindre fusk. Sen att det inte ser så ut i verkligheten är ju en annan femma.
Vill man fuska så kan man fuska. Jag finner förståelse för de som har det som sitt levebröd, det är oftast ganska enkelt och följderna är väldigt lätthanterliga. Men jag delar inte deras mentalitet och skulle själv inte sova gott med vetskapen om att jag har bluffat till mig mina pengar.